Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Glömde att de har fler hingstar på fryst är ju egentligen inte så konstigt om man utgår från det jag skrev tidigare ang semineringstillfälle eftersom vid fryst försöker du pricka ägglossningen med semineringen.
KL
Jag har hört av en seminassistent att sperma från två hingstar tar kål på varandra. Någon som kan bekräfta eller dementera?
I Blupen så ser man hur många ston de har betäckt och sedan nedanför hur många föl det har blivit. Då är hans % inte så hög. Givetvis vet jag att man får ta den siffran med en nypa salt då allt inte finns med men man får väl ändå ett hum om hingstens fertilitet
Tittar man på språngrulla 2010 så ser man ju de korrekta siffrorna numera för förra året.
Måste ju ha en hingst som ligger på minst 80% så här sent på säsongen.
Twiligt var ju intressant. Har en häst hemma efter Krack C och den är ju underbar Han håller dessutom på året ut.
Får väl hålla tummarna att hon tog sig i denna brunsten, så slipper jag hitta en ny hingst.
Hmmm det var nog jag som var trött när jag skrev
Men det är rätt som Fiorino skriver, båda är ju kollade på 16 dygn=dräktiga, inga konstigheter!
Det jag undrar är om jag kolla dem igen på ex 30 dygn för att kunna hinna med en seminering igen OM ngn av dem resoberat! Alltså, vilket dygn är bäst att kolla på? 28-35-40? Jag har ingen aning...
Jag kommer ändå att kolla dem på 45 dygn för att kunna försäkra, så det känns ju lite onödigt att åka o kolla, men samtidigt vill jag ju inte missa sista chansen att betäcka om de har resoberat! Hänger ni med?
Men du Miaa tycker alltså 30 dygn o Fiorino tycker vänta till 45? Eller?
Väntar jag till 45 så är vi ju i slutet av aug, känns som det blir himla sent då men vad göra?
Och ja, jag planerar alltid i minsta detalj och ser till att ha en reservplan klar om ngt händer, därav funderar jag redan nu på hur jag ska göra om de har resoberat!
Vi får se om det tar sig. Om inte ligger de på Feliciano.
Corlensky gick av idag så han får det bli nästa år kanske.
Jag som själv har en twilight-avkomma tycker helt klart också att han är intressant, för jag är jätte nöjd med det stoet jag har fått. Men har du ett sto med tveksam fertilitet hade jag inte använt honom, för vi behövde tre försök på mitt sto innan det tog sig och hon är annars inte svår att få dräktig. Och jag har för mig att han inte har den bästa dräktighetsprocenten direkt.
/Camilla
Fast han hade 88% dräktigt förra året enligt språngrulla på 17 betäckta. Det var ingen ovanligt låg siffra tycker jag.
Twiligt är jag själv väldigt svag för men han verkar ha gett en del ganska höga hästar.