Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Vi skojade hemma att hon måste resorberat det första för att det var ett fuxsto. Matte vill ju ha en gul hingst. :angel: :love:

Nu är det försäkrat och klart! Nu kan man sova lugnt och så har man förhoppningsvis inte kastat alla pengarna i sjön!

Härligt! Grattis! :bump:
Jag är grymt nyfiken på den ungen måste jag säga:)

Jag är också nyfiken! Jag hoppas att det ska bli en okej liten ponny i alla fall!
Har redan fått erbjudande av en ryttare som ridit internationellt på ponny att denne kan visa ungen om den blir för liten för mig! :)

Charlotte; Hemskt skönt! :banana: Ohalt och frisk var hon idag också.
Vi trode ju att hon fått fång då hon hade förstärkt puls runt om, men senare så hittade vi en hovböld
och efter att den skars upp så har hon varit klockren. Så veterinären gjorde en liten hältundersökning.

Räknar man på 330 dagar eller mer?

stort grattis! :) Jag räknar på 335 dagar, Bamora gick 337 dagar.

Jag räknar 330 dagar, mitt sto har gått 350, 334, 330 och 333 dagar.

*lånar knapp*

Nu ska jag hämta hem de två som fick andra försöket. Sen vänta och se om de tar sig.
Sto nr 1 gör UL imorrn på 20 dygn, nästa 2 om en vecka. Sen dessa två om några veckor.
Sen får vi väl se om det blir några föl alls nästa år :eek:

Ja, vi får se om det blir nått alls...

ULade Heze ida gpå 18 dygn, inte dräktig. :cry:
Bra aktivitet i båda äggstockarna, ett ägg på 2 cm på gång, ingen brunst ännu alltså.
Åker till hingsten igen på måndag och ger det ett sista försök för säsongen :(

Samma här. Lätt att känna sig lite deppig men jag gör också ett sista försök nu, bara follickeln är kvar tills nästa vecka...

+Görel; Tack, ja då borde min föla i slutet på Maj, början på Juni. :)

busigdemon, tänkte på dig idag! Tråkigt att hon inte var dräktig. :( Jag håller tummen för er!

Du skulle ju egentligen skölja henne efteråt, och lägga i nåt, tex gentamycin.
Även om ett bakterieprov tidigare på säsongen var negativt, så är det ju ingen garanti att nåt finns ändå.

IronWill Tack. Glädjs åt att din är dräktig efter alla om och men.

CK Efter varje språng eller efter sista? Går det efter att hon slagit ifrån?

Efter sista. Du har ett par dagar på dig, men ju tidigare desto bättre. Det eventuellt befruktade ägget sitter ju i äggledaren 6-7 dagar, så man har några dagar på sig att städa upp i livmodern tills det vandrar ner.

Grattis håller tummarna för en gul hingst :love: Kanske något för min dotter om några år :angel:

Mitt sto närmar sig 90 dagar :bump: Ska på koll nästa vecka, åker med ponnyn jag skrev om tidigare som ska kollas 17 dagar med Nobel.

Man räknar väl från då ägget släppt? När blir det på min? Hon seminerades den 21/5. If kan jag ju fråga vet när vi är där. 11 månader -5 dagar = Kring den 16 april beräknad ankomst?

*KL*

Kan nog slänga in handduken på ett av stona i år. Det sto som hade tvillingar, blev klämd och resorberades släppte två ägg igen. Så räknar med samma veva igen.

Sista inseminering räknar vår veterinär för räkna dagar. Sen 35 dagar tidigare på året brukar jag räkna. Dvs 5 juni blir 1 maj tex :)

Så den 21/5 (enda insemineringen) -35 dagar = 17/4.
*hrm* någon som har koll på när ungarna har påsklov där i april? Vore ju perfekt om barnen kan bo hos mormor den veckan så jag kan vaka och vara redo att åka 24/7.

Hon som tog 1a fölet på henne minns inte exakt hur länge hon gick. Bara att hon tog sig på sista betäckningen (naturligt) och fölade 17/5.
Vem har papper på det, kan det vara något som finns hos hingsten? (Betäcktes 2004)

Håller på med sista försöket nu, brunsten är på väg enl vet. Jag fick byta hingst eftersom han åkte hem, det får blir Bellamour. Inget dåligt alternativ i mina ögon. Jag har haft ögonen på honom förr och nu har han visat sig ännu mer på tävlingsbanorna.
Dottern hade dock sina synpunkter - två fuxar?! då får vi ju en fux till. (hon har redan en fux)
Ja, sa jag men för min del får den vara schackrutig om den vill bara det blir något. Det höll hon med på. Så nu ber vi till Gud och alla tänkbara makter att det ska lyckas.

JA! JA JA JA JA JA!! Tackar fan tom vädergudarna.. jag har ETT dräktigt sto!! Dag 20! Så håll nu alla tummar och tår och allt där till att hon håller sig.

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka