Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Svarar lite till alla; Härligt att höra att man inte är ensam om en märr som fått total personlighetsförändring!

Idag började hennes favoritkompisar brunsta. :grin: De ställer upp sig för henne och hon är inte sen att uppvakta. Men hon mullrar inte lika hysteriskt längre.

Såhär ser det ut när hon får hälsa på boxgrannen och hennes hagkompis innan hon blev dålig för en månad sedan. Boxgrannen ställer som sagt upp sig för henne. :p
http://www.youtube.com/watch?v=jEbTFwsyNpE

I vanliga fall är hon en mycket reserverad sak som helst av allt inte ens vill hälsa på andra hästar.

Haha sån har min varit också men mkt mer brum o nacke. Alla stona brunstade för henne när hon var på stationen. Jag vill ha ett stoföl nästa år men men blir nog en hingstunge:D

Hon har ju inte så mycket hingstkaraktär dock den lilla spetan, inga muskler så långt ögat når. :rofl:

Charlotte; Jag håller tummen för ett stoföl till dig då! :)
Jo, det lär bli mycket vitt. Kommer bli mycket snopen och jag får ett fuxsto utan tecken. :p

Förra året visade mitt sto mildare hingst tendenser tidigt i dräktigheten men sedan blev hon lugn, gillade däremot inte att att valackerna tittade åt hennes håll. Hon fick en hingstunge.

Detta år är hon tvär cool, går som i en egen bubbla och bara finns till typ:)

Vi får väl se vad som tittar ut, åh det är så spännande!

Sån är min oxå just nu - lite tjurig mot de yngre i hagen men det känns inte så "konstigt", hon är absolut inte hingstig- så hoppas verkligen att din teori håller för jag vill ha ett stoföl nästa år :bump:

Lånar knapp.

Varit på UL, tidigt 13 dygn pga tvillingrisk. Inga tvillingar. De hittade EN men den låg typ.. på vägen? Veterinären sa nått "fint" ord och den var svår hitta men hon såg den. Så hoppas hon håller sig!

Tack :D ! Nu får hon vara till 40 dygn. Då kikar vi och hoppas den är kvar :D

Hon har ju inte så mycket hingstkaraktär dock den lilla spetan, inga muskler så långt ögat når. :rofl:

Charlotte; Jag håller tummen för ett stoföl till dig då! :)
Jo, det lär bli mycket vitt. Kommer bli mycket snopen och jag får ett fuxsto utan tecken. :p

Tack:p Jag hoppades ju på ett brunt stoföl redan förra året men ut kom en fuxhingst till allas förvåning.. som numera är svettfux så det blev ju inte så dumt iaf;)

Igentligen borde kanske föl nr 2 vara en hingst så det blir lättare att sälja för mig, det verkar ju som storebror mår utmärkt och fortsätter det så behåller jag honom först och främst:love:

håller tummarna för dig IronWill och din fina ponny!

Håller alla tummar!

kl.
Min kollas den 16 sep strax innan 90 dygn igen, min födelsdag så hoppas verkligen lillen är kvar i magen och mår bra! Vilken present isåfall, synd bara att man bekostat den själv:D

Jag hoppas också teorin stämmer!

Mitt sto är iaf betydligt mer lugnare denna dräktighet, men många månader kvar så det kan ju ändras;)

Men vad fasen, klart vi ska få stoföl nästa år!:laugh:

Haflingern har inte brunstat om så hon är troligtvis dräktig. :crazy:Jag får hem henne till årsskiftet så då ska jag kolla henne. Om jag inte hinner att sälja henne innan. Jag vill inte ha nån mera fölning här så det bästa vore att hon hinner flytta innan. Men tyvärr är det inte direkt säljarens marknad så sälja en 14årig haflinger som inte gjort så mycket men är ok exteriört och är speciell pga tidigare ovård blir inte så lätt.. Slakta henne som dräktig känns nog tyvärr inte som ett alternativ. Hade hon varit tom så hade hon gått den vägen.

Ursäkta mig här men du valde mellan slakt och betäcka?
Varför betäckte du henne??? Om det inte ens finns en marknad för henne kommer det finnas det för henne OCH hennes föl då?

Vill inte på något sätt låta otrevlig men jag förstår inte resonemanget...

Slakta redan nu då innan de gått så långt i dräktigheten.

Efter allt du gått igenom så förstår jag att du inte är så sugen på en fölning till. Men jag tror du ser allt lite väl nattsvart nu. Du målar upp det värsta som kan hända, din häst är värdelös osv. Det är inte så konstigt egentligen. Men jag tror att om du kan smälta det här någorlunda så kommer du att fatta ett bättre beslut längre fram.

Gör inget förhastat nu! Din haflinger får säkert ett jättefint föl och kanske är din framtid att satsa på ridponnyavel istället för ardenneravel? Din haflinger har säkert många förtjänster, men just nu ser du dem inte.

Grejen var att det var en som skulle ha henne. Men backade ur. Och hon hann betäckas innan jag fick ta bort mitt föl. Därav är jag inte så sugen på att ha föl själv..

Det ev fölet har jag köpare på redan, hingstägaren vill ha fölet.. Det är stoet jag inte har någon användning för och jag vill inte ha någon mera fölning på denna gård.

Senast ändrad:

Slakta redan nu då innan de gått så långt i dräktigheten.

Kan inte, hon har ett stoföl vid sidan hos fodervärden och kommer inte hem förrän till årsskiftet.. Och då är hon halvvägs gången.

Efter allt du gått igenom så förstår jag att du inte är så sugen på en fölning till. Men jag tror du ser allt lite väl nattsvart nu. Du målar upp det värsta som kan hända, din häst är värdelös osv. Det är inte så konstigt egentligen. Men jag tror att om du kan smälta det här någorlunda så kommer du att fatta ett bättre beslut längre fram.

Gör inget förhastat nu! Din haflinger får säkert ett jättefint föl och kanske är din framtid att satsa på ridponnyavel istället för ardenneravel? Din haflinger har säkert många förtjänster, men just nu ser du dem inte.

Här kan allt hända.. Jag börjar tro att någon medvetet skadar mina hästar.. Hovsprickan och avsliten sko visst.. Men något har jagat runt sto med föl så fölet skadat sig med en reva från knä till kronrand. När jag skulle göra rent det så hände olyckan. Han hade troligtvis skadat sig i bäckenet innan med eftersom veterinären tyckte han såg konstig ut på höger bak med.

Dagen efter blev stoet halt. Blev bättre, sämre, bättre, sämre, block halt. Jag kontaktade veterinärer och dom sa att kolla igenom hennes hovar noggrannt med hovkniv.. Mycket ritkigt, en stor spricka i sulan. Ut kom en hovböld. Hästen blev något bättre. 3dagar senare totalt blockhalt..Kotaktade veterinärer igen. Helst skulle hon till klinik, men det gick inte at köra henne. Ingen hovslagare hade tid att komma med kort varsel. Jag kontaktade klinik hovisen (hovslagarmästare) och genom hans guidning lyckades lokalisera en jättehovböld. Hästen fick Hippotrim iom att hon hade så ont, lite temp (vet inte om det beror på smärta eller infektion). Hon stod med bandage och hela faderuttan. Nu har jag tamponerat hålet med en kompress och tjära. Hästen ser bra ut.

Jag åker på semester några dagar. Åkte i lördags och kom hem tidigare pga sjukdom (som tur var) i onsdags. Hästen började se knackig ut, men iom att jag var så pass sjuk så kollades hovar igenom och inget speciellt syntes. Igår morse var hon jättehalt. Jag kontaktar återigen hela högen av hovslagare och veterinär. Och på inrådan börjar karva lite med en hovkniv. Hittar ett fint snitt horisontellt med en liten vass sten intryckt som gått upp och orsakat ytterligare en hovböld fast på diagonala frambenet.. Vad händer här näst??

Dom har gått i en hage utan vassa stenar, en slät och så torr hage som det bara går..

Nu ser Hästen bättre ut igen. Men hon ska in till kliniken och gås igenom bara jag kan köra henne i transporten. Det är inte hennes favoritsysselsättning nämligen och ännu mindre om hon har ont. Jag har igår betalat veterinärräkningar på 22166kr.. Kul värre..

Jag törs fasen inte ha hsätarna kvar här längre snart.. Jag har börjat kolla på andra gårdar..

Grejen var att det var en som skulle ha henne. Men backade ur. Och hon hann betäckas innan jag fick ta bort mitt föl. Därav är jag inte så sugen på att ha föl själv..

Det ev fölet har jag köpare på redan, hingstägaren vill ha fölet.. Det är stoet jag inte har någon användning för och jag vill inte ha någon mera fölning på denna gård.

Ok då förstår jag. Kan inte hingstägaren ta hem stoet inför fölning, och ha henne där tills avvänjning? Och så kan du ta ett beslut då om hon inte är såld?

Jag har plats i min lösdrift om du inte vill ha henne hemma. Om du känner att du inte orkar vill osv :) Så kan hon gå med våra halvblod och welshar.

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar