Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Gabrielle är fortsatt dräktig så nu har vi tecknat en foster och fölförsäkring.

KL

Nu är även sto nummer 2 konstaterat dräktig på 17 dygn och därmed har hingsten slutfört sitt uppdrag och får åka hem till sig igen. Hoppas därmed på två nordsvenska ungar till nästa sommar. :)

Kul!!
Parodie var dräktig i måndags på 17d!! Hoppas bara att hon behåller denna:crazy:

Håller tummarna för det!

Fick precis veta att mitt sto har blivit en hingst!?! Hon uppvisar ett kraftigt hingstbeteende och alla stona står och brunstar för henne!?! Jösses.. blir spännande att se vad jag får hem för häst..:crazy:

*kl*
Fick se ett litet pickande hjärta idag! För en vecka sen konstaterades hon dräktig med tvillingar och en klämdes, men den andra bestämde sig för att hänga kvar. Jippii!!

Hahaha, jag hade ett sto i höstas (dräktig)som betäckte mitt andra sto, betedde sig precis som en hingst, med alla tillbehör:D (nåja, inte alla kanske)Har faktiskt film på det, blev så paff, har faktiskt aldrig sett det innan:o

Mariaauto.. Grattis till din blivande stjärnunge.. Jag är supernöjd med min hittills. Återstår dock och se vad han får för bedömning på fölvisningen sen bara...

haha båda mina ston har varit så sen början av dräktigheten. Hingstiga som bara den, dom gapar och skriker och visar upp sig så fort det kommer andra hästar.. Snacka om hormonförändringar :D

*delvis kl*

Grattis både jennyjenny & Sorbisen till era dräktiga ston! Gillar bådas hingstval;)

Vilka knasiga hästar ni har :)

Sto 1 är bekräftad dräktig med Chin Top
Sto 2 är ombetäckt med Dalwinnie (tog ej på första) UL 25/7
Sto 3 betäcks om med Cardento (tog ej på första, denna gång blir med färskt)
Sto 4 är på betäckning nu, naturligt
Sto 5 åker in måndag för betäckning med Niveau

(så en liten update :) )

Nu på morgonen åkte vi in på ny ultraljudskoll med Benedictin "Bennie", vet. letade och letade, hittade först inget, jag började bli kritvit í ansiktet när vet. sa något med " hmm.. märkligt jag ser inget foster, men jag ser början på ev. brunst" :crazy:, och sedan " MEN!, där har vi ju en bebbe!" :rofl::love:

Jag höll helt på att få en "hjärtattack" :eek:, sedan letade vi efter hjärtslag, men Bennie har lagt fostret så väl gömt, att man i ena sek. ser h*n och i nästa borta :angel:, men tillslut fann vi det pikande hjärtat!! :love:

Fostret var lååång inne och åt höger.:bump:

Känns som jag har haft väldigt mycket tur med hennes dräktighet hittils, pga.

* Bennie är 19 år.
* Hadde ingen infektion i livmodern alls, fick föl som 5-åring, men har gått många år sedan dess.
* Tog sig på första brunsten.
* Och har kvar fostret

Eller så är Bennie väldig fertil :bow:, vad tror ni, fertil + mkt tur?

MVH,

En VÄLDIGT glad & lycklig ägare till Bennie :laugh:
:bow:

Krisse: Tack! Dina hingstval går ju inte av för hackor heller :D

Nougat: Ja, du har ju nog både tur och en toppenfertilt sto :) Kanske duktig seminstation också? Det är bara att gratulera dig :)

Min seminstation kan jag inte berömma nog. Skickliga & trevliga Ågårds hingststation tror jag hade en stor del i att det gick så smidigt för att få mitt sto dräktigt :bow:

Jag uppfyllde en gammal dröm igår - jag har köpt ett welsh sto sek B!
Jag vet att det är lite galet i dessa tider då alla slutar betäcka och hellre säljer sina ston. Det är ju omöjligt att få hyggligt betalt för sina uppfödningar.

Men detta var ett perfekt litet sto till mig. Diplomsto med en härlig stostam, vacker som en dag, en trav över det vanliga och ett ljuvligt temperament :love:
Hon är e. Glansevin Gadabout - Coed Coch Targed.

Hon blir betäckt nu med Upendo H, en holländsk part bred hingst. Nästa år blir det nog en renrasig sek B welsh. Eller drömhingsten Jarno :d. Tur jag har ett år på mig att bestämma mig :angel:

Jennyjenny: Håller med ang stationen, mitt sto stod också på Ågårds Hingststation för inseminering, verkligen superduktiga och snälla! :laugh:

Hoppas du får ditt ponnysto dräktigt nu också! :laugh:

Jag har en Jarno-Glansevin Gadabout! Visserligen en ridponny med fullblod vidare på mödernet, men hon är rasande fin! :love:

Nougat: Kul att du också varit på Ågård :)
Bestämmer jag mig för Jarno på mitt welsh sto så blir det ju de som får göra det nästa år absolut!

Croquis: Åh, ditt sto låter hur fint som helst. Det verkar vara lite golden Cross med Jarno - Glansevin Gadabout. Har sett några riktigt fina (på bilder bara tyvärr), men de verkar vara framgångsrika!

Ledsen att jag är lite OT just nu!!

Nougat, va jag är avundsjuk på dig, har precis samma förutsättninga, sto på 19 år som fått föl som 5 åring, inget efter det

Jahaps, gick ju inte alls som planerat idag. Ingen dräkighet, men livmodern full av vätska. Så nu blir det att skölja ( antibiotika?) osv. förhoppningsvis nytt försök med semi på onsdag i alla fall. hästen blev oväntat kvar på stationen

KL*

Satt och funderade lite på nu på kvällen. Om erat sto inte tar sig, hur många försök gör ni innan ni byter hingst?
Läste lite och då var det så att vissa bytte hingst om inte stoet tog sig.

Nu vet jag ju inte om min är dräktig eller ej, förhoppningsvis får jag reda på det i helgen. :)
Beror på när veterinären har lust att komma ut. Jag har "turen" att stå i samma stall som ett sto som är hemskt besvärligt
att åka med om hon känner sig trängd och hon har ett föl just nu, så seminvet är så snäll att ha åker och gör UL på skrället på hemmaplan.

Egentligen tycker jag att tre försök borde hingsten få. Men så här sent på säsongen hade jag troligen bytt efter två försök. Men bara till en hingst som jag kunde ha stoet så nära att man fick pinfärsk sperma utan spädningsvätska.

Min betäcktes första gången i början på juni, o tog sig inte, sen fick hingsten ett till försök, men om hon är tom vid UL nästa vecka byter jag hingst och hoppas på det bästa.
Med det är ju sent på säsongen. Vill ju inte ha föl som kommer lagom till höst regnet nästa år :crazy:

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar