Betäckningar 2012

Sv: Betäckningar 2012

Min juvel ska förhoppningsvis åka till seminstationen nästa vecka. Blir sååå spännande att förhoppningsvis få föl igen! :love:

Hon ska betäckas med Cosmeo. Efter hingsttips på Bukefalos blev det Cosmeo till slut, en hingst jag inte lagt märke till förut! Tack för tipset! :laugh:

Spännande! Har du sett att Victovie här på buke har fått ett föl i år e. Sir Donnerhall II - Tip Top?

Va spännande! Vi har en Sir Donnerhall II - Tip Top (- Maraton) född iår, himla nöjd med fölet! :)

*kl*
Har blivit ändrat hingstval till Frida då hon gick över så lång tid och nu taimar sina brunster illa till röda dagar i kombination med nya systemet kring skick...
Valet har därför gått från utländske Wynton till svensk- (och när-)stationerade Floricello, som vi diskuterade mkt redan innan vi valde W. Hade stor beslutsvånda innan vi idag bestämde oss och nu känns det rätt, bäst utifrån flera aspekter även om det varit fantastiskt spännande med W! :)

Det är roligt att vi verkar vara många här inne som väljer Floricello i år. Vi kommer att kunna ha en egen tråd med Floricelloungar här nästa år:) Om nu min gamla skata kan tänka sig att bli dräktig förstås, hon har inte blivit betäckt tidigare och är 16 år nu så vi får väl se hur det går.

Funderar lite på vad jag ska ha som reservalternativ. Innan jag bestämde mig för Floricello så var jag lite inne på Flore Star, så det kanske får bli val nr 2. Eller borde jag ta en äldre hingst som har haft jämna siffror under flera år:confused:

Jag såg bilder på Nyreröds blogg och blev storm förtjust! Igentligen hade vi tänkt Sir Donnerhall ( genom flyinge/PS) men det verkade både bättre , billigare och säkrare med Sir D 2 ! Imorgon är det undersökning och ev en ny seminering på tisdag beroende på hur det ser ut! Spännande värre!

*KL*

Vill så gärna betäcka om mitt fbl sto, har ju en underbar fölunge i år e. Cantebury, och så bra som hon har mått under dräktigheten och nu som mamma. Snacka om att älska livet :love:

Får se hur det går med husaffären, kanske blir det någon slant över så jag har råd att ha kvar henne ett år till och betäcka om :d

Jättekul att se fler Floricellobebisar!
Jag är så nyfiken på de som kommer i år!

Min dam ska in och kollas denna brunst för ev behandling.
Men nu är hon såklart lite seg med att börja brunsta :crazy:
Idag är det 18 dagar sen jag såg henne brunsta sist så antar
att det kommer när som helst. Det kom en snöperiod strax efter
förra brunsten så då kanske hon sköt upp den lite..

Vi har en 21årig valack i stallet som varit kastrerad i 2 år.
Inget han märkt så han är perfekt att testa brunst på. Bara
att ställa stoet utanför hans boxdörr, om han börjar pipa och humma
är det dags :p

Jättekul att se fler Floricellobebisar!
Jag är så nyfiken på de som kommer i år!

Min dam ska in och kollas denna brunst för ev behandling.
Men nu är hon såklart lite seg med att börja brunsta :crazy:
Idag är det 18 dagar sen jag såg henne brunsta sist så antar
att det kommer när som helst. Det kom en snöperiod strax efter
förra brunsten så då kanske hon sköt upp den lite..

Vi har en 21årig valack i stallet som varit kastrerad i 2 år.
Inget han märkt så han är perfekt att testa brunst på. Bara
att ställa stoet utanför hans boxdörr, om han börjar pipa och humma
är det dags :p

kastrerad i 20 år men du väl nu ;) haha

kl
Jag körde mitt sto till seminstationen den 28:e, lika bra att ta det på fölbrunsten eftersom hon alltid går över, och nu har hon ju inget föl vid sidan:cry: (avlivades 14h gammal)
Hon hade fina ägg på 3,5cm, och seminerades på måndagen! Kollades på tisdagen, och hade nya ägg på 3cm, på onsdagen kollades hon igen, men äggen hade inte vuxit mer och hon hade lite flytningar, så vet tyckte vi skulle låta livmodern vila, och kolla henne om 2v... Jag frågade om hon kanske hade släppt något ägg, o h*n svarar, jo hon kan ha släppt på vänstern, jag hade koll på högern...

hm...

Nåja, hon blev i varje fall sköljd efter seminering och på onsdagen(pga flytning). Koll den 16e "hoppas":)

Beklagar att du fick ta bort din fölis och håller tummarna för att hon tog sig nu då!

*kl*

Jag har betäckt stoet som kastade förra året och sedan stod med infektion och inte tog sig förra året. Håll tummarna för att vi lyckades städa upp henne ordentligt!

Mina två med föl vid sidan vägrar visa brunst. *suck*

Det är bara att fortsätta kolla med hingsten och ta ut vet för att veta hur dom ligger till "egentligen".

.... här gick det undan..... Ringde stationen i fredags och undrade lite hur jag skulle göra med mitt sto som inte visar brunst. De tyckte jag skulle komma med henne som idag för att kolla hur det låg till. Jättestort ägg och semin från Canterbury blev beställd snabbt som attan och seminering i morgon.....

Jag ska betäcka mitt islandssto som är efter Hvinur fra Holtsmula (2 faldig världsmästare i tölt) med Kraftur fra Bringu (världsmästare i femgång 2007, samt fler meriter på bland annat VM, Elitpremierad) . Ska bli riktigt spännande då både hvinur & kraftur är fantastiska sport hästar! med mycket gång! :) båda två har varit med länge i eliten och verkar ha bra hållbarhet.

Mitt sto ska åka till hingsten v.25. Hon ska avels bedömas v.24 och åker sen direkt till hingsten :)

åker runt den 28.e med mitt travsto hade tänkt åka tidigare men med tanke på detta väder vi hade i år så vill vi nog ha föl till Maj nästa år och inte i början av mars- April om det ska va lika ostadigt väder

Jag har betäckt mina två SWB-ston i år.
3-åriga Latoya Pooh (e. Ludwigs Champion - Electro) är seminerad med Boss VDL.
Hera L (e. Heraldik xx - Cor de la Bryere) är seminerad med Cohiba.

Mitt 3-åriga ridponnysto B La Diva (e. B Capriole - Tammerfors xx) har inte varit på station än. Till henne blir det nog Wacos Rache MW.

.... här gick det undan..... Ringde stationen i fredags och undrade lite hur jag skulle göra med mitt sto som inte visar brunst. De tyckte jag skulle komma med henne som idag för att kolla hur det låg till. Jättestort ägg och semin från Canterbury blev beställd snabbt som attan och seminering i morgon.....

Haha visst är det härligt med snabba ryck :rofl: Va samma för mig, lämnade stoet söndag em den 22 april och vet konstaterade högbrunst 23 och sen beställdes semin från Tyskland och så kunde de seminera på tisdagen :D

kl
Någon som varit med om att ett sto har en brunst MELLAN fölbrunst och 30d?
Dezza är nu 16d efter fölning, blev seminerad på dag 8... Nu försöker hon få en 1-åring att betäcka (sto) henne:confused: Står o blinkar för fullt:mad:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka