Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Ja då har jag nog inga alternativ till annan hingst, min ponny har blivit rabiat att köra sedan hon blev dräktig första gången,
Så jag vågar nog inte ens köra henne till Kessys Derano, och jag tror inte att det finns några lämpliga hingstar häromkring.

busigdemon, tack för svar! :)

Då mina betäcktes "sent" blir det nog 2 försök. Sto nr 5 kommer dock få byta hingst pga att den hon betäcks med går "ur tjänst" nästa v (samma v hon betäcks). :)

På måndag får jag veta hur det ligger till... Hoppas verkligen att hon är dräktig annars kommer det bli en aning sent på säsongen!

Mina blir nästan alla sena i år. En blev dräktig i juni. Resten (hoppas jag) under juli. Men ändå rätt ok. Förra året blev st 5 dräktig först början augusti.

när ger ni upp för säsongen? vi skall förhoppningsvis göra försök 2 på onsdag efter sköljning. Men hinner man med ännu ett försök, eller börjar de vara sista chansen?

Det bror ju på om det spelar dig någon roll när du får ditt föl nästa år ? Och vad man har för mål med sin fölunge.

Du har ju minst 2 försök till under säsongen eller 3 beroende på vad du vill ;)

Mia

Varför vill du inte att man späder?

Har varit med om att en del ston reagerar på spädningsvätskan och har stått med väldigt mycket vätska i livmodern i samband med seminering (och utebliven dräktighet förstås). När de har fått möjlighet att få helt färsk outspädd sperma har vätskan varit betydligt mindre och de har blivit dräktiga dessutom. Nu är ju detta jättegammal erfarenhet då det är mer än tio år sen jag jobbade på station. Kan ju absolut vara att dagens spädningsvätskor är snällare.

Kommer nog ge upp i augusti om de kan tas tidigt i augusti. Dvs 15 augusti är sista försöksdagen :) (ca datum)

Jag har ju hört de där teorierna innan, men aldrig lyckats se nåt samband.

vill inte ha nått föl förens maj, men har faktiskt inte funderat på hur sent ja kan tänka mig. Kommer att bli min nästa stora dressystjärna får vi hoppas.

FAN! Kollade Heze på 16 dygn idag och hon var tom igen :cry:
Men "hade fin aktivitet och inget ödem eller vätska, ägg på gång).

Står rådvill igen, precis som förra gången.
Men denna gång fick ju vu bra språng, var utan bakterier o allt "sånt".

alt 1. Ge hingsten en tredje chans för säsongen
alt 2. Ta backupen som är fin, saknar lite typ o har samma "fel" på rumpan som min har, men kan förbättra hals, överlinje i övrigt och få till lite mer högställdhet.
alt 3. Leta efter nått annat inte alltför dyrt... :crazy:
alt 4. Ge upp för iår och betäcka tidigt nästa år och hoppas hon inte får fång eller stänger butiken (är det för övrigt en risk?)
:confused:

Hur skulle ni göra/tänka?

sto född -90
+föl vid sidan
+blev dräktig på första försöket förra året och -00
+bra aktivitet och inga cystor i livmodern
+vettiga meriter
-går inte att försäkra foster
-har haft fång -10
-kan ej ridas pga halt
-gick gall -09 (dålig semin?)
-född 90

Ödem brukar stona få i början på brunsten. Men är bara 16 dar sen förra brunsten så hon borde inte ha det nu, om ett par dar så.
Allt såg tipp topp ut enligt vet.

Du säger att bakterieprovet var negativt.

Man testar väl bara mot "kända" bakteriestammar och alltså kan hon ju ha något annat som inte syns på testet.

Jag hade testat en gång till med samma hingst men behandlat och sköljt henne också, allt för att optimera. Förra året hade jag ett sto som inte tog sig, gjorde bakprov vilket var negativt, men hon behandlades ändå och sköljdes efter seminering. Hon blev då dräktig.

Ska man behandla trots negativa bakteriprov kan man ju lika gärna skippa proven, och släppa antibiotika fritt, så alla kan pytsa som de vill.
Blir säkert jättebra.

I detta fall handlar det om en äldre hingst som aldrig tidigare betäckt, vilket kan göra att man tvekar på hingstens fertilitet.

Och vad menar du med testar? Så vitt jag förstår så stryks ju provet ut på en blodplatta, och efter 1-2 dygn läser man av vad som växer, och det ser man ju med ögonen. Eller har jag fel?

Enligt min "stationsägare/seminör" så kan det finnas bakterier även om provet är negativt, men samtidigt håller jag med dig, då skulle man ju kunna skippa testet?

Jag vet att du är duktig på seminkunskaper så jag vill inte säg emot dig, men jag vill bara delge det jag blivit informerad om. Om det är som du säger, att hingsten ej tidigare betäckt så är det mer än jag visste, i det läget skulle jag byta hingst.

Jag vet inte om det blir så bra om alla kan pytsa fritt, man måste nog rådgöra med veterinär.

Det är ju inte säkert att topsen fångar upp allt som finns i livmodern, helt riktigt. Och jag erkänner att vi också behandlat i desperation ibland, trots negativa prov.

Men en sak som funkat på två olika ston, vid 4e brunsten, är att jag avmaskat i samband med sista semineringen.

Har ingen aning om om det är lyckträff eller tur, ;), men då blev de dräktiga.

Hur menar du testar mot kända bakteriestammar? När vi testar våra ston så odlas ett prov från stoet på agarplattor med ett substrat som i stort sett alla bakterier kan växa på ( blodagar t ex). Vid tillväxt så bestämmer man vilken/vilka stammar som finns genom att odla bakterierna på olika substrat där bara vissa stammar växer.

Om man provat att odla, och det är negativt, så ser jag det som att uteblivna dräktigheten inte beror på bakterieväxt.

Senast ändrad:

Just ordet desperation tycker jag är ganska träffande så här i slutet av säsongen :p

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar