Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Den halta är bättre här, men det lär nog inte bli någon betäckning på henne i år.

Den andra brunstar inte ännu.. Hon är arg som ett bi..

Sen är frågan om jag ska betäcka haflingern i år och med vad, hon fölade i tisdags..

Vi tog bakt.prov direkt efter att hon inte tog sig på första brunsten och sen sköljde vi efter hon hade släppt nu på andra. Så håll tummarna för att det tog nu! :)

*Delvis KL*

Alla ni som står med korta eller långa brunster tar ni inga bakterieprov ?

Det är ett billigt alternativ att ta ett bakterieprov och kolla så allt är okey istället för att seminera betäcka och så står stoet med bakterier och tar sig inte ?

Mia

Jag har bara betäckt mitt sto 2 gånger i min ägo och jag har tagit bakterieprov båda gångerna och hon har blivit behandlad båda gångerna...en billig åtgärd tycker jag:)

Jag ber alltid o bakterieprov + sköljningar på mina ston...

Tycker också att det är ett enkelt sätt att få bästa möjliga förutsättningar för att få dräktigt. Min veterinär tyckte att var skitjobbig när min betäcktes, men det bjuder jag gärna på bara det blir dräktigt!

Frida ( (36)Tip Top - Maraton) är dräktig med Sir Donnerhall II

Smedhults Zvala (Rolökke Swallow RNF - Merrie Master RNF) är dräktig med Verdi RP

Fackellilja ( (36)Topaasch - Don Primero) var ej dräktig på 16 dygn med Sohn der Sonne, hade en liten infektion. Är behandlad, omseminerad och ny koll om knappt 2 veckor.

Vad kul! :bump:

Stella ska kollas på söndag vilket är på 17-18 dygn, har inte visat någon ny brunst än.

Är hon inte dräkig, vilket jag tror så ska jag be om baktprov.

En sak jag tänkte fråga om, är hennes brunstcykel, låter den normal? Jag är ju novis på det här.
Sist stod hon med ägg i 8 dagar, visar kraftig brunst i 5 av dagarna, brukar ha omkring 15 dagar mellan ovulering och ny brunst men
börjar inte visa brunst förens på 16 eller 17 dygnet efter ovulering, och därefter brunsta kraftigt i 5 dagar.

Jag tycker det har varit ett toppen år.
Alla utom en är dräktiga var av två på fryst.
Jag har även Mellans sto här och även hon är dräktig.
Så om allt går vägen så kommer det 9 föl nästa år
Den första kommer sista feb och den sista 6 aprill så jag kommer nog ha att göra :) .

Schatze Zandra Bernstein på första semin
Hille Fomia Corlensky G på första semin
Heide Hannemari Amper på första semin
Rosette Sirocco Blue på andra semin står i holland
Carola Lux Z på första semin
Cilea Sirocco Blue ? provat 3 gånger så nu vet jag inte

Sedan har min man tre varmblod som är dräktiga på första semin

Mellans sto är dräktig med Amper på första semin

Min veterinär rekommenderade bakt prov redan när jag kom med stoet första gången. Det visade sig vara ua. Hon tog sig dock inte på första brunsten. Hade också ett stooort ägg som hängde kvar länge då. Nu på morgonen ska hon semineras för andra gången på denna brunsten som de sprutade igång. Hoppas det tar sig nu... Hingsten är Sir Oldenburg

tog sig på första försöket! Skönt!!! Hon är dräktig med Hesslegårds Rubin:love:

Nu är jag orolig och nervös! Då Heze är 21 och har gjort sitt som ridhäst sas, så är det viktigt att hon tar sig och blir dräktig, tvivlar på att äldre ston som gått gall ett år har lätt att bli dräktig nästa år.

Hon lämnades hos hingst (blitt teasad varje dag) 31/5. Den 6/6 disskuterade vi om vi skulle låta veterinären som skulle komma den 9/6 låta spruta igång henne eller inte.
Den kvällen 7/6 så visade hon svag brunst mot en valack i stallet.
8/6 så visade hon en bra brunst mot både valacken och mot den tilltänkte hingsten.
9/6 så fick vi ett jättebra språng, lugnt och fint, hon bad nästan mer om det än hingsten sas ;) :o
igår 10/6 så var hon fortfarande bra brunstig, följde hingsten längs med staket och neg och brunstade. (Då hon var så brusntig så beslöts det att sätta språng även den dagen, då man trodde att det kanske var nära ägglossning) Men väl inne i hagen så var det inte mer, hon vände inte upp sas.
Men vi lät hingsten teasa henne lite och sen hoppa han upp, hon slog ifrån en gång och gick fram/bort.
Så det blev inget språng igår.
Idag 11/6 så visade hon ingen tillstymmelse till brunst överhuvudtaget.
Imorrn 12/6 så tar vi hem henne så hon får stå på lugn plats tills ultraljud den 23/6 eller 27/6 (beror på hur vet. vill göra). Dumt med midsommar mitt i allt. Vill gärna spruta igång henne och få igång ett till försök så fort som möjligt om hon inte tog sig.
Hur tidigt brukar era veterinärer ultraljuda som tidigast?

Hoppas verkligen att hon tar sig på detta enda språng, på en 3 dagar lång brunst. Så håll tummarna nu!

Varför spruta igång henne? Blev hon inte därktig på denna brunsten lär nästa vara på gång alldeles av sig självt efter att ni ultraljudat vid dr-koll.

Åh!, jag är redan nervös! :eek:

Benedictin "Bennie" ska kollas nu på onsdag ( 18-dygn), känns både som det är en evighet dit och hur nära som helst :angel:

Ingen visad brunst än, vad jag kan se, och samma färg på slemhinnorna där bak, = ljusrosa, så det bådar ju ganska bra inför kollen :bow:

Hur är era dräktiga ston där bak?, är de också ljusrosa?

Ja, ultraljudar jag henne på 14 dygn och inte är dräktig och vi sprutar henne så kommer hon in i en ordentlig brunst innan den andra ev skulle kunna dyka upp.
Är tanken. ?

Senast ändrad:

Jag är i samma sits som dig! Min kollas som skrivet innan imorgon (Eller ja, idag då) på dygn 17-18.
Visade ingen brunst idag, arg som bara den när jag försökte visa hingsten för henne här hemma, så arg
att jag åkte på en rejäl spark. Ointresserad av de andra hästarna också. När hon brunstar så ställer hon
upp sig så fort ett någon av de andra stona eller hingst nosar på henne.

Man vet aldrig, man kanske kan hoppas att hon tagit sig i alla fall.

Dock är hon inte ljusrosa "där bak" som du så fint uttrycker det. ;) Kanske lite mörkare. Men inte "brunst mörk".

Senast ändrad:

En sak jag tänkte fråga om, är hennes brunstcykel, låter den normal? Jag är ju novis på det här.
Sist stod hon med ägg i 8 dagar, visar kraftig brunst i 5 av dagarna, brukar ha omkring 15 dagar mellan ovulering och ny brunst men
börjar inte visa brunst förens på 16 eller 17 dygnet efter ovulering, och därefter brunsta kraftigt i 5 dagar.[/QUOTE]

Säger man inte att en brustcykel är omkring 21 dagar? Mitt sto vet jag hade 25-26 dagar mellan ovuleringarna och visade då brunst 5-6 dagar innan hon ovulerade. Så kring dag 20 börjar hon brunsta.

Tack! Ja min stos brunstcykel är då 21-22 dagar, då borde den vara ganska normal. :)

Det du tjänar på det är max 2 dagar. Är det värt att ge hormoner förså kort tid?

vet inte, så som jag tänkte var att de gånger vi har sprutat igång henne har hon fått riktigt bra brunster.
Men de gånger vi inte sprutat igång henne så har det varit lite otydliga brunster (precis som denna gång).
och eftersom hon måste bli dräktig så blir man ju hispig och vill försöka så mycket. Men det kanske är jätte dumt?

Risken med att spruta så sent i brunstcykeln är att brunsten kan bli jättekort, och man inte hinner med att betäcka.
Normalt så är det bästa att spruta 5 dagar efter ovulering. Och det kan du ju inte göra, eftersom man tidigast ultraljudar 14-16 dagar efter.
Vad är det för hingst, förresten?

Ok, där ser man. Var bra att konsultera bukefolket! tack CK för tipset.

Hon har varit hos doldisen Ford.
Blir lite mkt Bomarc, men grymt med prestationer från både honom och Heze. Kompletterar Heze bra tycker jag. Vad magkänslan säger så blir den ungen bättre än den som redan står här.

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka