Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det måste ju finnas något billigare, med tanke på tjuvbetäckningar etc.
Jag tycker alla avelsdjur (alltså ston oxå) skall hålla så hög klass att de klarar en bedömning.
Jag förstår inte syftet med att avla på en "sämre" häst när det finns så många godkända. Dessutom förstår jag inte tänket att man har lägre krav på stoet, hon nedärver väl lika mycket...
Vill man inte använda icke godkända hingstar ska man inte använda icke godkända ston heller tycker jag...
Dessutom förstår jag inte tänket att man har lägre krav på stoet, hon nedärver väl lika mycket...
Hennes låga BLUP beror mycket på hennes låga bedömning, hade hon varit obedömd hade hennes BLUP varit högre.
Aha!
Det visste inte jag.
Det förklarar ju varför hon är så ful.
Och vi kan även dra slutsatsen att inte ens toppstam ger bra BLUP.
Nu så börjar mätningen på vad som är en bra häst att bli komplicerad.
Är BLUP bra?
Är bedömning bra?
Vad mäter man?
Och är det verkligen helt förkastligt att strunta i detta och gå sin egen väg?
Hela tiden förutsatt att hästarna är friska och fungerar.
Okej - jag erkänner.
Jag red som en kratta och hon var nyligen inriden.
Hennes mamma är också bedömd - jag red.
Alltså är det dåligt att visa sina hästar om man inte rider skitbra och har en topptränad häst.
Vad visar BLUP?
Ryttarförmåga?
Det har med tillgång och efterfrågan att göra.
Man kan och måste ha högre krav på individer som kan ge 100 avkommor per säsong än på en individ som bara kan ge en avkomma per säsong.
Hingstar som kan ge en mycket stor påverkan på en hel population måste därför ha ett högre krav på sig än ston.
Om ett sto visar sig nedärva något dåligt så är skadan begränsad.
Men en hingst kan få stora kullar av avkommor med felaktigheter och om man upptäcker detta först när de skall ridas in så kan där finnas kanske 400 individer som är felaktiga.
Det blir ett så stor påverkan på rasen.
Mot 4 felaktiga individer hos en enskild stoägare.
Kan du svara på frågan om nu SIF har rätt att tvinga folk att betala 8750 för att registrera en medioker islandshäst som tillkommit antingen medvetet eller omedvetet (tjuvbetäckning) genom betäckning med icke godkänd hingst?
Okej - jag erkänner.
Jag red som en kratta och hon var nyligen inriden.
Hennes mamma är också bedömd - jag red.
Alltså är det dåligt att visa sina hästar om man inte rider skitbra och har en topptränad häst.
Vad visar BLUP?
Ryttarförmåga?
Jajjamensan det har Jordbruksverket rätt att tvinga folk till.
Det är EU-reglerna om Pass som styr detta.
Så har man inte råd så får man väl slå ihjäl fölet och äta opp det.
Eller ge bort det till någon som har råd.
Att skaffa Pass i korrekt ras-förening/-förbund.Att skaffa pass ja .....
Tillbaka till 70-talet alltså.Det här kommer ju annars bara leda till en massa islänningar med "okänd" härstamning tror jag...
Att skaffa Pass i korrekt ras-förening/-förbund.
Alltså i SIF om det är en Islandshäst.
Och priset väljer man när man väljer ras.
Tillbaka till 70-talet alltså.
Då de var Korsningsponnyer och Islandsponnyer.
1975 så red jag en Islandsponny vid namn Freja, hon var skimmel.
Nej rasen valde jag för 15 år sen. Det är SIF som satt de enorma priserna sen.
oh Therese och hennes, men ska kanske säga att det inte är hon som fött upp denna?Jag tror nästan alltid det är värt extrakostnaden att få dem regade som islandshästar och inte korsningsponnys. Det blir en stor skillnad i värdet efterhand. Stammen spelar ju ingen roll på en ridhäst, men rasen och tävlingsmöjligheterna gör det.
Om man inte är bombsäker på att man aldrig ska sälja dem, tävla eller avla på dem. Fast siktar man på så låg kvalitet kanske man inte ska avla alls?
Ett alterativ är att med flit avla korsningar, något jag inte gillar personligen men som kan ha en marknad. Stora snälla töltare, typ att man korsar med töltande travare med bra lynne.