Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Sv: Betäckning/semin av era avelsston 2011. Hur går det?

Vad är det för % på blupen du pratar om ? Han har gett fler klass 1/diplom än vad Lambo har gjort ?

Har du inte läst i förra numret av ridsport där man skrev om de 20 bästa hingstarna som folk har betäckt med där var det med 2 svenska hingstar som var med bland de topp 20 och det var Black coffe och Bocelli som enda SVENSKA hingstar med tagna !!

För övrigt var det jag som betäckte med BC förra året :D Och fick ett svart fint hingstföl som finns i BC tråden . Gå igenom och läs hela den vet att jag lagt statistik på % i den tråden på vad han har gett och han har gett mer klass/diplom än Lambo har gjort och han har under denna tiden endast stått på naturlig betäckning vilket torde ge sämre ston än på semin ....

Mia

Mia

I Blupen så ser man hur många ston de har betäckt och sedan nedanför hur många föl det har blivit. Då är hans % inte så hög. Givetvis vet jag att man får ta den siffran med en nypa salt då allt inte finns med men man får väl ändå ett hum om hingstens fertilitet:confused:
Tittar man på språngrulla 2010 så ser man ju de korrekta siffrorna numera:D för förra året.
Måste ju ha en hingst som ligger på minst 80% så här sent på säsongen.
Twiligt var ju intressant. Har en häst hemma efter Krack C och den är ju underbar:love: Han håller dessutom på året ut.

Får väl hålla tummarna att hon tog sig i denna brunsten, så slipper jag hitta en ny hingst.;)

Då hade BC 100% dräktighet förra året :D

Skämt o sido ...

Då förstår jag hur du menar ,vet att man numer centrifugerar hans spema och det har gett bättre dräktighet men vad det innebär vet jag inte ;)

:D ...... Men det verkar ju inte ge fler levande föl :cry:

Mia

Somliga hittade torktumlaren istället för att hänga kvar och torka...

Nej, skämt åsido, det är en fin hingst! Synd att han inte fått fler ston.

kl
Phaloma kollades på 15 dygn i torsdags och är dräktig med Chin top, tog sig på 1:a försöket på fölbrunst dessutom. helt otroligt med tanke på att det tog 3 ggr innan hon tog sig i fjol..
. Chanel ska kollas imorgon, jag tror att hon är dräktig, jag har inte sett nån brunst och hon är väldigt tydlig. Däremot finns chans för tvilling, hon hade två stora ägg och hade släppt ena när vi kollade sist..

Wayana ska vi kolla om det går att inseminera på fölbrunsten nu på tisdag.

kl
Phaloma kollades på 15 dygn i torsdags och är dräktig med Chin top, tog sig på 1:a försöket på fölbrunst dessutom. helt otroligt med tanke på att det tog 3 ggr innan hon tog sig i fjol..

Var det AI eller TAI?

Det var AI :) Han har tydligen inte fungerat jättebra på skick, så är glad att jag tog beslutet att köra lite längre.

Nej, det var därför jag frågade :). Men jag fick siffror från Flyinge när jag ringde och beställde nu i veckan och om de stämmer så har skicken ändå inte varit jättedåliga, tror det var 46 dräktiga på drygt 70 ston och då är alla inte kollade. Ca 25 av de 70 hade stått på Flyinge, så även om alla de var dräktiga så måste ju minst 20 stycken ha tagit sig på TAI.

Vi har seminerat i två brunster med TAI men hon har haft jättekonstiga brunster. Fått seminera efter ovulering båda gångerna. Så jag har väl inget större hopp för att det blir nåt nu heller tyvärr.

Ok vad trist .( Kan trösta dig med att dom på seminavd. på flyinge sa att det blivit bättre nu den senare delen av säsongen, så håller tummarna för att det blir dräktigt nu för dig :)

Kl...

Nu är även mitt andra sto (e. Ampere) konst dräktig med Zuidenwind:d

Så med lite tur får jag en Corlenskybebis o en Zuidenwindbebis nästa år!

Mina ston är seminerade sent i år men har tagit sig på första semin. Jättekul, men jag funderar ändå på att åka o kolla dem igen ganska snart, finns där inget foster kvar vill jag ha chansen att betäcka en sista gång. Det gör mig inget om jag får föl så sent som i juli, men vill väldigt gärna ha dem dräktiga...

Tycker ni jag ska kolla på 30 dygn eller? Kommer ändå att kolla dem på 45 eftersom jag kommer att fosterförsäkra. Vet inte riktigt vad som blir bäst.

De kommer vara på 30 dygn runt den 4 resp 10 aug!

Kan ju tillägga att jag vet att det innebär hingstbyte för minst ett av stona om de resoberat, det har jag redan ställt in mig på, men funderar mest på vilket dygn som är bäst att kolla igen:)

Att Lambourgini inte ser ut att ha fått fler än två föl förra året beror på att bara två är registrerade. Antal registrerade föl visar alltså inte hingstens dräktighetsprocent.

Från förra årets säsong kan du gå in på språngrulla och se vilka ston hingsten fått samt ifall de blivit dräktiga eller inte. Där hittar man en bättre bild av verkligheten.

Senast ändrad:

Ja då ser jag att han hade 85% på 13 ston vilket måste anses som bra.;)

Synd att denna statistik inte finns längre tillbaka. Nu beror väl mycket på stoet också så de stackars hingstarna kan ju inte lastas för allt.:crazy:

Lambo har ju ingen språngavgift vilket är ett plus när man är sent ute och redan har betalt för en hingst.:crazy:

Fertilitet är ju en färskvara så egentligen betyder det ju inte så mycket hur hög dräktighetsprocent hingsten hade för flera år sen.

I mina ögon är Lambo en mycket bra hingst och jag har fött upp två avkommor till honom. De är moderna i typen, har luft i gången och kan hoppa.

Nu fattar jag inget båda är dräktiga men 1 är du helt säker på att hon resorberat ? Samtidigt undrar du då vilket dygn du ska kolla stona på om de är dräktiga ?

Är jag trött eller ? Förövrigt angående språng avgift ring och kolla om det finns möjlighet att slippa det och betala på dräktighet vi 16-18 dagar eler något ibland går de med på det . Man kan aldrig få mer än nej :)

Twiligt gillar jag bättre . Men Lambo kanske har bättre dräktighet ?

Mia

Du är lite trött och sydney har skrivit lite slarvigt;). Hon menade att hon är medveten att det blir hingstbyte på ett av stona OM hon har resorberat:).

Sydney: Jag hade väntat att kolla tills 45 dygn om du inte tycker dig se brunst:).

Aha då är jag med :idea: Men varför sitta och planera hingst om hon nu är dräktig ! :confused: Man är iof förbered men låter jobbigt att ta ut det i förskott :)

Förövrigt om hon nu är dräktig skulle jag kolla vi 30-32 för har det hänt något så ska hon ju då vara påväg in i brunst och resorberar hon efter det så är ju säsongen körd ändå pga av hormoner ?

Mia som fortfarande kanske inte förstår men tror det ??;)

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar