Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Dåvarande ägaren sa att hon hade gått omkull vid ett hinder, hon hade slått i nosen (hade hackamore) och fått ett sår där. Efter det fick hon hältor, och de hittade inget förren de gjorde röntgen ordentligt, och hittade då detta, som hon också triangelmärktes för.

???
Det var jag som tävlade henne när hon gjorde denna vurpa (nere i Falsterbo) det var tyngder på bommarna den dagen för det blåste fullstorm så hinderna blåste omkull och de tyckte det var jättesmart att då fästa någon form av tyngder på dem med följden att när hon kom fel och gick i en bom grovt så fällde den henne i stället för att ramla som normalt, hon körde hackamoreskänkeln i gräset men fick inget sår inte heller var det någon direkt brytning i nacken. Hon besiktigades ute hos veterinären direkt efter och även dagen efter då det var första dagen på ett flerdagars meeting och hon tävlade vidare resten. Tyckte att hon var aningen ansträngd i en framkota efter tävlingarna och hon fick vila efteråt. Strax efter denna tävling så började ägaren själv att rida henne och red henne ca 1 år innan hon blev halt på det frambenet. Jag stod hela tiden i samma stall och har aldrig hört ett ljud om någon nackröntgen, hon behandlades 3 gånger i samma kota men det kom tillbaka vid igångsättning varje gång (fick ingen lång vila) och därefter triangelmärktes hon det var medans det fortfarande var betydligt lättare än idag. Med tanke på att jag träffade ägaren och pratade med henne dagligen då så vore det väldigt mysko att hon inte skulle sagt någonting om det då utan det talades bara hela tiden om kotledsinflammationen.

kl

Grattis till er som har dräktigt :)

Har varit på 40-dagarskoll idag, och visst finns det fortfarande ett litet föl därinne :)

Jag räknade på när det skulle kunna tänkas titta ut nästa år och det blir runt den 3:e juni, +-14 dagar (nåt).

Jag vet ju bara vad hon berättade för mig, och varför skulle hon hitta på detta med nacken? Finns ju ingen anledning?

Jag vet ju bara vad hon berättade för mig, och varför skulle hon hitta på detta med nacken? Finns ju ingen anledning?

Har du fått uppgiften direkt från Anna eller i andra hand från samma tidigare ägare som hade påstått att hon hade tävlingsresultat som hon inte har ?
Det är ju liksom rätt märkligt att det inte var något som nämndes när det hela var aktuellt vore ju ganska naturligt att det diskuterades när vi stod och pratade om beslutet att triangla henne.

Som jag skrev i tidigare inlägg så pratade jag med dåvarande ägaren, alltså Anna M. Ja, jag tycker med att det låter konstigt...

kan det inte vara sånt som kommer senare efter en skada? Att man nödvändigtvis inte ser direkt vad te x en omkullridningen ger för skador men att man nåt år eller två senare kan skönja röntgenförändringar vid området?

Det är säkert mkt möjligt, jag vet ju bara vad dåvarande ägaren sagt:crazy:

Det kan mycket väl komma långt senare. Vårt sto skadade benet när hästar kom lösa från hagen. Hon fick sys ganska mycket på benet så man tänkte inte på andra ställen. Två år senare upptäcktes en ligametskada i ryggen som var kronisk som måste ha uppkommit vid benskadan. Därav t-märkning. Ligamentskadan hittades för att hon hade en massa diffusa problem som vi trodde berodde på andra saker. Så visst kan något dyka upp långt senare som man inte kan koppla ihop med de problem man uppfattar.

Bye the way...hon är nu seminerad och nu håller vi tummarna så de blir blå att det blir något som stannar kvar. Annars befinner jag mig i samma sits - vad ska jag göra med mitt sto som bara håller för LÄTT promenadridning.

Nu är mitt welshsto sprutat och kommer troligen I brunst mer eller mindre direkt så gör vi ett försök nu om allt går som det ska. Jag gillar inte alls att behöva spruta och nu har jag fått göra det med bägge mina ston. Trist att behöva stressa in hästarna i brunst och att de ofta inte mår bra ett tag efter sprutan :(

Men här känns det som att det är enda chansen till att få dräktigt i år. Funkar det inte så får hon vara till nästa säsong helt enkelt och då ska jag försöka träna upp oss till att visa på någon welshutställning i vår innan betäckning. Man måste ju alltid ha något kul att se fram emot ;)

*kl*

Mitt sto är på 45 dygn idag och har iaf inte sett något som tyder på att hon skulle tappat dräktigheten. I vilket fall så är det för sent att försöka igen så hade inte tänkt kolla förrän 90 dygn när det ska betalas.

Men blev lite osäker nu, bör man göra en koll och teckna fosterförsäkring? Vad får man egentligen ut av försäkringen?

Såhär står det på stoets bolags hemsida, men jag fattar helt ärligt inte riktigt :o
** Foster är en försäkring som ger ett ekonomiskt skydd för de kostnader som uppstår vid betäckning av ditt sto och under dräktighetstiden. ** Foster gäller som längst tills fölet blir 30 dagar.
I ** Foster ingår veterinärvårdsförsäkring med maxersättning på 20.000:- under fölets första 30 levnadsdagar. Veterinärvårdsskyddet är enligt A1-modell med marknadens lägsta självrisk – 0 kronor i fast självrisk. En rörlig självrisk på 20% tillkommer.

** Foster kan tecknas för avelsdugliga sto i åldersintervallet 3-21 år och du behöver inte ha stoet grundförsäkrat i **.
• Kan tecknas från 40 dagars dräktighet
• Ingen fast självrisk
• Endast rörlig självrisk 20% på veterinärvårdförsäkringen
• Bidrag för omhändertagande ingår med 2.000:-

Säg att hon är dräktig nu på 45+ dygn men sedan tappat till 90, vad får jag då tillbaka? Och är avgiften samma om man tecknar före eller efter 90-dygns avgiften? Vad räknar man in i "de kostnader som uppstår vid betäckning och under dräktighetstiden"?

Förstår såklart att det bästa är att prata med försäkringsbolaget, men jag antar att det finns en ungefärlig standard på hur det går till, kan ju vara bra att känna till hur det "brukar" vara först, eller? :angel:

Jag tecknade i A***a och bestämde själv summan till 15000:-. Fölet var dödfött och då ville de se kvitton på att det hade kostat mig 15000:- till hingsten och stationen. Man ska alltså aldrig "tjäna" pengar på försäkringen.

Antar att om man tecknar innan man betalt hingsten så blir ju beloppet lågt och så kan man väl höja när man betalt 90 dagars avgiften om man har en sådan.

Jag kommer inte att teckna någon försäkring innan hingsten är betaltd på 90 dar.

Du försäkrar alla kostnader, hingsten, stationen, veterinären. Och det får du sen tillbaka om någonting skulle hända, och som avel skrev kan du ju inte få ersättning för större summa än du betalat.

*KL*

Vad på 90 dagars ultraljud igår och fick se en blyg liten fölunge :love:
http://www.youtube.com/watch?v=hZwBSo41YZg

Vet hade svårt att nå då fölis låg djupt. Är det positivt/negativt/obetydligt? Det glömde jag fråga om när jag var där.

Vår lille hingst låg som vet uttryckte "nere i hörnet" och hon hade stora problem att nå dit. Men idag är han en ståtlig 2-åring, så det har nog ingen betydelse.

Du försäkrar alla kostnader, hingsten, stationen, veterinären. Och det får du sen tillbaka om någonting skulle hända, och som avel skrev kan du ju inte få ersättning för större summa än du betalat.

*KL*

Vad på 90 dagars ultraljud igår och fick se en blyg liten fölunge :love:
http://www.youtube.com/watch?v=hZwBSo41YZg

Vet hade svårt att nå då fölis låg djupt. Är det positivt/negativt/obetydligt? Det glömde jag fråga om när jag var där.

Åhh! Då vet jag vad jag ska hålla utsik efter nu nästa fredag! :love:, Då mitt sto på 90-dygn :banana:

Btw. Nu är stoet och jag nere på min skola, och hon ska vara kvar här nere med mig tills i jul/feb. Resan ner gick jättebra, och inga tecken på förlorad dräktighet eller brunst! :bow:

Tror ni att distriksvet. kan komma ut med deras ul-apparat eller känner de bara rektalt?, och om man känner rektalt, hur säker är man då på dräktighet? :idea:

Och inga konstigheter under fölningen heller det jag tänkte på mest.

Två ston dräktiga på 90 dygn.
Båda tog sig på första brunsten jag provade.:bump:
Ena på enbart en seminering med Canterbury
Andra fick ha två doser med Züidenwind innan hon släppte ägget.
Båda fick ha en livmodersköljning.

Båda var obetäckta ifjor.

Hämtade hem stållan från Donnerfly igår. Och trodde jag höll i fel häst. Hon var sprallig och ville springa runt och fjanta :eek: vart var min slöa tjockis?

Hon kollades för en v sen på dygn 20 och dräktig. Så hoppas det håller sig så jag får min fux med mycket vitt nästa år.

Älskar henne för övrigt. När hon väl var i släpet stod hon som en klocka hela långa vägen hem från roslagen. Gungade med i rondeller och svängar. Man kunde stanna och tanka mm utan ett pip. Blev ett stopp för stänga takluckorna med pga regnet och hon brydde sig inte så länge hon fick en puss :)

Två ston dräktiga på 90 dygn.
Båda tog sig på första brunsten jag provade.:bump:
Ena på enbart en seminering med Canterbury
Andra fick ha två doser med Züidenwind innan hon släppte ägget.
Båda fick ha en livmodersköljning.

Båda var obetäckta ifjor.

Min också :bump: Betäktes 04 och de tog några ggr då innan de tog sig så jag var helt inställd på minst 2 försök.

KL

Igår slog Heze ifrån. Visade fortfarande brunst men ville inte stå för hingsten.
Så igår sköljde vi henne och sprutade med antibiotika (?) och idag har hon fått två doser med hipracin (som ska dra ihop livmodern). Så nu har vi gjort allt vi kan göra, för detta är sista försöket för iår. Tack för hjälpen CK :bow:
UL blir den 5-6/9. två veckors tortyr framför sig nu alltså. :grin:

Ungefär samma behandling som min ponny fick, hon var ju OK på baktprov, men resorberade i alla fall,
så seminvet satte in lite extra behandling på andra försöket och hon har ju sitt foster kvar nu så jag
tror att det hjälpte henne i alla fall!

Håller tummarna!

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar