Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Nu är mitt ponnysto på seminstation igen.

Hon hade ett ägg på 30 mm, hårt. Seminvet kände på livmodern och den är öppen, vilket den inte var sist, den öppnade sig precis när ägget skulle släppa.
Vårat dilemma är dock att sist släppte hon ägget när det var 30 mm men då var det mycket mjukt och moget, men hon ska kollas tidigt imorgon,
om ägget är mjukt så åker jag och hämtar semin från Kessys Derano med det samma. Annars beställer vi semin ifrån FS Mr Right och har det tidigt tisdag förmiddag.

Nervöst! :)

idag åkte vi in på station, och hon var brunstig, dock började de fundera om hon skulle ha varit dräcktig :O de tyckte först att de såg så ut. Dock hittade de ett ägg sedan *puh* Dock fick hon en hormon spruta, för att utveckla ägget så de kunde seminera i morgon, hoppas hoppas

KL

Var och kollade min på 30 dagar idag, resorberat... Fick dock reda på att inget av de 20 ston som blivit inseminerade med samma hingst hade tagit sig, min var den enda som var dräktig på 18 dagar. Så nu skickar de inte ut mer, frågan är ju bara vad man gör nu... :confused: Blir ju väldigt sent om man ska ta någon annan hingst, valde att ha henne tom förra året eftersom 10:an föddes så sent (gick över 3 veckor). Svårt...:(

Föl i maj/juni är väl inte sent? Ett av mina ston seminerades sista gången 22 juli 2010 och fick fölet 8 juni. Nu väntar jag på att hon kommer i 30-dagars nästa vecka.

Inseminerade mitt sto två gånger utan att det blev nått, gjorde ett sista försök och trodde inte hon skulle ta sig nu heller. Och bestämde mig för att satsa på ridningen och strunta i föl.. kollade 17 dygn igår.. självklart är hon nu dräktig :P
haha så blev det med det ;) Men ser självklart fram emot en bebis. Var bara inte inställd på det.

Stoet är efter Gribaldi - Sultan och är inseminerad med Hesslegårds Rubin :)

KL

Idag känndes som en riktig ULdag!
Håller tummarna för alla som ULar (eller seminerar för den delan oxå) idag! :bump:

Sj hade jag kollat tidigare med distriktaren och det skulle inte vara några problem att UL vilken vardag som helst (då jag är nybliven singel och min mor hastigt fått jätteont i sin höft,har jag svårt att få last hjälp för att ULa så jag tänkte göra det hemma).
Men när jag ringer idag så kan dem inte! :mad:
Hoppas verkligen dem har möjlighet att komma imorrn innan 12 (för sen MÅSTE jag vara på jobbet). Håll tummarna.
Hon SKA vara på 18 dygn idag! ;)
För OM hon inte är det så vill man ju komma iväg till hingst innan hon börjar brunsta.

Nu har vi beställt semin till mitt sto. Hon står troligtvis med sitt ägg kvar tills imorgon så det blir den tyskstationerade hingsten. :)

kl.

och visst hade hon släppt äggen! Jippi:laugh: koll igen 17 dygn och hoppas hoppas dräktig då..

Även vi var på ultraljud idag. Menuette konstaterad dräktig på 16e dygnet!Andra försöket nu. Denna gången såg vi EN fin fosterblåsa med spegel uppe och nere:banana::bump: Sir Oldenburg är hennes kavaljer.:love:

Ja det är ju alltid en chansning med en hingst som gör sin första avelssäsong. Det finns ju några hopphingstar som inte har någon språngavgift, kolla på dom.

Vid 12-tiden idag får jag veta om damen har ovulerat och det blir hämtning eller omseminering... :)

Har inseminerat stoet som fick först på fölbrunsten o ska kolla henne på måndag 4 juli o hoppas att det är klart då.
Hon stod på djursjukhuset för den lille hade svullna ben som han är helt bra från nu.
Blev inseminerad på lördagen o blev kollad o ägget släppt på måndagen så nu hoppas man att det va precis rätt tid.
Hon har föl e.Don Romantic nu o är inseminerad med Ampere nu...

Andra stoet som fick föl 16 juni kollades på fölbrunsten men spolades då hon hade vätska så henne sprutar jag igång på fredag o åker o kollar henne oxå på måndag för att se om det är färdigt att insemineras med Ampere oxå...

Va bra att du bestämde dig för att inseminera henne igen...:idea:

Jag håller tummarna för dig,kan inte va lätt att va i din sits med allt strul med den lille...

Tack, ja nu hoppas jag verkligen att nästa är minst lika fin och framförallt frisk!

..och kanske vågar man hoppas på ett litet stoföl..:o

Omseminering för att ägget inte gått... Ny koll på fredag igen!!!

Charlottee, håller även jag tummarna för dig och den lille röde.. Hoppas ni får en "inte-så-ont" tid tillsammans! *Kram*

Klart man kan hoppas på ett stoföl! Det gör jag jämnt! ;)

Här vara stot tomt på 19 dygn igår, men såg fin ut och hade ett ägg på 3.5. VI tog bakt.prov coh fick svar idag, det var negativt.

Så nu försöker vi igen. Håll en tumme ;)

och jag fick en liten oväntad vändning. Vid ultraljud när vi åkte in i söndags såg de nått som vet trodde var en vätskebåsa, men som i tisdags hade växt och tydligen såg misstänkt likt en fosterblåsa. Nytt ultra idag då och se vad de säger. I så fall är det en tjuvbetäckning

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka