Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Kl

Min Shira är oxå konstaterad dräktig på 45 dygn nu så jag ska väl försäkra henne nu då:) Andra stoet kollas nästa fredag-hoppas på en repris såklart!

Kl
Har inget sto just nu men angående behandling om de inte tar sig på första.
Jag valde att avstå i samråd med min vet som jag jobbat hos just med semin.
Livmodern var ren och fin, detta sto hade haft en varig livmoderinflammmation som fyraåring pga betäckande valack, dock ej hos mg så jag var helt inne på behandling. Dock var stoet 12 vid betäckningen och fin i livmodern. Anledningen till att hon inte tog sig trodde vet var för små ägg.
Nästa brunst hade hingsten dåliga spermier så vi var helt inne på att starta tidigt på våren sen istället.
Men hon var då dräktig med två! En klämdes och året efter kom ett fint stoföl.
Man ska absolut ha behandling i åtanke, men om det inte finns ngt att ta på kan man ju försöka en brunst till, för mkt behandling leder ju till resistens som sagt.

Men man behandlar ju inte "ut ur det blå" utan gör ett bakt.prov för att se VAD som ev behöver behandlas.

Hejsan igen alla :laugh:

Här går det framåt, Stoet rids som vanligt, har blivit lite personlighetsförändrad, men annars är allt bra, inga tecken på visad brunst :bow:, vet.kommer ut och ul:ar nu nästa onsdag, dvs.31/8, då är hon på dygn 95 :D

Min är extremt personlighetsförändrad. Idag försökte hon klättra på ett tvåårssto. :crazy:
Balanstravar, Biter stona i flankerna och gnäggar som om hon vore en hingst. Reste sig riktigt
högt mot en annan häst idag etc...

Vet inte riktigt hur jag ska tolka det. Trodde först att hon var brunstig eftersom att hon
pratar hela tiden, med både hästar och människor. Men visar ingen brunst mot hingsten
utan är snarare riktigt ilsken på honom och valacken i stallet.

Hon är dessutom bara två månader gången.

Nix. Det var stoets andra föl. Vi vaktade henne var annan timme och dess emellan i kamera. (Vi har stallet 10 m från huset). 23.00 kollade jag henne då stod hon lugnt och åt hö. Inte ett tecken på fölning. 01.00 gick jag ut igen och då låg där ett föl!!!:love: Jag skulle tippa på ca 10-15 minuter gammalt.

Så har min också blivit, inte riktigt lika mycket dock, alla sina dräktigheter. Alla tre gångerna har det blivit hingstföl... :grin:

Då är man inte ensam då! Kan dock inte ens leda henne bakom ett sto...
Då är det fram med hingsnacken och pratandet och balanstravandet. Suck.
Hon slog om från en dag till en annan med det här beteendet. Får se hur hon är idag.

Jag skulle gärna vilja ha en hingstunge, så det gör inget. ;)

Min ena har förändrats. Hon är piggare, spralligare och inte lika kelig. :o

bamora har med förändrats. Hon vaktar mig, som fan. Jag får inte alltid ens klappa min andra häst! Eftersom hon är flockledaren så blir hon tvärilsk, jagar bort dem andra, o sen går hon till mig, jättelycklig, o kan stå med mig jääätteläääänge. Kan ju låta sött o så. Men det är ett litet bekymmer när jag ska få ut Leia ur hagen.. När könsbestäms fostret? För eftersom hon var supersnäll när hon gick med conny kan jag ju inte låta bli o hoppas på att det är ett sto som finns där inne!

Gabrielle har varit otroligt "hingstig" men det har lagt sig lite nu. 2009 var hon inte alls sån och fick 2010 ett stoföl så vi får väl se om det blir hingst nästa år.

Min är extremt personlighetsförändrad. Idag försökte hon klättra på ett tvåårssto. :crazy:
Balanstravar, Biter stona i flankerna och gnäggar som om hon vore en hingst. Reste sig riktigt
högt mot en annan häst idag etc...

Vet inte riktigt hur jag ska tolka det. Trodde först att hon var brunstig eftersom att hon
pratar hela tiden, med både hästar och människor. Men visar ingen brunst mot hingsten
utan är snarare riktigt ilsken på honom och valacken i stallet.

Hon är dessutom bara två månader gången.

Min har blivit ett litet lamm ;)
Lugn och sansad: "Gå in? Varför det?" "Ska vi gå ut? Näe, jag har det bra här i boxen." :D

Så var min nu i våras när hon var dräktig.. får väl hoppas hon börjar bli så igen så har vi ett positivt tecken ;) Nu står den damen med mulen i marken och äter äter äter bara :P

Svarar lite till alla; Härligt att höra att man inte är ensam om en märr som fått total personlighetsförändring!

Idag började hennes favoritkompisar brunsta. :grin: De ställer upp sig för henne och hon är inte sen att uppvakta. Men hon mullrar inte lika hysteriskt längre.

Såhär ser det ut när hon får hälsa på boxgrannen och hennes hagkompis innan hon blev dålig för en månad sedan. Boxgrannen ställer som sagt upp sig för henne. :p
http://www.youtube.com/watch?v=jEbTFwsyNpE

I vanliga fall är hon en mycket reserverad sak som helst av allt inte ens vill hälsa på andra hästar.

Förra året visade mitt sto mildare hingst tendenser tidigt i dräktigheten men sedan blev hon lugn, gillade däremot inte att att valackerna tittade åt hennes håll. Hon fick en hingstunge.

Detta år är hon tvär cool, går som i en egen bubbla och bara finns till typ:)

Vi får väl se vad som tittar ut, åh det är så spännande!

haha ja man skulle faktiskt kunna tro att hon är en hingst när man ser videon!:D

Hon kommer att få en bedårande unge nästa som har en häftig färg att brås på!

Då håller jag tummarna för en hingstunge! Vad vill du själv ha? sto eller hingst? :) Vad är det för hingst du valt?

Haha, ja och på filmen är det inget emot var hon var igår. Då mullrade hon på alla flickorna istallet, och
balanstravade genom stallgången när hon inte fick hälsa.

Både mamma och pappa till kommande unge har härliga färger, pappan är ju isabell med lykta och fina rinnande strumpor!
(Treåriga pappa häst är förövrigt kvalad till bundeschampionatet om jag förstått det rätt med ett snitt på 8.33, finns en till
på listan som ligger på samma tal resten är under den siffran. :bump:)

Då håller jag tummarna för en hingstunge! Vad vill du själv ha? sto eller hingst? :) Vad är det för hingst du valt?

Haha, ja och på filmen är det inget emot var hon var igår. Då mullrade hon på alla flickorna istallet, och
balanstravade genom stallgången när hon inte fick hälsa.

Både mamma och pappa till kommande unge har härliga färger, pappan är ju isabell med lykta och fina rinnande strumpor!
(Treåriga pappa häst är förövrigt kvalad till bundeschampionatet om jag förstått det rätt med ett snitt på 8.33, finns en till
på listan som ligger på samma tal resten är under den siffran. :bump:)

Jag hoppas på ett brunt stoföl! Hingsten är Highcruiser.

Låter som en fin pappa och även han en härlig färg!:d Du kommer garanterat få en fölis med mkt vitt iaf;)

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar