Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Gabrielle ska dräktighetsundersökas imorgon och Cissi var färdigseminerad i fredags. Spännande spännande!

Min märr blev precis likadan! Från max 2 min och 1/4 dels skottkärra att mocka till 10-15 min och 1-1½ skottkärra :cool: HELA vintern. Och denna vintern kommer det ju att stå två i den boxen + att hon (förhoppnignsvis) är dräktig! OMG

Romina brunstar fortfarande inte trots att hon är igångsprutad. Hon är beräknad att börja brunsta själv på onsdag. Jag är tveksam till att hon kommer att göra det.. Men,men..

Stoet jag fick hämta hos hingsten för hon var halt är bättre så jag hoppas att hon kan skos snart. Sen om hon kommer att kunna betäckas, är tveksamt..

Jag har en haflingerdam som fölade för 14dar sen. Jag vet inte hur jag ska göra med henne.. Om jag ska skicka henne på slakt eller om jag ska betäcka henne. Haflingerhingst känns ganska uteslutet. Det är svindyrt, långt bort och jag är tveksam till att avkomman är intressant inom haflingerkretsar då stoet är ganska grov. Ska hon betäckas så är det en ridponny målet. Hon har själv en bra skritt och trav, men ingen bra galopp, så en hingst med bra galopp är önskan. Hur skulle ni göra?

har knappt känt Bamora odräktig.. Mer än 3 veckor ca. Men hon har alltid bajsat på ett o samma ställe. Nåt undantag nu när Conny har varit med, då han har sovit så att hon inte har kunnat placera sig exakt rätt för att bajsa på sin hög, då har det funnits en hög väldigt nära. Så hon är väldigt lätt att mocka till. Bortsett från att hon alltid har grävt en grop där höet ska ligga. Ingen idé o jämna ut, det blir bara värre. Så folk undrar nog när de ser en jättefin bädd, med en grop i ena hörnet..

Det är toppen med lättmockade ston, för dom lär ungarna! Tetris bajsar endast i höger hörn, vilket hon lärde Denni:D. Har funderat på om man ska skriva det när man annonserar som en bra egenskap:p.

Nu håller vi tummarna...

Hämtade hem stoet igår från seminstationen. Efter mycket om och men har hon blivit seminerad. Hon ville inte komma i brunst trots sprutor och bo sidan om en väldigt stilig herre. Men nu finns ett visst hopp:bump:

Det är toppen med lättmockade ston, för dom lär ungarna! Tetris bajsar endast i höger hörn, vilket hon lärde Denni:D. Har funderat på om man ska skriva det när man annonserar som en bra egenskap:p.

Hos mig har det varit tvärtom, ena stoet är pedant och hon var gestapo med att hennes unge skulle bajsa i den högen också. Den ungen gjorde revolt när hon fick eget och är klart den stökigaste häst jag har absolut noll ordning allt i en enda soppa alltid.
Det andra stoet är en skitgris som skiter överallt, hennes unge däremot har alltid snyggt och prydligt och alla skitar på ett ställe sedan hon fick eget.
Hon tyckte väl det var så äckligt här hon var liten så nu vill hon ha ordning och reda medans den andra var så hårt hållen att hon skall visa att hon skiter i vad hennes mamma säger och bajsar precis var hon vill :devil:
Och tyvärr är det ingen övergående fas de 5 år nu....
Så här avlar vi bara på skitgrisar för att få lättmockade hästar

Haha, det funkar inte här det heller! :D

Min tjej är en riktig skitgris i vanliga fall, men ju tyngre hon blir i dräktigheten desto renligare blir hon, och tillslut är det bara en hög varje dag. Men så fort ungen är ute och har blivit några dagar gammal är det samma svinstia igen, och båda sönerna har hittills hållit sig efter skitgris-syndromet... En är tre och en ett i år. :grin:

Mitt sto är som Fioranos, världens renligaste och avkomman är precis likadan.

Tyvärr har mamma häst också lärt lillan att all mat, precis all, SKALL ätas från golvet så man får ha specialkrubba till båda två om de överhuvudtaget ska få i sig något kraftfoder.

Har idag varit och lämnat av Barona och Reine på Askö, hos Clever Hill... ;)
Ska kollas på fredag morgon så då ska jag dit och glo och lyssna!!!

En stor eloge till Ann-Sofie, Nisse och den blonda tjejen som tog emot oss... Vilka trevliga människor och när jag började ta en del foton av Clever Hill inne i boxen så tog Nisse ut honom i en rasthage istället så jag skulle kunna fota bättre:bow: Så nu har jag ett helt gäng med skitdåliga bilder:rofl: men jag är lika överlycklig för det...

Så fortsättning följer, och ska försöka få med någon bild med...

Nu är det bara att vänta...

Har hämtat mitt sto som efter mycket om och men blev seminerad. Dålig brunst, ville inte släppa ägget trots sprutor och bo sidan om en vacker hingst. Men till slut blev det, så nu håller vi tummarna. Är det fler som går och tuggar naglar?

Sv: Nu är det bara att vänta...

kl.
Nu hoppar jag också in här. Mitt sto ska ultraljudas på måndag. Hoppas på dräktighet! :D
Hon är mest troligen dräktig har tagit sig på första brunsten varje gång innan, visar tydliga brunster ;)

*kl*

Hämtade hem min treåring idag. Hon hade haft en bra brunst, bara en seminering krävdes (i måndags). I onsdags hade hon ovulerat. Nu är det bara att vänta och se, ifall det blir någon Bellagio bebis nästa år på första försöket;)

Här får vi gott vänta tills måndag och UL igen.. inget på G ännu!

*kl*
Här är nu alla 4 stona konstaterade dräktiga! :banana:
Så nästa år väntas 2 halvblodsföl, ett korsningsföl (ridponny/New Forest) samt ett travarföl(ej vårt, inackorderat). Många föl som kan leka ihop! :love:

kl.

Nu hoppar jag in här.
Mitt sto kollas också på måndag!*håller tummarna hårt*

En väldigt full dos trycktes i fredags em på två väldigt mogna 4or så jag tror dräktigt. Hoppas bara en dock:crazy:

Härligt! :banana: Jag ser verkligen fram emot att se ponnyfölet du ska få! :)

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka