Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

KL

Vill bara kolla in mentaliteten lite.
Är det fel att "skita" i att ULa på "17" dygn så här sent på säsongen?
Har 90 dygns avgift på mitt sto som är på 19 dygn nu på måndag om hon är dräktig.
Har nyligen fått en oförutsedd och oönskad vet. avgift på en annan häst och funderar på vart man kan "spara" pengar.
För ursprungplanen var att ULa 19 + 45 + 90 dygn.
Vore ju iofs skönt att veta OM hon är dräktig för min mentala hälsas skull ;) Men skönt att slippa lägga ut 900 per gång... För fodras o leva ska hon göra ändå o så tidigt i dräktigheten med föl vid sidan känns det inte som att det är så viktigt att ha koll på om hon är dräktig eller inte.

Hur gör ni andra som har ex- 90 dagars avgift? Samt så här sent på säsongen?

Jag skulle undersökt henne med tanke på risken för tvillingdräktighet annars har du ju ingen chans att få ena fostret klämt. Mitt ena sto är också ganska sent men jag har valt att göra alla undersökningar du talar om, hos mig har jag för mig att 17 och 45 ingår i priset och att jag endast behöver betala separat för 90 dygn men jag är inte helt säker.

busigdemon: jag hade UL:at jag med, med tanke på tvillingrisk som sorbisen skriver. Kolla henne nu och sen på 90 dygn. Alt 40/45 om du vill försäkra fostret.

Jag kollade 16 och 40 dygn.
har betalning 90 dygn men dessvärre kunde inte vi på den kolldagen som var i veckan så vi har betalt in 90 -dygn.

Känner mig rätt säker på att hon är dräktig och vi har foster o fölförsäkrat:)

Känner mig inte orolig för tvillingrisk då det bara var ett ägg som var stort samma dag som vi åkte till hingst/fick första språng. Hade ett ägg på 3 cm o de andra låg borta på 1-1½ cm, eller borde jag vara orolig iaf?

Inget UL "ingår" för mig då hon inte stått/står på station så det blir 8-900 per gång då jag tar ut distriktaren och märra har passerat 21 och jag har inte hittat nått bolag som tar emot foster på så gamla ston, men kan ju ha missat nått?

Hon är betäckt med den lilla treåriga gula tyska ridponnyhingsten FS Mr Right!
Halvbror med FS Dont Worry (samma mamma) e. FS Mr Mobility, ue. Golden Dancer. Både pappa och farfar har vunnit bundeschampionatet.
Han ska vara runt 140 cm nu, mättes till ynka 138 cm i våras. :p Men lär ju säkert bli liten d-ponny då han bara är tre år. Men har ganska
stort bakom sig så jag hoppas att avkomman hamnar D-ponnymått då min egen är väldigt stor.

Han har om jag inte yrar helt i nattmössan själv kvalat till bundeschampionatet nu, så det blir spännande.

Lite ögongodis. :d Kom på mig själv med att jag skrev att han hade lykta, men det har han ju inte, bara väldigt oregelbunden bläs.
http://i206.photobucket.com/albums/bb148/Stella-Linde-Lou/25rhxm0.jpg

Avkomman blir dock lite komiskt en welsh partbred. :p

Äggen kan utvecklas fort, så risken finns ändå tyvärr... Jag hade kollat nu, och isåfall skippat 45d istället.

ok, låter klokt ändå.
Så på måndag/tisdag så får vi hålla tummarna för min gamla märr på fjärde försöket för säsongen.

Nu är welsh-stoet betäckt också sen några dagar tillbaka. Jag hämtar hem till helgen skulle jag tro. Jag håller tummarna för att hon är dräktig.

Hon blev enligt stuteriet väldigt orolig av att bli ultraljudad så jag tänkte att jag skulle skippa att dräktighetskolla henne på det viset utan ta ett pregnamare istället. Jag vet inte om det var en vet som inte var så lätt på handen eller det faktum att hon är ganska liten, men jag föredrar att låta bli att stressa henne med det nu.
Det är ju mest för att veta hur jag ska fodra henne över vintern som jag vill veta om hon är dräktig :)

Hon är betäckt med den lilla treåriga gula tyska ridponnyhingsten FS Mr Right!
:p

Ahh , den som i tyskland kallas för den "gula Totilas" :d kanonsnygg,

Jag fick för mig att du hade betäckt med någon svensk och funderade på om det kunde vara den ponny som jag mötte i somras.

Jag var för att hämta ett skick på seminstationen men "min " hingst totalvägrade, så de fick ta en liten ponnyhingst emellan som stod på tur.

Ut ur transporten brakar den läckraste lilla isabellponny jag sett, het på gröten som tusan men ack så snygg.

Fodervärden som var där med hingsten berättade att dottern ( och tjejer innan hon som jag förstod det täcvlade på hög nivå med honom)

Jag övervägde faktiskt för någon sekund när "min " hingst strulade och jag stod med ett sto med fullmoget ägg om jag skulle göra en isabellfärgad ponny/pre korsning, den hade kunnat bli hur läcker som helst.:D

Nu blev det inte så utan jag fick tappa den brunsten och byta PRE hingst till nästa..... och jag minns inte ens vad han hette. Tror att det var en welsh!

Nu i eftermiddags kom disk.vet. ut och ultraljudade, detta var sista kollen av henne inför hösten.

Resultatet: Fortfarande dräktig, m.stor fosterblåsa + fosterdelar, så bebben hänger kvar än! :love:

Stoet är på dygn 95, min lilla prinsessa! :bow:

Henfynyw Tywysog RWC 3 antar jag? Extremt fin liten b-ponny, tävlat SM?

Ja precis, den lilla gula Totilas. Får hoppas att den blivande ungen också rör sig bra. :p

Ahh , den som i tyskland kallas för den "gula Totilas" :d kanonsnygg,

Jag fick för mig att du hade betäckt med någon svensk och funderade på om det kunde vara den ponny som jag mötte i somras.

Jag var för att hämta ett skick på seminstationen men "min " hingst totalvägrade, så de fick ta en liten ponnyhingst emellan som stod på tur.

Ut ur transporten brakar den läckraste lilla isabellponny jag sett, het på gröten som tusan men ack så snygg.

Fodervärden som var där med hingsten berättade att dottern ( och tjejer innan hon som jag förstod det täcvlade på hög nivå med honom)

Jag övervägde faktiskt för någon sekund när "min " hingst strulade och jag stod med ett sto med fullmoget ägg om jag skulle göra en isabellfärgad ponny/pre korsning, den hade kunnat bli hur läcker som helst.:D

Nu blev det inte så utan jag fick tappa den brunsten och byta PRE hingst till nästa..... och jag minns inte ens vad han hette. Tror att det var en welsh!

Det låter som härliga Tywysog, en riktigt trevlig hingst =)

*KL*

Har varit inne med mitt Bayron sto och kollat henne på dag 43, och hon är lyckligtvis fortfarande dräktig! Grym känsla! :bump:

Fosterförsäkrar alla? Vilket bolag är bäst?

Jag kollade 16 och 40 dygn.
har betalning 90 dygn men dessvärre kunde inte vi på den kolldagen som var i veckan så vi har betalt in 90 -dygn.

Känner mig rätt säker på att hon är dräktig och vi har foster o fölförsäkrat:)

Kunde du foster-och fölförsäkra från 40 dygn? Har bara sett att de har 45 annars, och försäkrar du från 90 dygn så vill de väl ha en kopia på 90 dygnsintyget om något händer?
Jag har också en på 90 dygnavgift, men kollade på 98 dygn, och fakturan för 90 dygn har inte kommit ännu, 112 dygn nu.

*KL*

Har varit inne med mitt Bayron sto och kollat henne på dag 43, och hon är lyckligtvis fortfarande dräktig! Grym känsla! :bump:

Fosterförsäkrar alla? Vilket bolag är bäst?

Villkoren är inte exakt desamma hos de som foster-och fölförsäkrar, så det är viktigt att man läser dem så att man vet vad man betalar för.

Mina är foster-och fölförsäkrad i IF. De var billigast när jag kollade runt. Det skiljde en del i pris och omfattning på de bolagen jag kollade hos, Agria, Sveland, Folksam och Dina försäkringar. Sedan tar de försäkringen från olika dygn också.

Ja jag försäkrade från 40 dygn hos Agria. Lite dyrare MEN då ingår också en veterinärvård på 120 000! mina unghästar o vuxna har jag hos Folksam men deras foster o föl var inte alls lika bra samt enligt ombudet gick fölungen på mammans veterinärvådsförsäkring. Vårt sto har en enkel på 50 000 och IOM det blev faktiskt inte det billigare om man ser till att bebisen hos Agria får en egen veterinärvårdsförsäkring på ett mkt högre belopp. Veterinärvården är superviktig om den lille/lilla skulle behöva vård tidigt i livet, tycker iaf jag:)
Om ngt skulle hända så räcker det att jag då ordnar ett intyg från veterinär att hon var dräktig vid 40 dygn.

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar