Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Min stallägares halvblodssto är seminerad med Ampère. Sen så har hon en hel drös av hennes Lipizzanarston som ska betäckas också.
Naturligt, eftersom att hon har en egen godkänd hingst. Så ev. blir det betäckning i veckan, beroende på om det brunstas eller inte. :)

" Mitt" sto seminerades i lördags med Canterbury och jag har återbesök om två veckor, så nu kan man bara hoppas:)

Frida ska betäckas med Wynton (Jazz - Matador II - Rubinstein I - Welt As) på fölbrunsten om vi har tur (kommer nu lagom till valborgshelgen...), annars ev sprutas igång (detta då hon går dräktig drygt 12 månader med föl istället för 11 ^^).

Fackelllilja ska betäckas med Dalwhinnie efter att hon fått sitt Sohn der Sonne-föl i maj :).

Vår veterinär har skadat sig och kommer troligen vara sjukskriven i flera veckor. Mitt sto ska brunsta denna veckan och behöver behandlas då.

Gah!! blir till att leta upp en ny veterinär och styra upp.
struligt värre!

Igår hämtade jag min lilla gumma från seminsationen. Hon verkade ha haft det alldeles utmärkt :) Hon är seminerad två gånger under brunsten så nu är det bara att hålla tuimmarna :banana: enligt veterinären hade hon ett ovanligt stort ägg (7 cm!!) och hon är D-ponny :p det är inget dåligt fatta jag det som utan bara ovanligt.

Den 14 maj ska hon ultraljudas :banana::banana::banana::banana::bump::bump::bump:

Var i väg i går med mitt sto till en welsh hingst. Enligt veterinären skulle hon börja brunsten på måndag:-)måndag men hon börja på söndag. Tisdag morgon lastade jag och åkte och när jag lastade ur och hon fick syn på sin nya pojkvän så stod hon och var redo:-) I natt gick dom ute för de va så varmt och han har bara betäckt en gång och bestigit 5 men han ville bar gosa lite förmodligen för att hon är som en staty:-) inte ett enda litet sår eller reva på nån av dom så får hoppas hon står i nån dag till;-)

Fick precis veta att min tjej som är på betäckning inte tog sig på första försöket i påskas utan ombetäcktes i slutet av april. Nu hoppas jag bara att det tog sig denna gång och att det fortsätter att fungera bra. Hon har en lång resa hem till mig sedan. (Och därav är jag dåligt uppdaterad, hon är fortfarande kvar hos säljaren).

Hingsten då - Union Blue heter han - och så imponerad jag blev när jag träffade honom ( hingsten står hos säljaren). han behövde inte visa upp sig, han var stencool, som en valack och ändå ohotat kung över gården med 70 tal hästar. :love: Vilken närvaro.

Om allt går som jag vill blir det även en, eventuellt två betäckningar till på övriga ston i år, men då på hemmaplan och inte förrän om tidigast en månad, kanske två.

Antar att du syftar på han vars namn börjar på A?
Pratade med honom igår så kommer åka dit nu om vanliga veterinären
inte blir frisk på rekordtid.

Stallägarens ston går till en hingst som heter Ingrato FS. 2 ston är PRE och ett är halvblod. Hingsten är en PRE. Gulbrun :love:

Vår säsong har dragit igång! :bump:

Var iväg och lämnade vårt cobsto Iglatjärns Gwylfah e: Tyrrestrups Highlight hos sin tilltänkta kavaljer Derwen Gladstone igår kväll, och imorse blev hon betäckt så nu är det officiellt säsongsstart hos oss!

gladstone_200948166.jpg

Derwen Gladstone, foto © Anna Dahlin.

Hon är betäckt två år tidigare med Vallas Caracas men det har tyvärr inte lyckats så nu hoppas vi på tredje gången gillt.

Var i väg i går med mitt sto till en welsh hingst. Enligt veterinären skulle hon börja brunsten på måndag:-)måndag men hon börja på söndag. Tisdag morgon lastade jag och åkte och när jag lastade ur och hon fick syn på sin nya pojkvän så stod hon och var redo:-) I natt gick dom ute för de va så varmt och han har bara betäckt en gång och bestigit 5 men han ville bar gosa lite förmodligen för att hon är som en staty:-) inte ett enda litet sår eller reva på nån av dom så får hoppas hon står i nån dag till;-)

Har nu hämtat hem henne nybetäckt och hon luktar illa:-) skall åka i morgon kväll igen och prova annars får det räcka med 3 ggr på 3 dagar :-)

Hampton verkar jättefin, hoppas det tar sig lätt och smidigt. Jag kommer också att använda Björkhaga om allt går som planen ser ut nu.

Har nu hämtat hem henne nybetäckt och hon luktar illa:-) skall åka i morgon kväll igen och prova annars får det räcka med 3 ggr på 3 dagar :-)

Vad tycker ni? Ska jag åka i dag eller? Hon är inte jätte röd rosa där bak och han betäckte tis ons torsdag och hon började brunstig i söndags kväll :-)

Kan hon inte få stanna kvar där tills hon har gått ur? Det är ju fortfarande tidigt på säsongen och brunsten kan vara lång. Hingsten är ju den som bäst vet när hon är nära ovulering och då bör han ju få betäcka när han anser det passa bäst.

Vårt Sto efter TipTop-Brilliant är nu seminerad med Sir Donnerhall 2 , mycket spännande! Det är vårt först föl, så vi är mycket förväntansfulla!

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka