Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

I min stations/veterinäravgift ingår om jag förstått det rätt ultraljuden utöver det vanliga.
Min veterinär kommer till och med ut till oss för att ULa mitt sto som inte går att köra på transport sedan hon blev dräktig. Hon blir helt rabiat.

Är ute i sista minuten.... Mitt sto seminerades (första gången) igår med Lambourgini 1028. Ägget hade inte släppt så det blir semin imorgon igen.

Är helt novis på området och undrar, kanske en jättedum fråga men; är det bra eller dåligt, eller varken eller, att ägget inte släppt. Är jättetacksam om någon kan förklara det hela :o

När ägget släpper ska spermierna ligga där i äggledaren och vänta på att befrukta ägget

Det är lite olika hur/när stona släpper storlek på ägget . Så det är helt normalt att ägget låg kvar vid semineringen skulle snarare oroa mig om det inte var kvar vid semineringen ;)

Mvh Mia

Det är när ägget släpper som hon blir dräktig;)

kl
Grandezza var dräktig idag på 91d:banana::banana::banana:

I mim avgift ingår alla ultraljud kring semineringen, före, under och efter. Sen 2 dräktighetsultraljud vanligast första vid 17 dagar men det gör man ju som man vill om man vill vänta längre. Jag gjorde ett vid 17 och ett vid 40. Så det jag gör nu på 90 får jag betala för.

Grattis! So far so good.

Det är bra att ägget inte är släppt. Är det det så är det för sent att seminera.

Tack alla!!! Jag blev sååå lättad och glad!!!

Och ännu gladare blev jag när jag nu fick veta att Corlensky stannar i sverige till nästa år:love::love: Så Grandezza kommer garanterat att gå till honom nästa år med, bara fölning mm går som det ska:love::love::love:

Grattis! Så skönt! bara "resten" kvar nu, en sisådär 8 månader kvar ;) håller en tumme för er!

KL
------------
ringde för att bara snäll o vänligt till vet. för att ha en dialog idag. Hon förstod hur jag kände mig och när jag sa att jag bara ville kolla om det finns några möjligheter över huvudtaget så erbjöd hon ett kostnadsfri UL på fredag 18 dygn(oflexibel tid) men jag känner mig mer än nöjd! Kommer tack vare detta defenetivt anlita dem igen känner jag =)

Senast ändrad:

Hur hade ni gjort med dräktighetskollen? Kommer ej att betäcka om ifall hon inte tagit sig nu. Men ser just nu ut som att jag inte har nån bil då det skall kollas (17 dygn) är ej säker på när jag får tag på någon bil. Hur sent kan jag kolla? Finns det några risker med att kolla sent/inte alls?

Ska du inte betäcka om så finns det ju ingen anledning att kolla om det inte finns risk för tvillingar. Då kan du spara och UL efter 40 dygn istället om du vill. Bra att veta för vinterfodringen.

Det är bra att ägget inte är släppt. Är det det så är det för sent att seminera.

Nej, det är inte för sent att seminera. Det är just det man gör när man seminerar med fryst, väntar tills ägget släppt.

*kl*

Grattis Grandezza!!

Rominas prover visade inte på nåt problem alls. Troligtvis beror hennes flytningar på att hon antingen har urinkristaller eller så en lite nervskada efter fölning så att hon inte kan kissa ur sig ordentligt, men det går över.

Att hon inte brunstat är att hon varit rädd om fölet.

Haflingern har inte brunstat om utan är troligtvis dräktig med Welsh hingsten. Och hon bör föla i juni. Hon är ju till salu och förhoppningsvis hittat en ny ägare, så jag slipper ha en fölning till här.

Min var dräktig mot all förmodan på 42-43 dygn! Allt såg bra ut. :) Så nästa koll blir vid 90 dygn eller när det är dags att vaccinera.

Fostret håller jag på och försäkrar nu så det är skönt.

Grattis IronWill & Grandezza!

För mitt welshsto går det inget vidare. Hon kommer inte in i ny brunst så nu får veterinären komma och ta en titt och eventuell spruta bort om det sitter någon gulkropp som inte släpper. Jag hoppas ju på att det ska bli ett föl på henne i år även om det blir lite sent. Annars får jag börja i tid nästa år. Nu blev det ju så sent eftersom jag köpte henne i juli.

En av idéerna med att köpa welshstoet var att mina ston skulle ha glädje och nytta av varandra med sina föl. Blir inte welshstoet dräktigt får jag fundera på att hitta en beteskompis till halvblodsstoet så att fölen får leka av sig med varandra och stona hjälpas åt med barnvakteriet.
Men samtidigt är det så att om welshstoet får föl 2 månader efter halvblodet så kanske inte fölen leker så bra tillsammans pga åldersskillnaden ändå. Vad tror ni? :confused:

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka