Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

*knapplån*

kollade B och C idag på 41 resp 83 dygn och båda var fortfarande dräktiga :bump: är riktigt nöjd än så länge med årets betäckningar! inväntar svar på hur det går för stoet i Tyskland.

Min Selene är dräktig!!!:bump::bump:

Kollade idag på dygn 103!

Selene (F2) e. Stanford ue. Gibraltar

Dräktig med Lambourgini:bump:

*kl*

Härligt att läsa alla dräktighetsrapporter!

Jag kollade Isolde idag på 39 dygn i samband med Caslick. Jag filmade det lilla hjärtat som slog med min Iphone. Nu visar jag det stolt för alla som vill se (och kanske för de som inte vill se heller):p

Men har han inte själv någon annan av sina hingstar att erbjuda istället för Floricello?

Är lite frågande till denna hingsthållare som alltid verkar skicka iväg sina hingstar mitt i säsongen utan att meddela stoägarna innan säsongen börjar ,gjorde väll samma sak förra året med vad han nu hette ??

Mia

Han slutar med alla hingstar 1 augusti. Det stod på språngrulla redan när jag bestämde mig men då tänkte jag inte på att det var tidigt.:confused:
Han har alltså inte ändrat något under säsongen.

Inga tips på andra hingstar som håller på länge till? Helst dressyr eller hopphingst med bra gång. :)

Hur länge är länge till?

Lite snabb koll så verkar de flesta hålla på ett par veckor till (runt 12e-15 Augusti), någon Augusti ut. Sedan verkar det finnas ett fåtal som fortsätter ännu längre.

Som G-O skriver slutar säsongen för Waldhofs hingstar 1/8. Var kanske Faustinus du tänkte på, och den stod troligen på lastbilen tillbaka till Tyskland 2/8....

Vet att jag pratade med denna hingstägare både i år och det året han hade Fautunius (stavning') Och det då in i Juli och inte ens i något av dessa telefon samtal talade han om att hingstarna skulle åka om ett par veckor .....

Och det är dålig information när man funderarr på att byta hingst .

Mia

Jag vill hinna med ytterligare ett försök om detta som vi håller på med nu misslyckas. Hon kommer ju att kollas ca den 17-18 aug och sen behöver vi minst en vecka på oss så augusti ut är det kortaste.
Fick besked att hon hade bakterier så igår började vi ge Hippotrim. Hinner det hjälpa redan till detta försök?:confused:

Det kan det göra men kan du inte fråga om de inte även kan skölja henne ? Men det kanske de redan har tänkt .

Mia

Men om pålle nu blir behandlad så är det ju inte säkert att hon står med äggena så länge som hon gjort förut ?

Brunsterna kan bli längre eller kortare om de står med infektioner .

Mia

Jag vill hinna med ytterligare ett försök om detta som vi håller på med nu misslyckas. Hon kommer ju att kollas ca den 17-18 aug och sen behöver vi minst en vecka på oss så augusti ut är det kortaste.
Fick besked att hon hade bakterier så igår började vi ge Hippotrim. Hinner det hjälpa redan till detta försök?:confused:

Min häst hade streptokocker och blev behandlad med Hippotrim i samma brunst som hon blev betäckt. Det hinner verka tills det befruktade ägget har hunnit ner i livmodern sa de på hingststationen.
Och det fungerade här i alla fall för mitt sto är dräktig på 40 dygn nu :)

Tack för tipset. Ska fråga på måndag. De gjorde det i förra brunsten, men då visste vi ju ine om bakterierna. Är ju sprutad så hon borde släppa ägget snart.;)

Avel: de flesta seminstationer stänger ju runt den 12:e augusti, så frågan är ju om du hinner seminera en gång till efter den här gången?

följande hingstar finns tillgängliga till den 31:e augusti:
Biggles
Black Coffee (står 1/10 på språngrulla)
Clever Hill Q
Donnerfly (naturlig betäckning)
Lambourgini (står 1/10 på språngrulla)
Poet
Twiligt (står 31/12 på språngrulla)
Warsteiner (står 1/9 på språngrulla)
Wellington
Zephyr (står 30/9 på språngrulla, naturlig betäckning)

Tack.;)
Jag har turen att åka till en station som håller på med ponnyer också. Dessa betäcker man tydligen senare för de skulle ha öppet hela augusti.:)

Har kikat lite på Lambourgini. Står att han hade 80% men om man tittar på språngrulla för 2010 så står det DR- på ett flertal ston och dessa tolkar jag som om de inte tog sig. Då blir ju resultatet betydligt sämre.:confused:

Har kvar King Louie som ett alternativ. Fick föl efter honom i år.:laugh:, men då blir de ju en hopphäst och ingen med gång som jag helst önskar mig nu.

Läste om Bravour att han även hade bra gång. Nån som vet nåt om honom? Stoet är efter Napoleon och var dressyrhäst.

Vet att jag pratade med denna hingstägare både i år och det året han hade Fautunius (stavning') Och det då in i Juli och inte ens i något av dessa telefon samtal talade han om att hingstarna skulle åka om ett par veckor .....

Och det är dålig information när man funderarr på att byta hingst .

Mia

Fast jag håller inte med om att det var dålig info;). Använde ju hingst därifrån under det året Faustinus stod där och det stod tydligt på hemsidan att hingstarnas säsong slutade första augusti. Vet detta så väl eftersom jag var rätt stirrig när Tetris inte tog sig på första, hade hon inte tagit sig på andra hade vi nämligen hamnat mitt i skarven där hingstarnas säsong avslutades.

Beroende på hur stoet är i psyket så hade jag nog spanat på Warsteiner. Han rekomenderas väl till mildare ston även om de flesta erfarenheter i Warsteinertråden var att det var rätt snälla hästar:). Andratipset är Lambourghini eftersom det verkar vara en härlig mycket trevlig allroundhingst. Donnerfly är den jag inte ens skänkt en tanke. Gillar inte typen och fick härmodagen syn på att han fick 5-5 av testryttarna på bruks..

Tack för tipset. Ska fråga på måndag. De gjorde det i förra brunsten, men då visste vi ju ine om bakterierna. Är ju sprutad så hon borde släppa ägget snart.;)

Förlåt men det tål att upprepas-detta är ett typexempel på att man alltid ska göra baktprov på första brunsten! Är så mycket billigare än att stoet går tomt helt i onödan. Lycka till nu och hoppas att de sköljer och fixar i samband med seminering:).

Varför tittar du inte på Black coffe som har många i klass 1 /diplom ?

Mia

Han hade bara ett sto förra året. Någon som vet varför?
Tittar man på blupen så ser hans % inte så lovande ut att jag vill ta sista chansen med honom...:crazy:

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka