Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Tack för svar!
Saken är den att hon nu är 23år och har inte haft föl på 3år, dock har hon aldrig tappat någon bebis förr...

Jag väljer inte yttra mig. Vill aldrig själv behöva vela om sånt. Vad säger veterinären? Ser hon frisk ut? Släpper bra ägg osv?

Tror betäckningsgudarna är på min sida nu. Sto 2 kollat idag och dräktig. Så 2 av 5 är dräktiga!! :banana:

Tack för svar!
Saken är den att hon nu är 23år och har inte haft föl på 3år, dock har hon aldrig tappat någon bebis förr...

Jag hade inte utsatt henne för någon mer dräktighet om hon inte haft föl nu på 3 år och dessutom är hon 24 år nästa år och ska gå dräktig och fölar och skall även klara av att göda en fölunge när hon är 25 + år .

Någonstans ska man dra en gräns och jag kan känna att hennes kropp nu säger ifrån ochdå kanske man ska lyssna på den och ge henne ett värdigt slut aningen som extra mormor , skogsmulle eller få vandra vidare .

Man vet inte om hur hon klarar en dräktighet eftersom hon inte gått dräktig på flera år ? Dom blir ju faktiskt stora och tunga och har det jobbigt även som yngre .

Mia

Måste tyvärr hålla med Miaa.
Har hon gått tom i 3 år och nu inte tar sig. :crazy:
Vist kan du försöka lite nästa år med regumate eller nått annat liknande.
Men ett gammal sto som gått tom, har iaf jag hört (inte varit med personligen) har svårt att sparka igång igen så att säga, har dem passerat ca 18 och man sätter dem i avel så ska man inte sluta betäcka om man vill att det ska få fler föl över huvudtaget.
Men jag står oxå lite som du nu, iofs har min föl vid sidan. Men åkte iväg på försök 4 för iår idag. Men då hon är det enda sto jag har i avel och jag är väldigt förtjust i henne kommer hon att få nästa säsong på sig oxå (vi får komma tillbaka till hingsten för ett bra pris nästa år om hon inte tar sig). Men går hon även tom nästa år får hon flyga vidare. Min är -90.

*kl*

Tar alla bort sina gamla avelsston när dom inte tar sig mer??? (no offence bara undrar!)

Grandezza, är hon så gammal och har gått tom så länge hade jag nog inte försökt, men det beror lite på stoet och hennes övriga förutsättningar också.

Tar alla bort sina gamla avelsston när dom inte tar sig mer??? (no offence bara undrar!)

Ja, vi gör det. Eller för det mesta rensas de bort redan innan, om de visat sig inte hålla måttet i avel.
Avel är inte precis så lönsamt att det blir pengar över för att ha massa pensionärsston gåendes till ingen nytta.

*knapplån*

tyvärr Grandezza så måste jag nog hålla med Miaa, jag hade nog inte försökt något mer :( det spelar ingen roll hur bra stoet är om hon inte tar sig.. Har hon inte fått föl på så många år och resorberat två gånger i år så känns det som om det är att slänga pengarna i sjön. :crazy:

ang att ta bort sina gamla avelsston, jag har ett sto f-94 och tanken med henne är att när hon ej vill bli dräktig längre så får hon (om hon mår bra och är pigg å fräsch) gå kvar här tills hon dör å ta hand om ungsstona. Jag är lite blödig när det gäller henne :love:

Min äldsta är 96a och släpper 2 ägg åt gången = strul. Men även om hon inte kommer funka betäcka på blir hon nog kvar för hon är så ruskigt snäll, och så bra i flocken för hon har en harmoni om sig så hon är bara bra att ha. Hon må vara störst i gänget men fy fan vilken liten nalle hon är ;) Hon har ändrat min 09as skalle helt! Blivit mycket lättare :D

kl
Tack för alla ärliga svar, det var det jag var ute efter, jag var inne på detta själv från början, men så sa en kompis, tänk om... Då börjar man drömma:cry:

Tyvärr är det som flera här sa, man har inte råd att ha kvar alla gamla ston för nöjes skull, denna damen är dessutom alldeles för snäll att ha som lektant, hon säger inte till när de går över gränsen:crazy:

Blir nog de eviga gröna för henne med:cry:

Tror inte alla tar bort sina avdankade avelsston.
Men många som håller på med lite mer avel än nått enstaka föl då och då har råd att ha dem kvar.
Är dem äldre så är det inte lätt att hitta nytt hem till dem om man inte har råd att ha kvar dem, och är kanske inte helt så fräscha så man kan rida dem.

I mitt fall så är hon ngt halt, inte tillräckligt för att ta bort henne iaf inte om hon kan gå dräktig (är långt ifrån djurskyddsfall) , men ett gammal lättfött sto som inte kan ridas eller gå dräktig som alltid har haft ett syfte i livet vet jag inte om det skulle vara så snällt att ha henne kvar pga tristess och fångrisken, krassst och jätte hemskt, men en död lider inte.
Detta betyder inte att jag tycker att det är ett lätt beslut och kämpar länge för att ev hitta en annan lösning.

Om det är ett bra sto så hade jag provat nästa år och gett regumate. Det är dyrt men jag vet många som har problemston som fungerar kanon på det.

Vet inte om veterinärerna här i Sverige använder sig av det men jag vet att det används även här om man säger så. :angel:

I USA är det väldigt vanligt iaf.

Vi använder det (veterinär i skåne och dk som har bestäld hem till oss) både för att få stona i bra brunst på dem som skall till hingst tidigt (vi har islandshästar och de är svåra att få i brunst tidigt på året - feb/mars), har haft den inför försök till ET och på ett sto som hade för låga hormon värden.

Ja, det blir både Raksi och Parodie tyvärr, så då har jag bara Grandezza kvar, och hon är 20 iår:o Ioch försig har jag hennes stoföl från iår, men det dröjer ju tills hon kan gå i avel, jag hade velat låna något bra sto, men de växer inte på träd direkt:cry:

Duger de till ridning?

Min gamla tant är 21 i år och jag har bestämt att hon inte ska ha fler föl. Istället ska hon få vara läromästare åt mig, igen. Hon är högre utbildad än mig och frisk och pigg.

Tyvärr tror jag inte det, Raksi är frisk o pigg, men ska inte ridas mer än lätt promenad då hon har en förändring på nackkotepelaren, och går hon i form o spänner sig, så får hon ont:( Parodie är inte riden på minst 10år, och har haft en lätt hälta till o från på ena frambenet...

börjar smått hoppas på det bästa. borde vara 17 dygn på fredag, och ännu ingen brunst som syns ( bara för att jag skriver detta kommer hon väl att börja idag)

Energi som räcker till 5 hästar har plötsligt dykt upp, dragit in på ALLT kraftfoder, och damen studsar i alla fall. I förrgår släppte vi loss på ridplan, lät henne själv hålla trav och galopptempot. Heppan genonsvettig och supernöjd, trodde att hon skulle vara lugn att rida i går, men oj så fel jag hade, kom ju inte ens upp på hästen, hon kunde inte stå stilla

Vad tråkigt! Då förstår jag att det inte finns alternativ ifall de inte blir dräktiga.

Tyvärr tror jag inte det, Raksi är frisk o pigg, men ska inte ridas mer än lätt promenad då hon har en förändring på nackkotepelaren, och går hon i form o spänner sig, så får hon ont:( Parodie är inte riden på minst 10år, och har haft en lätt hälta till o från på ena frambenet...

När har de hittat det på Skorpan ? Hon är trianglad pga en kotledsinflammation på ett framben som inte gav sig. (vilket hon troligen fick efter en vrickning i en vurpa på tävlingsbanan dock missades det så hon gick alldeles för länge med den innan den kom under behandling). Inga problem med nacken så länge hon var igång som tävlingshäst i alla fall.

Regumate har mitt sto fått flera gånger. Man ger det mellan dygn 17 och 30. Jag vet inte om det är så dyrt, jag har betalat 2 kr/dag för detta.

Dåvarande ägaren sa att hon hade gått omkull vid ett hinder, hon hade slått i nosen (hade hackamore) och fått ett sår där. Efter det fick hon hältor, och de hittade inget förren de gjorde röntgen ordentligt, och hittade då detta, som hon också triangelmärktes för.

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar