Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

*KL*

Var ju på 17 dagars-koll och då fanns det en fosterblåsa där. Idag var vi på UL igen och nu fanns det en bäbis där :love: :bump:

*KL*

Äntligen har jag lite medvind!
Var orolig hon inte skulle stå för hingst då hon hade ett så stort ägg i förrgår. Men idag stod hon mer än villigt. *puh*
Med tanke på ett 3.5 stort ägg i förrgår, borde inte hon ha ägglossning nu? Hur fort går det från ett 3.5 stort ägg och öppen livmoder, utan bakterier för den delen :bow: att släppa ägget så det kan få blir befruktat?

Min ponny står med ett ägg på 42-43 mm idag och mer semin är beställt tills imorgon.
Beror ju på hur moget ägget är om jag förstått det rätt. Sist släppte hon sitt ägg på 30 mm. :p

Ok.
Du vet inte hur stort det var för ett par dagar sedan? Om man kan luska ut en "tillväxtkurva" på ägg.
Vet att man bland frisers har haft disskutioner på stationer om att de är på tok för tidiga att seminera, tydligen måste man väntar till 50 mm ägg på dem. Bara vad jag hört.
Men det säger ju lite om hur stora dem kan bli, men inte så mkt om hur fort dem växer.
CK du kanske har koll?

Hos oss går det inte så bra, ska bara betäcka ett sto iår men det strular mest. Har varit iväg och seminerat två brunster, men första gången seminerades hon för tidigt andra gången för sent, lite problem med skicken... Idag va vi iväg med henne igen och då hade hon något inne i ändtarmen, veterinären visste inte vad det va!!! Ska iväg igen med henne på söndag för att se hur det utvecklat sig, är det inte bättre blir det till och ta en biopsi, men veterinären sa att det inte var någon "cancer" (gammalt skimmelsto). Har det inte blivit bättre lär det inte bli någon mer betäckning på henne:(
Något som varit med om något liknade???
Jag var själv inte med idag så jag har inte sett det med egna ögon, men det satt "inne" på vänster sida.

Söndag, 30 mm
Måndag, 30 mm
Tisdag, 39 mm
Onsdag, 42 mm
Idag, 42-43 mm

Hon har tyvärr fått göra UL varje dag stackarn, då vi i måndags hon har haft vätska i livmodern som
inte vill försvinna, blivit sköljd, seminerad, kollad för beställning av semin... och imorgon kommer det
semin igen, men det här får bli sista försöket för i år tror jag. Blir hon inte dräktig den här gången så
är det nog inte meningen att hon ska få ett föl.

Söndag, 30 mm
Måndag, 30 mm
Tisdag, 39 mm
Onsdag, 42 mm
Idag, 42-43 mm

Hon har tyvärr fått göra UL varje dag stackarn, då vi i måndags hon har haft vätska i livmodern som
inte vill försvinna, blivit sköljd, seminerad, kollad för beställning av semin... och imorgon kommer det
semin igen, men det här får bli sista försöket för i år tror jag. Blir hon inte dräktig den här gången så
är det nog inte meningen att hon ska få ett föl.

Åhh jag håller tummarna för er!

Vore så kul att få se en liten fölis efter ditt söta sto nästar år ju:bump:

Ok! Det var intressant information, mkt intressant (sen fårstår jag ju givetvis att det varierar), tack! Vissa får ju tyvärr "offra" sig för vetenskapen :P

Men det låter ju inte så roligt, hur många försök är ni uppe i nu?

Men snälla du ,är det inte andra försöket som du är inne på nu ?

Antar att bakterieprov är taget på henne och att man tog ett sköljprov nu när man sköljt henne ?

Min tog sig på 3 försöket förra året . Ge inte upp än !

Föl i juni är väll inte sent eller tom juli om man inte ska ta några mer föl spelar det inte någon roll med sent föl eller hur .

Jag gjorde sista semineringen i Aug förra året pga av olika omständigheter .

Nej hållet modet uppe ge inte upp än även om det känns så nu . Mia

KL

Här går det fortsatt bra! Det första stoet var förvisso tomt efter första betäckningen, men är ombetäckt och vi inväntar koll igen. Det andra stoet (det med föl vid sidan) tog sig direkt och är konstaterat dräktigt på 17 dygn. Båda stona har haft mycket fina brunster och det känns allmänt väldigt positivt. :laugh:

KL

Har kanske tur i år. Körde stoet till station i morse och hon hade ett ägg på 50mm. Semin beställt tills i morgon och hon kollas igen på måndag.:laugh:

Fölet föddes 8 juni så vi tyckte det var lite tidigt att köra dit henne redan. Tur att vi gjorde det.

Jag säger som Miaa, ge inte upp!!

Jag har haft ett 'krångelsto'. Köpte och betäckte henne första gången -09, då fyllde hon på vätska vid brunst och sköljdes vid varje seminering. Bakprov neg men tog sig inte på två försök.
Samma visa -10 men tog sig äntligen på andra försöket.
I år fick hon föl och vid UL ingen vätska!!! Kom till station mån, hade stort ägg, seminerades tis, ägget hade gått ons och nu dräktig på 16 dygn, supersmidigt!
När jag köpte henne gick hon med valack och troligen är det den som varit geggat på henne. Men nu verkar 'maskineriet' ha kommit igång! :laugh: :laugh:

Man kan inte räkna ut hur foliklarna växer. Det skiljer enormt. De kan hänga sig på en 5a i flera dagar, upp mot veckan, och växa från 2 cm till 5 cm på 2 dagar, för att ovulera direkt.
Och en del släpper 4or, andra 6or.

När man börjar seminera är individuellt, dels får man göra bedömning hur mjukt ägget är, om stoet är i brunst, (vilket många skiter i, eftersom det uppenbarligen finns stationer som inte kollar sånt mot hingst, utan bara går på ultraljud...) och tidigare brunstcykler.

Charlotte, Tack!

Till er andra,

Det är andra försöket, men jag gillar inte riktigt det här med att behöva hormonspruta, skölja och medicinera för att få dräktigt.
Att avla på en icke fertil häst känns inte helt okej. Okej om hästen har bakterier, men det har inte min, utan det är något annat
som inte är OK. Sedan så är hon ju 17 år också, vilket kanske kan spela in? Kroppen kanske säger ifrån.

Sent föl spelar ingen roll då det är en ponny jag ska få, och den ska antagligen inte visas på treårs. Ponnyerna jag tidigare stött
på har varit på tok för omogna för att visas som treåringar, i alla fall om de ska visas från sin bästa sida.

Första omgången blev hon ju dräktig på en seminering men resorberade. Kan ha varit stress, fel på fostret eller fel på henne.
Hon hade dock stängd livmoder också konstigt, men ingen vätska.

Hon är dock tokbrunstig och ställer nästan upp sig när hon ska semineras. :p

Hon är seminerad idag igen, ska sköljas imorgon igen antar jag. Och då är det tredje gången hon blir sköljd. Stackarn.

Senast ändrad:

CK: Vist förstod jag att det varierade, men inte så! :o
Intressant att få reda på.
SJälv förstår jag inte heller varför inte alla har en teasing hingst. Kan man ju sprar tid och jobb på så långt som jag förstått det.

Ironwill: Aha, då förstår jag din ovilja att fortsätta.
Vet inte hur jag skulle resonera i den situationen med mitt eget sto, men tenderar att hålla med dig. Går det inte att få dem dräktiga utan massor med krux och jobb så är det kanske inte det bästa att föra vidare heller. Men ett försök med annan hingst kan ju vara nått, är kanske så att dem helt enkelt inte "passar" ihop?

Hingsten är det nog inget fel på med tanke på att hon blev dräktig på en seminering. :)

Ge det fler försök! Som MetalFairy skrev - de kan behöva lite tid för att komma igång i "maskineriet" :). Som sagt är hon 17 år och inte haft föl på "vi vet inte när/om"? Satsa fullt ut iår, som sagt tog hon sig på första, resorbera kan hända de flesta, tänk så oräkneligt många celldelningar som ska göras - alla ska ju bli rätt dessutom ;). Till nästa år när fölet föds och nästa seminering kommer så har hon troligen kommit in i cykeln och behöver inga extra krusiduller!
Det är ett för fint sto du har IronWill för att bara släppa det redan! :)

Mitt New Foreststo är 18år och tog sig på första semineringen med Verdi! :banana:

Tycker inte du ska ge upp än!

Förstår din tanke men inget säger att ditt sto inte är fertil "nog" för att det ska vara naturligt! I naturen går sto och hingst ihop och hingsten betäcker flera gånger/dygn....

Jag hade inte påbörjat en säsong med alla åtgärder och energi man lägger ner (för att inte tala om pengar) och sedan gett upp mitt i....

Det finns massor av ston som behöver lite hjälp och en del behöver bara det första säsongen sedan tar dom sig hur lätt som helst fortsättningsvis.
Det finns också ston som absolut inte funkar med en viss hingst, det tar sig inte, resorberas, kastas och föds dödfödda föl...
Har själv ett sådant sto som jag försökt få ur en unge från en specifik hingst men har nu gett upp, hon har just inte tagit sig, resorberat, krånglat och nu skulle hon till slut efter två år fölat precis nu men hon kastade i maj :cry: Det har aldrig varit några problem innan med henne och nu tar jag min egen hingst till henne istället.

Min poäng är att det behöver inte vara onaturligt att hon inte tar sig direkt eller behöver lite hjälp på traven. Det är isåfall onaturligt alltihop med semin, veterinärer och stationer :)
Ge det den här säsongen ut iallfall och tänkt inte på att det är för sent snart -för det är det inte!

Förövrigt är alla stona här dräktiga nu som ska vara det, minns inte om jag skrivit att även Lilja är dräktig nu med Sohn der Sonne! :D

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka