Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Igår visade märra brunst, så vi åkte till hingst.
Nu har vi bytt! (två försök och itne mer om man inte hittar nått direkt fel på stot!)
Men jag måste vara sprittsprångande galen! Följer hjärtat och inget huvud what-so-ever! Hoppas det tar sig, annars så var det många pengar som försvann nu.
Fick första språng igår! Så nu håller jag hårda tummar!

mul: förstår varför du ger upp iår, låter inte som att du har jätte mkt att välja på. Hoppas Darenius kan hjälpa till lite. Men inte lägger du ner för all framtid? Utan bara för iår?

IronWill: Håller en tumme för att hon behåller fostret trotts hältan och den ev. vilan!

Mitt sto blev inte dräktigt och eftersom det är sent på säsongen så byter jag hingst och betäcker med Canterbury istället, han har ju visat mycket god dräktighet.

va tråkigt att hon ej blev dräktig :( men det blir nog toppen med Canterbury med :) håller tummarna att hon tar sig med honom!!

*KL*

Min kompis var och UL sitt sto idag (2a försöket) och det har inte tagit sig så de ska byta hingst. Tänkte kolla om ni har några tips?
D-ponny f.01 visad förra året 87677
Damens temperament är inte att leka med, så lite tur var det kanske att det inte tog sig med Warsteiner.
Avkomman ska behållas och får gärna bli 155-160 cm.

Seminvet rek. Corlensky G eller Zuidenwind som ska ha hög dräkighet. Jag tycker väl inte Corlensky är rätt iom temperamentet.

JA, jag vågade inte chansa på ett försök till, säsongen är ju snart över.Som du vet så funderade jag ju på Canterbury innan så det känns lite som om man går tillbaka till start igen. Men det kan säkert bli bra det också.

Vad är det för ras och vad ska avkomman användas till?

*KL*

Min kompis var och UL sitt sto idag (2a försöket) och det har inte tagit sig så de ska byta hingst. Tänkte kolla om ni har några tips?
Damens temperament är inte att leka med, så lite tur var det kanske att det inte tog sig med Warsteiner.

Seminvet rek. Corlensky G eller Zuidenwind som ska ha hög dräkighet. Jag tycker väl inte Corlensky är rätt iom temperamentet.

Och jag tycker inte Zuidenwind är rätt val om stoet är temperamentsfull;)

Jag har ett levande bevis hemma, jag ville iofs ha en avkomma av den här typen men jag skulle inte lägga ZW på vilket sto som helst.

Delvis knapplån

Nu är mitt Sheratonsto dräktig med Corlensky:d Är så glad!

Har ett till sto som kollas nästa vecka, förhoppningsvis är hon dräktig med Zuidenwind.

Tyckte det var lite kul att jag valt de två som diskuterades nyss, när det gäller temp har jag inga synpunkter på det, har haft en avkomma innan e corlensky som var supertrevlig, samt har stoet haft en avkomma e zuidenwind som också ska ha varit trevlig, så jag hoppas på 2 trevliga små föl nästa år;)

Romina och föl kommer troligtvis hem imorgon. Sen bär det iväg till Darenius på lördag för att kollas.

Imorgon mellan 12-13 ska vi vara och kolla Romina. Hon har lite flock men kommer troligtvis vara ur brunst eller vad det kan vara imorgon. Hon sprutades förra fredagen och har den tagit så är hon ur brunst då.. *suck*

mul: förstår varför du ger upp iår, låter inte som att du har jätte mkt att välja på. Hoppas Darenius kan hjälpa till lite. Men inte lägger du ner för all framtid? Utan bara för iår?

Det lutar åt att det inte blir några flera ardennerungar här.. Jag ska stambokföra Romina med Romino vid sidan nästa lördag så då måste jag inte betäcka.

hämtade hem heppan idag. Blev ingen betäckning denna gång, tyvärr. Denna brunst gick åt att försöka behandla för vätskan i livmodern. Tydligen hade de inte fått bort den till 100%. Skall åka på nytt på torsdag, skall sprutas igång ny brunst då

*KL*

jag har en 4-åring e Corlensky G som är jättetrevlig på alla sätt å vis :) jag har två ston dräktiga med honom och är inte alls orolig för temperamentet.

Imorgon mellan 12-13 ska vi vara och kolla Romina. Hon har lite flock men kommer troligtvis vara ur brunst eller vad det kan vara imorgon. Hon sprutades förra fredagen och har den tagit så är hon ur brunst då.. *suck*

Vad är det du menar? Sprutade ni igång i fredags, och hon inte visat brunst?
Eller har ni inte hunnit med att betäcka på brunsten?

Vad är det du menar? Sprutade ni igång i fredags, och hon inte visat brunst?
Eller har ni inte hunnit med att betäcka på brunsten?

Hon sprutades igång förra fredagen, hon visar ingen brunst utan är precis lika arg som förut, men däremot så visade hon en massa gegg och är numera hemma och om en timme rullar vi mot Darenius igen för att kolla upp. Troligtvis har hon hunnit gå ur den ev brunsten så vi skulle kunna ta prover.. D hade inte tid förrän idag.

Men det är väl inte ens säkert att hon brunstat? Sprutorna är inte så himla 100%, och särskilt inte om man inte har en bra gulkropp när man sprutar.

Det är en connemara. Nu rider de bara dressyr, men enbart för det här stoet inte får hoppa så mkt pga ett gammalt benbrott och halvblodet de har HATAR att hoppa. Så de vill ju kunna hoppa också men kanske inte tävla några höga höjder.

Ponnyn är tuff och "elak" eller hur man ska skriva, måste iprincip jämt bindas upp när man tar på täcke för hon står och tjurar. Måste stängas in i boxen helt när andra hästar står på gången annars ska hon hugga dem. Skriker, slår med frambenen, sparkar.

Min ZW unge är också trevlig, men jag skulle inte lagt honom på ston med dåligt temperament iom Jazz blodet. Vårt föl har inte varit så enkel i vissa sammanhang och vi har fått lägga lite extra tid på honom, absolut inte elak men flyktig.

Grattis till dräktigt!:laugh:

De låter ju som en riktig pärla....:devil:
Connemara x fullblod är ju en vanlig korsning som brukar bli ganska trevliga allround hästar. Så mitt tips är att kolla efter fullblodshingstar. Eller en anglo kanske? Business x ser ju trevlig ut.
Eller om de vill ha ett billigare alternativ och kan tänka sig en ponnyavkomma så kanske de kan snegla på någon ponnyhingst.

Men det är väl inte ens säkert att hon brunstat? Sprutorna är inte så himla 100%, och särskilt inte om man inte har en bra gulkropp när man sprutar.

Hon tar ju som sagt inte hingst, och det syns inget på henne. Nu har vi iaf varit iväg och hon hade iaf släppt två ägg och gått ur brunst. Så brunstat har hon nog gjort alltså..

Jag ska ge henne en PG spruta nästa fredag och sen tillbaka igen veckan efter.. Ingen vätska i livmodern iaf.

Kunde KD konstatera att det var färska gulkroppar?

Kunde KD konstatera att det var färska gulkroppar?

Hon sa bara att hästen hade brunstat och nu slutat. Hon hade släppt ett ägg var från båda äggstockarna. Hur hon såg det vet jag inte, jag stod i framändan och matade ett surt sto samtidigt som jag höll henne och fölet.. Jag skulle spruta henne med PG nästa fredag och sen återkomma med hästarna efterföljande tisdag. Jag hoppas att det går bra att flytta det en dag eller två för jag är inte ledig förrän torsdagen.. :( Jag får ringa henne..

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka