Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Stella kollades idag och är dräktig på 18 dygn. :) Tog sig på en seminering.

Yey grattis!! Ser verkligen fram mot en väldigt söt liten gul nästa sommar:!!

Såg Lilla Grodan hänvisar till Gnägg.
Men jag är så gó att jag postar det här oxå! ;)

"Hon är betäckt med en riktig doldis.
Som pga ägaren (hon ville han skulle få meriter först) + skador (påkörd utav lastbil bla) inte betäckt
Han har gått massor på distansen, men innan gula boken kom så svårt att säga hur mång km han har gått, men en bra del är det iaf!
Har gått upp till 130 hoppning bland stora hästar, plac upp till 120.
Som vid sin ålder preserat så mycket, råkat ut för så hemska olyckor, men det syns inte på honom.
Ren från OCD, SCID fri och väntar resultat på CA (Heze CA N/N)

Ford -91
e. Duncyzk ee. Bomarc
u. Flota ue. Etat

Hoppas han kommer tillföra (bortsett från lite mera stam som rör sig) en bättre överlinje, en bättre hals. Samt boosta på hållbarheten och temperamentet.

Heze har gått hoppning upp till 130 bland ponnys, upp till MVSb dressyr bland hästar, gått lite tonerspel och omskolats till western (d.nivå) med placering. OCD fri, SCID fri och CA N/N."

http://www.sporthorse-data.com/dbtestmating.php?&sireid=10714623&damid=10714619

Kändes bra att hon tog sig så lätt, trots att hon är 17, men man får väl aldrig hoppas för mycket...

Ja vi håller tummarna på för en gul unge, kan ju få två eller tre olika färger beroende på vad Stella är för färg.
Om hon är fux, vilket jag tror, så är det 50% chans till Fux och 50% chans till Palomino. Är hon själv gul så är det
25% chans för fux, 50% chans för Palomino, och 25% chans för cremefärgad blåögd.

Jag har beställt en palominohingst, cremefärgad vore ju också läckert. ;)

Grattis till er som fått dräktigt! :) I lördags seminerades Menuette för andra gången på denna igångsprutade brunsten. (Jag fick minsann hjälpa till att tömma sprutorna med Sir Oldenburg simmare i röret som vet hade placerat i livmodern!) På söndags förmiddagen hade hon gått ur brunst, så nu är det bara att hålla tummarna att det tar sig nu. Ska UL vid 16 dygn. Men nu är hon hemma igen och det känns så bra!:love:

Min lilla dam blev sprutad i måndags så vi får se om hon börjar brunsta. Hingsthållaren skulle ringa imorgon så får jag veta om hon börjar visa intresse för hingsten eller om hon är som ett bi fortfarande.

Jag håller med Miaa, diskutera bakterieprov med veterinären så fort det inte tar sig vid 1:a brunsten eller om brunsten verkar oregelbunden. Det är jättedyrt och jättetråkigt att seminera flera brunster utan resultat.

Det är vanligt med bakterier, flera av mina ston har fått en kur hippotrim i samband med seminering och brunst (efter att bakprov tagits).

Nu betäcker jag inte i år, utan ville bara säg att ibland måste man vara lite "krävande" som stoägare.

Resistensbestämmer inte seminstationerna också? Vårt ena sto har i stort sett alltid bakterier men hon är resistent mot både Hippotrim och ethacillin (tror jag :o ) så vår seminstation väljer att resistensbestämma oxå så att medicinen verkligen "biter" på bakterierna.

Nej seminstationerna kan inte resistentbestämma bakterierna det skickas till labb. Om nu inte stationen är fullskiten av pengar och köpt ett eget labb ...

Åkte och ul-ljudade Bennie idag på 18-dygn, och hon är dräktig!! :love:, tog sig på första brunsten. :banana::banana:

ska kollas igen om 3 v.

Nej seminstationerna kan inte resistentbestämma bakterierna det skickas till labb. Om nu inte stationen är fullskiten av pengar och köpt ett eget labb ...

Jag var väl otydlig som vanligt.

Menar SÅKLART att de skickar iväg till ett labb som resistensbestämmer....

Hoppar väl in här med :) En ska till station på måndag. Annan veckan efter. Sen väntar vi på stofia hemma ska föla så hon blir nog åka in med i juli sen.
Så man går och mest rullar tummarna nu och hoppas alla sköter sig och alla tar sig :)

Superkul att hon tog sig direkt!! :banana: Håller tummarna för en isabell :love:

Kl

Var iväg och ULade i måndags morse och minsann, där var ett litet embryo! :banana::bump:

Hade 16 dagars koll igår på Nice Trot(travare) och hon var dräktig :)
Så nu får vi hoppas hon fortsätter vara dräktig :D

Betäcks med Running Sea

Resistensbestämmer inte seminstationerna också? Vårt ena sto har i stort sett alltid bakterier men hon är resistent mot både Hippotrim och ethacillin (tror jag :o ) så vår seminstation väljer att resistensbestämma oxå så att medicinen verkligen "biter" på bakterierna.
det är inte hästen som är resistent mot antibiotikan, utan bakterierna!

Mitt sto som var dräktig på 18 dygn och är förhoppningsvis fortfarande dräktig har blivit hur grisig som helst i boxen, sedan ungefär dygn 16. :rofl:
Och då har hon varit extremt renlig i runt sju år i min ägo. Alla bajspluttar i en och samma pyramid, både i box och hage. Nu är det bajs överallt som
är nedtrampat och äcklat med. :eek: Ska jag förvänta mig att detta ska hålla i sig? :p

Ändrar era ston sig något när de är dräktiga versus odräktiga?

körde bamora till station i onsdags, då visade det sig en brunsten precis hade gått över, o då var det dygn 29 jag åkte på. Så hon skulle ha sprutats igår, men de kollade så var hon superbrunstig på andra ägget.. Så antagligen hade hon bara "lurats" vid första brunsten. Så hon inseminerades idag :)

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka