Betäcka med Sambesi?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare odetteZ
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäcka med Sambesi?

Jaha, :D haha, jag blandade ihopa det...

Ja, jag tyckte att han fick trevliga poäng där. Det finns säkert många som slår poängen, men den tilltalade mig iaf. Det och att dom komenterade hans bakbens aktivitet (eller hasarbete) och det är typ den största bristen mitt sto har då hon är väldigt rakhasig och har lite svårt att arbeta under sig korrekt.

mitt sto med.!

Jag letar ingen hingst och om jag gjorde det så skulle jag vilken dag i veckan som helst välja grannens hingst framför Hamilton, det är ju värre än Sambesi.

Men du kanske glömde ett knapplån?

Nee, jag såg inte honom och jag kanske hade varit av samma åsikt som du om jag hade gjort det. Men jag såg året BP och där var inte en enda som jag inte hittar brister på av dom som gick igenom. Visst, en och annan som jag skulle kunna ha som kandidat för att hingstens nackdelar inte är samma som stoet. Men kan nog hitta många som är bättre än vad som visades fram i år...
Ja det finns många som är bättre än årets bruksprovshingstar.
Men om man jämför de som gick bruksprovet i år med vad Sambesi visade på sitt bruksprov, så är det som att jämföra en samling Grand Prix-hästar med en trött ridskolehäst. Även de sämsta av dem som kvar kvar på lördagen, som jag såg...

Jag letar ingen hingst och om jag gjorde det så skulle jag vilken dag i veckan som helst välja grannens hingst framför Hamilton, det är ju värre än Sambesi.

Men du kanske glömde ett knapplån?

Och så har besserwissarna på Buke kommit till tals igen:angel:

Fast näää, jag håller inte med. Hamilton är inte alls så himmens illa. Han HAR ett par bra avkommor. Förvisso med bra möderne, men jag tror att det är en hingst som är underskattad och inte alls fått de bra ston han borde förtjänat. De avkommor jag känner var treåringar det året som inte räknas i blup. En gick etta på Strömsholm den andra trea i hoppning.

Fast näää, jag håller inte med. Hamilton är inte alls så himmens illa. Han HAR ett par bra avkommor. Förvisso med bra möderne, men jag tror att det är en hingst som är underskattad och inte alls fått de bra ston han borde förtjänat. De avkommor jag känner var treåringar det året som inte räknas i blup. En gick etta på Strömsholm den andra trea i hoppning.

I mina ögon är han en helt intetsägande hingst som ser ut som en uttjänt ridskole valack..
Avkommorna jag träffat/sett har inte varit bättre dom, det ända ordet jag har att beskriva dom är mediokra, medioker gång, medioker hoppning, inte världens trevligaste temperament och inte varken fula eller snygga att se på.

Ungefär samma som Sambesi alltså, ända skillnaden är att på den ena får man kanske en häftig färg och på den andra gröna papper i de allsmäktiga ;)

Dock gillar jag stammen på H, men jag väljer pappa varje dag i veckan framför.

Men det skulle väl inte vara nån som inte väljer pappan innan han har ju bevisat sitt avelsvärde ;)

Håller med cirkus, så illa är inte Hamilton. Har sett flera trevliga avkommor till honom hans tillhör en av Sveriges bästa stofamiljer vad gäller tävlingshästar. Jag skulle kunna tänka mig att använda honom om han inte stått så långt borta.

Min erfarenhet är att det finns bättre skäckhingstar än Sambesi om man nu enbart ska avla på färg.

QUOTE]

Vilka fler finns det då? och vilka är bättre? och var är dom godkända?

Som QuickStar skrev så finns ju Utah.

Jag har själv en efter Zeb, som jag inte på något sätt vill framhäva, men Zeb har faktiskt med bra ston lämnat ett par bra avkommor. Nu är han ju inte godkänd, men jag tycker han har bättre kvaliteter än Sambesi... Om man nu ska se enbart efter skäckhingstar.

Som QuickStar skrev så finns ju Utah.

Jag har själv en efter Zeb, som jag inte på något sätt vill framhäva, men Zeb har faktiskt med bra ston lämnat ett par bra avkommor. Nu är han ju inte godkänd, men jag tycker han har bättre kvaliteter än Sambesi... Om man nu ska se enbart efter skäckhingstar.

Utah visste jag inte, finns info någonstans?

Zeb har jag inte mycket erfarenhet av plus att som du skrev såär han ej godkänd. Och det är väl samma med simsalabim?
Jag reggar min avkomma i tyskland så jag har ju "en tillhörighet" på honom och det ville jag ha.
Plus att som jag skrev i anda inlägg så ville jag ha en hingst på naturligt och jag bor i skåne och då var sambesi närmst av dom nämda. Ibland får man ta det man får när plånboken är med och bestämmer ;)
Och för 72:a gången så valde jag inte honom enbart på färgen även om jag inte sticker under stolen med att jag själv gillar skäckar. Men dom andra hingstarna jag kollade på det året var enfärgade.

Jag skyller på att jag blivit för utlandsinspirerad och inte vill ha nån svensk 1800-tals hingst :angel: :rofl:

//QuickStar som inte aaaalls kastar sten i glashus med sitt nyinköpta svenska halvblodssto med hedenhös svensk stam

Jag rider ett sto e: Sambesi som är svettfux vit bläs och 4 vita strumpor och ca 163 cm. Hon har mycket humör men när man fått henne på sin sida är hon jättetrevlig att rida, har riktigt bra trav och ordinär galopp. Är en riktig kelgris på gången. Hoppar hellre än bra, men hon är inte så mycket hoppad heller...

Inte för att det har med saken att göra överhuvudtaget men hunden på din avatar är otroligt snygg,jag tänker på det varje gång jag ser den och undrar vad det är för ras är det en sådan där blågrå spökhund, jag har namnet på tungan men kommer inte på det är det inte något tyskklingande namn av någon sort. Nu har jag änterligen frågat, till sist blev det av. I vilket fall så är den snygg.:love:

JA, så hette rasen är det inte någon sorts jakthund. Då kan jag tänka att den tycker om att arbeta och vara igång mycket med andra ord ingen soffhund inne i stan kanske. Tack för att du fick minnet att klarna. I vilket fall fina är de. :)

Haha, ja, det min weimaraner Loka:) Inga soffhundar nej, stående fågelhundar, men det är helt tillåtet att titta:D

Googla Utah, han står utomlands nånstans men finns på fryst har jag för mig.

Nej, Zeb är ju inte godkänd och bör inte bli det heller.

Tack för det, en sådan hund kan jag titta på hela dagen :) I vilket fall så har du en väldigt vacker hund och troligtvis väluppfostrad också.

Mitt sto Morgonstjärna är e. Pontus af Stigosa ee. Sambesi. Hon har kanonfina gångarter, aldrig haft senproblem eller gångartsproblem som oren gång el. dyl. Hon används till western och lite amatördressyr och har även tagit något skutt. Hennes exteriör är superfin, hon är liten (ca 1,50 cm mkh eftersom hennes mor var ett litet varmblod) men är ändå otroligt proportionerlig och vacker. ALLA som ser henne suckar ett "woooow" för hennes skönhet så nu tycker jag att vi slutar snacka skit om Sambesi! Han har lämnat tokfina avkommor, om än inte de bästa hopphästarna så är psyket och personligheten att dö för.
4392_100907018202_518298202_2699891_6034042_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Avel Hej, funderar på att betäcka mitt sto som har en avkomma e.Emmerton som är riktigt fin! Jag vill testa med en dressyrhingst nästa gång...
Svar
12
· Visningar
2 039
Senast: Kristall10
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 370
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv