Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Jag har ganska många stationer relativt nära, jag valde den som var närmast, enligt en kompis har en duktig veterinär, och som även tar in på den hingst jag använt, Flyinge. De ju även hingstar på stationen, de tar 195 kronor + moms för uppstallning för sto med föl, och de går då ut i en liten hage.

Nu lämnar jag så få dagar som möjligt, fyra blev det i år, men det blev ändå 780 kr + moms, så den avgiften tycker jag är ganska dyr. Trots att jag bara har 13 km dit så tror jag att stoet blir mindre störd av att slippa åka fram och tillbaka de dagar som behövdes för kontroll resp. seminering. De kan också kolla henne och seminera henne utan att jag och de behöver passa speciella tider, och eftersom det var skick så kan man aldrig vara 100% säker på vilken tid det kommer till stationen.
Stationsavgift på 500 kr + moms, inte så farligt egentligen, jag har sett mycket dyrare, administrativa kostnader antar jag att det går till? Jag undrar dock vad som tar så mycket tid med det, det måste vara runt en timme per sto som är beräknat, och nu ligger väl allt på språngrulla som stoägaren själv fyller i förutom + eller -? Veterinäravgiften 1800 kr + moms säger jag inget om, för min del i år blir det kontroll i en brunst , 30 dagarskoll och 90 dagarskoll. Stoavgift 240 kr + moms har jag inte helt koll på vad det går till, administration igen på ca 30 minuter per sto? Språng, fölavgift e d styr hingsthållaren, så de villkoren är lika oavsett vilken station man väljer.

Jag har nu betalat 6438 kr inkl moms, sedan har jag en 90 dagarsavgift om stoet fortfarande är dräktigt då. Hittills ändå ett relativt billigt år eftersom brunsten och dräktigheten gått på räls.

Vad är billigare hos seminstationer med travhästar? För något år sedan kollade jag runt lite, och de jag hittade som även tog ridhästarna var det ej så stor skillnad på, 120:-+moms och uppåt för uppstallningen samt stationsavgifter på 500-1500:-

kl

Måste vara rutinerna som är billigare? ;)

Ett exempel.

Stoägare med 4 ston seminerades.
Två av dom tog sig på första och enda semineringen.
En av dom löpte om och fick semineras igen.
Hittils totalt 4 skick.
Den fjärde var ett känt problemsto som hade svårt med sina brunster.
Provade i maj. Två semineringar. Avbröt då hon "hakade" sig trots diverse prepareringar.
Stoet gick sen igenom en herrans massa kontroller och uppföljningar hela sommaren. Men vi seminerade inte under den perioden.
Fick också en del behandlingar.
I mitten av augusti rätade märren till sig och seminerades ytterligare en gång. Och blev då dräktig.

Total summa 16´ för alla fyra.
Och lägg sen till 90 per dygn per häst.
(då går våra på bete "deltid" men kommer in varje dag under semineringssäsongen)

Tar inte med bokningsavgiften eller eventuella försäkringar.
Som bekant så kostar en bokningsavgift på en travhingst upp till 10´eller mer.
(så det gäller att få dräktigt)

Ingen av dessa var på fryst skall jag väl tillägga.

Och att våra ägare betalar extra då märrarna semineras hemma eftersom vi har inte så väldigt många och ägarna får dela rakt av på veterinären.
Detta ställer dom upp på för att slippa flytta på stoet.

Så andra priser borde det ju bli då det står 30 på kö varje veterinärdag eller hur?

AM

Totalsumma 16000 kr är det med stationsavgift ,behandlingar medecin samt vetrinärarvoden ? Exlusive ? Inklusive moms ?

Sen tillkommer ju 90 kr dygnet fran till Dräktighetsdygn 42 *4 = 15120 ex moms eller 18900 kr ink moms .

Eftersom det är minst 42 dagars dräktighet som man betalar för så till kommer ju tiden innan dräktigheten också i uppstallning så det stannar ju inte på 18900 kr heller . nu handlar ju detta om ston som du iof har uppstallade men det är ju endå ett krav att de skall betala *stallhyra fram till dräktighet 42 . så det ska ju faktiskt läggas till på att få stoet dräktigt ?

Mia

Senast ändrad:

Exklusive moms och medIcin ;)
Och medicin innebar regumate. Så medicin är det väl kanske inte....

AM

Sen kan jag inte tycka det är dyrt med en vetavgift på 1600-1800 kr ibland är det lätta semineringar och stona går på räls sen kommer de ston som vetten får jobba mer med ? Men kan inte tycka att just Vetavgiften inte är den *farliga * hmmm ja om man inte hamnar hos en *VISS* vetrinär då som verkligen skinnar folk på pengar ,men men , både i uppstallning stationsavgifter och dessa dyra dubbelbehandlingar/avgifter ....:crazy:

Men med tanke på vad som ingår med koller osv så kan jag tycka att den är okey .

Mia

Jag betalar 1800 + moms för vet inkl ul och då ingår ALLA undersökningarna mellan vissa datum. Dvs man hinner göra 3 försök eller så under den tiden. Så det är okej pris.

*KL*

Jag är jättenöjd med min station, och ska nog vara riktigt nöjd med fakturan också :o

Stationsavgift: 1600kr
Undersökning/Behandling: 500kr
Seminavgift: 800kr
Medicin: 100kr
Stall/Bete: 600kr
Moms: 650 kr
Summa: 3250 kr
Hingsten kostade 2.969kr inkl moms.
Total: 6219 kr

Min stod uppstallad 18-24e. Hon Caslickopererades och hade vätska efter insemineringen så hon fick medicin mot det. Hon är ULad 2 ggr före insemineringen och 2 gånger efter. Sen 2 dräktighetsul på 17 och 40 dygn.

Det kommer bli en till kostnad för 90 dagarskollen minns inte vad vet tog tror 700kr och sen 90 dygnsavgift till hingsten om bebis valt att stanna kvar.

Edit: Stationsavgiften är under hela säsongen.

Exklusive moms och medIcin ;)
Och medicin innebar regumate. Så medicin är det väl kanske inte....

AM

Ha ha och va där Regumate;) ?

Och Bakterie koller som stoägaren betalar samt till labbet är med ?

då är vi uppe i minst 40 000 kr ink moms som nog många räknar med samt på ridsidan räknar vi med språngavgiften i utgift på semineringen vilket kanske inte är okey samtidigt så är det ju pengar man lägger ut oavsett om det inte blir dräktigt .

Och själv hamnar jag nog på 12000-15000 tusen iår på mitt sto (ink moms ) + språngavgift och då är inte ALLA resor med till och från seminstaion ... sen tlilkommer även 3 bakteriepover .

Och du vet ju var jag bor ;);) och många resor har det varit iår med :cry:
Hade hon varit fortsatt dräktig och inte resorberat hade det stannat på halva summan ovan men hade ju nu otur .

Mia

Tråkigt att läsa om er vars ston inte fortsatt vara dräktiga! Det måste ju vara den värsta mardrömmen... lider med er.

Min Bayroness visade sig vara dräktig och inte bara ha en cysta som vet. först misstänkte. Var inne på dag 16 och då så de en dräktighet! Så nu hoppas jag att det går bra. Har betäckt med Sir Oldenburg. Någon mer som har valt honom?
Grattis till dräktigheten!! Mitt sto efter Master- Asterix är dräktigt på 58 dygn idag också med Sir Oldenburg. Kul att här fanns en till på buke:laugh: Några fler som använt honom?

*kl*

Jag är också jätteförvånad över allas jättehöga räkningar från station! När min betäcktes -09 krånglade stoet en del och vi fick spruta både för att få igång brunst, få henne att släppa ägget, och sen flera gånger till för att få henne att släppa en blodfylld blåsa. Två bakt.prov, skjölningar i samband med semineringar (minst tre), skick och uppstallning ca 14 dagar. Slutsumma för detta kalaset var 4.500:- ink moms. Och detta var på en av skånes största stationer.

Ha ha och va där Regumate;) ?

Och Bakterie koller som stoägaren betalar samt till labbet är med ?

Mia

Backproverna är med ja. Fast i vårt fall så var det enbart två. En på den som löpte om och en på strulfian som "hakade upp sig och hade ständig femma typ"

Strulfian var det inget fel på förutom att hon var ständigt brunstig den stackaren.
En sån som fick strykas ofta från tävlingsovalen just p.g.a. brunst.

Regumate (hormon) satte stopp för den onda cirkeln och så började vi om. Förvisso tog det tid och det blev väldigt sent men det gick.
Tror att man även kan ge kattpiller i stället (gestapuran? )

Betänk att just denna gick hela juni OCH juli i hage och enbart kontrollerades med ultraljud femtioelva gånger. Och tur att man hade en ägare som tog kommentaren - Nej vi kan inte seminera än..ja..precis, trots att hon är brunstig..:D

Det är spännande med fölston..
fast det är i alla fall synd om er som inte får dräktigt och får en faktura på 20´eller mer

AM

Elle.

Det finns inte en enda travstation som tar hutlösa 195 per dag. :eek:

Och dom som tar 120 är väldigt lätträknade.

Antagligen är det så att just på travstationerna så finns det ordentligt med beten.
Man släpper märrarna där och kan på så sätt hålla nere kostnaden för ägarna.

AM

45dygn och dräktig fortfarande!!!:banana::banana::banana:

Veterinärens egen teori var att stofölen "ofta" ligger i vänsterkammare som denna, något som fler hört? Inget tillförlitligt bara en kul grej.

Här är underverket!
216789_10150253153841344_563156343_7665014_3202846_n.jpg

45dygn och dräktig fortfarande!!!:banana::banana::banana:

Veterinärens egen teori var att stofölen "ofta" ligger i vänsterkammare som denna, något som fler hört? Inget tillförlitligt bara en kul grej.

Här är underverket!
216789_10150253153841344_563156343_7665014_3202846_n.jpg

Om det stämmer så bör min Benedictin få ett hingst-föl om den teorin stämmer! :laugh:

set

Fostret ligger åt höger :idea:

*KL*

Jag är jättenöjd med min station, och ska nog vara riktigt nöjd med fakturan också :o

Stationsavgift: 1600kr
Undersökning/Behandling: 500kr
Seminavgift: 800kr
Medicin: 100kr
Stall/Bete: 600kr
Moms: 650 kr
Summa: 3250 kr
Hingsten kostade 2.969kr inkl moms.
Total: 6219 kr

Min stod uppstallad 18-24e. Hon Caslickopererades och hade vätska efter insemineringen så hon fick medicin mot det. Hon är ULad 2 ggr före insemineringen och 2 gånger efter. Sen 2 dräktighetsul på 17 och 40 dygn.

Det kommer bli en till kostnad för 90 dagarskollen minns inte vad vet tog tror 700kr och sen 90 dygnsavgift till hingsten om bebis valt att stanna kvar.

Edit: Stationsavgiften är under hela säsongen.

förstår inte riktigt din uträkning? :confused: hur jag än räknar så får jag inte det till 6219? konstig hingstavgift inkl moms 2969? utan blir det ju 2375,20?

Rabatt troligtvis :) Vissa hingstarhar ju mellan 10-30 % rabatt mm beroende på ston osv.

Det är en kostnad för samling, pack och frakt av sperman också inte bara språngavgiften.

Vet inte hur man får fram din bild tyvärr, någon annan gör säkert. Men vore skoj att se!:)

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka