Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Ok, ja du har säkert rätt, jag är ingen expert i området så jag skulle kanske inte uttalat mig. Ville bara som jag sa delge det jag blivit informerad av min seminvet.

Desperation är som ni säger ett passade ord just nu.
Men tror jag trotts altl har landat i ett beslut.
Vet att hingsten jag nu bestämt mig för är bra, har en vettig stam och jobbar på meriter.
Men han är precis som förra årets val, en bra hingst som inte säger mig nått. Dvs att jag skulle kunna använda honom, rekommendera honom men ingen som sätter sig på en. Om ni förstår vad jag menar :grin:
Någon kan vänta sig ett telefonsamtalt imorrn ;)

Jag ger upp för i år..

Malva får stå över.

Romina har itne brunstat på hela sommaren och har enl hingsthållaren flytningar igen. Hon blev kollad och prover togs i maj. Hon fick penicillin, men har inte brunstat på hela sommaren. Inget har synts förrän igår.. Så nu kommer hon hem och ska kollas igen..

Nu lägger jag ner ardenneraveln..

Nej så trist.
Men förstår dig helt, du har haft på tok för många motgångar på för lite tid.
Hoppas att du kan komma starkt nästa år istället.

kl

Var iväg med Phaloma den 11:e juli till seminstationen och hon blev inseminerad med Chin top. Den 14:e Juli var Chanel iväg och blev inseminerad med Cohiba. Så håller tummarna för att båda två tog sig, lite roligare med två precis jämngamla föl :) Wayana har inte fölat än, men har bestämt mig för Zuidenwind till henne om hon inte går över tiden. Han står på hemmastationen så kör dit henne på fölbrunsten. Blir sent iår med, tyvärr.

Stallägarens sto brunstar för tvåårshingsten, så där lär det inte bli något föl nästa år.

Stella brunstar inte än i alla fall och är på dygn 17 idag, veterinären kommer imorgon och gör UL. :)

Jag ger upp för i år..

Malva får stå över.

Romina har itne brunstat på hela sommaren och har enl hingsthållaren flytningar igen. Hon blev kollad och prover togs i maj. Hon fick penicillin, men har inte brunstat på hela sommaren. Inget har synts förrän igår.. Så nu kommer hon hem och ska kollas igen..

Nu lägger jag ner ardenneraveln..

Nej men fy så tråkigt... Vilken otur du har:cry:

Men du menar väl inte att du lägger ner helt? Kan ju börja tidigt nästa år?

Nej men fy så tråkigt... Vilken otur du har:cry:

Men du menar väl inte att du lägger ner helt? Kan ju börja tidigt nästa år?

Det känns som om jag lägger ner helt. Romina och föl kommer nog hem imorgon. Då måste det beställas en tid snarast möjligt hos Darenius eftersom hon har fula flytningar igen. Det gick tydligen inte bort med penicillinet hon fick i våras. :cry::confused:

Haflingern är iaf betäckt och då få vi se om det blir nåt där nästa år istället.

Jag är ledsen för din skull Mul , men det låter ju som du skulle behöva följa upp stona mer med vetrinär än ett besök på våren ?

Sen ren spekulation kan inte hingsten föra med sig bakterier eller att ditt sto behöver kollas och behandlas till ev fler brunster att det rör sig om fler olika bakterier och man får bukt på ena då tar det andra över och så blir stoet nedsatt och slemhinnan hinner aldrig läka för då stoppar man på hingsten typ igen ?

Du har haft så många tråkiga år nu så det kanske är dags att gå igenom stona ordentligt .

Ge inte upp även om jag förstår dig ,känner lika dant efter detta året och förra .

Mia

Jag är ledsen för din skull Mul , men det låter ju som du skulle behöva följa upp stona mer med vetrinär än ett besök på våren ?

Sen ren spekulation kan inte hingsten föra med sig bakterier eller att ditt sto behöver kollas och behandlas till ev fler brunster att det rör sig om fler olika bakterier och man får bukt på ena då tar det andra över och så blir stoet nedsatt och slemhinnan hinner aldrig läka för då stoppar man på hingsten typ igen ?

Du har haft så många tråkiga år nu så det kanske är dags att gå igenom stona ordentligt .

Ge inte upp även om jag förstår dig ,känner lika dant efter detta året och förra .

Mia

Romina fick flytningar efter fölningen i våras och jag var iväg med henne till Darenius. Hon kollades och tog baktprov. Hästen fick peniciliin i 5dagar. Allt såg bra ut sen och Romina skulle inte behöva komma på återbesök. Men hon har inte brunstat på hela sommaren, men är väldigt orolig av sig om sin fölunge som är långt ifrån mammig och gärna tar sig en sväng om utan mamma..

Så hon är behandlad och sen är hon inte betäckt i år alls, för att hon slår som besatt mot hingsten. Vi har sprutat henne två gånger, men inget händer. Nu såg hingsthållaren flytningar på henne igen.. Romina kommer nog hem imorgon.. Hingsten står 13mil bort så jag har lite svårt att bara åka och hämta henne och låta Darenius kolla på henne.

Malva fick åka hem från hingsten pga hälta och blivit hemma sen dess. Hon är kollad flera gånger av vet men dom hittar inget fel på henne..

Senast ändrad:

*KL*
ÄNTLIGEN!! Efter flera års försök (med mitt förra sto) så har jag äntligen fått ett dräktigt sto. 5-årig welsh cob, betäckt med Enmarkens Mr Merlin. Visserligen var hon bara 18-19 dagar gången, men det känns som en seger med tanke på att det är mer än vad jag lyckas med med treåringen.

Treåringen ultraljudades i torsdags med stort ägg och vätska i livmodern. Har fått hippotrim och på vets inrådan betäcktes hon torsdag kväll och lördag lunch. Hoppas, men det känns inte som det kommer att gå vägen. Har hingsten på station, så utrymme finns för ett sista försök, men sen lägger jag ner om det inte går vägen.

oxå här är det bara depp för tillfället. Mitt sto är nu behandlat med sulfa och nått annat ( oksitosin? översättning från finska) Nytt ultra i morgon, men de lät som att denna brunst tyvärr bara skulle gå åt att behandla henne. Bättre besked i morgon

Stella var dräktig på 18 dygn nu. Allt såg bra ut. :) Vi kommer inte att kolla förens på 45 dygn när man kan försäkra,
för jag ska ändå inte prova igen och det fanns ingen tvilling.

Jag hoppas också det! Jag fick rådet av veterinären att rida henne som vanligt, eftersom att hon stressade upp sig sist
när hon var dräktig för att hon inte blev riden och motionerad och eventuellt resorberade på grund av det. :)

Aldrig får vår lycka vara långvarig. Nu på kvällen så skulle jag skritta en sväng med mitt sto och nu är hon halt.
Problemet med den här är att om hon visar hälta så är det oftast något allvarligt, hade hon inte varit dräktig så
hade jag bokat kliniktid imorgon. Men vad gör man nu? Aldrig i livet att man åker iväg med henne till klinik nu.

Jag gissar på att hon har överbelastat ena frambenet när hon nästan sparkade av sig sitt griffelben för ett par
månader sedan och att det grott och nu blivit riktigt illa. Hon blir aldrig bättre av att vila ut den typen av skador.

Mitt sto blev inte dräktigt och eftersom det är sent på säsongen så byter jag hingst och betäcker med Canterbury istället, han har ju visat mycket god dräktighet.

Romina och föl kommer troligtvis hem imorgon. Sen bär det iväg till Darenius på lördag för att kollas.

Kan du inte ha lite aktiv vila, med tömkörning, ut och gå i skogen och sånt så hon får tänka på annat och jobba utan att direkt behöva anstränga sig?

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka