Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Härligt!

min brukar inte gömma brunsten, man brukar snarare se den på 100ms avstånd ;) Tror hon hoppade över en, det har varit en kall vår och såna gillar inte damen.

Frida verkade inte heller uppskatta kylan, hon brunstade och stod med fint ägg, men backade tillbaka, "ångrade sig" ;). Nu är hon dock i brunst igen och semineras med Foricello, förhoppningsvis sista semineringen idag och sen får vi hålla tummarna till kontrollen....

Knapplån

Lite tråkiga nyheter idag när jag åkte in med stoet till stationen idag :( Inte dräktig. Var iof inte jätteförvånad då hon höll ägget längre än väntat och dom ville göra en sista seminering och få dit seminet på lördagen men då sa dom på stationen i Tyskland att de inte skickade på helger :confused: Skittråkigt men hon är i ny brunst nu och seminet är beställt och skickas i eftermiddag från Tyskland. Det dumma är att det är röd dag imorn så det når inte fram till stationen förrän på fredag! :crazy: Men seminveterinären sa att det var värt ett försök, hon trodde att sperman skulle va ok för enligt henne brukade sperman från Tyskland vara ovanligt pigg, vet inte vad dom har i den :rofl: Så nu håller jag tummarna, bara att hoppas!

Härligt!

min brukar inte gömma brunsten, man brukar snarare se den på 100ms avstånd ;) Tror hon hoppade över en, det har varit en kall vår och såna gillar inte damen.

Nä, seminvet sa till mig idag att det är en usel vår ur avelssynpunkt. Stona släpper inte äggen pga av kylan,

kl

Kollade mitt sto idag, var påväg in i brunst men inte klar. Tillbaka på måndag! Blir ett till försök med Floricello i år, har inte hittat något bättre alternativ så har fått skjuta vidskepligheten åt sidan...

Någon som provat Eggersmanns Rosse kur? Ska tydligen vara bra till ston som ska/blivit dräktiga. Verkar mest vara socker och så i det... Och beta-karotin , förstadiet till A-vitamin.

Min blev dräktig med semin som var ett par dagar gammal. Simmarna var extremt pigga när de fick sperman så det gick vägen ändå. :D
Hoppas att det går bra för er!

Eventuellt kommer jag att behöva byta hingst från Cosmeo till Arlando. Inget jag sörjer över, jag velade och valde mellan de två rätt länge!

Har sett på blup att Arlando inte har så många avkommor i Sverige, men är det någon här på Buke som känner till någon avkomma? Temperament och annat intressant?

kl

På Lördag kör jag upp med min Welsh Cob-dam till Star Kingdom som står utanför Båstad! <3 :love: Bild på Star från stuteriets hemsida
Tyvärr har hon varit dålig på att brunsta så jag har ingen riktig koll, men förhoppningsvis visar hon mer när hon får se hingsten. Det är möjligt att hon smygbrunstade för 2 veckor sedan, men jag är inte säker. Star Kingdom är lagom stor till en passande avkomma till mig och han verkar nedärva bra ridbarhet. Hoppas att han jämnar ut humöret hos blivande fölis så att mitt sto inte nedärver allt.. Då lär jag få problem :P

hejsan alla :). just nu håller jag o mamma på och diskuterar om vi ska bet.om stoet iår ( hingstföl vid sidan e. Warsteiner) eller nästa år. Känns ju som om vi borde passa på nu, hon är ju trots allt 20 år nu. vi skulle vilja försöka igen,då vi vill helst få ett stoföl från henne. :). Hingsten vi funderar på är Lambourgini (Bellini-Pascal), stoet har stammen: Le Mans xx-Rockad. Varav stoets mamma är Elit-prem. Vad tror ni om den kombon?, samt hade ni bet.om iår el.nästa år?. Om man bet.iår ska man tänka på ngt spec,med fölis?. Självklart ska jag lyssna på vad seminvet.anser, stoet hade en lite jobbig fölning, men då funderar man på om dt går lättare nu nästa gång iom.den nyliga fölningen,eller är man helt fel ute?. Tips tack:idea: p.s. Ursäkta lång text,skriver via mob.

Betäcker mitt 7 åriga halvblodssto (Calano II - Vintas) med Lambourghini 1028 och har henne på stationen sedan två veckor tillbaka. Körde dit henne tre veckor efter att hon visat TYDLIG brunst trots att hon ej visat tecken på brunst då. Första veterinärundersökningen visade då att hon hade gulkropp, vilken fanns kvar två dagar senare så hon sprutades mot detta. Seminerades två dagar senare samt sex dagar senare (tisdags). Undersöktes senast i onsdags men hade fortfarande inte släppt ägget så hon blir kvar till på måndag iaf.

Denna vecka ställer till det iom att stationen vet.undersöker de dagar det går att beställa semin, dvs mån, ons, tors, vilket innebär utebliven undersökning igår pga röd dag. Gick inte heller få semin till idag :( så det är till att hoppas att seminen från i tis håller sig tills ägget är släppt vilket jag hoppas det gjort nu!!

Dessutom längtar jag efter att få ta hem min häst!

Jag har två uppfödningar efter Lambourgini. De har båda blivit moderna i typen med en långlinjerad mamma och har luft i steget. Båda kan dessutom hoppa. Till tempetamentet är de lättlärda och lite försiktiga trots att mamma är en ångvält;)

Sist jag var på stationen med mitt ena sto var det överfullt med märrar och gyttja och sörja överallt. Har börjat oroa mig för att åka dit med stona som skall ha föl nu. När brukar ni tidigast åka med era ston med föl vid sidan?

Jag har åkt vid andra brunsten efter fölningen, d v s då fölet varit cirka en månad gammalt.

kl

Jag har nu efter mkt velande bestämt att båda mina ston semineras med Ampére i år. Efter att ha fått ett så fantastikst fint hingsföl e honom i år kan jag inte annat:)

Första stoet e: Briar åker till station på tisdag, det andra efter Don Schufro får vänta två veckor till

*kl*

Mitt sto betäcks med Daquar CC, hon är e. Lucky Light - Democritos. Åkte till station i fredags och är kvar där nu tills det är färdiginseminerat för denna gång :)
Hon betäcktes förra året men tog sig inte, så jag tvivlar ju starkt detta år också men men, men får ju försöka iaf :)

Imorgon åker jag och kollar
på 17 dygns kontrollen. Mitt sto var första veckan i maj på fri betäckning så vi får se om hänt något där inne:-)
Men igår stod hon och blinka till en valack så man är ju på hel spänning annars får hon åka på betäckning igen.....

Kl

Hade nästan bestämt mig för Donnerfly, men var iväg idag och tittade på Ronaldinho H, och mitt sto åker dit om ca 14 dagar.
Han var super trevlig, brydde sig inte ett dyft om stoet lite längre ner i gången. Väldigt kelig och mysig :D

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka