Betäcka med Sambesi?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare odetteZ
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäcka med Sambesi?

Och så här ser min ut i dag, knappt två år gammal:)

Prinsen:
30228279.jpg

Mitt sto Morgonstjärna är e. Pontus af Stigosa ee. Sambesi. Hon har kanonfina gångarter, aldrig haft senproblem eller gångartsproblem som oren gång el. dyl. Hon används till western och lite amatördressyr och har även tagit något skutt. Hennes exteriör är superfin, hon är liten (ca 1,50 cm mkh eftersom hennes mor var ett litet varmblod) men är ändå otroligt proportionerlig och vacker. ALLA som ser henne suckar ett "woooow" för hennes skönhet så nu tycker jag att vi slutar snacka skit om Sambesi! Han har lämnat tokfina avkommor, om än inte de bästa hopphästarna så är psyket och personligheten att dö för.
4392_100907018202_518298202_2699891_6034042_n.jpg

Snacka skit??? Det enda man sagt är att han inte är godkänd i avel för SWB och att det enligt ögonvittnen var helt riktigt.

Sedan undrar jag hur senproblem och gångartproblem skulle kunna ha något att göra med vilken hingst man väljer??
Men din häst kanske har problem med sin hasledsgalla högerbak, den skulle du kanske kolla upp.

Kl

Jag har träffat ett antal Sambesi avkommor och 2 har varit stora 170+ och haft ok gång och ok hoppning utan att glänsa. En annan avkomma som jag sett (som jag tror dessutom betäcker:eek:) är riktigt dålig speciellt på att hoppa.

Om man nödvändigt vill avla färg så kolla på redan nämnda Utha.

Om du ska sälja avkomman nån gång i framtiden tjänar du garanterat på att välja en hingst som Aerline H än Sambesi som inte har några egna meriter alls att tala om. Å andra sidan har stot okänd stam så det kan kanske göra detsamma. Själv hade jag inte betäckt den alls.

Jag letar ingen hingst och om jag gjorde det så skulle jag vilken dag i veckan som helst välja grannens hingst framför Hamilton, det är ju värre än Sambesi.

Men du kanske glömde ett knapplån?

Härligt citat ;) Men jag håller med dig, han verkar hur tråkig som helst, sen kanske det beror på att dom flesta som använder honom har ett gammalt sto som dom vill ha ett föl på och därför tar en billig hingst som tex hamilton.. det är säkert en bra hingst egentligen och han har ju lämnat några bra avkommor.. men han kommer aldrig betäcka ett sto som jag äger...

Till ts, jag skulle välja aerline h

*KL*

Vad har Sambesi gett utomlands? Han är godkänd för avel i Holland samt 7 förbund i Tyskland och avelsvärderad i Sverige. Han har haft ett segrande stoföl 1994 vid fölchampionatet i Alsfeld, Tyskland. 3 godkända söner i Tyskland = Star Trek, Sir Siegfried och Smart och 65% av hans föl är bedömda med premie i Tyskland. Så jag tycker att det inte borde vara hela usch och fy det han ger.

I Sverige har han den avelsvärderade sonen Sam's Maverick och har själv tävlat hoppning upp t.om. 1,40 hoppning med segrar och placeringar.

Vad får han för stomaterial i Sverige nu när han "bara" är avelsvärderad och råkar vara skäck? Därför jag blir nyfiken om han har gett mer förutom i Sverige där ändå skäckaveln är mer utbredd än i Sverige (prestationavel syftar jag på).

Jag själv är löjligt förtjust i hans pappa Samber som avlivades innan jul här hela 33 år gammal då hans hälsa försämrades. Han själv tävlade upp till svår hoppning med Jannemiek Vrieling och därefter tävlades han Grand Prix dressyr med Monique Peutz. Han har väl dessutom en egen hingstlinje i USA! Mormorsfar åt redan nämda Utah.

Men personligen skulle jag inte betäcka med honom, men det pga risken att få en skäck då jag tycker det är ohyggligt fult på stora hästar :angel:

Han fick mitt älskade sto innan jag köpte henne. Resultatet blev ett välskapt hingstföl, numera en stor rackare. Mest lik Sambesi exteriört men ska likna stoet interiört. Avkomman är väl 4 år nu.
Jag tycker inte att mitt sto är fy skam, även om förra ägaren önskade ett skäckföl.

Han har även två godkända pinto hingst avkommor i danmark. 1 stor häst och en ponny (welsh mamma om jag inte minns fel). Båda är tillverkade och uppfödda i sverige men har nu danska ägare.

När jag pratade med Lena om honom när jag betäckte mitt sto så får han (tyvärr) mestadels avdankade travarmärrar där ägarna endast önskar sig ett skäck föl, men även en del ponnyer.
Förutom hennes egna ston då.

Och med tanke på detta så kan jag nog säga att han ändå lämnat trevliga allround avkommer, säger inte att någon är BRA då jag inte sett så många själv för att avgöra det, men man ser ju en och annan på lokala tävlingar.

Jag kan bara tala för mig själv och jag är super nöjd med min avkomma! Han rör sig MYCKET bättre än sin mor och hoppar lätt och elegant över staketen utan problem:p

Hade ett korsningssto 152 cm,svart skäck som jag lät betäcka med Sambesi.
Oddsen var goda att fölet skulle bli skäck, men blev istället svart.
Jättetrevligt temperament men blev inte mer än 155 cm.

Har träffat ngr av hans avkommor och de flesta blivit skäckar.
Vet inte hur mkt moderns temperament spelar in, men ett par av avkommorna
verkar inte ha så trevligt temperament.
Sen finns det givetvis de som har också...:grin:

Jag vet en 1 årig valack som är efter Sambesi. Han rör sig jättetråkigt, är lite skygg och rädd av sig och ser allmänt tråkig ut i kroppen. En helt vanlig häst, inget utmärkande. Ingen direkt framtida stjärna.. mer en hobbyhäst.. om han lär sig att inte vara rädd för allt. :rofl:

Jag vet en 1 årig valack som är efter Sambesi. Han rör sig jättetråkigt, är lite skygg och rädd av sig och ser allmänt tråkig ut i kroppen. En helt vanlig häst, inget utmärkande. Ingen direkt framtida stjärna.. mer en hobbyhäst.. om han lär sig att inte vara rädd för allt. :rofl:

Hur mycket krav har du på en 1-åring egentligen? :crazy: Rörelsemässigt och mognad. Såg två 2-åringar igår jag också, en e.Cuper 1068 och den andra e.Lucky Point HE 1121 och ingen av dom såg mycket ut för världen eller rörde sig mer än ordinärt och normalt för en 2-åring. Men de är ju bara unghästar än så länge och kan utvecklas till det bättre senare i livet. Likaväl en unghäst som rör sig fantastiskt som 1-2-åring kan röra sig som en kratta när den är 3 år om det är i det stadiet. Det jag ville syfta på att du var otroligt dömande, det visar sig om det blir något mer än, bara en hobbyhäst. Sedan när måste en häst röra sig fantastiskt för att komma upp 1,20/1,30 hoppklasser eller MSV dressyr. Hopphästar om något kan väl vara stöpta i vilken form och röra sig hur som helst bara hjärtat är på rätt plats.

Hur mycket krav har du på en 1-åring egentligen? :crazy: Rörelsemässigt och mognad. Såg två 2-åringar igår jag också, en e.Cuper 1068 och den andra e.Lucky Point HE 1121 och ingen av dom såg mycket ut för världen eller rörde sig mer än ordinärt och normalt för en 2-åring. Men de är ju bara unghästar än så länge och kan utvecklas till det bättre senare i livet. Likaväl en unghäst som rör sig fantastiskt som 1-2-åring kan röra sig som en kratta när den är 3 år om det är i det stadiet. Det jag ville syfta på att du var otroligt dömande, det visar sig om det blir något mer än, bara en hobbyhäst. Sedan när måste en häst röra sig fantastiskt för att komma upp 1,20/1,30 hoppklasser eller MSV dressyr. Hopphästar om något kan väl vara stöpta i vilken form och röra sig hur som helst bara hjärtat är på rätt plats.

Fast måste säga att man redan på 1- och 2-åringarna oftast ser om dom har potential att bli något mer än bara medioker, även om dom tyvärr ganska ofta inte är någon vacker syn. Visst finns det dom där få undantagen som bekräftar regeln. Speciellt gångarterna brukar synas om dom har potential eller inte, hoppningen är då svårare att uttala sig om man inte har löshoppat dom.

/Camilla

kl*
vet att det är en gammal tråd.
men jag har en häst efter sambesi.
han är idag 4år gammal blev inriden för inte så länge sen men han har ett helt okej steg och hoppar riktigt bra :)

Efter att två gamla trådar om samma hingst plockats upp utan att tillföra diskussionen något låser jag denna och hänvisar till den andra tråden.

Görel - moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Avel Hej, funderar på att betäcka mitt sto som har en avkomma e.Emmerton som är riktigt fin! Jag vill testa med en dressyrhingst nästa gång...
Svar
12
· Visningar
2 039
Senast: Kristall10
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 370
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv