Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Har idag hämtat hem Dinah som nu är seminerad med Bellagio som hade riktigt bra simmare :D

Med detta kom en fundering från en som inte kan så mycket avel och det är att när jag gått igenom hans avkommor så ligger det bra många mer ston i hans statistik än tex Ampere gjorde på fryst . (om jag inte minns fel)

Någon som har en reflektion över att det är skillnad på hingstarna när det gäller ston eller hingstar att vissa dvs ger fler ston eller fler hingstar ?

Mia

Att Lambourgini inte ser ut att ha fått fler än två föl förra året beror på att bara två är registrerade. Antal registrerade föl visar alltså inte hingstens dräktighetsprocent.

Från förra årets säsong kan du gå in på språngrulla och se vilka ston hingsten fått samt ifall de blivit dräktiga eller inte. Där hittar man en bättre bild av verkligheten.

Jag måste vara blind, det enda jag hittar är den totala statistiken :)

Kan du förklara var den statistik du pratar om finns?

Tack :)

Det var för enkelt :o

Jag hade bytt till 2010, men tittade inte bredvid hingstnamnet :angel:

Hmmm det var nog jag som var trött när jag skrev;)

Men det är rätt som Fiorino skriver, båda är ju kollade på 16 dygn=dräktiga, inga konstigheter!

Det jag undrar är om jag kolla dem igen på ex 30 dygn för att kunna hinna med en seminering igen OM ngn av dem resoberat! Alltså, vilket dygn är bäst att kolla på? 28-35-40? Jag har ingen aning...

Jag kommer ändå att kolla dem på 45 dygn för att kunna försäkra, så det känns ju lite onödigt att åka o kolla, men samtidigt vill jag ju inte missa sista chansen att betäcka om de har resoberat! Hänger ni med?

Men du Miaa tycker alltså 30 dygn o Fiorino tycker vänta till 45? Eller?

Väntar jag till 45 så är vi ju i slutet av aug, känns som det blir himla sent då men vad göra?

Och ja, jag planerar alltid i minsta detalj och ser till att ha en reservplan klar om ngt händer, därav funderar jag redan nu på hur jag ska göra om de har resoberat!:angel:

Då träffades vi idag!

Aha Syster ;) Fröken var mycket glad att komma hem igen och få komma hem till sina små flickor :laugh:

Avel : att du ska kolla på 28 är för att om hon ska ha resorberat så går hon snart in i brunst ... Gör du det på 45 kan hon ha gått ur brunst beroende på när hon resorberar .

Efter någon gång 30+ så börjar stoet bilda graviditets hormoner och släpper hon då efter 30+ så är det svårt att få henne dräktig eftersom det tar ett tag innan graviditets hormonerna går tillbaka .

Helt ärligt skulle jag inte utsätta mitt sto för att åka och kolla henne på 30 dagar så här sent på säsongen ,eftersom det då är de mest känsliga dagarna .

Hoppas jag nu förstått saken rätt nu när jag förklarar kollernas motivation annatrs får de mer lärda rätta mig ;)
'
'Mia

Menuette kollades på 45 dygn i tisdags och visst fanns där en liten krabat därinne, som nu är försäkrad.:) Inför 90-dygns avgiften ska hon kollas igen, men vet sade att det var svårt med ultraljud då. Istället känner man på livmodern eller tar ett blodprov för att konstatera dräktigheten, sa hon. Hur har det varit för er andra, kan man inte ultraljuda på 90 dygn och varför inte isåfall?

Snabb hjälp!

Stoet tog inte denna gång heller. Vi har nu gjort två försök på Cardento. först med fryst och denna gång färskt men inget. Tycker ni vi ska försöka med samma eller byta? Och till vem i sådana fall? Är lite sugen på Hip Hop men inte säker. Var ju så sugen på Cardentobebis. Stoet är efter Baloubet du Rouet - Phaeton x - Immer. Måste bestämma mig typ.. nu!

Aerline H , Corlensky G eller Feliciano? Åh gud vad jag hatar när man inte har tid på sig att tänka :(

Du får nog kolla om det går att betäcka med Hip Hop nu. Läste på hans sida att han är ute och tävlar så säsongen är kanske redan slut.

Mitt sto hade släppt sitt ägg tills idag.:D Kanske slipper jag alla hingstfunderingar. Tillbaka om två veckor för koll.
Veterinären ville inte skölja henne. Ansåg att livmodern såg fin ut på ultraljudet.

Mettan; förra året så kände min veterinär bara på 90 dagas kollen. Sa att det inte fungerade med ultraljud då. Frågade här och det var tydligen olika hur veterinärerna gör.

*kl*

Är det ingen av er som brukar kolla kön på fotret? Kräver en duktig o kunnig vet men det finns det ju här o var.

Jo ska vi ta HH kommer jag ringa dess ägare men velig än. Fint sto och vill ha fin hingst som matchar henne :)

Nu är det bestämt. Vi försöker tredje gången gilt.. håller tummarna. Tar hon inte åker hon till Möllerup och betäcks med Feliciano.

Jag läste en intressant artikel om det där med hingst resp sto. Enligt den är hingstspermierna snabbare men känsligare, stospermierna är tåligare. I den artikeln diskuterades ang att stospermierna överlevde längre i stoet än hingstspermierna därav var det större chans att få sto om betäckningen skedde längre ifrån ägglossningen vid betäckning i samband med ägglossningen vann oftast hingstspermierna iom att de var snabbare.
På mina sto stämmer det faktiskt riktigt bra första året när jag fick två ston så var båda mer än ett dygn ifrån betäckningen när ägglossningen skedde. Nu sist när jag fick två hingstar så betäcktes den ena nog mitt i ägglossningen och den andra hade äggen (hade två) hängande på trekvart vid semineringen och vid koll några timmar senare hade äggen släppt. Och det blev som sagt två hingstar.

Om man ser till detta så borde spermakvaliteten kunna påverka hur mkt sto resp hingstföl de får, sämre kvalitet med mindre överlevande borde innebära fler stospermier. Bättre kvalitet så borde risken för hingst vara större och framförallt då om man seminerar nära ägglossningen.

Så vill man ha sto skall man helt enkelt ha is i magen och inte seminera för tätt på ägglossningen utan några dagar i förväg om man skall utgå från det som skrevs där. Eller ta en hingst med riktig skitsperma med få överlevande ;)

Påminner mig om när jag läste lite ang mänsklig graviditet. Ville man få en dotter ska man ha sex så fort man stegrade på ÄL test. Dvs tidigt i ägglossningen. Gjorde man det senare (eller slöa simmare) blev det pojkar. Undrar om det stämde för vi hade alltid sex vid stegring på stickan och bara döttrar ;)

Jo jag känner också igen detta med att *flickorna * mer livskraftiga .

Men det som säger emot är att Bellagio har riktigt bra simmare och jag tror det var Black Coffe och Ampere jag tittat lite på detta innan så OM jag inte mins fel så hade Bc mer hingstar och även Ampere på fryst .

Och har man följt fölningstatistiken som var här på Buke ett år så föddes det fler ston tidigt på våren och sen kom killarna ifatt statistikmässigt ?
Jag har för mig att det var så .

Frågan är med en hingst med dåliga simmare om flickorna och pojkarna har samma livslängd och då blir det inte fler ston ,men en hingst med bra simmare
får helt enkelt mer överlevande föl pga av att simmarna /embryot har bättre överlevnad även efter befruktan .

De lärda upplever ju faktiskt det bra simmare /bättre överlevnad mer levande fölresultat .

Intressant är det :)

Mia

Kommer ihåg att jag läst att i det vilda ser de skillnad på fördelningen på de födda ungarna när det varit krisår alltså varit väldigt dålig tillgång till mat föds det markant fler tjejer så även där ser de att tjejfoster är tåligare.
Tror inte att spermiekvaliteten kan påverka något (sålänge den inte är dålig för att det finns defekter) efter att befruktning väl skett. När befruktning väl skett så är det ju till största delen stoet det hänger på att det hänger kvar sålänge det inte är att hingsten nedärver någon defekt/missbildning som gör att stoet resorberar/kastar.

För att få sto skall vi helt enkelt betäcka flera dagar i förväg med hingst med kass kvalitet och sen svälter vi stona. ;)

Glömde att de har fler hingstar på fryst är ju egentligen inte så konstigt om man utgår från det jag skrev tidigare ang semineringstillfälle eftersom vid fryst försöker du pricka ägglossningen med semineringen.

Jag hade bytt till Corlensky:p. Han har kanonsperma och lämnar bättre typ och gång än Cardento även om vi än så länge inte vet hur långt i klasserna ungarna kommer att gå. Men Cardento-Baloubet borde vara lättsålt:).

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar