Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Tack för svar alla, vet dock att min 1-åring var försäkrad i magen och då var mamman fyllda 22år?? Tror det var i A...ia, men då kan jag sluta fundera på om jag kan försäkra fostren på mina ston på 23 resp 24år:grin:

Nja det är ju inte säkert att du kan. Som jag skrev har väl alla (?) bolag en högsta ålder på stoet där man kan försäkra fostret, men jag vet inte exakt vilken i de olika bolagen - förmodligen i 20-årsåldern och uppåt. 16-års gränsen är dock på införsäkring av häst, ej föl/foster.

Sedan beror det ju på vilket bolag och vilka villkor man har. I mitt bolag ingår föl och foster i stoets livförsäkring så det tecknas inte separat om man inte vill ha högre värde.

Och du får skriva Agria.

Jag har mitt gamla sto i Agria, och när jag kollade förra sommaren gick det att fosterförsäkra t o m 31 december året innan stoet fyllde 21.

KL

Tog mitt sto till stationen i fredags. Då hade hon ett ägg på 52 mm. Seminerades i lördags. Idag när vi kollade var ägget 50 mm och kvar, så de beställde semin tills i morgon.
Så var jag hos hovslagaren som är en gammal travuppfödare för 20 år sedan. Han menade att hon kan ha ovulerat redan nu eftersom ägget var mindre. Menade att den gamla sperman inte fungerade idag och att ägget skulle vara för gammalt i morgon när hon semineras. Kan det verkligen vara så illa?:confused:
Han förstod inte den nya tidens betäckning med endast tre dagar i veckan.:crazy: då man kan seminera.

Jag är övertygad om att seminpersonalen ser om det är ovulerat eller ej. Håller tummarna att det finns kvar imorrn eller att simmarna hinner på ett förlupet. Min stod och hade en vibrerande jättefollickel i morse så jag hoppas morgondagens simmare hinner på det.

Jag hade ett dräktigt 22 årigt sto som foster och föl försäkrades i Dina Försäkringar förra året, så kolla med dem.

Så kan man inte generalisera. Visst, vissa hingstar funkar inte alls på skick, vissa funkar på tågskick, över dagen.
Men de flesta har faktiskt ganska bra överlevnad på spermierna, och en seminering med skick på lördagen, (tappat på fredagen), funkar även om ägget släpper måndag.

Och så länge vi bor i Sverige, och de envisas med att ha röda dagar som söndagar, så lär vi ha svårt att skicka på söndagar.

Det var ju ett tag sedan, har oxå flyttat 2 ggr sedan dess. Men kan försöka leta reda på mina anteckningar.
De flesta hade sin gräns runt
20-21 (A**ria längst utav dem som jag hittade då)
Ringde uppemot 10 bolag, vissa som jag inte ens hört talas om. Tom ett bolag som det stog på deras antika hemsida, inte ens killen som svarade i telefonen kunde svara på frågan direkt, men bad om att få återkomma med svaret som jag minns var 18 (?).
Vi får se om jag hittar anteckningarna från min sjukdags runt ringande.

Lånar en knapp
Första stoet kollas i morgon, sen de andra två inom en vecka.
Sto nummer 4 åker till betäckning måndag, femte ska in nästa vecka med.
Så vi börjar komma i kapp ;)

*kl*

Vad är chansen för att stoet inte resorberar efter att man klämt en tvilling?
Tvillingar kostaterades idag och en klämdes.
Fostersäckarna låg alldeles brevid varandra så det är väl sämsta möjliga vad jag förstår.

*knapplån*

var och kollade mitt 3-åriga sto idag och hon var dräktig på 17 dygn. Stam på blivande fölis är: Corlensky G - Balou du Rouet - Contender :love:

Ligger de bara tätt brukar det gå att putta isär dom innan man klämmer. Men sitter de delvis ihop har de gemensam vägg, och då är det rätt mycket knepigare.
Tänk dig en såpbuppla som sitter ihop med en annan såpbubbla.

Sto nr 1 var inte dräktig :( Så blir på det igen!

Vi har betäckt fem New Forest-ston hittills, vi skall betäcka ytterligare ett.
Fyra är kollade, alla dräktiga på första försöket.
Dimmans Denitha - Dimmans Eros
Hembys Kalypso - Dimmans Eros
Dimmans Electra - Miclas Activ
Lady Jane - Miclas Activ
Dimmans Elmia - Miclas Activ (ej kollad)
Fredriksbergs Kamé - Miclas Activ (betäcks första gången i kväll)

Ligger de bara tätt brukar det gå att putta isär dom innan man klämmer. Men sitter de delvis ihop har de gemensam vägg, och då är det rätt mycket knepigare.
Tänk dig en såpbuppla som sitter ihop med en annan såpbubbla.

Vet kunde sära på dem innan så innan han klämde den ena så de hade nog inte gemensam vägg. Det är ju faktiskt positivt :)

Kul att ni använder Mickis.:D Känner honom väl sen Maria E tävlade honom.

Kl
Mitt sto hade inte släppt sitt ägg när hon kollades igår. Det hade vuxit ytterligare och var drygt 56mm men det fanns ett ägg till som växte så därför vågade de inte spruta henne.:crazy:
Seminierades om idag och ska kollas i morgon igen. Nu måste hon bara släppa sitt ägg.:grin:

*KL*

Mitt treåriga sto Mercy of Gobina kollades idag och hon var dräktig med Bellagio på 17 dygn! :banana:

Hoppas så att ett stoföl e Bellagio- Don Primero- Magritte- Stratos**:love: pluppar ut nån gång i mitten av Maj nästa år!

*KL*

Mitt treåriga sto Mercy of Gobina kollades idag och hon var dräktig med Bellagio på 17 dygn! :banana:

Hoppas så att ett stoföl e Bellagio- Don Primero- Magritte- Stratos**:love: pluppar ut nån gång i mitten av Maj nästa år!

Härligt!

:bump:

Stoföl beställt!;)

*KL*

Grattis :) ! Bellagio ger fina föl *väldigt opartisk åsikt* ;)

Grattis vad kul!:banana:

Jag hade funderingar att testa Bellagio till mitt sto om hon inte varit så stor själv. De ungarna jag har sett har varit superfina!

kl.
Min donna kollas 17dygn på måndag och hoppas hoppas..

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar