Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Det är väll inte så svårt med ett par ston som inte tar sig med bakterieprover behandlingar och resor samt uppstallningoch språngavgifter ....

Mia

Är inte svårt att få nej. Prover, UL, språngavgift, uppstallning, stationsavgifter, transportavgifter (bensin) osv.
Sen på det all tid man lägger ner. Tar ledigt från jobb för kunna hämta och lämna.

*knapplån*

va tråkigt Yttik och Grandezza att stona ej är dräktiga :(

CK: det är inte alls svårt att komma upp i såna kostnader om man har flera ston!!! :crazy: vet inte riktigt vad jag har lagt i år, har inte räknat ihop allt än... nu är ju iaf två av tre dräktiga, så jag får ju lite valuta för pengarna :D 2007 var ett jobbigt år för mig, tre ston betäcktes; en blev dräktig och resorberade, en blev inte dräktig alls och den sista blev dräktig men fick avlivas när hon var på dygn 45 pga kolik... surt år om man säger så! la nog ut minst 40000 kr då...

Det är lätt att det tickar iväg, själv är jag ju inte färdig ännu så jag har ingen aning om vad hela kalaset kommer att kosta mig, det är bara till att vänta och se. Kan bara konstatera att det kan bli väldigt dyrt om man har otur.

ojaa.. De avgifter som har varit från hingststation och seminstation har varit 18-19000 kr. På det kommer lån av transport, ul kostnaderna (vet kommer hem) reggning, ja allt annat. Sen kommer även levande fölavgiften

Sitter och går igenom slutdatum nu..

Sto 1: Sista försöket 2 augusti
Sto 2: Sista försöket 24 juli
Sto 3: Sista försöket 28 juli
Sto 4: Sista försöket 27 juli
Sto 5: Sista försöket i morgon

Sen är det stopp. Nu väntar jag bara resultaten. Blir inge mer sen :( Så denna och nästa vecka som kommer sen blir UL och sen ta hem stona.

tyvärr är det enkelt som f*n!
-09 så la jag ut 37' på ETT sto (tre försök) och bara 1500:- utav dessa gick till hingsten då vi aldrig kom så långt som till dräktighetsavgiften...:cry: (alla dygnsavgifter + två stationsavgifter, alla skick via post, tåg o flyg, sköljningar o prover)

Förra året (fortfarande bara ett sto) så kostade det 11' (inkl alla UL, o försäkring men utan summan som gick till hingsten).

Nu iår är jag nog uppe i 12' ( men Inkl. de två hingstavgifterna) men tror det slutar på ca 20' när/om det blir dräktigt (kollar i början på veckan o sen blir det ett sista försök om hon inte är dräktig) Om hon inte blir dräktig så borde jag låta henne gå till de evigt gröna, men om jag känner mig själv rätt så förösker jag nog nästa år igen :grin:

Senast ändrad:

Jo, alla har nog fått sin beskärda del av detta. Sen bara suckar man när någon oinvigd i avelns mysterier säger; "guuud vad du tjänat pengar på att sälja ditt föl" när man sålt det för 40 000 kr.
Nej rik blir man inte men det är ju så förbannat kul när ett nytt liv tittar fram!

Fast innan det händer kan man hålla sig för skratt många gånger:grin:

Värst utav allt är när man lagt ut så mkt pengar o inte får nått föl o de bekanta som inte är insatta frågar vad man ska göra nu (vad betyder det liksom!?)
alla frågor om hur mycket pengar man har igentligen, men de fattar nog inte vad man ger upp för sin hobby.
sj förstår jag ju iofs inte heller en bekant besatthet i dansen, åker på event världen över! blir ju svindyrt det oxå :idea: men det är det ingen som ifrågasätter.... :grin:

Det där känner jag igen. En kompis frågade vad jag begärde för mitt föl. Hon fick en chock när jag sa priset och tyckte "det får man ju en bil för" :p Sen rabblade jag upp alla utgifter, vad det kostar hålla stoet osv under betäckningsåret osv osv. Då tyckte hon de få kronorna i vinst verkade rimligt för slår man ut det på timpenning får man jävligt dåligt betalt ;)

Det är väll inte så svårt med ett par ston som inte tar sig med bakterieprover behandlingar och resor samt uppstallningoch språngavgifter ....

Mia

Fast jag ställer mig, liksom CK, också lite undrande över dom dyra räkningarna..:confused:

En hippotrimlåda ligger på kring 600. Kanske den "vanligaste" behandlingsformen.
Penovet..drar till med 300. Väldigt mycket i överkant.

Veterinäravgiften för inkommande stuterivet ligger, låt säga 3000 med ett antal ultraljud inräknade. Kan ju vara olika från ena stuteriet till det andra

Backprover, hormonsprutor några hundringar.

Uppstallning..låt säga 3000 i värsta fall i mån.
Transport av låda ca 300

Språng ridhästar har jag ingen aning om faktist.

Resor...frågar man sig då som stoägare om det är lönt att åka fram och tillbaka..
Frågar man sig om den gynnar en dräktighet?
Så resorna är självvalda.

Så hur kommer man upp i 20.000 per sto?
Använder man fryst, på frysstation kan jag förstå summorna men annars?

AM (nyfiken)

"Enkelt"! :angel:
Kan "bjuda" på en isikt i mitt mardrömsår 2009! (semin)
Allt blir dock ungefärliga kostnader då det är ett tag sen och jag förde inte journal. Men ger en insikt iaf.
Till att försvara mig så var det mitt första år i "aveln" och jag var SÅ ambitiös! :(

Började med en gyn på våren 600:-
sen till station efter att betalt hingsens bokningsavgift på 1500

Station 1:
Stationavgift: 1000
Skickhingst sverige: 1700
Seminavgift, avser AI/TAI 3 brunster inkl.dräktighetsundersök.: 1900
Uppstallning per dygn: 130* ca 15 (två försök, dvs lämnad på två brunster, långa brunster)
Sköljning: 500 * 5
Bakt.prov: 500
skick via post: 350 * 3
Skick via tåg: ca 900 * 1
skick via flyg ca 1800 * 2
Vet rekomenderade att skicka via tåg o flyg för spermiernas skull, dem var inte utav bästa kvalitet.

Försök tre åkte vi till hingsens station för att få riktigt färsksemin
Där har jag inte några siffror alls som jag kan googla på eller minnas.
Men om vi antar att det är samma som station 1 så
Staion 1000
seminavgift 1900
sköljning 500 * 2
Uppstallning 130 * 14
så...

Bara det är ca 23'. Sen KAN jag glömt nått. Tilldetta tillkommer MOMSEN! Då jag inte är företag.
Jag har inte räknat med nån utav resorna till vare sig station 1 (5 mil) eller station 2 (två resor á 45mil).

Förra året då jag tänkte ge det ett till försök på samma sto (som lyckades btw ;) )

2010 (naturligt)
Gyn 700
Hingstens språng 4000
uppstallning 100/dygn ca 30 (kom inte i brunst som beräknat o fick stå där till 16 dygn)
UL 700* 5 (ett innan brunst, ett efter för att se ev vätska, ett vid 16, ett vid 45 och ett vid 90)
försäkring 2000
hingsten levande föl 6000

summan blir ca 19'
Allt detta oxå utan MOMS som jag betalar.

sen iår blir det ännu roligare

2011 (naturligt)
Hingstavgift 1. 2500
stall: 120/dygn * 16 (1900)
UL hittills. 800 * 3 (2400)
hingstavgift 2 (bytte hingst tar hon sig inte får jag försöka nästa år igen om jag vill) 5000
stall: 20/dygn * 6 (100)

Så än så länge 11' Men det är inte klart ännu.
Är hon dräktig nu i veckan så blir det 3 UL till iår. Annras så blir det fler dygnsavgifter (den billiga) och 1-4 UL till.

Är det nån som verkligen vill läsa sånt här?! Man blir ju fan bara deprimerad! :eek::crazy:
Men personligen så vill jag skylla på dygnsavgifterna ;) det är dem som får det att bli dyrt *galet nickar hon medhållande*
Så om man kommer "undan" med 5-8' för stationen o allt vad det innebär så är det helt otroligt i mina ögon. Men det är klart, jag har ett äldre sto oxå, inget företag att dra av momsen med mm.

Senast ändrad:

Jag är uppe i ganska precis 20 000 kr på min. Fick dock byta station mitt i och betalade då en ny stationsavgift.
Inte det roligaste att betala om man står där med tomt sto. Behöver dock inte betala något mer till hingsten.
Så det är slutnotan, för sent att försöka igen om hon är tom nästa vecka.

Senast ändrad:

Jag blir så förvånad när jag läser reaktionen från CK. Ser inget konstigt med kostnaderna alls. Jag lade ut ca 22.000 förra året och då tog det sig på första och hade inga ovälkomna problem. Av de 22 är 3000 dock försäkring och ca 9000 90-dagarsavgiften inklusive moms. :cool:
Återstår alltså ca 9000 fõr språng, stationsavgift, vet, uppstallning. Inget var gratis för mig, kanske är det för andra?

Jag hålller med, tycker avgifterna var realistiska. Och är så glad att jag inte har betäckt något sto i år, även om det är jätteroligt med föl. Det är egentligen helt otroligt att folk fortsätter med uppfödning.

Säger jag som har två ston och säkert kommer betäcka i framtiden ändå :)

Ni som har ston kvar att kolla, jag hoppas verkligen de är dräktiga!

Min "räkning" ser ut ungefär såhär.

Station 1:

Stationsavgift+Veterinäravgift; 4625 kr
Uppstallning; 1500 kr
Hämtavgift för seminet; 778 kr

Station 2;

Veterinär+stationsavgift; 3750 kr
Uppstallning; 875 kr
Veterinärbehandling; 750

Hingsten;

Bokningsavgift; 750 kr
Hingstavgift; ca. 4095 kr (omvandlat från euro.)
Skicken; ca 2820 kr (omvandlat från euro)

Jag är kvar! Carro seminerades på fölbrunsten med Herzensdieb och kollas nu på onsdag på 14 dagar. :)

Jag blir så förvånad när jag läser reaktionen från CK. Ser inget konstigt med kostnaderna alls. Jag lade ut ca 22.000 förra året och då tog det sig på första och hade inga ovälkomna problem. Av de 22 är 3000 dock försäkring och ca 9000 90-dagarsavgiften inklusive moms. :cool:
Återstår alltså ca 9000 fõr språng, stationsavgift, vet, uppstallning. Inget var gratis för mig, kanske är det för andra?

Jag trodde folk pratade om avgifter når stona inte blir dräktiga. Har man 90-dygnsavgift och fosterförsäkring har man ju fått dräktigt!

Då handlar det ju om helt andra pengar till veterinär, semin, station och behandlingar samt uppstallning.

Jag är också kvar. Mitt halvblodssto är dräktigt, men mitt nyinköpta welshsto har ännu inte kommit i brunst. Lite dumt planerat att köpa henne så sent på säsongen, men så är det ibland.

Nu tror jag att hon hakat upp sig lite, kanske en gulkropp som inte släpper. Hon står kvar på stuteriet där jag köpte henne.
Sen betäcks hon naturligt. Hon har fått stå brevid hingsten under dagen för att komma lite i stämning. Hoppas att det sätter lite fart på hormonerna och att jag kan få henne dräktig i år :)

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka