Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Ja mitt sto brukar vara som en klocka med fina regelbunda brunster. Men i år när tanken är att hon ska betäckas så har hon visat en brunst i mars och efter det ingenting!! Ska kolla henne imorgon så får vi se hur vi går vidare.:confused:

Samma här!

Brunst i början/mitten av april. Sen nada nicht.
Nu är det snart 6 veckor sen sist så jag hoppas att värmen
övertygar damen att brunst är bra grejer.

Börjar fundera på om jag missade en brunst på henne.
märkligt då hon alltid är extremt tydlig (även i hantering/ridning).
och skvätter så fort killarna tittar.

Blir nog ny koll på fredag för att se om det rör på sig.

Samma här!

Brunst i början/mitten av april. Sen nada nicht.
Nu är det snart 6 veckor sen sist så jag hoppas att värmen
övertygar damen att brunst är bra grejer.

Börjar fundera på om jag missade en brunst på henne.
märkligt då hon alltid är extremt tydlig (även i hantering/ridning).
och skvätter så fort killarna tittar.

Blir nog ny koll på fredag för att se om det rör på sig.

"mitt" sto hade vi inte sett brunsta alls å år. Vi lämnade henne på semin och 1 vecka var hon redo att åka hem! Så det kan ju vara så att stona börjar om de kommer till nytt ställe!

verkar vara en massa konstiga brunster i år. Vet ett sto som precis hade gått ur fölbrunsten på dygn 25, ett sto som hade en brunst mellan fölbrunsten och 30 dygns brunsten. Typ någon form av mellan brunst. Sen även ett sto som vägrade gå in i brunst trots att det sprutades igång. Massa skumt i år....

Kanske inte en nackdel att jag inte fått tummarna loss ännu då ;). Är det vädret som varit konstigt eller vad tror ni det beror på?

Jag har bestämt mig att inte betäcka om mitt sto iår, nu ska hon få njuta i sommar av att bara få vara mamma åt sin hingstunge :laugh:

Ev. betäcker vi om henne nästa år, då får vi se vad det blir för hingst! :love:

För min del är det väldigt blandade känslor. Tycker verkligen att det är tokspännande, tror på mitt sto men vet inte om jag tror på marknaden.. När tror ni den vänder? För den vänder väl ;).

Igår hämtade jag hem min gumma för andra gången på seminstationen. Hon seminerades i fredags med en dos som legat på posten 1 dag (jäkla kristi himmelsfärd :devil: ) Så detta var alltså andra brunsten hon seminerats eftersom det ej tog sig första. Tar det inte sig nu heller ska dom göra baktprov innan nästa. Stoet är 4 år och har inte betäckts innan.

Så nu håller jag alla tummar och tår :bump:

det har varit på oliak delar i landet så jag vet faktiskt inte vad det är som påverkar. Samtliga ston har varit på olika seminstationer dessutom...
Ingen aning om vad det beror på, ite smein veterinärerna heller... :/ Skumt iallafall...

kl
Jahopp då var det brunst idag då. En vrålförkyld matte var hemma frn jobbet och kunde köra till station. Ägg på 40mm så det var bara till att lasta donnan och åka direkt till hingst igen då.

För min del är det väldigt blandade känslor. Tycker verkligen att det är tokspännande, tror på mitt sto men vet inte om jag tror på marknaden.. När tror ni den vänder? För den vänder väl ;).

Jag tror inte att marknaden kommer att vända alls för SWB. Jag tror att SWB som förbund kommer att gå mot DWBs tankesätt. Alltså en mindre men mer högkvalitativ avelsbas. Dom riktigt bra fölen går fortfarande att sälja även om de ibland också är oförskämt billiga. Men de som köper är betydligt mer insatta och kräver toppoäng/prestation på stoet om de ska betala vettigt. Hobbyryttarna som tidigare köpt de halvbra hästarna har letat sig ut till andra raser med trevligare psyke för ändamålet.

Detta är min spekulation för hur marknaden ser ut-och jag hade inte valt att betäcka ditt sto Pastejja om du inte kan/vill behålla själv.

Jag inser att jag varken har ett sto med tävlingsmeriter eller diplom, och hon får inget av det pga akut skada som visades på 3-års. Jag har dock visat mitt sto för en av sveriges mest meriterade exteriördomare och han var mycket positiv till att prova se vad hon lämnar i avelsboxen, och tittade även på modern och diskuterade även henne i avelsboxen om några år.. Det som är det bästa med de där hästarna är nog temperamentet. Mor och dotter är lika och jag kan gladeligen skicka ut en nybörjare att rida ut på modern ena dagen och andra dagen ha en verkligt arbetsglad och energisk häst som är mer kapabel än vad jag behöver. Men du har rätt, jag kommer troligen inte hitta köpare lätt eftersom jag inte är känd på något sätt alls, och hästarna kommer ur gamla hederliga stammar som lämnat polishästar och ridskolehästar, men även några fina svårklasshästar i både dressyr och hopp.
Jag tycker att det är positivt med gallringen om rätt ston stannar i avel. Men jag tycker fortfarande jag ser ston som jag bedömer som svaga som betäcks med svaga hingstar, samtidigt som duktiga uppfödare gallrar hårt bland sina fina ston.

Marknaden är stenhård och det är svårt att få hästar sålda. Jag har haft tur med mina senaste, men då har det varit "unika" hästar jag sålt. Speciella stammar, färger och raser. Nu betäcker jag endast för privvat bruk och avkomman ska behållas som framtida tävlingshäst.

Idag är den 16 dygns kontroll på mitt sto. Håll nu tummarna för allt ni är värda!!!:bump:

Kul med Pessoa! Han står på station där jag åker med mitt sto. Verkar vara väldigt trevlig i temperamentet!

Hon är dräktig!!!!! Men, det är twins:/ Och de satt för nära varandra igår för att kunna "klämma" den ena:( Så Vi åker tillbaka om 15 dagar för att se hur de ligger då. Hoppas att en har "försvinnit". Om inte att de iaf har delat på sig så vet kan klämma ena!. Annars så blir det att börja om på ny kula igen. Å detta var det vi minst väntade oss.

Vet att hennes första dräktighet var likadant, men då "försvann" den ena till nästa koll. Så nu håller vi tummarna på detta!

*KL*

Fick precis veta att mitt nya sto är dräktigt (och gick igenom vetbesiktning). Så, nu ska bara resa ordnas hem till mig. Bild på sötnosen från september:
bunny+pussas.JPG

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka