Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Desstuom livförsäkrar jag ju fölet så fort jag kan och det är väl efter 2 dygn. Så det är 2 dygn som stoet och fölet riskerar att ta ur samma försäkring.

Alltså, det handlar ju egentligen bara om vilka risker man vill ta ekonomiskt sett :)

*kl*

I mitt bolag ingår föl och foster försäkringen i stoets A2 livförsäkring.
10% av stoets livvärde ersätts om stoet förlorar fölet efter 45 dygn.

Vill man försäkra in fostret i högre belopp går det också men jag tycker det är supersmidigt att inte behöva tänka på att teckna extra!

I mina stos försäkringar ingår också foster-och föl, men då "tas" veterinärvården av mammans försäkring, även jag har 10% av mammans livvärde på fölungen. Har man max otur så blir det inte så mycket över till mamman av veterinärvården. Därför tecknar jag en extra för fölet, 450:- för 3000:- liv och 120.000 kr veterinärvård, så har mamman har kvar hela sin veterinärvård själv. Men det är väl olika hur olika bolag har lagt upp det antar jag. Såklart kan man teckna helt egen foster-och föl för högre belopp också, men då kostar det därefter.

Ja man kan säga om man haft en fölunge på Strömsholm med behandling i 10 timmar som kostade ca 30 000 kr så ska man inte använda stoets försäkring för pengarna går snabbare än blixten ....

Athena de 3000 kr i liv är inte speciellt relevant dock slipper man karens sen när man för över fölisen i egen försäkring innan 30 dagar .

Jenny Penny du har sjukdomskarens även på din fölunge om du försäkrar den när den är 2 dagar ?

Mia

Ja, det är 8 dagars sjukdomskarens för fölungar. Så det är blir 10 dagar som det hänger på mammans försäkring. Helt rätt karensen glömde jag. Det ändrar inte mitt beslut, men känns bra att du påminde så jag har full koll :)

Är du säker på att det då går på stoets vetrinärvård när du tecknat en egen försäkring på fölet ? Jag är tveksam ?

Jag tecknar det. Tycker det är värt de tusenlapparna. Tror jag betalade för inkl 15 000 liv 2300 kr för Nessi vi fick i år. Och nu har hon full försäkring med dolda fel.

Hmm, tror att jag bara betalade 600:- för den försäkringen? Hade nog inget livvärde iofs, endast vetvården. Iom att jag tecknade fosterförsäkring fick jag rabatt på "riktiga" försäkringen som jag tecknade när han var 30 dgr som minst motsvarade vad fosterförsäkringen kostade. Så för mig kändes den varken dyr eller onödig:).

Jo kostar mindre om man tog utan liv men då vi hade dyra kostnader runt om tecknade vi så för hade vi då förlorat fölet hade vi fått tillbaka vad vi lagt ut.
Jo fick rabatt med på riktiga försäkringen sen :)

Är du säker på att det då går på stoets vetrinärvård när du tecknat en egen försäkring på fölet ? Jag är tveksam ?

Det handlar mest om att fölet inte ska stå helt oförsäkrad under någon tid och den har alltså stoets försäkring under den tiden den har sjukvårdskarensen på sin egen som jag tecknar så snart det går. Agria säger att fölet inte står oförsäkrad på detta sättet.

Så är det säkert, men det kan vara bra att vara medveten om att om oturen är framme ordentligt blir det en dyr historia att avstå från foster och fölförsäkring - som ju som fler berättat ovan kan tecknas på minsta belopp och då kosta kring 400-500 kronor.

För några år sedan fick vi ett jättefint hingstföl där alla avgifter var fullbetalda vid 90 dygn. Redan vid födseln var fölet infekterat och det blev ilfärd till Helsingborg för att försöka rädda honom, vilket tyvärr misslyckades och han levde bara några timmar efter ankomst till djursjukhuset.

Trots att vården kunde tas på stoets försäkring täckte denna INTE vare sig avlivning eller destruktion och därmed sammanhängande kostnader, vilket innebar att vi utöver självrisken på stoets försäkring fick stå för dessa kostnader själva. Vi förlorade alltså fölet kring ett dygns ålder - ett föl som var fullt betalt - och fick därutöver betala kring 8-10.000 kronor.

Efter det anser vi tecknandet av en foster/fölförsäkring på alla dräktiga ston vara ett billigt sätt att känna trygghet att kunna sätta in vårdinsatser som behövs utan att därmed ta risken att få betala massor om det skulle gå galet.

Vilken otur med fölet! Förstår att det inte var kul att förlora det plus att lägga ut ännu mer pengar.

Jag tycker att det är intressant med diskussionen kring försäkringar och se hur ni andra resonerar. Själv är jag som sagt inte mycket för att försäkra "för mycket" och tycker att många människor försäkrar och betalar utan att tänka på det så mycket.

Jag avstår från fölförsäkringen och det är en medveten risk. Flera andra här betalar för att känna sig säkra på att inte behöva betala veterinärvårdskostnader. Vi ser olika på saken helt enkelt, men diskussionen i sig är givande :)

Intressant att få veta, det visste jag faktiskt inte.

Jag tillhör också de som avstått från försäkring, och hittills har jag haft oförskämd tur och inte behövt veternärvård till mina nyfödda.

Nu ska gammeltanten inte få fler föl men när hennes döttrar bli dräktiga ska jag teckna.

Nej inte heller jag hade en aning om det utan förlitade mig på stoets försäkring.
Jag är annars inte mycket för att försäkra mig upp över öronen och håller inga av hästarna försäkrade i sitt rätta värde, något som skulle vara omöjligt på våra 20-25 hästar.
En foster- och fölförsäkring däremot känns numer absolut nödvändig. 450 kronor är som jag ser det ingenting jämfört med att få öppna plånboken ordentligt för att man INTE lyckats rädda fölet.

Så..det är nog en god idé att försäkra döttrarna framöver Görel...;) Tiden går så fort att det snart är betäckningsdags för den första..

skall man ta de som ett täcken på att hästen är dräktig då hon bara lägger vinterpäls på magen :D

Menar du att foster/föl täcker avlivning och destruktion ? Det är det ingen annan normal försäkring som gör nämligen om man inte tecknar utökad vet vård hos Agria som är de enda som har en försäkring som täcker dessa kostnader. Vill man inte ha Agria så finns det så vitt jag vet ingen som täcker detta. De flesta vill ju inte ha agria idag med deras extremt dåliga veterinär villkor på hältor så då är det ju extremt dumt att fosterförsäkra hos dem och på så vis tvinga köparna att välja mellan pest och kolera (ha en obruten försäkring med dåliga villkor eller byta bolag och därmed bryta försäkringen och få bättre villkor).

För övrigt har väl de flesta bolag en fosterförsäkring i sina A1 försäkringar där man får ut 10% av stoets försäkringsvärde om hon kastar så helt lottlös blir man ju inte om oturen är framme. Skulle säga att det handlar ju mkt om en avvägning, finns inte pengarna att hosta upp om det skulle behövas veterinärvård utöver stoets 60.000 ja då är det ju helt klart säkrast att teckna en försäkring, finns det backup att plocka av så kommer man ju i ett annat läge för det är ju långt ifrån alla föl som behöver veterinärvård som nyfödda. För övrigt vet jag inte om det ändrats men i alla fall första rundan jag tecknade försäkringar på föl (då kollade jag upp exakt vad som gällde vilket jag hmmm inte gjort sen). Då var det i alla fall så att man helt slapp karens på fölets försäkring om man hade stoet försäkrat hos dem.

Jag vet att jag då funderade på att det läge en fosterförsäkring väl vore bra var om fölet föds med en defekt/sjukdom som gör att den inte går att försäkra in utan reservation men vet faktiskt inte riktigt vad som gäller då för även om den är fosterförsäkrad från början så ändrar man ju försäkringsform sedan och då kommer väl ändå reservationen dit, kollade inte upp det så noga men funderade lite på det.

Jag är inte heller den som överförsäkrar men var inne på att försäkra gammeltanten förra året. Då hade hon fyllt 20 och alla försäkringsbolag tog henne inte längre, och jag bestämde mig sen för att strunta i det.

Med småflickorna blir åldern inget besvär men eftersom de inte har fulla livvärdet blir fostrena lågt försäkrade.

Menar du att foster/föl täcker avlivning och destruktion ? Det är det ingen annan normal försäkring som gör nämligen om man inte tecknar utökad vet vård hos Agria som är de enda som har en försäkring som täcker dessa kostnader.

Jag vet inte men nog tog Agria detta när min fölis dog och fölisen hade enbart en foster och fölförsäkring den för 450-600kr men 120 000 kr som Pisan pratar om .

Mia

120000 kr är veterinärvården och 3000 kr är livvärdet för fölet om man tecknar en speciell försäkring för foster/föl som Agria har, den kostar 450:-

Menar du att foster/föl täcker avlivning och destruktion ? Det är det ingen annan normal försäkring som gör nämligen om man inte tecknar utökad vet vård hos Agria som är de enda som har en försäkring som täcker dessa kostnader.

Svelands Fosterföl betala upp till 2000 för omhändetagande av avlivning och destuktion av föl. Och de är ca det de har kostat hos när ett av våra blev avlivat (1800 kr avlivning inkl destruktion)

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka