Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Ah så du bytte igen? Attans synd, var riktigt nyfiken på alternativet till Ampére!

**KL**
Nu har jag ju sålt fina Nina (som nu är berättigad till att bli A-premierad), men jag är så glad över att ha fått veta att hon åter igen tog sig på första brunsten och är dräktig med Ampere. Tror att det kan bli ännu en riktigt fin avkomma. Håller tummen att grodden stannar kvar!

kl
Med min vanliga "tur" så har väl Raksi inget levande foster heller, de såg ju inga hjärtslag sist:cry::cry:

Men vi ska kolla Parodie om 2v för säkerhets skull, det kanske gömde sig ett foster??
Jag vet att 08 kollade vet Raksi på 16, 30, 45 och 90d, och först på 90 kunde de konstatera att hon faktiskt var dräktig...

Syntes inga hjärtslag på min vid 40 dygn. Min vet sa att det inte alls var något ovanligt.

Vet sa att sedan hon hade köpt ny UL-maskin har de sett hjärtslag på i princip alla från 30d, Raksi var på 36d vid den kollen, men såklart hoppas jag att där är en levande bebis:o

Aha, min vets maskin är typ från 1800-talet. Håller tummarna att ni ser hjärtat vid nästa ul.

Förresten: När börjar stona växa om magen? Och fodrar ni dem med något speciellt under vintern? Vet inte hur höt ser ut där min står, men i ett annat stall fick de in skithö i år. Jag trodde de var gammalt fjolårshö som skulle kastas :o

Åh håller verkligen tummen att Raksi fortfarande är dräktig!

+ Peak
Tack snälla:laugh:
Nästa koll blir den 21 aug, då på 98d (vet samlar ihop en hög på samma dag), håll tummarna:o

Usch ja du har inte heller haft ett lätt år i år :cry: Dags att börja knyppla ?

Kan ha knyppelkurs hemma hos mig , men det låter inte heller så kul ....

Kanske bättre med vinprovningar förstå vilka dyra viner vi skulle kunna köpa för alla pengar vi nu lägger ner på pållar och spermier och resor ..;)

Nu håller vi tummarna för att de är dräktiga tanterna :)

Mia

Jag har inte heller så mycket tur. Min fick puls i alla fyra, men var i övrigt normal. Hon är i mycket fint hull
dvs smal och går i hage med maskrosblad och 1 mm högt gräs i vissa delar.

Inga andra symptom, Ingen rörelsestörning kvar och obelgrad 0 när veterinär var ute,
men behandlas som en fånghäst i alla fall, för säkerhetsskull. Får se om hon tänker behålla sitt föl. :cry:

Hon har troligtvis ätit något hon inte tål.

Dags att börja knyppla ?

Kan ha knyppelkurs hemma hos mig , men det låter inte heller så kul ....

Kanske bättre med vinprovningar förstå vilka dyra viner vi skulle kunna köpa för alla pengar vi nu lägger ner på pållar och spermier och resor ..;)

När börjar kursen? ;) Jag är gärna med.:) Jag passerar nog i dina trakter om en vecka igen..

Åh Mul du är sååå Välkommen ;)

Ingen knyppeldyna är inköpt än ..... Men trevligt sällskap kan utlovas :idea:

Mia

Förstår din oro för fång . Men innehåller inte maskrosblad /rötter massor av socker ?

Kolla upp det jag kan inte mycket om fång ,men förstått att det kan finnas fler orsaker ?

Mia

KL

Kollade min på 18d idag. Inte dräktig. Tog bakterieprov och så blir det inseminering i morgon då ett ägg var 40.
Hade problem att släppa ägget förra gången. Var uppe i nästan 60 innan det blev ngt mindre och sen släpptes. Kanske därför det inte tog sig?
Börjar bli sent på säsongen så jag undrar om man ska byta hingst direkt om hon inte tar sig på denna brunst. Är i och för sig "bara" andra försöket ännu.
Borde hinna med ytterligare ett, men bör jag byta till förra årets hingst eftersom det fungerade?
Någon som vet hur dräktigheten är med Floricello? Är ju hans första säsong.

Ja nu håller vi alla tummar o tår... Annars är jag gärna med på kursen:p

Jag har inte heller så mycket tur. Min fick puls i alla fyra, men var i övrigt normal. Hon är i mycket fint hull
dvs smal och går i hage med maskrosblad och 1 mm högt gräs i vissa delar.

Inga andra symptom, Ingen rörelsestörning kvar och obelgrad 0 när veterinär var ute,
men behandlas som en fånghäst i alla fall, för säkerhetsskull. Får se om hon tänker behålla sitt föl. :cry:

Hon har troligtvis ätit något hon inte tål.

NU är ju din häst riskabelt tidigt i dräktigheten men det är ju inte säkert att det är fång och jag ville bara dela med mig av en erfarenhet.

Hade ett sto som fölade förra sommaren. Hon fick fång vid årsskiftet vintern innan, förmodligen pga fruset gräs och allmän obalans i kroppen... Inte en typisk "fånghäst" annars, ej överviktig, dräktig osv.

Hon stod i flera veckor på full medicinering, (bla metacam) samt boxvila.
Men dräktigheten fortskred och hon fölade, om än lite tidigt, i maj förra året. Så ta inte ut eländet i förväg! Även om jag vet att det är svårt....

Belamour. Han har visat hög dräktighet i år. Och ville få till det ;)

Belamour. Han har visat hög dräktighet i år. Och ville få till det ;)

Hur vet du att han har haft hög dräktighet i år? Är bara nyfiken på om det går att se resultat redan nu på hingstarna. Tänkte på om det finns på språngrulla, men kan inte hitta det isåfall.

Och tummen upp för ditt val :) Belamour är en flott hingst!

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka