Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Mitt sto är dräktig med Warsteiner! :) Hon är egen uppfödning e:Lipton ue:Mowgli.
Beräknas föla i början av maj! :)

Grattis

Fråga.. hur många UL gör ni? Jag har inte 70 eller 90 dygns avgift på mina utan levande föl och vill inte åka runt med dem mer än nödvändigt. Vi kollar 40 dygn och då försäkrar vi. Sen "måste" man väl inte kolla fler gånger?

De senaste åren har jag haft 90-dygns avgift så då har jag ju varit tvungen att kolla men annars hade jag nog väntat och kollat blodprov på 120 dygn. Jag har alltid tagit hem vet och kollat 90 dygn hemma förutom i år när jag åkte till stationen. Det kanske kunde vara något för dig om du inte vill transportera men ändå vill kolla.

Jo visst kan man ta hem men är avgift för få hem och de är så utspridda i datum så blir ju 3 olika besökstider. Några kan man slå ihop..

Då kan man hellre kolla blodprov 120 dygn. Mer ekonomiskt efter en tuff betäckningssäsong..

Om man har vette ute i något annat ärende så kan man be att de känner rektalt bara. Det känns ju väl om det är en fortsatt dräktighet eller ej. Men jag skulle nog inte ta ut veterinär bara för den skull om dräktighet var konstaterad på 45 dygn eller senare, såvida jag inte misstänkte kastning förstås.

Lite så jag känner jo att det är onödigt ta ut vet eller åka till vet när man har kollat och inte märkt något konstigt eller ändring på stoet osv.

Då får de gå och tjocka vidare ;) 2 som ska kollas 40 dygn i veckan.. sen sista nästa veckan. Sen är det bara rulla tummarna.

Har gjort precis som du förutom senaste dräktigheten då jag märkte på mitt stos temperament att hon var dräktig.

Jag vill kolla min för att veta hur mycket hon ska få motionera. Hon är ju ridhäst i grunden och ska inte ta det lugnt om hon inte
är dräktig. Så min veterinär svänger förbi med UL och tittar på henne här hemma. Har inte åkt med henne ifrån gården efter att
jag plockade hem henne efter ovuleringen. Hon är ganska gammal, 17 år och dräktig för första gången, så det känns bra att kolla
om allt står rätt till med henne. :)

Jag har kollat min lilla prinsessa på: 18,47 och på 95 dygn, fortfarande dräktig! :bow:

Nu är hon på dygn 123, och verkar bara bli större och större tycker man, fortfarande lika lugn i tempramentet och pigg och glad som alltid att rida :cool:

Funderar bara på när det kan vara dags att trappa ner på träningen och gå över till promenader och lätt ridning ute i skogen ( skritt och lite trav.) Förslag? :laugh:

Nu går hon i stort sätt 6 dagar i v. Har en vilodag då hon bara går i hagen och har det gott, samt en dag i veckan har hon det också lugnare, blir då skrittat ut/promenerad. De andra dagarna är det tömkörning, dressyrpass ( ink. en dressyrlektion för lärare i v.) och ut i skogen.

Hon har börjat få en liten kula på magen, vill ju inte överbelasta henne.

Uppdatering! På dygn 38 verkar det som om naturen tagit hand om det hela själv och nu är där bara en liten krabat:D:bump::rofl::banana:
Den såg fin ut och hade växt som den skulle så kanske kanske om nu allt håller så kommer ett föl nästa år.

Så skönt! Grattis!:) är ju rätt nervöst med tvillingvarning.

Jaha, kollad 45 dygn allt väl :love::bow::bump:och nu är krabaten försäkrad. 10 000 kr "liv" och 120 000 kr veterinärvård t o m 30 dagar gammal för 2 000 kr. Ganska rimligt även om det inte täcker alla kostnader vi haft om det skulle gå förlorat nu.

Vi kollade min darling som är på runt 100 dygn idag. Hon var för att citatera veterinären "Dräktig så att det skriker om det". :)

Härligt! Vi får ju ett ganska sent föl men vi är tacksamma att stationen fortsatte efter "stängningsdags"!

Min var dräktig på dygn 18 men vid koll idag på 70 så kunde inte veterinären känna något. Sa att hon kände livmodern som var hoprullad.
Ska undersökas med ultraljud i morgon men finns nog inte mycket hopp.:(

Haft veterinären hemma idag som ultraljudade. Som väntat kunde hon inte hitta något foster:(

Nu återstår bara det tråkiga att fundera ut vad jag ska göra med stoet. Hon har problem med sina hovar och haft kolik upprepade gånger sen i somras.:confused:

Lill fölet är 4 månader så jag har tid på mig att tänka.

Skittrist! Har hon inte visat någon brunst?

Nej jag har inte misstänkt något, men det kanske beror på att det är så sent på säsongen. Skippade 45 dagars kollen då det ändå var försent att betäcka om då.

*KL*

Mina två ponnydamer ska kollas den 20 oktober. Då är den ena på 111 dagar och den andra på 96 (får bli så när jag inte har tid att ta ledigt flera dagar för att åka med dem). Mest är det för att jag vill veta, det gör ingen skillnad (förutom att det kan vara skönt att veta om man ska anpassa utfodringen i vår eller inte).

Den ena känner jag mig rätt säker på att hon är dräktig, för hon piper och skriker och surar mot min hingst. Visar inga tecken på brunst, trots uppvaktning och hon beter sig mer hingstigt än hingsten i hagen. Brukar det betyda hingstföl i magen eller?

Den andra piper och viftar med frambenen och slår med svansen, MEN hon pissar gladeligen både högt och lågt när hingsten flirtar med henne. Hon ställer inte upp eller vänder rumpan mot honom och verkar helt ointresserad i hagen (de går precis bredvid varandra). Jag hoppas på dräktig, men med henne vet jag inte.

Mitt gamla sto brunstade flera gånger, men ut kom ett föl ändå, så jag hoppas ju att samma gäller för denna damen.

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka