Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Är nog olika veckor eller? Brukar vara så svårt säga. Men hoppas du kan få till det :)

Så roligt! Grattis!!

Mitt sto har också tagit sig :banana: ! Det är första gången för både henne och mig så det är fruktansvärt spännande!
Seminerade henne en gång och vi ultraljudade henne dag 19.

Apropå priser som togs upp tidigare i tråden. Jag har nu fått hem fakturan, den lyder som följer:

Stationsavgift (vet.ingår) 1700:-
PG 250:-
Inackordering en dag 95:-
Bokning hingst 2000:-
exp.avg 20:-
Moms 1016:-
Tot: 5081:-

Sen tillkommer levande föl.avg.

Så jämfört med många av er andra fick jag en väldigt billig seminering, men jag valde att åka fram och tillbaka med henne alla gånger vi skulle dit (17 mil t/r), så jag får nog räkna med 1-2000 :- i bränslekostnader också...

Vad händer nu? Har jag fattat det rätt att man ska försäkra fostret på dag 40?

Senast ändrad:

Är det inte 45 dygn? *klurar och kollar med sitt bolag*

Det går att försäkra på agria på dygn 40. Eftersom att jag har agria på stoet och de varit fantastiska när hon
varit skadad så valde jag agria till det nya lilla livet också. :)

40 dygn stämde :) (har Agria med)

Tack. Hoppas hon håller sig nu!

Tack. Är SÅ HÄR glad!

Så nu räknarjag stenhårt att hon håller sig och jag får en fux med massa vitt nästa år :D

Blir lite fundersam på avgifterna. Förra året betalade jag en stationsavgift på ca 1500:- samt en semineringsavgift till stationen på ca 1500:-. Använde inte deras hingstar (hade inga). Är det inte vanligt att de tar ut en semineringsavgift?:confused:
Dessa avgifter täckte alla undersökningar och 4 semineringar.

I år har jag betalt ca 1500:- i stationsavgift och utgick ifrån att de skulle ta en semineringsavgift också.:confused: Har inte använt deras hingstar.
Hittills har vi seminerat 4 gånger i 2 brunster.

Koll i morgon nu hoppas jag hon är dräktig.;) Måste nog fundera ut en reservhingst om hon ska betäckas om. Vem vet de kanske ska beställa ny sperma i morgon i sämsta fall.:crazy:

Någon som hört något om hur det lyckats med Lambourgini i år?

Jag räknar också med att jag ska få en unge med mycket vitt nästa år.
Pappa har något som man måste kalla lyckta, höga strumpor.
Min egen har ju bred bläs och höga strumpor. :d

Mitt sto flög in från hagen idag... Med bakutsparkar som bonus. Vågar man hoppas på ett hingstföl? :angel:

Nom nom :) Mitt sto är..rödfux med tre vita ben och bläs, Hingsten är Donnerfly:
donnerfly.jpg

Så hoppas rätt mkt på fux då ;)

Jag är så fruktansvärt nojjig över mitt sto som är på dag 26 idag. Framför allt över alla dessa "ruscher" hon och hennes hagkompisar får för sig att göra i hagen, då de flippar ur över diverse spöken i skogen och runt hagkanten.

Har bara en liten fundering till er som kan detta och har varit med förut:
Hur pass mycket kan stress/höjt blodtryck påverka dräktigheten negativt? Eller kanske ska säga - påverkar det öht? Ska jag bara låta henne vara eller ska man göra sitt yttersta för att skapa en mer lugn och harmonisk miljö nu under de dagar fram till dag 40 då det ska vara med kritiskt? (Klart att hästarna har det lugnt och skönt ALLTID, men ni förstår nog vad jag menar...?)

Jag vet att jag är lite löjlig, men hade jag kunnat hade jag lindat in henne i bubbelplast och övervakat henne 24-7. :crazy:

*KL*

Jag blir GALEN!!!

Mitt sto som kastade i maj (skulle fölat juni/juli) vägrar ta sig :cry:
Hon skulle vara på dygn 17 i lördags men nu är hon brunstig igen...SUCK!

Allt har sett bra ut, naturlig betäckning men hon går bara om och om... Vet kommer ut idag och tar bakterieprov igen, får väl ev komma tillbaka imorrn och skölja om det är något och om vi ska hinna med att betäcka på den här brunsten men chansen är ju att det fortfarande ser bra ut och vad sjuttan ska man göra då, trolla?

Vill verkligen ha henne dräktig i år även om det blir sent men nu känns det som tiden rinner ifrån oss och då började vi ändå i början på juni.

Hatar när det krånglar :devil:

Tråkigt när det inte tar sig.:( och krånglar.

KL
Kollade mitt sto idag. Veterinären var en timma sen pga allt trafikkaos i Gbg men det var värt väntan då hon var dräktig.
Prickade en fosterblåsa direkt med ultraljudet och allt såg bra ut.:D
Nu avvaktar jag till 90 dagar innan nästa koll. Blir inga fler försök i år om detta inte går vägen så därför skippar vi runt 40 dagar.

*KL*

Jag blir GALEN!!!

Mitt sto som kastade i maj (skulle fölat juni/juli) vägrar ta sig :cry:
Hon skulle vara på dygn 17 i lördags men nu är hon brunstig igen...SUCK!

Allt har sett bra ut, naturlig betäckning men hon går bara om och om... Vet kommer ut idag och tar bakterieprov igen, får väl ev komma tillbaka imorrn och skölja om det är något och om vi ska hinna med att betäcka på den här brunsten men chansen är ju att det fortfarande ser bra ut och vad sjuttan ska man göra då, trolla?

Vill verkligen ha henne dräktig i år även om det blir sent men nu känns det som tiden rinner ifrån oss och då började vi ändå i början på juni.

Hatar när det krånglar :devil:

Jag förstår dig och din frustation men det är ju inget ovanligt att dom inte tar sig samma år som dom kastat !

Sen vill man ju själv som ägare inte riktigt acceptera detta men frågan är om man gjort några försök inte bara ska låta stoet vara ett år så att säga ,för det sätter sig psykiskt på dom .

Hade ju ett lika jobbigt år själv förra året och miste ju fölungen och stoet togs sig inte osv ...

Har ju tyvärr inte haft ett bättre år iår . Hon tog sig på första semineringen men hade släpp vid 40 kollen .. Dock fungera brunsterna efter och jag hoppas och ser vid gott mod att hon är dräktig nu efter seminering med Bellagio .

Kommer dock inte göra något mer försök sen iår utan börja tidigt nästa år igen :crazy::crazy:

Men som sagt lever på hoppet att allt nu ska fungera och kommer inte kolla henne förrän senare i höst .

Mia

Om stoet springer som vanligt med sina kompisar kan inte vara farligt. Om inte fostret är kvar p g a det så är det ändå inte livsdugligt. Så det behöver du nog inte oroa dig för. Det man ska akta sig för är infektioner. Så undvik att åka med andra hästar till andra stall/tävlingar eller att okända människor kommer och hälsar på. Enligt min vet så är feber hos stoet från 39 grader och uppåt farligt för fostret.

Jag förstår dig och din frustation men det är ju inget ovanligt att dom inte tar sig samma år som dom kastat !

Jag vet ju att det nästan alltid blir problem om dom resorberar/kastar efter dygn 35-40 någonstans men visste inte att det brukar bli problem om dom kastar ett nästan fullgånget föl.

Varför är det så, förmodar att det inte är hormonellt då som i det första fallet (abort samma säsong som man betäcker) utan beror på skada på slemhinnan eller liknande?

Om bakt prov är UA imorrn hinner vi förhoppningsvis betäcka på denna brunsten annars får vi släppa det i år med henne :(

Sunt tänk där. Det är så man måste tänka, tack!

kl

Jag måste fråga er alla kunniga här inne...

Jag vet inte hur jag ska göra med mitt ena sto, hon som har reabsorberat 2ggr iår, ska jag ta bort henne, eller ska jag ge henne ett försök till nästa år? Tror ni att det finns minsta chans att hon kan behålla ett foster? Har hört om ett dräktighets hormon man kan ge från 17d då äldre ston tydligen inte producerar tillräckligt själva ibland?

Snälla hjälp, jag vet verkligen inte vad jag ska göra, och jag kan ju inte ångra mig sedan:cry:

Detta är ett riktigt kanonsto, allt jag lyckas gräva fram har bara gjort att hennes guldvärde stigit kraftigt:o

Hjälp:crazy:
ps kan ju tillägga att hon är helt underbar vid all hantering, en riktig gos-fia, älskar kel o gos, går med på vad som helst:love: Detta gör det ännu svårare...

Om det är ett bra sto så hade jag provat nästa år och gett regumate. Det är dyrt men jag vet många som har problemston som fungerar kanon på det.

Vet inte om veterinärerna här i Sverige använder sig av det men jag vet att det används även här om man säger så. :angel:

I USA är det väldigt vanligt iaf.

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka