Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

KL

Kollade mitt sto idag efter tredje insemineringen. Ägget som har varit 59mm var nu "nere" i drygt 50mm men det andra ägget hade vuxit till sig och var ca 40mm. Kan det vara så att det är det "andra" ägget hon kommer att släppa?
Veterinären spånade om det. Vågar inte spruta henne då det finns två ägg.:confused:

Blir inseminerad för fjärde gången i morgon. Har tagit hem henne då hon fått en hovböld. Lilla fölet får träna på att åka transport men det går fint.

Grattis vad kul!:banana:

Jag hade funderingar att testa Bellagio till mitt sto om hon inte varit så stor själv. De ungarna jag har sett har varit superfina!

kl.
Min donna kollas 17dygn på måndag och hoppas hoppas..

Tack Charlottee & Yttik!

Att Bellagio är så stor är hans enda minus enligt mig;) Stoet ifråga är kring 165-66 cm men växer fortfarande. Gissar att hon stannar under 170 cm sträcket. Mercys mamma i sin tur var "bara" 162 cm så då är det svårt att veta ärftligheten på just storlek men Bellagio verkar ju ge stort överlag. Hade gärna haft en hingst som var i samma höjd som stoet men föll för Bellagio och går på min magkänsla! Mig gör det inget ifall fölet blir stort - bara det kommer ut:cool:

Mercy är ju min bebis:love: Hon förlorade sin mamma endast 7h gammal:cry: och fick en ardenneramma. Så hon är väldigt speciell och jag kommer vara ett nervvrak när fölningen närmar sig nästa år...:angel:

Tack Sorbisen!

Jag är jätteglad! Inte alltid att de där treårsstona vill bli mammor juh;) Mercy behöver verkligen ett extra år att växa i sin gängliga kropp så det känns riktigt bra av flera anledningar!:bump:

Ja vi vet ju inte hur stora B ungarna blir men alla föl jag sett har varit stora och ser ut att bli det även som vuxna:) Däremot är dom också väldigt ädla! Och då tycker jag personligen inte att storleken gör så mkt.. det blir inte tungt.

Vi har en B unge i stallet som ser väldigt lovande ut! Uppfödare av SWB 10 år och h*n tycker denna unge är den bästa så här långt! (stoets tredje)

Du kommer nog att få en väldigt fin unge nästa år!:love:

Nu på torsdag åker vi ner till en vet.klinik och ultraljudar mitt sto för andra gången, hingsten har 45-dygns avgift, men pga. vi inte fick någon tid nu imorgon, så kommer hon vara på dygn 47 när vi ultraljudar.:o:D

Hoppas bara att det lilla pyret där inne är kvar, än har stoet inte vissat någon brunst, och har pendlat henne 1 gång, som visade på fölis där inne :laugh:

Mitt ponnysto var dräktig idag på 18 dagar. :bump::bump::bump:
Nu håller jag tummarna på att hon behåller dräktigheten och att vi kan få en fin fölunge nästa år.
Hade otur detta året då jag fick ta bort mitt andra sto, 2 månader innan beräknad fölning.

Åh ett till ponnysto! Vilken hingst har du valt?
Tråkigt med det andra stoet. Beklagar verkligen!

Mitt sto är DRÄKTIG på 17dygn!!!:bump::bump::bump:

Och det var bara en, hoppas på ett brunt litet stoföl nästa år!

Ja vi vet ju inte hur stora B ungarna blir men alla föl jag sett har varit stora och ser ut att bli det även som vuxna:) Däremot är dom också väldigt ädla! Och då tycker jag personligen inte att storleken gör så mkt.. det blir inte tungt.

Vi har en B unge i stallet som ser väldigt lovande ut! Uppfödare av SWB 10 år och h*n tycker denna unge är den bästa så här långt! (stoets tredje)

Du kommer nog att få en väldigt fin unge nästa år!:love:

Tack! Jag hoppas min magkänsla angående hingstvalet blir rätt;)

Stort Grattis till att din dam nu oxå är dräktig på första försöket! :banana::bump:

Vad kul Charlotte! Grattis. :)

Jag får vänta ett litet tag till på mitt stos UL. Än så länge så har det bara gått tio dagar.

Idag är det dagen D för Bamora, om två timmar vet jag om hon är dräktig eller inte!

Ja jag har följt dina bekymmer med att få ditt sto dräktig. Jag hoppas verkligen det löser sig för hon ser ju jätte fin ut! Vi måste ju ha lite ponnyföl i tråden med :)

Mitt sto är e. Poetic Justice Rc81 ue.Pommac Rc44 men är reggad som ridponny eftersom mmf är okänd. Valde ändå att lägga en connemarahingst på henne eftersom hon ser ut som en connemara. Hingsten jag valde har inte så många avkommor än men han har tävlat i både hoppning och dressyr. Han heter Kewin Rc 85 (Uranus-Lambay Bobby). Valde honom eftersom hans mamma har lämnat många bra tävlingsponnyer och Uranus meriter är ju inte så tokiga heller :angel:
Stoet självt har hoppmeriter upp till msv b och har ett trevligt temprament så jag hoppas att ev. fölis får ett bra temprament och blir en :devil: på att hoppa.

Sedan har jag även en lillasyster till mitt sto som gick bort (Juno Rory-Hagens Jaguar) men hon är bara 1 år än så det är lite tidigt att börja planera något än.

GRATTIS till alla som är dräktiga! Menuette kollades på 30 dygn igår och där låg en liten krabat där inne:love: 6mm stor var h*n! Helt fantastiskt att få se det lilla hjärtat som pickade. Ryggraden kunde ses och navelsträngen också. Nu är det bara 10 månaders väntan kvar;)

krisse och IronWill tack:bump: Så skönt att någonting funkar iaf..

IronWill, håller tummarna hårt för att även ditt sto är dräktig och behåller det!:)

Grattis till er alla som har dräktigt!:)

Har blir en tredje koll imorgon och jag hoppas innerligt att där ska fortfarande ska finnas ett litet don primero-foster.:love:

Cissi har blivit omseminerad så inte dags igen på ett litet tag.

Senast ändrad:

På torsdag åker vi in på 17 dagars koll. Hoppas hoppas. Och om humöret är ett tecken har jag en dräktig häst. Var en riktigt fröken tvärtemot igår vid ridning. tänkte bara skritta, och de gjorde jag, men 35 min tur var hon genomsvettig, gjorde ALLT precis mot vad jag ville ;) och sådan brukar hon ej vara. Plus att hon pinkar floder nu plötsligt

*kl*

Grattis till alla er som fått dräktigt senaste tiden.
Äntligen är Garbo (e: Gauguin de Lully-Tolstoy) dräktig på 18 dygn med Bellagio.

*kl*
Romina brunstar fortfarande inte. Hon beteer sig som hon skulle vara dräktig.:confused: Inget vet varför..

Malva den halta är på kliniken nu igen på återbesök. Det ser ut som om hon kan skos imorgon. Frågan är om det är försent att betäcka henne nu..

Hilda haflinger har ett stoföl vid sidan och är denna veckan betäckt med en Welsh hingst.

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar