Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Ok då förstår jag. Kan inte hingstägaren ta hem stoet inför fölning, och ha henne där tills avvänjning? Och så kan du ta ett beslut då om hon inte är såld?

Det kan gå, jag kan höra med henne. Om hon har plats, hon har en ridverksamhet med ponnyer.

Jag har plats i min lösdrift om du inte vill ha henne hemma. Om du känner att du inte orkar vill osv :) Så kan hon gå med våra halvblod och welshar.

Tack vad snäll du är! Jag ska se om jag kan lösa det, annars lär jag höra av mig :)

Kan inte, hon har ett stoföl vid sidan hos fodervärden och kommer inte hem förrän till årsskiftet.. Och då är hon halvvägs gången.

Aha ajdå. Men eftersom hingsthållaren ska få fölungen kan du inte deala så hon står där som wrangler tipsade om?

Sen kan du kanske börja annonsera lite redan nu? Jag har bestämt mig för att försöka sälja mitt sto och behålla fölungen som kommer nästa år. Och har lagt ut några små blänkare och faktiskt fått intresserade.
Tänkte att man kan ju börja lite nu, om någon vill avla och leta upp perfekta hingsten kanske det är skönt att hitta ett sto under vintern och inte stå där med ett brunstigt sto och betäcka med det första som finns till hands.

Aha ajdå. Men eftersom hingsthållaren ska få fölungen kan du inte deala så hon står där som wrangler tipsade om?

Sen kan du kanske börja annonsera lite redan nu? Jag har bestämt mig för att försöka sälja mitt sto och behålla fölungen som kommer nästa år. Och har lagt ut några små blänkare och faktiskt fått intresserade.
Tänkte att man kan ju börja lite nu, om någon vill avla och leta upp perfekta hingsten kanske det är skönt att hitta ett sto under vintern och inte stå där med ett brunstigt sto och betäcka med det första som finns till hands.

Jo, jag ska börja, men jag vill nästan ha henne hemma på ett sätt så jag har lättare att bedöma henne numera. Hon är ganska speciell iom hennes bakgrund. Hon är ju ridbar, men ingen stjärna.. Man blir nog inte det när man stått uppbunden i ett kostall med ett fast grimskaft, med 180 i takhöjd, ensam i nästan 10år.. Hagen bestod av en trädgård som inte var allt för stor. När hästen stått själv från 3års ålder till 11års ålder fick hon en kompis iaf.

Jag är mån om vart hon hamnar, hon var varit med om tillräckligt med saker för att slippa vara med om mera.. Jag har lagt ut ett par blänkare om det varit någon som är intresserad. Men folk vill ju ha gratis, då kan jag hellre skicka henne.

Hon hade gärna fått vara hos mig med om det kniper;) Har ju bara Grandezza dräktig i år:(

Grandezza får plats här med :D *bygger bukeflock* :p

Är det sto så stuva på :D Den kan leka med min tvååring ;)

Kan tillägga att jag har lösdriftshall på över 100 kvm ;) Så sååå trångt är det inte :D

nåja åter till saken: Var hittar man vilka prefix osv uppfödare har? Vill ju se om mitt är taget innan jag reggar mitt föl. Och vill kunna anmäla och få mitt eget så ingen snor det :)

nåja åter till saken: Var hittar man vilka prefix osv uppfödare har? Vill ju se om mitt är taget innan jag reggar mitt föl. Och vill kunna anmäla och få mitt eget så ingen snor det :)

Jag med vill gärna veta detta ;)

Om ni pratar om SWB så finns det ingen förteckning eller regler för sånt. Allt är fritt att använda, liksom. Kolla blup så får ni en uppfattning om vad som finns (man kan ju söka på bokstavskombinationer).

Smart.. Provade söka. Fanns inget med SY efter namnet så då kan jag ju köra på det :)

Ska försöka få ut chipmärkaren i vecka.

Grattis! :banana: Skrev på dressyrforumet i fölistråden där och undrade för någon dag sedan. :banana:
En till i ponnyklubben. :bump:

Om ni pratar om SWB så finns det ingen förteckning eller regler för sånt. Allt är fritt att använda, liksom. Kolla blup så får ni en uppfattning om vad som finns (man kan ju söka på bokstavskombinationer).

Okey fattade av Cat on ? Att det fanns en sådan lista på ASVH och trodde jag hade missat något :)

Då behövs ju ingen reg för Bj`s Di Tack Mia

Det finns nog ingen central lista utan isf på de lokala föreningarnas hemsidor, specifikt för det länet/området

*Lånar knapp*

Suttit och betalat alla räkningarna nu. Och tror vi lyckades få till detta bra. 45 000 hittills för 5 ston. Saknar 2 vet fakturor. Tippar på 2500 till där. Samt en uppstallning vilket blir nog 3500-4000 (hon bodde borta en månad) + språng 2500. Så 55 000 för 5 ston = 11 000 per häst i betäckningskostnader för 2011. Sen tillkommer levande föl avgiften såklart och vanliga rullande utgifterna men de "tunga" beloppen är avklarade :)

Så nu håller man bara tummarna på få massa dräktiga ston som håller sig!

Kan tilläggas att jag räknar på bra mindre nästa år för i år har vi haft ston på "borta"plan som bott en månad var på varsin station. En på naturlig, vårt val för ville att hon gick kvar tills hon blev konstaterad dräktig på UL. Andra för det blev lite missförstånd med förgående ägare och de dumpade henne på seminstationen så hon fick bo där utan vår vetskap.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka