Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Men om man läser dina tidigare inlägg så blev hon tydligen seminerad på dag 8, sen avslutade ni, utan att ens konstatera gulkropp.
Jag sätter mitt huvud på att hon fortfarande står i samma brunst.

Fast veterinären sa att hon hade gått ur brunsten på onsdagen? Kan hon ha "tagit fart" igen i samma brunst? Det är ju en erfaren seminvet...?

Hur ser man gulkropp?

Hon hade fina ägg på 3,5cm, och seminerades på måndagen! Kollades på tisdagen, och hade nya ägg på 3cm, på onsdagen kollades hon igen, men äggen hade inte vuxit mer och hon hade lite flytningar, så vet tyckte vi skulle låta livmodern vila, och kolla henne om 2v... Jag frågade om hon kanske hade släppt något ägg, o h*n svarar, jo hon kan ha släppt på vänstern, jag hade koll på högern...

hm...

Nåja, hon blev i varje fall sköljd efter seminering och på onsdagen(pga flytning). Koll den 16e "hoppas":)

Tycker inte alls att det låter på det du skrivit att hon gått ur brunst. Äggen var bara 3 cm, och det fanns ingen konstaterad gulkropp.
Gulkroppar är lätta att se. Äggblåsorna, som är vätska, är ju helt svarta. Gulkroppar blir vitspräckliga.

Det var veterinären som sa att hon inte var alls lika brunstig på onsdagen, så h*n tyckte att jag skulle hämta hem henne och låta livmodern vila, jag kan inte mkt om detta, men försöker lära mig, men jag tycker att vet borde veta vad h*n gör? Borde väl inte seminerat om där inte fanns gulkropp, eller kan det bildas sen?

Jag har pratat med seminvet igen, och undrat om hon inte kan vara kvar i brunst? Och fick till svar att det ju är väldigt ovanligt att fölbrunsten varar så länge, men jag kunde komma in o kolla henne imorgon om jag ville... Och det har jag tänkt göra!

Det är inte alls ovanligt att fölbrunsten hänger i så länge.
Äggblåsorna växer upp till ungefär 4,5-5 cm innan de brister. När de brustit så bildas det i "hålet" en gulkropp. Så man seminerer inte efter att gulkroppen bildats, utan man vill se till att spermierna finns i äggledarna då ägget släpper.

Jag har flera ston i år som stått och brunstat i mer än en vecka, och det med 5 cm ägg, som inte släpper.

Nu är det 18 dgr sen jag såg mitt sto stå och brunsta.
På förra brunsten såg jag henne stå och kissa under två dagar, nån som har en susning om de är så tydliga i början eller slutet av brunsten?
Funderar på om hon gått över nu eller om det kommer inom de närmsta dagarna...

*kl*
Frida (Tip Top - Maraton) är kontrollerad idag och konstaterad brunstig, så imorgon blir det till att köra o hämta semin för seminering med Floricello!

Ofta visar stona tydligast brunst precis vid och nån dag efter ägglossning.
Vilket betyder att många åker till seminstationen ungefär 2 dagar för sent för att man ska kunna seminera.

Tryckte på fel knapp.... Så här ska det stå: Jag har precis betäckt min Empire tre-åring med Balou de Rouet. Hon brunstade ordentligt i torsdags och jag vågade inte vänta utan körde ner henne till Flyinge i fredags. Då hade hon redan ett ägg på 41 mm och det stod klart att hon aldrig skulle stå kvar med det tills tisdag när de fick sperma. Men PS Flyinge @ Partners var så gentila så de seminerade med fryst i söndags utan extra kostnad eftersom de inte hann få fram sperma i lagom tid. Jag blev väldigt trevligt bemött och är förstås nöjd med den extra servicen! :) Sedan får vi förstås hoppas på dräktighet men veterinären, en ung trevlig kille, verkade trots åldern väldigt erfaren. Kan heller inte tro att PS skulle skicka hit annat än en duktig veterinär.

A

Jag ska skicka iväg min vita springare när hon går in i brunst, vi har tänkt oss camaro m, har dock inte bestämt mig helt än då jag tycker lasandos och corriendo tau är väldigt fina också. Men troligtvis blir de camaro!

Jag bestämde mig för att betäcka onsdag, ringde seminstationen onsdag em. Hade inte sett brunst på min häst på hela våren, åkte ner för koll på fredagen. Stoet seminerades fredag eftermiddag, konstaterades dräktig på måndagen, jag hämtade henne på tisdagen.

Och ja, jag är medveten om att SÅ lätt kanske det inte går den här gången! :D

Tror nog inte de kunde konstatera dräktighet efter 3 dagar. ;)
Du menar nog att de konstaterade gulkropp, dvs att hon var färdigseminerad denna brunst.

Tillbaka på koll idag, blev inseminerad igår. Hoppas o håller tummarna att hon släppt ägget och att simmarna hann dit i tid......:laugh:

Zwaantje (Sunny Boy-Flemmingh) med årets föl vid sidan e Rousseau är inbokad på seminstationen den 28/5. Velar fortfarande fram och tillbaka vilken hingst :angel:
Jag har bestämt mig flera gånger, men så ändrar jag mig. Just nu lutar det åt Johnson (Jazz-Flemmingh). Blir dubbelt Flemmingh i avkomman.
Annars har jag funderat på BH Zack, Floricello och Wynton.

Jag såg rätt, hon var brunstig, dock sa vetten att h*n aldrig sett ett sto få "mellanbrunst" på 9 dagars brunsten...

Ägg på 3,5cm hade hon i varje fall, jag är glad att jag åkte trots att vet inte tyckte det:grin:

Jag tror fortfarande att det är samma ägg som hon hade sist du var där.

Som har stått still på 3,5cm i en vecka o inte växt? Hon hade ganska många mindre med, detta var det största... Att det kan hänga sig när ägget ska släppa har jag varit med om, men att det stannar i växten innan det är klart? (går det att seminera ändå?) Förra året gjorde det det på ett annat sto, och då sa vet att jag skulle ta med mig stoet hem, så försöker vi i nästa brunst? Funkar det så?

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka