Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

lätt depp. Råkade vara nära stationen där mitt sto står så svängde in med en påse morötter. Hade turen att komma på samma gång som vet, då de skulle ultraljuda. Hon var färdig för seminering. MEN var igen full med vätska. I söndags hade hon nästan ingen vätska. Ny omgång med sulfa då

Men är kanske dags att resistensbestämma bakterierna ni behandlar mot? Är kanske så att den sulfa ni använder inte biter på vad skit hon har. För jag antar att baktprov är tagit så de inte behandlar lite "för att"?

Bättre att skölja och behandla med oxytocin, och sen seminera. Och så upprepa hela tiden tills hon har släppt ägget, och då ännu mer oxytocin några dagar.

de deppiga var att hon förra torsdagen hade lite vätska kvar från förra behandligen, i söndags var tom och nu full med vätska. Behandling med oxytocin och sulfa insatt. Hon var färdig för semingerin i går, sperman väntade på bussen.

Vet pratade om att han skulle vilja söva ner (lugna?) och riktigt grundrengöra. Men risken är då att vi igen missar en brunst. De kom i alla fall överens med statsionsägaren att testa med sulfa nu. HOPPAS att de löser sig i alla fall.

Bakterierprov har så vitt jag vet inge gett nått svar på orsaken. De trodde att de kan ha med åldern att göra. hon är 19 år, och man vet ej hur många år hon gått obehdandlad.

Jag håller tummarna för dig!

Körde in sto + föl idag. Lite tidigt (dag 13) men är inte hemma i helgen så kan kika på rätt dag. De såg inget men de får stå kvar och vi håller tummarna. Vi har en reservhingst på henne men hoppas få hämta hem ett dräktigt sto efter helgen.

vi har seminerat mitt d-ponny sto som är en svensk ridponny.
Vi har varit på 17dagars koll och allt såg bra ut! Ska snart tillbaka igen och kolla då man kan se hjärtljuden. Det är jättespännande, är även första gången som hon ska bli mamma.

Hingsten är en jättefin grabb. Top Non Stop. även han är en d-ponny, svensk ridponny. Ska bli kul när fölet kommer sen! :)

Hejsan!

Tänkte att jag kunde hoppa med er. Hoppas på att någon kan komma med lite upplysande svar!

Har varit inne med mitt sto idag på dräktighetskontroll, på dag 14(?). Det är andra brunsten vi har seminerat på nu då första inte tog sig, troligtvis pga bakterier i livmodern som nu är behandlade.

Idag så tyckte de först att hon såg tom ut men såg sedan en fin gulekropp och något i livmodern. Veterinären kunde dock inte fastställa om det var en dräktighet eller cysta. Assistenten påpekade dock att de har inte sett någon cysta alls under alla ultraljudsundersökningar de har gjort på henne sen i juni. Var segdraget i början då vi inte visste när hon skule brunsta, visar otydligt.

Så nu ska jag tillbaka på fredag, först sas det på måndag. Men fredag var bättre OM det visade sig vara en cysta så att det skulle hinna spruta igång henne för ett sista försök.

Vad tror ni kunniga och erfarna? Hur uppstår cystor? Kan hon ha fått en cysta i livmodern på de här 14 dagarna sen semineringen? Hon sprutades igång denna gång då hon hade en gulekropp kvar efter förra semineringen som inte ville göra så hon kom i brunst igen. Då var de också osäkra på om gulekroppen berodde på dräktighet eller inte. Men fattade det beslutet att spruta igång henne...

Jag är totalt okunnig och oerhört tacksam för tankar och ideèr!
Men detta beskedet var väl lite sisådär att få. Men helt klart bättre än ett negativt utan chans till dräktighet :)

Kanske ska tillägga att mitt sto är ett Bayron sto och vi har använt oss av Sir Oldenburg.

Mitt sto som resorberat har en cysta. De tror inte hon resorberat utan att det begicks misstag på dag 16 och de tog det för tvillingar fast det var en cysta och en "bebis" och klämde bebisen. Dock inget man vet säkert. Dock sa de att cystan kan vara. Tydligen inga problem och henne sprutade de igång idag.

Men låter ju smart kolla igen. Andra stoet som kom in idag är på 13 och de såg nått men vet inte vad så hon kollas igen. Redo för ev betäcka om ifall hon inte tagit sig.

Vad är vanligast att kolla dräktighet på, alltså vilken dag efter seminering? Veterinären tyckte att hon räknat lite fel och tagit in oss för tidigt för koll, fredag dag 16 hade varit mer lämpligt sa hon..

Mina kollas alla dag 16-17 för man ska hinna ta dem på nästa brunst och inte missa dem ifall de inte är dräktiga.

Men seminerar dom inte i alla fall? Det har jag gjort massa gånger, och visst kan de blir dräktiga ändå. Viktigast är att få bort vätska efter sista seminering.

förra gången då de behandlade henne så hann hon gå ur brunsten tyvärr, så därför blev hon inte seminerad. Kollades då på en söndag, så ut att gå att seminera på onsdagen, men på tisdagens koll var hon redan ur brunst :( därför är hon nu igångsprutad. Skall semineras och behandlas denna gång.

Men ÄR hon seminerad? Du skrev som att de struntade i det eftersom hon hade vätska. Isåfall hinner hon gå ur denna brunst med.

*kl*

Imorgon ska Romina till Darenius igen och kollas. Nu går det förhoppningsvis att ta prover på henne. Hon sprutades igång i söndags. Hon geggar lite gulaktigt så det ska bli spännande att höra vad hon säger.

denna gång seminerades hon, borde ha blivit i går kväll ( eller i dag på morgonen)

Men seminerar dom inte i alla fall? Det har jag gjort massa gånger, och visst kan de blir dräktiga ändå. Viktigast är att få bort vätska efter sista seminering.

Min hade oxå vätska, vet seminerade, gav sammandragande och kollades igen. Hade hon haft vätska kvar hade hon fått en dos till men vid det UL så var det borta och hon blev hemskickad (och dräktig)

En fråga
Hur viktigt är det att pricka in exakta datumena när hingsten ska betalas? Jag har 90 dagarsavgift. Det är om jag räknat rätt den 20e. Men jag börjar jobba den veckan och vill faktiskt inte ta ledigt det första jag gör.

Kan jag kolla henne en vecka tidigare istället? Spelar det någon roll?

Hon är kollad på 17 och 40 dygn.

Här är det fler som delar mitt öde kan jag se. Har ett försök kvar. Inget fel på stoet, ingen vätska i livmodern, baktprov utan anmärkning, vad som drabbat mig är oturen. missade ägg och det värsta av allt slarv från postens sida. Sperma som skulle varit på plats under en lördag dök upp först på onsdagen därpå givetvis till ingen nytta. Tråkigt då jag bara hade de här två försöken kvar så nu hoppas man ju på tredje gången gillt. Det är bara att vänta och se.
Jag får hålla tummarna för er andra som också håller på ännu.

För avgiftens skull är det upp till dig själv om du kollar en vecka tidigare. Det som kan hända är ju att hon är dräktig vid kollen, men förlorar fostret mellan kollen och 90:ende dygnet. Då får du ju betala avgiften trots att hon inte är dräktig på 90 dygn. Att det kommer att inträffa är det ganska liten risk för.

Avser du att försäkra, beror det på försäkringsvillkoren. De flesta bolagen försäkrar ju redan vid 42-45 dygn.

Jag har 45 dagar, men dum som jag var kollade jag ju upp det efter hon kollades på 40 dygn, hade ju väntat 5 dagar annars då de vill ha in ett UL med "dagens datum" men nu behövs bara ett vetintyg där de går in och känner.
Men jag vill ju se fölis :love:

Ska höra om vet tar emot kvällstid, händer ibland att hon kan göra det. Annars får de bli en vecka tidigare.

Jag har 45 dagar, men dum som jag var kollade jag ju upp det efter hon kollades på 40 dygn, hade ju väntat 5 dagar annars då de vill ha in ett UL med "dagens datum" men nu behövs bara ett vetintyg där de går in och känner.
Men jag vill ju se fölis :love:

Ska höra om vet tar emot kvällstid, händer ibland att hon kan göra det. Annars får de bli en vecka tidigare.

De brukar inte ula på 90-dygn utan bara känna, Efter vad jag fattat så ser man oftast ingenting på ul så "sent".

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar