Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

När jag ser era priser så är det nåt som är knas.

Endera ska jag höja mina stationspriser rejält, eller så ska ridhästfolk börja ifrågasätta och jämföra stationer.

För min del så hade det kostat kanske 2000 kr mindre om jag inte bytt station. Första stationen var dyrare uppstallning + väldigt långt att åka till.
Så då hade det kostat kanske 17-18 000 kronor, i och med att hon resorberade fölet första gången.

Å andra sidan har jag valt en skickhingst som man inte betalar varken 90 dagar eller levande fölavgift på så då blir det lite dyrare. (Jag har ponny.)

Station 1:
Stationavgift: 1000
Skickhingst sverige: 1700
Seminavgift, avser AI/TAI 3 brunster inkl.dräktighetsundersök.: 1900
Uppstallning per dygn: 130* ca 15 (två försök, dvs lämnad på två brunster, långa brunster)
Sköljning: 500 * 5
Bakt.prov: 500
skick via post: 350 * 3
Skick via tåg: ca 900 * 1
skick via flyg ca 1800 * 2
Vet rekomenderade att skicka via tåg o flyg för spermiernas skull, dem var inte utav bästa kvalitet.

Stoet har alltså gått igenom ett backprov, 5 sköljningar och 6 semineringar på två brunster??? Dyra sådana också...
Låter definitivt som ett riktigt problemsto :crazy:

Vad är Skickhingst Sverige för avgift?
För bokningen var ju redan betald va?

Uppstallning per dygn 130...hade hon föl vid sidan då?

Vid försök på färsksemin så skriver du 2 resor á 45 mil.
Vilket skulle betyda dryga 22 till stationen.

Kan väl säga så här...och ta nu inte illa upp, men varför åkte inte nån i den första stationen och hämtade lådan direkt efter tappning i stället för att du byter station med alla nya avgifterna?

Eller har jag missförstått geografin? Med tanke på att simmarna även rest med flygplan?

(vi gör så att dom stoägarna som bokar på hingstar som inte har skick p.g.a. dålig överlevnad t.ex. som Scarlet Knight, där hämtar vi och seminerar omgående då man kommer hem. Så kan vi göra om hingsten finns inom låt säga 30 mils radie. )

I övrigt så..
håller jag fortfarande med CK.

Nåt är galet med allt det ni betalar...
Eller så är det helt vansinnigt dåligt fertila/metrit märrar, för gamla med åldersatrofi kanske?

Kom ihåg att jag inte vill trampa nån på tårna utan bara ifrågasätter och funderar på varför ni stackare öser ut så stora summor på att få dräktigt.

Ni är ju faktist beundrarsvärda att ni bara orkar..inte bara i år, men förra året, året innan det osv....jisses.

AM

Endera ska jag höja mina stationspriser rejält, eller så ska ridhästfolk börja ifrågasätta och jämföra stationer.

hur mkt tar du i stationsavgift?

på min station så betalar man 3100 kr exkl moms (stationsavgift plus seminavgift) alltså 3875 kr inkl moms.

Hittills så har jag lagt ut: (båda stona är dräktiga, tog sig på en seminering, en brunst)

sto 1:
seminavgift 3100 kr
uppstallning 6 x 150 = 900 kr
PG spruta 180 kr
språngavg 1700 kr
samling/packning 300 kr
postskicksavgift 300 kr
summa: 6480 kr exkl moms (8100 kr inkl moms)

sto 2:
seminavgift 3100 kr
uppstallning 9 x 150 = 1350 kr
bakt.prov 370 kr
språngavg 1700 kr
samling/packning 300 kr
postskicksavgift 300 kr
summa: 7120 kr exkl moms (8900 kr inkl moms)

sen tillkommer 90 dygns avgift på båda stona, 6500 kr exkl moms per sto (får dock rabatt på sto 1)

plus sen har jag foster och fölförsäkring som tillkommer på båda stona och sen så har jag inte räknat med körningarna.

anledning till att det blev så mkt uppstallning var för att jag inte hade tid att hämta stona när de var färdiga.. så där hade jag kunnat spara in lite pengar..

frågar dig med vad du tar i stationsavgift? och även uppstallning? kul att jämföra mellan raserna!

Men summan kring 8500 med tanke på dyr uppstallning är ju mer realistisk..
Men här finns det ju dom som betalat över 20´

För att räkna in försäkringar då stoet ÄR dräktigt är en annan femma.

Då har ju både stationen och hingsten uppfyllt sin del av avtalet så att säga...

Sen har det ju inte med raserna att göra.

Tar jag med våran Blue Bahia till era stationer så får jag ju betala detsamma.
Trots att hon är en travare :D

Fast det gör jag ju inte. Hon får va hemma trots att hon är klassad som problemsto.

AM

jämföra mellan raserna menade jag att jämföra stationsavgift/uppstallning...

Kan nog tänka mig att vi kanske borde bli bättre på att både ifrågasätta och jämföra stationerna och de avgifter de tar precis som CK skriver. Mitt sto är ju inne i sitt sista försök så där vet man ju inte än vad det slutar på. Jag har ju valt att låta henne stå kvar istället för att köra fram och tillbaka hela tiden och det har väl gjort sitt till notan. Jag använder samma station som Myfairlady. Stoet börjar ju förvisso bli gammalt men jag hoppades ju på ett föl till, hon har alltid varit lätt att få dräktig och aldrig varit något krångelsto. Eftersom posten slarvade bort mitt förra skick så är ju vare sig hingsten eller stoet skyldig till den missen. Men visst finns det i bakhuvudet att kanske åldern tar ut sin rätt nu. Det är bara till att vänta och se.

Jag har ett bättre förslag ,vi åker alla till dig :D

Att man inte tänkte så långt men självklart så åker jag också med. :D

Stoet var inte problemet denna gång tror vi. Simmarna var MKT dåliga, han som tog emot första skickat via posten på första brunsten skrattade när jag ringde för att kolla hur det såg ut, så dåliga var spermierna tydligen.
Därför valde vi skicka med tåg/flyg. Samt att skölja för att "öka chanserna" som vet. sade.
Och nej, till station 2 hade jag 45 mil enkel resa uppsala-falkenberg. DÄRFÖR åkte ingen och "bara" hämtade det ;)

Skickhingst Sverige för avgift? Skulle tro att det är en avgift de lägger till för hingst som inte finns IRL på deras station så att säga, men har som sagt inte räkningarna här utan kollar priserna som gäller från förra året på deras hemsida (så det är ungefärliga priser) men den "punkten"/avgiften fanns då oxå.

sen 130/dygn i stall tar denna station för alla, kvittar om dem har föl med sig eller inte...tyvärr. Men nej, hon hade inte föl vid sidan det året.

Men förstår och uppskattar att NÅN som har "lite mer tyngd" ifrågasätter. Jag, en blond speta på 23 har inte mkt att säga till om känns det som...
Men det är så, man måste vara galen för att hålla på med hästar o sen hålla på med avel så kan ju iaf dubblera den galenskapen lite grann.

Året därpå (2010) och fölet ett par år innan (2000), skedde båda dräktigheterna på första försöket utan några problem alls what so ever.

Iår har vi oxå haft lite problem. Men då hingst 1 inte har några avkommor alls och har passerat 20 år så tror vi att han inte heller har så bra simmare, men inget vi kan bevisa.

Men när jag såg CK's ställes priser så skulle det "löna" sig att åka hela vägen dit o lämna stoet där på betäckning o hämta hem den sen först efter 45 dygn...:grin:

Men sen så använder jag mig utav en "ridhäst"station nära sthlm där det ex. inte är ovanligt med en stallplats för 4500/månad, om man ska ge nått att sätta det i relation till (?)

Senast ändrad:

Flyinges Avelston Berganza är betäckt med Bellagio, Ajoulie med Connery, Dion med Rausing, Decor med Chin Top, Domrémy med Plot Blue, Daily Pleasure med Caréme, Delphina med Odermus R, Comtesse med Kannan och High Five med Cabachon. Alla utan Berganza är konstaterade dräktiga!:)

ang mina utgifter så kostade hingsten 3800 danska plus moms, sen 800 kr per skick plus moms (3 skick) o sen nån transportavgift o packningsavgift. Stationsavgift och vetavgift 1900 plus moms var. Sen uppstallning i 14 dygn, varav 10 på box, a 250 plus moms. Från seminstation 9062 kr ink moms, sen nånstans runt 9000 för hingsten. Sen kommer ju alla ul, sprutor (vaccineringar), chipning, regning, bla bla bla.. O nu tog sig Bamora på första försöket, på tisdag får vi veta om hon bär foster på dygn 45, jag tror det för jag har inte sett några tendenser på brunst.

Delvis kl, ang priser.
Med tanke på vad det kostar att få fram ett föl så är det inte så konstigt att man blir förbannad när man ser fölungar e: ej godkända "hemmahingstar" med känd stam till salu för 20 000...

Mitt ena föl har iaf blivit någorlunda billigt tillverkat

Phaloma, Flyinge, chin top

stoavgift 240
2 dygn stall 390
vetavg 1800
Stationsavg 500
Språng 2000
4930 kr
(Tillkommer ev mer kostnader från flyinge för uppstallning, beror på hur det ser ut på tisdag)

Sen kommer 90 dygn 6500
Försäkring foster ca 2000
ultraljud 90 dygn ca 500
7000 kr

11930 plus moms. Och det är ju bara för tillverkningen av fölet..

Var iväg med Chanel och hennes foster har inte växt nått, så den är bortsprutad, hon ska kollas igen på torsdag. Wayana ska förhoppningsvis insemineras på tisdag.

Kan du inte sätta upp en filial här nere i söder, så kommer vi till dig istället nästa gång. :p

Jag brukar jämföra priser, det brukar ofta bli lite billigare om man väljer en station som också har egna hingstar och man då väljer en av deras hingstar. Men det är ju inte alltid man vill det...

Oj, jag ska nog inte klaga :o En betäckning av mina kostar:

Språng 1500kr
Dygnsavg 20kr/dygn

Sen tillkommer resor, om stoet ska kollas av Veterinär osv.

Normalt blir det ca 5000totalt.

Det var billig dygnsavgift!

Jag har för mig att den brukar ligga på 150-200 kr där jag lämnat mitt sto. Det kan bli ganska mycket pengar om tex stoet hänger upp sig i brunsten och får stå på station ett par veckor. Och sen kanske hon får stå där nästa brunst med om det ej blivit dräktigt.

NU fattar jag varför ridhästarna åker fram och tillbaka i ett kör från stationerna.

Det är dom totalt orimliga dygnsavgifterna.
Från 150 och uppåt :crazy:

Vissa var ju uppe i nästan samma peng som för en travare i proffsträning.
Och då handlar det om en fölmärr som inte presterar/tränas/nyttjas en meter utan enbart skall semineras.
Säkert utsläppt i nån dammig hage utan ett enda grässtrå så långt ögat når.

Jag tycker ni ska ifrågasätta avgifterna eller annars ta någon annan station.
För bara för att den är svindyr med välkänt namn så är det inte säkert att den är bäst.

Det finns massor med "travstationer" som även tar emot ridhästar till klart rimligare priser.
Så till nästa säsong får ni kolla ordentligt :D

Men inte till oss. Vi tar inte emot utomstående.:p

AM

AM

De dyra dygnsavgifterna är väl mest på de stationer som bara är mottagarstationer?
Då vill de med höga priser undvika att få stona kvar. Eftersom de bara seminerar med skick spelar det heller ingen roll om stona blir dräktiga.
De får ju in ändå in alla sina semin, station, skick-avgifter.

*KL*

Det första man kan göra genom att sätta lite prispress på seminstationerna är ju faktiskt att inte använda de seminstationer som bara ger 3 försök och sen ska ha nya avgifter .

Och det kan man faktiskt säga när man frågar om priset säga att då väljer jag hellre en station som inte har endast 3 försök även om man inte har ett problem sto ?

Tyvärr så är seminstationerna väldigt dåliga på att tala om just detta :devil: utan det kommer fram senare ....

Mia

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar