Betäcka med Hingst som inte är godkänd?

Sv: Betäcka med Hingst som inte är godkänd?

Det måste ju finnas något billigare, med tanke på tjuvbetäckningar etc. Alla är ju inte planerade?

Jag har för övrigt ingen koll alls på det där med att registrera föl e icke godkänd hingst.

Jag tycker alla avelsdjur (alltså ston oxå) skall hålla så hög klass att de klarar en bedömning.
Jag förstår inte syftet med att avla på en "sämre" häst när det finns så många godkända. Dessutom förstår jag inte tänket att man har lägre krav på stoet, hon nedärver väl lika mycket...
Vill man inte använda icke godkända hingstar ska man inte använda icke godkända ston heller tycker jag...

Det måste ju finnas något billigare, med tanke på tjuvbetäckningar etc.

Nej det gör det inte.
Vet man rasen och stammen så är det en Islandshäst som SKALL registreras i SIF.
Denna regel gäller alla rasföreningar.

(Många samtal med Jordbruksverket hade jag då mina skulle ha pass.)

Hennes låga BLUP beror mycket på hennes låga bedömning, hade hon varit obedömd hade hennes BLUP varit högre.

Jag tycker alla avelsdjur (alltså ston oxå) skall hålla så hög klass att de klarar en bedömning.
Jag förstår inte syftet med att avla på en "sämre" häst när det finns så många godkända. Dessutom förstår jag inte tänket att man har lägre krav på stoet, hon nedärver väl lika mycket...
Vill man inte använda icke godkända hingstar ska man inte använda icke godkända ston heller tycker jag...

Det är ju i allra första hand en kostnadsfråga, om man tänker sig att en hingst med bra bedömning kan få mellan 5-10 ston per år och därmed tjäna in det ägaren har lagt ner för att få fram honom. Så förstår man att det inte är så lönsamt att träna och visa ston som kanske kan få lite drygt 10 föl under sin livstid. Sen tar kanske de flesta bara ett par föl på sitt sto, som de kanske tävlat på och gjort andra meriterande saker med. Det blir nog trevliga föl av det med.

Dessutom förstår jag inte tänket att man har lägre krav på stoet, hon nedärver väl lika mycket...

Det har med tillgång och efterfrågan att göra.
Man kan och måste ha högre krav på individer som kan ge 100 avkommor per säsong än på en individ som bara kan ge en avkomma per säsong.
Hingstar som kan ge en mycket stor påverkan på en hel population måste därför ha ett högre krav på sig än ston.
Om ett sto visar sig nedärva något dåligt så är skadan begränsad.
Men en hingst kan få stora kullar av avkommor med felaktigheter och om man upptäcker detta först när de skall ridas in så kan där finnas kanske 400 individer som är felaktiga.
Det blir ett så stor påverkan på rasen.
Mot 4 felaktiga individer hos en enskild stoägare.

Hennes låga BLUP beror mycket på hennes låga bedömning, hade hon varit obedömd hade hennes BLUP varit högre.

Okej - jag erkänner.
Jag red som en kratta och hon var nyligen inriden.
Hennes mamma är också bedömd - jag red.

Alltså är det dåligt att visa sina hästar om man inte rider skitbra och har en topptränad häst.

Vad visar BLUP?
Ryttarförmåga?

Det tycker jag också. Det finns kanske 100 hingstar i Sverige som jag kan tänka mig att avla på men det behövs mångfaldigt fler ston i avel så riktigt lika höga krav på ston som på hingstar har jag inte. Stoet ska uppnå minst 7,50 utan alltför mycket träning, vara fritt från spatt och eksem. Jag har tagit ett föl på ett sto som varken var bedömt eller spattröntgat, för att jag ville att det andra stoets föl skulle få sällskap. Men det blev bara ett sådant föl. Vårt avelssto (nu sålt) är bedömt i klass 1, har många bedömda släktingar, ganska hög BLUP, eksemfritt med eksemfria islandsfödda föräldrar, spattröntgad.

Jag tycker domarna skulle skriva i bedömningsprotokollet om ryttaren var dålig, medel eller bra.

Aha!
Det visste inte jag.
Det förklarar ju varför hon är så ful.

Och vi kan även dra slutsatsen att inte ens toppstam ger bra BLUP.
Nu så börjar mätningen på vad som är en bra häst att bli komplicerad.
Är BLUP bra?
Är bedömning bra?
Vad mäter man?

Och är det verkligen helt förkastligt att strunta i detta och gå sin egen väg?
Hela tiden förutsatt att hästarna är friska och fungerar.

Toppstam ger bra blup men allt hänger ju inte på hingsten! Ditt sto har ju en mamma också! Men haka inte upp dig på blupen eller att hon är ful. Har hon bra ridegenskaper och en exteriör som inte är dålig ur friskhetssynpunkt, så kan hon ju var ok för det!

Kan du svara på frågan om nu SIF har rätt att tvinga folk att betala 8750 för att registrera en medioker islandshäst som tillkommit antingen medvetet eller omedvetet (tjuvbetäckning) genom betäckning med icke godkänd hingst? Eller måste folk ljuga nu om att det är okänd härstamning för at de inte har råd att betala denna hiskeliga summa och regga för 900 eller?!

Okej - jag erkänner.

Alltså är det dåligt att visa sina hästar om man inte rider skitbra och har en topptränad häst.
Vad visar BLUP?
Ryttarförmåga?

Detta funderar jag mycket på, har ett sto som är den kortbentare modellen men för övrigt är korrekt i extriören. Hon har bra gångarter, men blir passaktig när hon spänner sig, och det är en vaken häst med rätt mycket vilja. Jag kommer troligtvis att försöka visa henne ändå, för jag vill, om hon sköter sig så ligger hon nog på ca 7,8. Ingen topphäst men inte skräp heller. Tricket är att jag inte vet om jag är duktig nog att visa henne själv, med mig som ryttare kanske vi landar under det magiska 7,5 stecket.

Men men, vi ska ut och miljöträna och öva dressyr på volten för att stävja passen.

Det skulle dock underlätta för oss om det inte hängde så mycket på detta tillfälle, en bra början vore om det var dubbelt så många visningstillfällen på en sommar och om det var hälften så dyrt. Då skulle i alla fall mattes spänning minska...

Det har med tillgång och efterfrågan att göra.
Man kan och måste ha högre krav på individer som kan ge 100 avkommor per säsong än på en individ som bara kan ge en avkomma per säsong.
Hingstar som kan ge en mycket stor påverkan på en hel population måste därför ha ett högre krav på sig än ston.
Om ett sto visar sig nedärva något dåligt så är skadan begränsad.
Men en hingst kan få stora kullar av avkommor med felaktigheter och om man upptäcker detta först när de skall ridas in så kan där finnas kanske 400 individer som är felaktiga.
Det blir ett så stor påverkan på rasen.
Mot 4 felaktiga individer hos en enskild stoägare.

Och där tycker jag att ingen hingst skulle få tillstånd till mer än 50 ston och därefter kunde man ge tillstånd till max 50 ston till, om hingsten gett exceptionellt bra avkomma. Därefter borde det egentligen vara stopp. Så gör man i hundaveln ofta. När hanhunden fått ett viss antal valpar efter sig så använder man den inte mer i aveln.

Kan du svara på frågan om nu SIF har rätt att tvinga folk att betala 8750 för att registrera en medioker islandshäst som tillkommit antingen medvetet eller omedvetet (tjuvbetäckning) genom betäckning med icke godkänd hingst?

Jajjamensan det har Jordbruksverket rätt att tvinga folk till.
Det är EU-reglerna om Pass som styr detta.

Så har man inte råd så får man väl slå ihjäl fölet och äta opp det.
Eller ge bort det till någon som har råd.

Okej - jag erkänner.

Vad visar BLUP?
Ryttarförmåga?

Tyvärr är det en del av blupens felkälla ja. Och det är därför jag helst vill se det jag avlar på röra sig i hagen och helst vill jag ha sett hästen många ggr och känna till den väl. Och vilka hästar känner jag då bäst? Jo givetvis mina egna. Och jag sållat bort det mesta jag ägt. Här har passerat 70-80 hästar, både egna uyppfödningar, unghästar jag köpt jag trott på men sen skippat osv.

Och just nu är jag faktiskt rätt trött på att ha en massa hästar. Jag skulle vilja ha max 3 men jag kan inte sälja mitt 17-åriga maffiga sto som aldrig blir tam, det går knappast att sälja mitt jättefina importsto, en riktig Órrikopia i resning och gångarter för hon har tyvärr fått eksem, och jag tänkte bedöma henne men det är inte lönt nu. Kan bli en kanontävlingshäst men vem tusan vill ha ett ekemsto?! Jag säljer inte de jag absolut vill behålla, av min egen stam, inte min underbara Saga som så olyckligt sträckte en muskel som 3-åring på betäckning och sen inte gått att rida för det går upp hela tiden, Kvar finns då min silvermusblacka högblupare (ee Órri ue Hrafn 802) med enorma gångarter som jag började med för 3 år sen och sen blev jag påkörd (igen!!!) av en karl som inte borde ha körkort och först nu är ryggen bättre (fick förskjutning på 1 cm i ländryggen och ett ledband samt ett sidoutskott gick av) men han har hunnit bli 7 men nu och har jag inte ork och tid men jag vill egentligen ha honom kvar... Samtiddigt är han så jäkla superelastisk och smidig och mer normalhingstig (mina egna uppfödningar är stencoola) så jag ska ärligt erkänna att jag känner mig som en tant på 47... (Är 47 också, men ingen tant hoppas jag, Hahaha!) Suck!

Och så har jag min andre Órrisonsonimport med underbart lynne, rejält byggd, naturtöltare med höga lyft och ren trav och galopp i hagen och hyfsad blup, 104, klart tecknad gulbrun hingst utan sotning som gör att han lyser. Så sugen på honom som ridhäst men han borde nog få var hingst men det har jag tillräckligt av! Sen är de bara sonens klapphingst kvar som har sådana hormonstörningar så jag blir trött!!! Men han älskar hästen så den får väl vara kvar den med. Sen har jag inte fler. Men inalles är det 9 och det är för många!!! För jag är inte 35 längre...

Jajjamensan det har Jordbruksverket rätt att tvinga folk till.
Det är EU-reglerna om Pass som styr detta.

Så har man inte råd så får man väl slå ihjäl fölet och äta opp det.
Eller ge bort det till någon som har råd.

Att skaffa pass ja men det är ju bara SIF som har en så hög registreringssumma. Ingen annan rasförening kommer ens i närheten av den summan! Alla hade säkert reggat i SIF om om det kostat en tusenlapp men nästan 9000 är bara rent vansinne. Jag hade reggat alla mina SIF om det inte var så dyrt. Däremot kan jag tycka att om man använder hingsten till andra än sina egna ston kommer saken i ett annat läge. Då bör man ju ha betäckningsbevis på hingsten. Men tar man 1 föl om året eller nåt sånt på egna ston, tycker jag det blir helt fel. De kunde åtminstone låta betäckningsbevis och hingstlicens kosta lika mycket. Det här kommer ju annars bara leda till en massa islänningar med "okänd" härstamning tror jag...

Att skaffa pass ja .....
Att skaffa Pass i korrekt ras-förening/-förbund.
Alltså i SIF om det är en Islandshäst.
Och priset väljer man när man väljer ras.

Det här kommer ju annars bara leda till en massa islänningar med "okänd" härstamning tror jag...
Tillbaka till 70-talet alltså.
Då de var Korsningsponnyer och Islandsponnyer.
1975 så red jag en Islandsponny vid namn Freja, hon var skimmel.

Att skaffa Pass i korrekt ras-förening/-förbund.
Alltså i SIF om det är en Islandshäst.
Och priset väljer man när man väljer ras.

Tillbaka till 70-talet alltså.
Då de var Korsningsponnyer och Islandsponnyer.
1975 så red jag en Islandsponny vid namn Freja, hon var skimmel.

Nej rasen valde jag för 15 år sen. Det är SIF som satt de enorma priserna sen. Men korsningsavlar jag med nordsvensk travare så kan jag få bra hästar, regga med full stam och DNA och slippa SIFs dyra avgifter. Kanske skulle göra så ändå. Det finns ju en marknad för stora snälla tölthästar. Det är bara det att jag faktiskt inte är intresserad av att avla åt andra. Det är dyrt och otacksamt Godkänd hingst att skicka runt på olika hingsstationer och sen egen ridhäst för eget behov kunde ju vara modellen. Eller sälja mina hingstämnen och bara sköta mitt. Råkade ljuga om min ålder också. Inte med flit. Hänger bara inte riktigt med. Jag är 48 och fyller 49 i januari... Jäklar vad tiden går. Nej, det är nog dags någon annan tar över det här med avel för jag är rätt mätt på det! Kommer låta andra boka in sig på mina ston om de vill ta något föl och sen får det vara bra. Jag har tillräckligt med hästar. Kanske tar något mer föl i hopp om att få fram min drömhäst men jag är mätt på både att ha många hästar och att avla. Ibland även på islandshästar... och inte minst på SIF...

Nej rasen valde jag för 15 år sen. Det är SIF som satt de enorma priserna sen.

För 15 år sedan såblev en individ som kom till utanför språngrullorna aldrig registreringsbar som Islandshäst.
Inte ens om Hingsten var godkänd.

Så det kan du inte jämföra med.
När du valde rasen så valde du att ha en ras som bara kunde avlas inom språngrullorna.

Godkänd hingst med löst betäckningslicens och registrerat sto vad det som gällde då.
Inget annat alls.

Jag tror nästan alltid det är värt extrakostnaden att få dem regade som islandshästar och inte korsningsponnys. Det blir en stor skillnad i värdet efterhand. Stammen spelar ju ingen roll på en ridhäst, men rasen och tävlingsmöjligheterna gör det.

Om man inte är bombsäker på att man aldrig ska sälja dem, tävla eller avla på dem. Fast siktar man på så låg kvalitet kanske man inte ska avla alls?

Ett alterativ är att med flit avla korsningar, något jag inte gillar personligen men som kan ha en marknad. Stora snälla töltare, typ att man korsar med töltande travare med bra lynne.

perlamin4-019.jpg
oh Therese och hennes, men ska kanske säga att det inte är hon som fött upp denna?
Hon köpte ju 2 travare/islandshäst korsningar och så pappan, hingst islandshäst, till dem, hingsten är ju godkänd nu då hon visat honom och den ena avkomman är såld/ska säljas då den blev för liten och töltade inte lika bra som den på bilden har jag för mig.

Jag kan tänka mig att folk som kanske har ett eller två ston och så kanske de köper/får fram en egen hingst som de tycker är fin och vill ha ett föl efter kanske betäcker ett av sina ston fast hingsten inte är godkänd för han är inte så gammal kanske eller så har ägaren inte råd at visa hästen men råd med att betala alla dna avgifter och reg avgifter för att den en då ska bli islandshäst och så får de en egen avkomma efter en hingst de fött upp själva....

jag vet inte, det måste väl vara den enda anledningen till att man betäcker med en icke godkänd hingst, men då menar jag inte en hingst som de försökt få godkänd som INTE blivit godkänd för det tycker jag är rätt illa, då får man ju inse att hästen inte är nåt att ha men har man kanske inte råd att visa men vet att hingsten är himla bra och bara betäcker sina ston eller någon bekants så...typ max 2 avkommor eller nåt...

sen finns det folk som har töltande travare som vill betäcka med islands hingstar och då har de inget krav på att den skall vara godkänd, ni vet det är ju bara i islandshäst aveln det är sådan hysteri kring att hingsten MÅSTE vara godkänd i alla andra raser är det ju fullt okej att betäcka och ha sig med vilken icke godkänd hingst som helst och avkomman blir en då en renrasig häst/ponny bara rasen är den samma...och vad jag vet kostar det inget extra...
men sen vill man väl behålla islandshästen mkt renare än andra raser med och skulle islänningarna läsa denna tråd hade de nog aldrig velat skicka islandshästar till sverige igen om de får höra om att man börjar korsa dem med andra raser...

vilket man ioförsej redan gör i tyskland...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 513
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka