Betäcka med Hingst som inte är godkänd?

Sv: Betäcka med Hingst som inte är godkänd?

klapphingstar kan man alltså inte avla på? alltså det ger inga föl om man säger så eller?

Min hingst fick ner sina som 3 månaders om inte tidigare men då hade han dem nere båda två iaf.

De kan visst bli pappor och man har nog inte varit så noga med det på Island och även avlat på klapphingstar. Men det är alltså ärftligt och mycket vanligare ibland islandhästar och jag har hört de som gett sina hingstar 3(!!!) år för att stenarna ska komma ner och ansett det vara hingstämnen! Men det är ett utslag av samma samma anlag och en sådan hingst ger inte sällan avkommor som är klapphingstar. Men man ska inte avla på klapphingstar och det står också i Jordbruksverkets regler, se de länkar Inte_Ung hänvisade till.

.... jag har hört de som gett sina hingstar 3(!!!) år för att stenarna ska komma ner och ansett det vara hingstämnen!

Det beror litet på var testiklarna fastnar och varför.
Testiklarna kan fastna precis i sista utloppet innan pungen om de är stora.
Stora är å andra sidan bra för reproduktionen.

Har ett sådant vackert sto som många tror är en hingst...

Det är inte helt säkert att det är bra.
Ser de för maskulina ut så kan de också vara för maskulina och vara svåra eller t.o.m. omöjliga att få dräktiga.

Jag blir lite ledsen när du istället för läser mina inlägg och svarar sakligt går på om att jag vore avundsjuk på någotvis, så är det verkligen inte. Jag älskar att hästarna har sina underbara färger MEN jag anser att färgerna absolut inte få gå före allt annat. Färgerna ska vara ett trevligt + inte tvärt om.
När det gäller hingstarna så tänker jag inte ens diskutera. jag är allt annat än hingsträdd och anser definitivt inte att de är några monster utan de kan vara helt underbara.

Behåll era "mindre bra" hingstar bäst ni vill om ni kan garantera att ni har ett hem för dem de kommande 20 - 35 åren eller åtmisntone kan garantera att hästen inte kommer att säljas till någon mindre vetande.
Jag har ett lååångt inlägg på tungan över varför jag anser att man inte ska behålla alla hingstar som hingstar men den diskussionen tar jag nog då hellre i en annan tråd någon annanstans. Här stannar jag vid att säga varför ska man inte kastrera hingstar som inte ska till avel? det gör juh ofta en stor skillnad på hästen psyke och personligen anser jag att det spelar ingen roll hur snäll och gullig hingsten än är så skulle inte jag setta upp en nybörjare på honom och jag skulle aldrig heller rekommendera en hingst till någon som ska skaffa häst för första gången. Så jag antar att alla nybörjare får hålla sig till ston framöver det är tråkigt men om vi inte ska kastrera hingstarna för att de som kan anser att de är roligare att rida dem så.....

Att jag anser att man ska kastrerat en hingst redan i unga år i stället för senare, om man redan i unga år ser att den inte kommer att mäta sig upp till våra avelskrav, har absolut ingenting med att den då kan betäcka ston och mig veterligt har jag inte skrivit det heller men såg att det var fler som skrivit det till mig.

När det gäller kastrering av ston så ja varför inte, nu är det nog betydligt dyrare än på hingstar och skulle ett sto hamna i fel händer så kan de juh iallafall inte lämna lika många avkommer som en dålig hingst. Men ja jag har just nu ett travar sto som kastrering kanske inte borde vara så dålig idé hon är allt annat än trevlig att ha att göramed varje gång brunsten är på väg men tror inte kastrering är aktuellt enligt ägaren men ändå inte så tokig idé

Senast ändrad:

Ser de för maskulina ut så kan de också vara för maskulina och vara svåra eller t.o.m. omöjliga att få dräktiga.
precis ett sådant travar sto har haft med att göra hela sommaren och håller med dig tyvärr är de inte alltid så lätta att få dräktiga.

precis ett sådant travar sto har haft med att göra hela sommaren och håller med dig tyvärr är de inte alltid så lätta att få dräktiga.

Och tur är väl det då kanske eftersom hon var så "hemsk"....
har de försökt få henne dräktig så förstår jag att ägaren inte vill kastera...förstår inte varför de stora bruna- människorna alltid skall avla på sånt som inte går att rida på...då kan de gå som avelsmärrar istället ja gud vilken bra ide:idea: eller när de är slut som tävlingshästar och skadade och lite triangelmärkta i hela 16års åldern så kan de ju gå i avel istället:idea: skitsmart....

undra om det någonstinn kommer ta slut på knäppa människor med knäppa hästar:grin:

Och tur är väl det då kanske eftersom hon var så "hemsk"....
har de försökt få henne dräktig så förstår jag att ägaren inte vill kastera...förstår inte varför de stora bruna- människorna alltid skall avla på sånt som inte går att rida på...då kan de gå som avelsmärrar istället ja gud vilken bra ide:idea: eller när de är slut som tävlingshästar och skadade och lite triangelmärkta i hela 16års åldern så kan de ju gå i avel istället:idea: skitsmart....

undra om det någonstinn kommer ta slut på knäppa människor med knäppa hästar:grin:

Ledsen 2 olika travare jag skrev om :D Men ja jag håller helt med dig om knäppa människor med knäppa häster. som många kanske har förstått så har jag inte så mycket av tilllit till människor i almännhet därav min mycket negativa inställning ibland:grin:

många tror att hingstar är helt galna, men alla de hingstar jag hanterat har varit jätte snälla.

Det är nog folk med fördomar som inte har så mycket egna erfarenheter av hingstar

Ja jag håller med dig, men sen kan de såklart vara tuffa vissa gånger men jag tror att man själv måste vara en envis och uppmärksam människa, tusen gånger envisnare(nu tänker jag på islandshästar och mkt shettis som är himla envisna ibland överlag) än dem och hela tiden ha ögon i nacken för man kan ju inte lita riktigt lita på samma sätt på en hingst som på en valack för de kan ju få ett ryck av hormoner och då gäller det att vara på sin vakt och visa vart de skall hålla sig. Men vet de sin plats så gör de ju inte detta med mening men de ska ju lära sig att hålla sig i styr.
Och jag tror att ju äldre de blir destå klokare och lugnare hingstar blir de och de lär sig ju vart gränserna går hos människan som hanterar dem..

jag har min valack lös mycket och han är jordens snällaste och det är mina hingstar med men man kan ju inte bete sig hur som helst med hingstar av respekt för omgivningen och bete sig dumdristigt, jag släppet in lill hingsten lös i stallet ofta men han är ju som sagt skitsnäll jag tror ärligt talat att han hellre springer in i stallet till maten än springer till ett sto som skulle råka gå förbi och då är han en då inget matvrak.
Men han har lärt sig att styra över sig själv och han är så himla smart och klok. Han gör inget han vet är dumt eller onödigt utan han tänker alltid efter före.
som en riktigt klok hingst skulle göra för sin flock och i det vilda.

valacken är ju istället mer "flummig" och uppe i det blå och enbart mat i tankarna. och det syns ju lätt på omfånget med.
Ibland tycker jag valacker kan vara lite i andra tankar så att säga, en hingst är alltid närvarande och uppmärksam OM de vet vem som bestämmer och håller i grimskafter annars kan de vara tvärtom och skrika och springa över en och sånt men det är helt oaccsepptabelt.

men som sagt jag gillar inte att ha dem lösa på samma sätt som jag har valacken lös för det är ett annat det kan lixom inte hända så mycket om valacken springer fram till ett sto.

man kan ju såklart inte låta någon rädd och ej tuff människa hantera hingstar för jag tror de känner av läget direkt och kan ta tillfället som vilken annan häst som helst kan...

så egentligen är islandshästar(shettisar) en väldigt tuff och envis ras överlag det är ju egentligen ingen nybörjarhäst som många försöker få det att framstå som det borde ju alla här inne vara eniga om.
Men visst är de snälla och har ett bra lynne men man får ju helt klart förtjäna deras vänskap:)
Lyckas men så går de genom eld och vatten för en...

Senast ändrad:

vi avlade på vår 3 åriga bluphingst innan han blev godkänd eftersom vi tyckte att han var otroligt snygg exteriört, hade jätte fin och ovanlig stam, lätt för alla gångarter, dom fanns där naturligt och var väldigt vackra. Varför ta en annan hingst när vi tyckte att vi hade den finaste själva?

Dock hade vi exteriörvisat honom innan han betäckte så att det inte bara var vi själva som tyckte att han var fin.

Han hade precis det som vi ville ha och vi är fortfarande lika nöjda med honom och hans avkommor ser jätte fina ut.

Vi hade kunnat ta en annan redan högt bedömd hingst men han hade det vi ville ha och honom kände vi och visste hur fint temperqament och hur lätt han hade för gångarterna.

Och vi har inte ångrat oss :laugh: han har på bara några få tävlingar fått A klass poäng i femgång och fått en bra bedömning redan som 6 åring och inte så lång tids träning.

Det är ju med en sak som jag tycker är dum....att man inte får provrida hingstarna man betäcker med, hur ska man veta att en "vanlig" människa ens kan rida dessa superhyper hingstar? det ligger ju år av träning och år av kunskap bakom detta och de som visar dem har ju oftast mångåring erfarenhet och så tror vanligt folk att de ska få en sån avkomma som bara ploppar ut ur deras lilla sto med eksem, spatt och kass extreriör och totalgalna lynne, så ska avkomman bara komma ut och tölta som om det gällde VM:angel: och så ska de sen bara hoppa upp och den töltar som om den aldrig gjort annat....

alltså det är ju inte verkligheten...ska det inte avlas fram hästar som vanliga människor kan rida lika flott? ska man behövera vara utbildad tränare och ha tvälat 500 olika hästar + tränat för tusen tränare innan man kan rida en häst som hingstarna man ser i katalogen?

hur går det ihop sig egentligen...vad avlar vi för egetntligen? tävlinghästar åt högt utbildade tränare/uppfödare som bara kan gå rakt fram i princip eller hästar som vanliga människor kan rida och tävla....???

Jag håller med det mesta du skriver och för 9 år sen hade jag hållit med allt. Jag resonerade som du. Men för drygt 8 år sen lämnade jag en hingst i träning och fick hem en aggressiv hingst som jag kämpade med i ett halvår och det slutade med att jag blev svårt attackerad och vara nära att bli dödad. Därefter skiljer jag noga på hingst och hingst. Jag vill också ha den typen du nämner men efter 5 är det lite riskabelt att låta dem gå ihop på sommarhalvåret. Skaderisken blir för stor för de slåss ofelbart om det går ston jämte. Och det kan de göra tidigare också, dock sällan före 3 år. Och i somras fick jag se en 2-årig islänning visa riktiga hingstfasoner på ett sätt så jag blev chockad för jag har aldrig sett en så ung islandshingst bete sig så "illa" eller vad man ska säga. Han är gudskelov kastrerad nu. Men jag har också haft en liten shettis på 10 år bland mina unghingstar som "inte var hingstig" fast det var han när det verkligen gällde och då var han mindre kul att handskas med fast han var görcool och snäll annars...

jaså varför blev din hingst så konstigt berodde det på att den inte tålde press eller berodde det på tränaren? jag menar man borde ju kunna förstöra hingstens förtoende för människor och då är väl inte alla hingstar aggresiva och farliga för det?
Något måste ju ha hänt.

den hästen som blev aggresiv var inte den typen jag nämner eller hur menar du?

visst min hingst är bara 2år men min lilla hingst är ju 11år och de har kunnat gå jättebra ihop en då + en 2åring hingst till utan att börja bråka, dvs den lilla hingsten 11år har inte försökt göra något mot de andra om ston gått förbi.

min 2åring har gått med en 3årig hingst precis brevid ston och de stod bara tillsammans och tittade på stona sen lekte de vidare tillsammmans.

jag vill helst inte ha ston och hingstar brevid varann därför har jag själv inga ston och inga i närheten men jag tycker det är bra att min 2åring vänjer sig vid ston att det inte är någon grej med ston och inget att bli galen för så att säga.

jaså vad gjorde din lilla shettis hingst när han inte var roligt? mot människor eller hästar?

min har med varit tuff speciellt i början då var han helgalen men han testade mig som :devil: men jag var tuffare och nu är han skitsnäll,
Men jag har märkt att kommer det någon nybörjare eller någon som inte riktigt har koll så testar han direkt och ser vart gränsen går men så gör min valack med MEN det är viktigare tycker jag för allas säkerhet att hingsten vet vart han står så han inte kan trampa rakt över vem som helst för jag har en känsla av att hingstar hela tiden har ett behov av att kolla rangordningen så de är högst i rang eftersom de är "flockens överhuvud" typ.

minisen tror ju att han bestämmer över min valack och valacken låter han tro det för det mesta men när det väl gäller, typ mat...då går islandshästen bara rakt fram till maten utan att bry sig hihi. så det är ju han som bestämmer egentligen.

var häromdagen som sagt och han hälsade på en annan hingst i vuxen ålder och det gick jättebra de hade lekt hur bra som helst om de fått gå i samma hage.
han sprattlade lite med frambenen men slutade snart och visade inga aggresiva tendenser osv trots att det var för dem ett "sto" med, som ju var en valack.
Men jag har märkt att hingstar utgår alltid ifrån att alla hästar är ston innan de tatt reda på det:p

han måste t.o.m kolla ibland om min valack är en valack så han inte råkat gå och blivit sto haha, men han kollar bara under svansen sen går han och äter:rofl:

ja det är lite det jag menar att man får ha lite ögonen i nacken med hingstar för hormonerna kan ju spela dem ett spratt men sålänge man har kontrollen och det inte är någon risk för fara eller olycka så.

såklart skulle jag kastera min 2åring om han visar sig farlig eller jag inte klarar av honom. så hoppas jag alla tänker.
men jag vill inte kastera i all hast heller vill ju se vad det blir av honom eftersom han är så fin...

Senast ändrad:

De kan visst bli pappor och man har nog inte varit så noga med det på Island och även avlat på klapphingstar. Men det är alltså ärftligt och mycket vanligare ibland islandhästar och jag har hört de som gett sina hingstar 3(!!!) år för att stenarna ska komma ner och ansett det vara hingstämnen! Men det är ett utslag av samma samma anlag och en sådan hingst ger inte sällan avkommor som är klapphingstar. Men man ska inte avla på klapphingstar och det står också i Jordbruksverkets regler, se de länkar Inte_Ung hänvisade till.

Men är det plågsamt för hingsten eller vad är egentligen problemet? givevis ska en "defekt" inte avlas på jag bara undrar lite.

Mja så jäkla maskulin är hon inte men hon har resning på nacken och stolthet som en hingst och har aldrig varit svår att få dräktig! Lämnar väldigt bra avkomma. Är dräktig med Gaukur nu. Tyvärr inte bedömd pga en skadad muskel som 3-åring på insidan v lår och Ricke gav inte mycket hopp om henne som ridhäst. Hon är aldrig riden för hon är bra i perioder och markerar i perioder. Däremot kan hon tölta i olika tempon och lätt växla mellan trav och ren tölt, vid handen i grimma och grimskaft när jag springer med henne. Såna hästar gillar jag och hon är mitt favoritsto tillsammans med sin underbara dotter som tyvärr inte alls är en sån skönhet som hennes mor... Hennes son däremot är en riktig pärla och så när som på att halsen är kraftigare och inte riktigt lika lång väldigt lik sin mamma. Högbent (syns kanske inte bär han står i ett par dm snö) och superlynne! Har tyvärr lekt lite mycket med hingstkompisen och också haft problem med SI-leden, dock inte allas så illa som min 8-åring. Det är jättevanligt, 70-80% får problem med denna led, särskilt hingstarna (betäcker, fightas osv) och mycket av hästars rygg och hältproblem komme från den led. Han har inte haltat men rollat i tölten och ville ett tag inte trava. Nu travar han kanon enligt ägaren (en underbar tjej lika vacker och trevlig som hästen).

Senast ändrad av en moderator:

Jag blir lite ledsen när du istället för läser mina inlägg och svarar sakligt går på om att jag vore avundsjuk på någotvis, så är det verkligen inte. Jag älskar att hästarna har sina underbara färger MEN jag anser att färgerna absolut inte få gå före allt annat. Färgerna ska vara ett trevligt + inte tvärt om.
När det gäller hingstarna så tänker jag inte ens diskutera. jag är allt annat än hingsträdd och anser definitivt inte att de är några monster utan de kan vara helt underbara.

Behåll era "mindre bra" hingstar bäst ni vill om ni kan garantera att ni har ett hem för dem de kommande 20 - 35 åren eller åtmisntone kan garantera att hästen inte kommer att säljas till någon mindre vetande.
Jag har ett lååångt inlägg på tungan över varför jag anser att man inte ska behålla alla hingstar som hingstar men den diskussionen tar jag nog då hellre i en annan tråd någon annanstans. Här stannar jag vid att säga varför ska man inte kastrera hingstar som inte ska till avel? det gör juh ofta en stor skillnad på hästen psyke och personligen anser jag att det spelar ingen roll hur snäll och gullig hingsten än är så skulle inte jag setta upp en nybörjare på honom och jag skulle aldrig heller rekommendera en hingst till någon som ska skaffa häst för första gången. Så jag antar att alla nybörjare får hålla sig till ston framöver det är tråkigt men om vi inte ska kastrera hingstarna för att de som kan anser att de är roligare att rida dem så.....

Att jag anser att man ska kastrerat en hingst redan i unga år i stället för senare, om man redan i unga år ser att den inte kommer att mäta sig upp till våra avelskrav, har absolut ingenting med att den då kan betäcka ston och mig veterligt har jag inte skrivit det heller men såg att det var fler som skrivit det till mig.

När det gäller kastrering av ston så ja varför inte, nu är det nog betydligt dyrare än på hingstar och skulle ett sto hamna i fel händer så kan de juh iallafall inte lämna lika många avkommer som en dålig hingst. Men ja jag har just nu ett travar sto som kastrering kanske inte borde vara så dålig idé hon är allt annat än trevlig att ha att göramed varje gång brunsten är på väg men tror inte kastrering är aktuellt enligt ägaren men ändå inte så tokig idé

Synd om du ger upp. Tycker dina inlägg är vettiga. Jag tror inte Gullan86 menar så illa heller och jag tror ni egentligen är mer överens. Ni vill väl båda 2 och jag tror ni båda är överens att hingstar som är trevliga att hanrea är ok som hingstar men de som är mindre trevliga bör kastreras. Och hingstar är inga nybörjarhästar! Den snällaste hingst kan bli farlig om den blir illa hanterad och får ont eller blir bortskämd! Det kan ett sto eller en valack också, men de reagerar inte lika våldsamt som en hingst gör! En hingst har ett annat psyke och ska av naturen vara tuff och försvara sin flock och ställning, både mot andra hingstar och rovdjur! Men vi vill inte ha fram de egenskaperna när vi handskas med dem, men de kommer fram ibland ändå när människor betett sig dumt/illa. Och det kan sluta mycket olyckligt! Jag kastrerar allt som inte är ett hingstämne och jag har inte sålt många som hingstar heller. Tror det är 3 under alla år såvida det inte varit föl/ettåringar. Jag vill ogärna kastrera före 2 års ålder.

jaså varför blev din hingst så konstigt berodde det på att den inte tålde press eller berodde det på tränaren? jag menar man borde ju kunna förstöra hingstens förtoende för människor och då är väl inte alla hingstar aggresiva och farliga för det?
Något måste ju ha hänt.

den hästen som blev aggresiv var inte den typen jag nämner eller hur menar du?

visst min hingst är bara 2år men min lilla hingst är ju 11år och de har kunnat gå jättebra ihop en då + en 2åring hingst till utan att börja bråka, dvs den lilla hingsten 11år har inte försökt göra något mot de andra om ston gått förbi.

min 2åring har gått med en 3årig hingst precis brevid ston och de stod bara tillsammans och tittade på stona sen lekte de vidare tillsammmans.

jag vill helst inte ha ston och hingstar brevid varann därför har jag själv inga ston och inga i närheten men jag tycker det är bra att min 2åring vänjer sig vid ston att det inte är någon grej med ston och inget att bli galen för så att säga.

jaså vad gjorde din lilla shettis hingst när han inte var roligt? mot människor eller hästar?

min har med varit tuff speciellt i början då var han helgalen men han testade mig som :devil: men jag var tuffare och nu är han skitsnäll,
Men jag har märkt att kommer det någon nybörjare eller någon som inte riktigt har koll så testar han direkt och ser vart gränsen går men så gör min valack med MEN det är viktigare tycker jag för allas säkerhet att hingsten vet vart han står så han inte kan trampa rakt över vem som helst för jag har en känsla av att hingstar hela tiden har ett behov av att kolla rangordningen så de är högst i rang eftersom de är "flockens överhuvud" typ.

minisen tror ju att han bestämmer över min valack och valacken låter han tro det för det mesta men när det väl gäller, typ mat...då går islandshästen bara rakt fram till maten utan att bry sig hihi. så det är ju han som bestämmer egentligen.

var häromdagen som sagt och han hälsade på en annan hingst i vuxen ålder och det gick jättebra de hade lekt hur bra som helst om de fått gå i samma hage.
han sprattlade lite med frambenen men slutade snart och visade inga aggresiva tendenser osv trots att det var för dem ett "sto" med, som ju var en valack.
Men jag har märkt att hingstar utgår alltid ifrån att alla hästar är ston innan de tatt reda på det:p

han måste t.o.m kolla ibland om min valack är en valack så han inte råkat gå och blivit sto haha, men han kollar bara under svansen sen går han och äter:rofl:

ja det är lite det jag menar att man får ha lite ögonen i nacken med hingstar för hormonerna kan ju spela dem ett spratt men sålänge man har kontrollen och det inte är någon risk för fara eller olycka så.

såklart skulle jag kastera min 2åring om han visar sig farlig eller jag inte klarar av honom. så hoppas jag alla tänker.
men jag vill inte kastera i all hast heller vill ju se vad det blir av honom eftersom han är så fin...

Den sorgliga historien har jag berättat så många ggr och det är egentligen inte roligt att dra den igen. Drar den väldigt kort Jag lämnade 2 hingstar i träning till en sk "elitryttare". Båda kom hem i bedrövligt skick och hade väldigt ont lite överallt. Båda är avlivade. Den ena kom hem livrädd och med sönderridna bakknän efter 2 månader. Den andra, lite mer lovande, rejälare byggd och med ett självsäkrare psyke kom hem efter 4 månader med duktigt sned nacke och 4 cm för långa hovar samt liksom den första med sömtryck runtom på alla 4! En ren 4-gångare hade tappat sin trav och sprang runt i halv flygande grisepass under ryttare pga av att han tränats skodd endast bak med tunga skor under en tid. Jag blev attackerad efter att vi flyttat en annan hingst nära honom, 10 m mellan hagarna och han var skitsur i en vecka innan olyckan hände. Nej, han var inte din typ av häst, han var nog det mest lämpliga vildhingstämne man kunde hitta och rätt behandlad gick det bra med han tålde inte att ta skit från människor (det ska ingen behöva tåla). av 12 (!!!) hingstar på träning var 11 rädda och den här aggressiv. Efter attacken berättade tränaren (så dags då!) att han blivit biten i början av hingsten i ryggen och upplyft och hade haft en uppgörelse med honom. Han berättade inte vad men av nacken, manken och ryggen att döma tror jag de dragit omkull hästen. Vet ytterligare 3 svenska hästar förstörda av samma tränare... Man blir mörkrädd ibland och inte anade jag den mängd hingstar han hade i träning. Ingen av dem gick in...

Det du själv beskriver med din hingst skulle inte jag acceptera! Gud nåde den som ifrågasätter min rangordning! Men detta är anledningen till varför man kastrerar! Och det lovar jag dig att om någon av mina hingstar provar min rang då åker kulorna! De får lära sig vem som är flockledare som föl och deta hade den som blev aggressiv också. Och om de en gång fått gå över gränsen så är de körda som hingstar för efter det testar de hela tiden och det är FARLIGT!!! Man ska varken utsätta sig själv eller andra för det och smarta islandshästar är nog dessvärre farligare än andra om de blir felfostrade! Men du verkar ju själv införstådd och begripa att det finns gränser då kastrering är nödvändig också. Det är bra. Det framgick inte av ditt förra inlägg och ledde nog till en del missförstånd...

Senast ändrad av en moderator:

Men är det plågsamt för hingsten eller vad är egentligen problemet? givevis ska en "defekt" inte avlas på jag bara undrar lite.

En sten som ligger fel, ligger för varmt och ger hormonstörningar. Detta kan leda till såväl psykiska som fysiska problem. En klapphingst är oftast hingstigare och aggressivare än en "vanlig" hingst av den anledning. Det kan också påverka andra hormonproducerande organ i kroppen vilket kan leda till allt från tillväxtstörningar till klåda. Vår 2-åring är trött, lättirriterad, vill vara ifred, knappt vaken som hingst, kliar sig framför allt i ansiktet och har fått eksem mot allt mellan himmel och jord känns det som. Vet inte ens om knott alls är inblandat. Fick jag välja (är inte min häst och sonen är vuxen) så hade jag inte kastrerat utan tagit bort honom. Jag tror aldrig han får ett bra liv och som han är nu är det den enda häst jag fött upp jag inte litar helt på. Han blir sur och visar det när man ska smörj vissa eksemställen, såsom öronen. Veterinären säger att klapphingstar lätt får tumörer men det brukar komma senare men är inte uteslutet. Vi ska göra ett försök att kastrera och se vad som händer. Han var 1 innan första stenen kom och jag har hoppats nästan kom ner så det skulle vara lättare att kastrera.

Beträffande var den sitter har jag diskuterat detta med min veterinär och det är ändå ett dåligt anlag och stora stenar är inte alla en fördel! Tvärtom! Stora stenar är svårare att kyla ner och kan ge sämre spermaproduktion! Precis som en sten som ligger i gången! Lagom stora är bäst och hingstar med stora stenar är ofta mindre hingstiga än de med små! Antagligen lite lägre hingshormoner men inte så tippat som en klapphingst. Värme kan slå åt båda håll beroende på hur mycket värme se utsätts för eftersom det är mer än en slags hormoner inblandade. Mina lugna hingstar har alla stora stenar men inga problem med spermieproduktionen. Den extremt hingstiga 2-åringen jag nämnde innan hade små stenar!

Det är ju med en sak som jag tycker är dum....att man inte får provrida hingstarna man betäcker med, hur ska man veta att en "vanlig" människa ens kan rida dessa superhyper hingstar? det ligger ju år av träning och år av kunskap bakom detta och de som visar dem har ju oftast mångåring erfarenhet och så tror vanligt folk att de ska få en sån avkomma som bara ploppar ut ur deras lilla sto med eksem, spatt och kass extreriör och totalgalna lynne, så ska avkomman bara komma ut och tölta som om det gällde VM:angel: och så ska de sen bara hoppa upp och den töltar som om den aldrig gjort annat....

alltså det är ju inte verkligheten...ska det inte avlas fram hästar som vanliga människor kan rida lika flott? ska man behövera vara utbildad tränare och ha tvälat 500 olika hästar + tränat för tusen tränare innan man kan rida en häst som hingstarna man ser i katalogen?

hur går det ihop sig egentligen...vad avlar vi för egetntligen? tävlinghästar åt högt utbildade tränare/uppfödare som bara kan gå rakt fram i princip eller hästar som vanliga människor kan rida och tävla....???

fast en provridning av en färdig och tränad häst säger ju inte så mycket heller egentligen för man vet inte vad som är nedärvda egenskaper och vad som är framtränat.

Man kan ju inte se på en redan tränad häst hur pass lätt den har haft för gångarterna tex, hingsten kan visa jätte fin tölt men så har tränaren kämpat som fasen för att få fram tölten överhuvudtaget.

För mig är det viktigt med en häst som har lätt för gångarterna och att dom redan finns där från början jag vill inte kämpa ett halvår för at hästen ska visa att den har anlag för tölt det ska finnas där direkt.

Vi har en valack efter fyrgångspappa (mamman var naturtöltare och hade pass) han är 11 år och tregångare fortfarande, har varit hos proffs för töltsättning men det har inte lyckats och vi sålde nyss ett sto eftersom hon inte visat tölt alls och det vill vi inte avla på, pappan är första klass hingst och mamman naturtöltare.

Det är ju inte lätt att veta hur dessa flotta pappor varit som unghästar och hur svårt det har varit att plocka fram deras gångarter?

Visst dom här som är svåra att få fram gångarterna på blir ofta bra hästar med tiden men är det verkligen bra att avla på om man vill behålla islandshästens gångarter?

Mitt mål är i alla fall en häst som har lätt för gångarterna och har en bra vilja och trevligt temperament.

Därför tycker jag att man bara ska ha ett visst antal gånger på sig att bedömma sina hingstar och att man bara får göra det upp till en viss ålder, det ska inte gå att visa en hingst 5 gånger innan den blir godkänd som 12 åring, duger den inte första eller kanske andra gången så kasseras den det finns redan så otroligt många hingstar ändå.

Folk visar och visar och visar och det blir hur många godkända hingstar som helst.

Sen tycker jag att det är otroligt dåligt att ridegenskaperna väger upp exteriör bedömningen så det finns hingstar som gått igenom med bristande exteriör för att de haft bra ridegenskaper jag tycker att de ska uppnå gränsen på både ridegenskaper och exteriör föratt bli godkända, likaså åt andra hållet de ska inte kunna ha dåligt på ridbedömningen och gå igenom på grund av jätte hög exteriör.

Vet en hingst som endast har 7,53 på ext men som gått igenom för sina ridegenskaper och det tycker inte jag är okej. Denna hingst hade också väldigt dåliga poäng på benen vilket jag tycker borde vara jätte viktigt?

Vet en hingst som endast har 7,53 på ext men som gått igenom för sina ridegenskaper och det tycker inte jag är okej. Denna hingst hade också väldigt dåliga poäng på benen vilket jag tycker borde vara jätte viktigt?

Men vad säger det egentligen om man tänker efter, en såpass dålig exteriör men ändå så goda ridegenskaper.

fast en provridning av en färdig och tränad häst säger ju inte så mycket heller egentligen för man vet inte vad som är nedärvda egenskaper och vad som är framtränat.

Man kan ju inte se på en redan tränad häst hur pass lätt den har haft för gångarterna tex, hingsten kan visa jätte fin tölt men så har tränaren kämpat som fasen för att få fram tölten överhuvudtaget.

För mig är det viktigt med en häst som har lätt för gångarterna och att dom redan finns där från början jag vill inte kämpa ett halvår för at hästen ska visa att den har anlag för tölt det ska finnas där direkt.

Vi har en valack efter fyrgångspappa (mamman var naturtöltare och hade pass) han är 11 år och tregångare fortfarande, har varit hos proffs för töltsättning men det har inte lyckats och vi sålde nyss ett sto eftersom hon inte visat tölt alls och det vill vi inte avla på, pappan är första klass hingst och mamman naturtöltare.

Det är ju inte lätt att veta hur dessa flotta pappor varit som unghästar och hur svårt det har varit att plocka fram deras gångarter?

Visst dom här som är svåra att få fram gångarterna på blir ofta bra hästar med tiden men är det verkligen bra att avla på om man vill behålla islandshästens gångarter?

Mitt mål är i alla fall en häst som har lätt för gångarterna och har en bra vilja och trevligt temperament.

Därför tycker jag att man bara ska ha ett visst antal gånger på sig att bedömma sina hingstar och att man bara får göra det upp till en viss ålder, det ska inte gå att visa en hingst 5 gånger innan den blir godkänd som 12 åring, duger den inte första eller kanske andra gången så kasseras den det finns redan så otroligt många hingstar ändå.

Folk visar och visar och visar och det blir hur många godkända hingstar som helst.

Sen tycker jag att det är otroligt dåligt att ridegenskaperna väger upp exteriör bedömningen så det finns hingstar som gått igenom med bristande exteriör för att de haft bra ridegenskaper jag tycker att de ska uppnå gränsen på både ridegenskaper och exteriör föratt bli godkända, likaså åt andra hållet de ska inte kunna ha dåligt på ridbedömningen och gå igenom på grund av jätte hög exteriör.

Håller med dig till 99%. :bow: Dock med brasklappen att allting är inte rättvist. Jag har tex en hingst som är 8 och varit skadad i ryggen, en som är 7 och aldrig skadad men jag har inte kunnat träna honom pga min skada och inte varken velat eller haft råd att lämna i träning. Jag vet han är kanon sedan föl och har sett honom växa upp. 5-gångare med höga lyft i 5(!) gångarter, supersmidig, superelastisk men inte lika smart som mina andra :grin::angel::D tyvärr. Det är min bluphingst med bedömda föräldrar. Han är trevlig men mer normalhingstig, dvs inte lika cool som de egna uppfödningarna och jag är rätt kräsen med lynnet... Jag hoppas jag antingen ska hitta en bra tränare jag har råd med eller fixa det själv. Fick hjälp med inridningen av en vän och red honom ett tag när jag hade ridhus men här har jag varken det eller sällskap och är inte sugen på att ut själv med en unghäst i skogen numera samt jag har inte tid och inte ork heller för jag har sysselsättning till 150% ändå. Suck! Så han blir kanske visad som 8-9-10-åring.... Who knows. Eller tar jag betäckningsbevis och tar något föl efter honom. Lite synd är det. Känns som jag slösar bort ett bra ämne... Men nu var jag bara ett exempel på att det kan finnas andra skäl än att hästen är svårtränad som skador på hästen, ägarens skador och ekonomi osv. Världen blir aldrig rättvis hur man än gör.

Beträffande exteriör så tycker jag det är värre när en bra exteriör får kompensera för dåliga ridegenskaper. Alltså en exteriörbedömning tycker jag egentligen ska vara veterinärmedicinsk utifrån hållbarhet/ridbarhet. En häst ska vara byggd så den är hållbar samt har lätt för att bära sig, samla sig och röra sig smidigt och elastiskt. Viktiga saker är då bra hovar, korrekta ben och leder, bra bakkärra med rejältoch rundat kors, bra vinklar bak, hög halsansättning, ej överbyggd, fria ej stupande bogar, bra proportion överben/underben, en bra, ganska kort och stark rygg med bra överlinje, en rejäl, gärna lång och kraftfull manke som slutar bakom armbågarna. Exteriören skulle poängsättas efter det. Sen om den har ett tungt huvud och kort och tjock hals, gles man osv är egentligen bara en smaksak och skulle inte poängsättas utan bara kommenteras. En häst kan ju vara mindre vacker eller mer vacker, men exteriört i övrigt likvärdig ur hållbarhets- och ridsynpunkt.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 513
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka