Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

De frågade flyinge (ägarna, jag lånar bara stoet och har henne inte hemma då hon går med föl hemma) vilka som fått flest + hittills och de sa att Belamour och Rausing visat höga resultat redan på dräktigheter. Så velade 2 sekunder sen blev det Belamour :)

Aha då är jag med!
Håller tummarna för att stoet tar sig nu med lite supersimmare från Belamour :D

Tack :) ! Håll för de andra med så jag får se massa små fölingar hemma nästa år :)

Belamour. Han har visat hög dräktighet i år. Och ville få till det ;)

Gillar valet jag:). Han ser alltid så otroligt trevli ut att rida på och hade verkligen utvecklats i år när man såg honom i Falsterbo. Mycket lättare fram och nu börjar mer gång komma:).

Åh Mul du är sååå Välkommen ;)

Ingen knyppeldyna är inköpt än ..... Men trevligt sällskap kan utlovas :idea:

Mia

Tack! Jag kan låna några vävstolar på jobbet annars, det vore väl nåt? Du bor väl inte så långt från Skinnarbo?:laugh:

KL

Ni som vet, såg att hingsten jag valt slutar sin säsong den 1 augusti, det är på måndag. Är sista dagen de skickar på fredag då?
Ska semineras i morgon för första gången i denna brunst. I förra gjordes det fyra gånger innan hon släppte ägget. Nu kommer vi alltså bara hinna med två gånger innan hingsten slutar om vi inte kan få ett skick även på måndag.:confused:
Om hon inte släppt ägget då byter man hingst mitt i brunsten?:crazy: Vet man med säkerhet vem som är pappa om hon släpper ägget efter kollen på måndag i så fall?
Så krångligt det blev plötsligt.

Sånt där kan reta mig lite. Ska man ha hingst tillgänglig till allmän avel så borde den kunna tappas långt in i augusti.

Ring och hör med hingsthållaren, det är bara den som kan svara på frågan.

Visst går det att seminera med 2 olika hingstar i samma brunst. Alla SWB-föl DNA testas så att den har rätt far.

Nääh det är inte så långt ;) Åker du dit och kollar ditt sto ? Trodde du åkte till Eva G på Vikbolandet ? Men Kerstin kollar stona även på Skinnarbo ?

Så dumt förra året åkte jag förbi dig hela tiden :crazy: Och du får åka hit och kolla dina ston ...Helsjukt !

Iår har det blivit många resor till Ninna R Dinah trivs där och det är en underbar vetrinär * det enda felet är att hon bor på fel ställe * För långt från mig :p Hade åkt upp med Dinah även förra året om det inte blivit som det blev och Nina tyckte att eftersom jag då bara skulle ta färskt så kunde jag ta någon i närheten och slippa resorna . Man lär sig saker hela tiden , men det tar vi en annan gång ;)

Håller tummarna nu att det går att ta prov och att du får ordning på* tanten *

Dinah är nu seminerad med Bellagio på en fin brunst med mycket fina simmare :bump: Så vi väntar lite med knypplandet eller vävandet ? Vi får se till att få ordning på våra tanter och att de blir dräktiga !!!

Mia

KL

Ni som vet, såg att hingsten jag valt slutar sin säsong den 1 augusti, det är på måndag. Är sista dagen de skickar på fredag då?
Ska semineras i morgon för första gången i denna brunst. I förra gjordes det fyra gånger innan hon släppte ägget. Nu kommer vi alltså bara hinna med två gånger innan hingsten slutar om vi inte kan få ett skick även på måndag.:confused:
Om hon inte släppt ägget då byter man hingst mitt i brunsten?:crazy: Vet man med säkerhet vem som är pappa om hon släpper ägget efter kollen på måndag i så fall?
Så krångligt det blev plötsligt.

Jag betäckte med en hingst som gick av på en fredag enligt datumet. Och de kunde tappa tom det datumet så antar sista dagen för tappa är 1 augusti? Men bästa är ringa hingsthållaren.
Jag tycker det är tråkigt när de inte går augusti med. Så jag hoppas min tog på den hingst vi valde för vi måste ju annars byta hingst för han finns inte tillgänglig mer :(

Nääh det är inte så långt ;) Åker du dit och kollar ditt sto ? Trodde du åkte till Eva G på Vikbolandet ? Men Kerstin kollar stona även på Skinnarbo ?

Så dumt förra året åkte jag förbi dig hela tiden :crazy: Och du får åka hit och kolla dina ston ...Helsjukt !

Iår har det blivit många resor till Ninna R Dinah trivs där och det är en underbar vetrinär * det enda felet är att hon bor på fel ställe * För långt från mig :p Hade åkt upp med Dinah även förra året om det inte blivit som det blev och Nina tyckte att eftersom jag då bara skulle ta färskt så kunde jag ta någon i närheten och slippa resorna . Man lär sig saker hela tiden , men det tar vi en annan gång ;)

Håller tummarna nu att det går att ta prov och att du får ordning på* tanten *

Dinah är nu seminerad med Bellagio på en fin brunst med mycket fina simmare :bump: Så vi väntar lite med knypplandet eller vävandet ? Vi får se till att få ordning på våra tanter och att de blir dräktiga !!!

Mia

Ja hon är där på Skinnarbo, jag har varit dör två gånger nu. Men hon pratade även om nåt ställe på Vikbolandet. Jag kommer att åka till henne nästa torsdag, men hon visste inte vart det blir eller vilken tid. Jag får reda på det på onsdag.

Jag har ev ponnystoet dräktigt till nästa år. Romina är mest att jag inte vill ha stående med nåt jox i livmodern. Nu har jag dock inte sett nåt på henne på ett bra tag igen.

Sånt där kan reta mig lite. Ska man ha hingst tillgänglig till allmän avel så borde den kunna tappas långt in i augusti.

Ring och hör med hingsthållaren, det är bara den som kan svara på frågan.

Håller med om att det är retligt. Men man är väldigt medveten om villkoren redan i början av säsongen, det är inget som plötsligt förändras under tiden.

Ring hingsthållaren och kolla. Om de inte kan tänka sig att låta ditt sto bli klar denna brunsten så hade iaf jag bytt hingst. Hade inte velat använda två hingstar i samma brunst. När ungen kommer vill jag veta vem som är pappa:p.

KL

Jag har hört av en seminassistent att sperma från två hingstar tar kål på varandra. Någon som kan bekräfta eller dementera? :)

och idag åker i iväg igen. skall kollas om all vätska är borta nu, och sprutas igång. HOPPAS verkligen att de lyckas denna gång, förra brunsten han vi ju inte med pga behandling

Min seminvet sa att F redan åkt till Tyskland för tävling (15 juli) och att det inte går att få mer sperma från honom. Lite dålig stil med tanke på att det står 1 augusti på språngrulla.

Hon blev inseminerad idag med Floricello. De tror på stationen att det går att få honom på redan påbörjade ston tills de är klara. Ska fråga när/om de behöver beställa mer på fredag.
Kommer att sprutas på fredag om hon inte har släppt sitt ägg.

Stod på språngrulla att det inte gick att få från honom under några dagar i juli pga tävling. Kan det vara det din veterinär tänkte på? Igår var det i alla fall helt ok.;)

Min tog sig på första med Floricello! :love:
Betäckt en gång innan, tog sig på tredje försöket med Jaguar Mail -07. Men hennes brunster var inte så bra tidigt på året så det behlver inte vara hingstens fel.

Vad bra att de kunde skaffa fram mer till de påbörjade stona! Var rädd för att jag skulle få lägga ner ifall Molinna inte blev dräktig. Nu hade det ju tagit sig så behövde aldrig oroa mig, inte för den biten iaf... Skulle det hända något på vägen nu så är det ändå för sent.

När jag pratade med J innan vi började seminera så sa han att F skulle åka till Tyskland och inte skulle vara tillgänglig efter mitten av Juli, men de kan ju ha förhandlat fram något efter det.

Enligt honom har dräktigheten varit bra! Mot mig var de iaf hela tiden öppna med att de inte kunde garantera något efter att han åkt men att de isf erbjöd SDII i byte. Vi behövde dessutom inte betala språng, utan först vid konstaterad dräktighet.

NU är ju din häst riskabelt tidigt i dräktigheten men det är ju inte säkert att det är fång och jag ville bara dela med mig av en erfarenhet.

Hade ett sto som fölade förra sommaren. Hon fick fång vid årsskiftet vintern innan, förmodligen pga fruset gräs och allmän obalans i kroppen... Inte en typisk "fånghäst" annars, ej överviktig, dräktig osv.

Hon stod i flera veckor på full medicinering, (bla metacam) samt boxvila.
Men dräktigheten fortskred och hon fölade, om än lite tidigt, i maj förra året. Så ta inte ut eländet i förväg! Även om jag vet att det är svårt....

Tack!

Nej det är ju inte säkert att det är fång. Hon hade som sagt bara mer puls än vanligt, men min veterinär ville inte chansa.

Än så länge har hon inte stressat något, men hon får gå in direkt när hon tröttnar på sjukhagen.

Pratade med J nu. Han bekräftar att de stänger och skickar för sista gången på måndag.:(
Kollade stoet idag och hon hade inte släppt. Sprutade henne. Nu har vi två tillfällen till att seminera med Floricello sen är det kört.
J berättade att han hade haft hög dräktighet. Tippade på 85% så hingsten är det inget fel på;)
Har även tagit bakprov som vi får svar på idag.

Har ni något tips på annan dressyrhingst som håller på länge. Helst utan ny språngavgift och med hög dräktighet.:confused: Bör ha en plan B klar.

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka