Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Precis så har jag försäkrat också. :)
Även om mamma häst har en veterinärvårdsförsäkring som täcker upp till 150 000 i vård,
så kan det ju tyvärr hända något med henne också.

Sen så skulle man få dolda fel försäkring om man tecknade en ny försäkring på fölet innan den blivit 30 dagar.

Ja jag försäkrade från 40 dygn hos Agria. Lite dyrare MEN då ingår också en veterinärvård på 120 000! mina unghästar o vuxna har jag hos Folksam men deras foster o föl var inte alls lika bra samt enligt ombudet gick fölungen på mammans veterinärvådsförsäkring. Vårt sto har en enkel på 50 000 och IOM det blev faktiskt inte det billigare om man ser till att bebisen hos Agria får en egen veterinärvårdsförsäkring på ett mkt högre belopp. Veterinärvården är superviktig om den lille/lilla skulle behöva vård tidigt i livet, tycker iaf jag:)
Om ngt skulle hända så räcker det att jag då ordnar ett intyg från veterinär att hon var dräktig vid 40 dygn.

Just intesivvård av föl kan vara det dyraste som finns i veterinärkostnad. Jag tyckte också att det kändes betydligt bättre med 120" för fölet-man vet ju aldrig vad som händer. Hade Agria både på stoet och fölet när det begav sig och då sammanlagt 240" i vetvård:p. Kändes väldigt tryggt. Agria var dessutom toppen när jag väl behövde använda försäkringen pga senkontrakturer, tog hovslagare och allt iom plusförsäkringen. Var väldigt nöjd med dom:).

Det har nog :devil: gått troll i detta. Efter allt jobb, tappade dräktigheter och helvete, kollade idag på 16 dygn och vad hittar veterinären jo TVILLINGAR :eek:

En liten misstanke om att en är en systa, men mest troligt med två foster. Ska kolla igen på måndag.

Någon med erfarenheter av att knipa foster?

Ligger de långt isär är det oftast inga problem.
Ligger de nära så skulle faktiskt jag strunta i att klämma bort. Sånt kan man chansa med tidigt på säsongen, när man har fler chanser att seminera.

Ofta resorberas ett av fostren av sig självt, om de ligger tight. Upp emot 75 procent.
Kolla henne igen om 5-7 dagar, och sen nån gång till.
Och kläm absolut inget foster om risken finns att det ena är en cysta. Snopet att klämma bort det enda foster som finns...

Ligger de långt isär är det oftast inga problem.
Ligger de nära så skulle faktiskt jag strunta i att klämma bort. Sånt kan man chansa med tidigt på säsongen, när man har fler chanser att seminera.

Ofta resorberas ett av fostren av sig självt, om de ligger tight. Upp emot 75 procent.
Kolla henne igen om 5-7 dagar, och sen nån gång till.
Och kläm absolut inget foster om risken finns att det ena är en cysta. Snopet att klämma bort det enda foster som finns...

Ja usch var det inte någon som råkade ut för detta att man klämde fostret och det som var kvar som man tog som tvilling var en cysta :crazy:

Hur gör dom igentligen när dom klämmer en blåsa ?

Mia

Gamla pålitliga Artica är dräktig med Canterbury. Min magkänsla hade fel denna gång. Då blir det sent föl nästa år då. Nu får man bara hålla tummarna på att det håller sig ända fram till målgång då. : :):)

Kolla igen! Min klämde de för de trodde tvillingar men visade sig att det andra var cysta :(

Mydia: Håller ihop då :) !

Gamla pålitliga Artica är dräktig med Canterbury. Min magkänsla hade fel denna gång. Då blir det sent föl nästa år då. Nu får man bara hålla tummarna på att det håller sig ända fram till målgång då. : :):)

:banana: Grattis!!!

KL

Idag var ett UL inplanerat. På vägen från hagen så ställde sig Heze för att kissa och ja tyckte att det innan/efter var lite väl trögflytande för att vara kiss och jag trodde helt defenetivt hon var i brunst. Men de fick komma iaf, trotts jag sedan förra veckan tvivlat på att hon var dräktig.

Berättar om den ev. brunsten för vet. när hon kommer, men vi gör ett UL iaf för nu är hon ju ändå där o så.
Så fort hon sticker in handen så ser jag en lurig blick fårn vet. och ett hopp tänds.
Hon säger åt mig att kika på ULapparaten och där finns ett fint litet foster i rätt storlek för dygnet!
Så ett litet fuxfärgat stoföl hoppas vi på!
Stoföl finns det kanske en liten chans på då vi fick sista språng troligen 1-1½ dygn innan ägglossning så. ;)
Så 17 Juli är hon beräknad på 335 dygn, hoppas hon vill komma lite tidigare.

19 dygn foster! e. Magic Sar-Kahli u. Heze
32699635.jpg

Senast ändrad:

Visst är det härligt! :D

Min vet skakar jämt åt huvudet åt mig för varenda gång hon kommer innanför stalldörrn får att ul-a ett sto så säger jag att "-nä jag tror inte den här är dräktig" :rofl:

Yey 40 dygns koll gjord.. på dag 43 om jag räknat rätt och såg ett hjärta :love: så sto ett är i alla fall garanterat dräktig. Så nu jävlar ska det tecknas foster/föl ;)

Är ju så! När man är bombis på att de tagit så är de tomma, har man tappat hoppet så är dem dräktiga. :grin:

Nu vet jag dock inte om hon vill behålla fostret, så trotts stram ekonomi just nu (pga klumpsumman för hösilaget om 3 v) så kommer jag nog att UL på 45 dygn oxå, bara för min mentala hälsas skull. Tror jag. ;)

Kul att hon var dräktig!! :laugh:

Jag har bara en liten fråga, mitt sto är kollad 3 ggr:17,47 & 95 -dygn, dräktig på samtliga koller, är nu på dygn 100:banana:

MEN, hur vanligt är det att ston kastar sina föl nu efter 100-dygn?.
Hon ska få virusabort-sprutor i mån.5,7 & 9 för att öka chansen för friskt föl.

Men man vet ju alldrig, OM vi tex. säger att hon skulle kasta på dygn 160-200, vad kan det då bero på?, är de lika känsliga nu som när de var fram till 45-dygns kollen?

Många frågor från en nojilg ägare, fostret ska vet.försäkras nu i veckan också :idea:

Kollade igår, nej ingen systa utan två foster. Dessvärre låg de väldigt nära och riskabelt att knipa en. Sedan sist hade en av fostren vuxit mer än det andra och förhoppningen är att naturen själv "kväver" ett. Vi får se på torsdag och ta ställning. Men vi chansar att knipa ett om det går.

Fast senaste rön är att de allra flesta foster som sitter ihop själva ser till att bara en blir kvar?
Att klämma när de sitter tight är jättesvårt. Men lycka till om ni försöker...

*kl*
Jag går emot strömmen och låter bli att fosterförsäkra. Jag tycker att den är för dyr faktiskt(20% av försäkringssumman på Agria) och att stoets försäkring täcker ju faktiskt en del trots allt.

Tror på att mitt halvblod fortfarande är dräktig. Hon har ändrat sig lite och blivit lugnare och keligare. Welshstoet har varit kvar på stuteriet, men kommer hem i veckan.

Dyr ? Jag brukar betala 450 -600 kr för 3000 kr / liv och en vetförsäkring 120 000 kr fram till fölet är 30 dagar .

En billig försäkring tycker jag ;)

Har stoet en egen avelsförsäkring eftersom endel går på den ?

Mia

Men jag fattar inte varför man ska försäkra i beloppet 3000:- då? Det är ju pengar man kan både ha och mista i sammanhanget.

Mina ston har avelsförsäkring som gör deras föl vet vårdsförsäkrade till 30 dygns ålder.

Vi har tagit fram en paketlösning för att ge trygghet till både foster och föl. Försäkringen kan tecknas från 40:e dräktighetsdygnet fram till och med 30 dagar före beräknad fölning.

Du kan få ersättning för foster och föl som förlorats genom:

* bevisad kastning
* dödfött föl
* uteblivet foster efter bevisad dräktighet
* stoets död
* för föl som dör eller måste avlivas inom 30 dagar efter födseln.

I Foster- och Fölskydd ingår dessutom en veterinärvårdsförsäkring under de första 30 levnadsdagarna motsvarande Agria A1 Veterinärvård med Agria Plus Tillägg. Försäkringen täcker veterinärvårdskostnader upp till 120 000 kronor och har en fast självrisk på 1800 kronor samt en rörlig självrisk på 20 procent.

Stoets egen försäkring behöver alltså inte användas om fölet behöver veterinärbehandling de första 30 levnadsdagarna, och därmed finns hela stoets försäkring kvar om stoet skadar sig.

-

Jag tecknar det. Tycker det är värt de tusenlapparna. Tror jag betalade för inkl 15 000 liv 2300 kr för Nessi vi fick i år. Och nu har hon full försäkring med dolda fel.

Jag tycker att den är dyr = onödig. Kanske fel uttryckt av mig ;)
Jag har en vanlig A2:a på mitt sto och det gör att fölet har en veterinärvårdsförsäkring där precis som Athenas föl har på avelsförsäkringen. Det är halva beloppet mot vad stoet skulle fått jag tycker att det räcker en bra bit ändå.

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka