Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

KL på torsdag åker vi och kollar "mitt" sto på 16 dygn. Stoet är ECortez Ue:Anart och betäcks med Dalwhinnie.

Det var ingen bäbis där inte bara två gul proppar som var på väg tillbaks så hon är på väg in i ny brunst.... Men men hingstägaren tar gärna emot mitt sto igen så det är ju bra ända och det är kanske bättre med ett maj föl ändå istället för april:-)

Det var ingen bäbis där inte bara två gul proppar som var på väg tillbaks så hon är på väg in i ny brunst.... Men men hingstägaren tar gärna emot mitt sto igen så det är ju bra ända och det är kanske bättre med ett maj föl ändå istället för april:-)

Trist! Jag förväntar mig att mitt sto får stå kvar på semin en vända till. Räknar inte med att det tar sig första gången, tyvärr!

Jag var ju hos vet igår och stoet hade två gulkroppar och inga ägg på g men dom såg ingen foster blåsa. Ska åka och kolla igen på 21 dygn och se om de har hänt något:|något finns det nån som har haft det så här innan? Kan vet missat foster blåsan? Och borde hon inte brunsta nu igen isåfall?

kl

Var och kollade mitt sto igen igår (i onsdags hade hon inte gått i brunst än), då hade hon gulkropp så vi missade denna brunsten... Suck!

Så nu fick jag själv bestämma om jag ville spruta ny brunst om några dagar eller vänsta tills nästa gång. Hur ska man göra, finns det några nackdelar med att spruta igång? Har sprutat innan när hon hade svårt att komma i brunst, men känns lite konstigt att göra det bara för att man missat...

Det låter ju lite drygt att säga att det var väntat, men eftersom du i onsdags skrev att hon var på väg in i brunst, och att ni skulle vänta till mån med att känna på henne igen. Varför inte kollat även fredag?

Men hur som, det är inga nackdelar med att spruta igång en ny brunst, men för att det ska funka måste man vänta minst 5 dagar sen man konstaterat gulkropp. Spruta tidigast lördag, är mitt råd.

Ja, nu såhär i efterhand undrar jag också det. Men veterinären sa Måndag och jag reagerade inte på det, sist hade hon väldigt långa brunster ända in i slutet av juni.

Men egentligen, även om vi hade kollat fredag och beställt då hade det ju ändå varit försent att seminera måndag?

Hur snabbt går det efter en spruta? Hade ju varit bäst om man kunde tima så att man inte får ägglossningen på helgen nästa gång.

Vad är motiveringen till att så här tidigt av säsongen spruta igång en häst för att tjäna några dagar ?

Man får det att låta så lätt med att bara spruta igång stona men hur det än är går man in och stör alla hormonerna som faktiskt samarbetar ? Eller ?

Mia

Jag ska antagligen betäcka mitt sto om hon ser ok ut på UL. Är 16 år och (vad jag vet) aldrig betäckt tidigare så ska UL:as innan såklart.

Men ser hon bra ut blir det troligtvis Lone Bright Star.

Skickar iväg henne på nästa lämpliga brunst, åker och UL:ar så snart jag blivit frisk och det funkar med seminstationen.

De verkar som om vissa veterinärer sprutar lite väl ofta eller? Där jag bar i går på riktig hingst station så ville dom spruta mitt sto men det tyckte jag var onödigt... Men jag önskar svar på mitt tidigare inlägg:-)

Trots det värsta året någonsin så är stona nu seminerade. Men vi seminerar bara 2 ston själv. De andra två stona är utlesade.
Dittrich E: Don Charly gick till Zalladin och skall på måndag kollas på 45 dygn
Tindra QRE E: Topaasch har blivit seminerad med Ampere och skall kollas på 17 dygn på måndag.
Det ena stoet vi leasat ut skall vi köra till semin så hon skall kollas 30 dygn på måndag.
Det andra stoet vi leasat ut står på semin nu o skall sprutas igång i nästa vecka.

Hade ni beställt fredag, hade ni ju fått fre eller lör. Då hade det inte varit försent. (antagligen)

Dinolytic har ju inga biverkningar på det viset. Sprutar man i rätt tid, så får man fram en brunst, och sen följer stoet bara den nya cykeln.

De verkar som om vissa veterinärer sprutar lite väl ofta eller? Där jag bar i går på riktig hingst station så ville dom spruta mitt sto men det tyckte jag var onödigt... Men jag önskar svar på mitt tidigare inlägg:-)

För att kunna svara behöver man mer info. Tex hur många dagar sen ägget släppte som ni dräktighetskollade på.
Jag tycker spontant det låter som att hon kan ha gått över en brunst. Dvs precis haft en brunst, eftersom det fanns gulkroppar kvar.

Ok det är bara konstigt att vettarna säger så olika och hur det än är så är det ju hormoner man tillsätter .

Mia

kl

Dag 18 idag och ingen ny brunst i sikte. Vi kan bara hålla tummarna. Har tyvärr ingen möjlighet att åka och ultraljuda denna veckan så vi får göra det runt dygn 30 istället om hon fortfarande inte kommit i ny brunst.
Någon gång kan det väl få lov att vara enkelt att få dom dräktiga.

För att kunna svara behöver man mer info. Tex hur många dagar sen ägget släppte som ni dräktighetskollade på.
Jag tycker spontant det låter som att hon kan ha gått över en brunst. Dvs precis haft en brunst, eftersom det fanns gulkroppar kvar.

Ja de kan hända men den 6 maj ville hon inte ha mer snopp så iegenligen var hon på dygn 15 kanske var för tidigt men ska göra ny koll på fredag Men vad jag förstod på vet hade hon gul kroppar två stycken och ingen nytt ägg på gång....

*KL*

Det verkar vara flera som har problem med att stonas brunstmönster inte är vad det brukar den här våren:(
Agony har brunstat väldigt regelbundet ända sen jag köpte henne för 12 år sedan, men den här våren har hon hoppat över en, haft en som var väldigt hit och dit, och nu en väldigt kort som var över innan vi kommit till stationen..
I vanliga fall visar hon tydliga brunster upp till en vecka. Och det brukar vara märkbart flera dagar innan hon går in i brunst.
Men men, nytt försök om två veckor så får jag hoppas att hon tar sig då

Jag verkar ha haft flyt i år hittills i alla fall: treåring e Empire seminerad med fryst från Balou de Rouet. En seminering och idag konstaterat dräktig på 16 dygn med en stor fin fosterblåsa :love::love:

A

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka