Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

+Wrangler, vad söta ni är!

Självklart så vill jag ju ha ett föl efter henne. Men det känns inte riktigt ok, när det är så mycket konstigheter, men som ni skriver, kanske maskineriet
inte kommit igång än. Ska prata mer med veterinären som behandlar och seminerar henne om vad han tycker.

Jag hoppas att hon ovulerar i dag eller imorgon, annars är det kört på den här brunsten då det inte går att få tag på mer semin förens på tisdag.

Men skaplig sperma lever flera dygn i stoet, så det brukar inte vara några problem att det blir 3 dagar mellan seminerarna när helgen kommer emellan

Nu behöver jag inte fundera på det, hon ovulerade nu på kvällen.

Jag tänkte mest på om hon ovulerade måndag kväll efter att blivit seminerad fredag morgon. Men det fungerar kanske i alla fall?

Senast ändrad:

Då ska vi hålla tummarna att hon tar sig igen och behåller det gula underverket;)!

Knapplån

Jag är supersent ute i år o körde stona till station i torsdags...Verkar som att vi kommer kunna seminera dem båda under veckan om allt går som det ska.

Väljer Corlensky G o Zuidenwind i år till mina ston som är e. Sheraton resp. Ampere.

Hoppas det tar sig snabbt nu när jag är så sent ute bara:grin:

Här satt jag och peppade dig och idag var jag själv och kollade mitt sto på dag 42 och nu var hon inte dräktig längre :cry:

Hade ett dåligt år förra året och börjar nu bli trött på alla resor till seminstationen och nu börjas det igen .

Står med ett ägg som troligen släpper till måndag och fått tag på en fin kille som kan hjälpa till med sperma till på måndag :D

Dock måste fölungen reggas i Oldenburg och det gör mig lite orolig att det istället kommer bli problem ?

Hur vet man att dessa *kontrollanter *inte bara kommer till skåne eller 30 mil bort från Olderföbundet för man vill ju inte åka så långt med sto och föl och ev ett dräktigt sto igen ?

Snälla behöver svar om det är krångligt med registreringen i Oldenburg jag är för feg så och hur det går till :)

Mia

Tror du inte att du kan fixa det pappersvägen då? Vet att vissa förbund ordnar det så, men osäker på old förb?

Vad tråkigt för dig. :( Vad är det för hingst du ska välja nu istället då?

Varför byter du hingst? Hoppas verkligen att hon behåller den nu!

KL
-------
Märra slog ifrån idag. Fått tre fina språng.
Men nu undrar jag lite, ska man försöka ta hem henne ASAP (måndag eftermiddag) eller ska man låta henne stå kvar ett par dagar (alltså inte tills 17 dygn utan 3-5 dygn)?
Eller kommer det inte göra till eller från?

Där hon står hos hingsten så är det en dle rörelse, hon står själv i en hage på dagen och i ett fullt stall på natten.
Hemma skulle hon få stå ute dygnet runt, med eller utan sällskap. Beror lite på om accepterar sällskapet när det kommer (gjorde inte det sista hon kom hem).

*kl*

Här går det väl som förväntat... Åt skogen. Garbo var tom på 17 dygnskollen men seminerades om och ska nu kollas igen den 11/7.
Sorba har fått livmoderinflammation och jag har på grund av detta bestämt mig för att hon får ett viloår, då kanske kan man få henne dräktig lite tidigare också så man slipper fölvaka runt midsommar. Känns ledsamt att inte betäcka henne i år :(

Ja den tilltänkta fadern var den enda som fick en 9:a på traven på "rheinische meisterschaften" bland treåriga ponnyer och kom trea,
även fast han är minst och den enda av sin kategori som startade. Tyvärr så hade han taktat igenom skritten och därmed fått en 6a
på skritten, men innan har han tydligen fått högre betyg, synd bara för hade han fått 0.5 poäng mer så hade han haft samma poäng som tvåan.

Så jag hoppas att det kan komma ut något rörligt och vackert! :) Hon var lika jobbig att hämta som sist hon var dräktig så nu håller jag tummen för mig själv. :p

Vad tråkigt... Känns som om många ston reabsorberar iår?
Jag ska med kolla mitt ena sto den 11/7 då hon hade reabsorberat på 32d:(

kl
Raksi hade ett foster på 36d, men de såg inga hjärtslag. Det är bara Grandezza som det såg bra ut på på 47d!! Den är nu försäkrad:)

Vet ni om alla försäkringsbolag har åldersrestriktioner? Det bolaget jag tog till Dezza har gräns på 21år...

Ta hem henne du, eller låt henne stå kvar. För dräktigheten har det ingen betydelse, om du ändå ska ta hem henne.

Ok, då plockar jag hem henne, så hon slipper få "hela" 3 mål om dagen och Max 12 kg hö.
Inte mkt för ett digivande sto tycker jag.
Håller tummarna för att min och alla andra tar sig.

Grandezza: När jag kollade runt förra året så var det bara A**ia som försäkrade upp till att stoet var 20 dvs fölar vid 21. Nån som tog äldre hittade inte jag då, men det är ett år sedan. Vissa bolag drog gränsen redan vid 16 :eek:

Grandezza: När jag kollade runt förra året så var det bara A**ia som försäkrade upp till att stoet var 20 dvs fölar vid 21. Nån som tog äldre hittade inte jag då, men det är ett år sedan. Vissa bolag drog gränsen redan vid 16 :eek:

Inget bolag mig veteligen har åldersgräns på 16 år för att föl och foster försäkra, däremot vid införsäkring av häst som inte tidigare har försäkring.

Många bolag har säkert en högre åldersgräns (runt 20 år) på stoet för att få försäkra fostret, av naturliga orsaker.

När jag kollade för ett år sen var åldersgränsen 20 år men bolagen tolkade det olika.

Ett hade stoets faktiska 20-årsdag som gräns, ett annat 31 december året innan hon skulle fylla 21, ett enda hade till dagen före stoets faktiska 21-årsdag. Jag lyckades inte hitta ett enda bolag som fosterförsäkrade ett sto som hade passerat sin 21-a födelsedag.

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka