Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

nybörjare inom aveln som man är, tänkte jag inte på att man bara kunnat ta vet försäkring, så 3000 kostade min foster/föl försäkring. Nu hoppas man ju ändå att man inte ska behöva utnyttja den:grin: Iallafall var vi på 90 dygns kollen igår och visst ligger bebben kvar därinne:love: så det blev ännu en tårta för att fira även 90 dygn:d. "Bara" 8 månader kvar nu då!

Imorgon kollas mitt sto på 90 dygn! Jag är rätt säker på att hon fortfarande är dräktig med Highcruiser men lite spänt är det ju:)

Fort tiden går.. känns som det var igår jag for och hämtade simmarna på självaste midsommarafton på vinst eller förlust då allt bestämdes väldigt hastigt. En chansning som verkar gått hem:laugh:

Håller tummarna :) !

Själv kollade vi sista stoet 16 dygn idag och äntligen dräktig! 4e försöket och efter hingsbyte :) Så nu får hon tamigtusan hålla i fölet ;)

Fick fakturan igår för min 2000 kr gick den på. Liv 10 000 och 120 000. Så tycker det är en bra investering :)

jomenvisst, jag hade inte vågat vara utan den, försäkringen alltså:)
Nu får vi hoppas att alla stona här bär sina bebisar tiden tiden ut. När fölen sen är födda börjar väl den riktiga oron, kan jag tänka. Men, vad roligt det ska bli!:love:

Håller också tummarna för era 90dygn idag:bump:
Min veterinär sade att det varit låg dräktighetsprocent i år, så vi får väl vara extra glada som har fått dräktigt!:)

Ja, det är 8 dagars sjukdomskarens för fölungar. Så det är blir 10 dagar som det hänger på mammans försäkring. Helt rätt karensen glömde jag. Det ändrar inte mitt beslut, men känns bra att du påminde så jag har full koll :)

I min försäkring är det ingen karens alls på fölungen om den har gått på mammans försäkring innan.

Någon som har erfarenhet av dräktighetsundersökning på väldigt små ponnyer?

Vårt ena lilla welsh mountain sto har gått med hingst 2 månader i sommar och jag vill veta om hon är dräktig. Kan man ultraljuda en sån liten eller hur gör man? hon är inte mycket större än en shettis. Jag har annars funderat på ett sådant där urintest man kan köpa via nätet. Jag fick tyvärr inget betäckningsdatum av säljaren/uppfödaren men vet att hon gick med hingst från ca 20/6 till 10/8.

Tack ni som höll tummarna! för stoet är fortfarande dräktig på 90 dygn:laugh::banana:

Någon som har erfarenhet av dräktighetsundersökning på väldigt små ponnyer?

Vårt ena lilla welsh mountain sto har gått med hingst 2 månader i sommar och jag vill veta om hon är dräktig. Kan man ultraljuda en sån liten eller hur gör man? hon är inte mycket större än en shettis. Jag har annars funderat på ett sådant där urintest man kan köpa via nätet. Jag fick tyvärr inget betäckningsdatum av säljaren/uppfödaren men vet att hon gick med hingst från ca 20/6 till 10/8.

En del veterinärer ultraljudar så små hästar, men långt ifrån alla. Mitt welshsto som är sek B blev ultraljudad, men jag tycker nog att hon är på gränsen till för liten så för hennes del blir det pregnamare.
En del ston är ju liksom byggda så att det går att ultraljuda dem och andra inte. Det går ju att testa och om det inte fungerar så köp pregnamare?

Grattis! Vad härligt! vid vilken dräktighetsmånad börjar magen växa på stona? Som det är nu kan man tro att det är hennes hagkompis som är gravid istället:D

Det är helt indivuduellt och beror också på om stoet haft föl tidigare.
När mitt var dräktigt första gången syntes det inte förran de fyra sista månaderna, sen går det fortare för varje dräktighet.

kl

Mitt sto är dräktig med BHDR!

Kollad på 90-dygn (16 september).

Lycka :)

kl

Mitt sto Garbo är fortfarande dräktig på 90 dygn. Känns jätteskönt då hon förra året resorberade någon gång mellan 45 och 90 dygn.

Ja, det känns verkligen helt otroligt, är så himla lycklig och Garbo verkar också väldigt tillfreds med livet just nu.

Grattis Gabby_Ossi, härligt :laugh:

Min ska kollas den 4:e och är då runt 100 dygn gången om hon fortfarande är dräktig.
Hon spelar fortfarande allan och tror att hon är hingst. Man kan ju hoppas att det finns en liten kvar där inne. :)

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka