Betäcka med Hingst som inte är godkänd?

Sv: Betäcka med Hingst som inte är godkänd?

Det är ju i allra första hand en kostnadsfråga, om man tänker sig att en hingst med bra bedömning kan få mellan 5-10 ston per år och därmed tjäna in det ägaren har lagt ner för att få fram honom. Så förstår man att det inte är så lönsamt att träna och visa ston som kanske kan få lite drygt 10 föl under sin livstid. Sen tar kanske de flesta bara ett par föl på sitt sto, som de kanske tävlat på och gjort andra meriterande saker med. Det blir nog trevliga föl av det med.

Jag tycker att avel ska vara en hobby och inte något man skall tjäna pengar på.
Sen tycker jag att har stoet bevisat "sitt värde" på tävlingsbanan så har jag inga problem med att hon får föl. Det är Svensson-hästarna eller de som kanske inte ens har blivit inridna som jag inte ser någon anledning att ta föl på.

Det har med tillgång och efterfrågan att göra.
Man kan och måste ha högre krav på individer som kan ge 100 avkommor per säsong än på en individ som bara kan ge en avkomma per säsong.
Hingstar som kan ge en mycket stor påverkan på en hel population måste därför ha ett högre krav på sig än ston.
Om ett sto visar sig nedärva något dåligt så är skadan begränsad.
Men en hingst kan få stora kullar av avkommor med felaktigheter och om man upptäcker detta först när de skall ridas in så kan där finnas kanske 400 individer som är felaktiga.
Det blir ett så stor påverkan på rasen.
Mot 4 felaktiga individer hos en enskild stoägare.

Jag menar inte att kraven på hingsten skall sänkas utan att kraven på stoet skall höjas. Vill man syssla med avel tycker jag man kan anstränga sig och skaffa riktigt bra material, inte bara ta det som råkar stå i stallet.

För 15 år sedan såblev en individ som kom till utanför språngrullorna aldrig registreringsbar som Islandshäst.
Inte ens om Hingsten var godkänd.

Så det kan du inte jämföra med.
När du valde rasen så valde du att ha en ras som bara kunde avlas inom språngrullorna.

Godkänd hingst med löst betäckningslicens och registrerat sto vad det som gällde då.
Inget annat alls.

Jo men du vet lika väl som jag att man länge kunnat regga i bilaga, men det hölls hemligt länge det också. Min hingst är 8 och reggades i bilaga som föl för 3500 kr. Det var dyrt det. Sen blev det 6500 för första och 1200 för föl 2 och följande om man tog mer än ett föl samma år och då fanns inte detta med betäckningsbevis. Spelreglerna har ändrats många ggr och SIF har vrålhöjt priset. Jag hade inte tänkt tanken på att avla på icke godkänd hingst förrän jag insåg att min hingst skulle dö så småningom i sviterna efter ekollonförgiftningen. Det är få som överlever nämligen och de som överlever förtvinar njurarna på och det leder ofelbart till döden senare. Trodde jag skulle få ha honom ett par år men han dog efter 10 månader. Har en underbar veterinär som jagade rätt på fakta och delgav mig en rapport från Dartmoor, därför visste jag vad som väntade, men inte när. Med facit i hand är jag glad att jag inte chansade och väntade med att betäcka utan fick en avkomma efter honom.

Dessutom har alla hästar tillverkade på Island alltid reggats i vanliga registret till vanliga priset om de så haft okända föräldrar!!! Logik?! Nada! Jo om en klick med godkända hingstar i Sverige vill hindra alla andra så mycket som möjligt att gå sin egen väg och bara deras linjer ska gälla och just sådana har suttit och styrt islandshästaveln i Sverige!

Senast ändrad av en moderator:

Jag menar inte att kraven på hingsten skall sänkas utan att kraven på stoet skall höjas. Vill man syssla med avel tycker jag man kan anstränga sig och skaffa riktigt bra material, inte bara ta det som råkar stå i stallet.

Bingo! Men jag kan säga att bedömda ston inte alltid är bra heller. Jag vet förstaklasston som får mig att vända bort blicken. Hur tusan kan en häst med svanhals få bra poäng på en bedömning? INGEN annan ras skulle få bra på en sådan hals! Den främjar verkligen inte ridegenskaperna! Just sådana hästar sänker gärna ryggen och tappar bakdelen och i alla andra raser avråder man från att sätta en sådan häst i avel!!!

Jag har travarnordsvensken som exteriört ideal och de är riktigt duktiga töltare också! Man får leta efter hästar som är mer korrekt i exteriören och duktiga på samling. Enligt Bent bättre än PRE tex. Han undrar varför vi letar efter hästar utomlands när vi har en så bra inhemsk ras! Har ägt en nordsvensk travare som tyvärr förolyckades (pga en liten ilsken och sedan kastrerad russhingst) och den var både bra på tölt, dressyr och hoppning. Och utan förargligt passinslag...

Vill man syssla med avel tycker jag man kan anstränga sig och skaffa riktigt bra material, inte bara ta det som råkar stå i stallet.

Men spelar roll då?
Hobby har man ju för att det är kul och inte för att följa en massa konstiga regler som andra hittar på.

Jag tyckte att det var roligt att få ha en familjeflock och studera hästarnas beteende.
Som t.ex. hur mycket pappan/hingsten faktiskt engagerar sig i fölens uppfostran och vård.

Vad skada gör egentligen det?

Jag tycker att avel ska vara en hobby och inte något man skall tjäna pengar på.
Sen tycker jag att har stoet bevisat "sitt värde" på tävlingsbanan så har jag inga problem med att hon får föl. Det är Svensson-hästarna eller de som kanske inte ens har blivit inridna som jag inte ser någon anledning att ta föl på.

Tro mig det är inte lätt att få någon som helst ekonomi i att avla fram hästar, framför allt inte om man satsar på bra ston och bra hingstar, mer än hälften av fölen blir ändå inte mer än lagom-hästar.

Det ska mer än hobby till för att någon ska orka lägga ner all den tid och energi och pengar som krävs för att få fram hingstar som Orri och Askur.

Men jag glömde att det är fult att tjäna pengar i Sverige.

Varför föder du då inte upp kallblodstravare i stället? Om det är ditt ideal menar jag.

vi avlade på vår 3 åriga bluphingst innan han blev godkänd eftersom vi tyckte att han var otroligt snygg exteriört, hade jätte fin och ovanlig stam, lätt för alla gångarter, dom fanns där naturligt och var väldigt vackra. Varför ta en annan hingst när vi tyckte att vi hade den finaste själva?

Dock hade vi exteriörvisat honom innan han betäckte så att det inte bara var vi själva som tyckte att han var fin.

Han hade precis det som vi ville ha och vi är fortfarande lika nöjda med honom och hans avkommor ser jätte fina ut.

Vi hade kunnat ta en annan redan högt bedömd hingst men han hade det vi ville ha och honom kände vi och visste hur fint temperqament och hur lätt han hade för gångarterna.

Och vi har inte ångrat oss :laugh: han har på bara några få tävlingar fått A klass poäng i femgång och fått en bra bedömning redan som 6 åring och inte så lång tids träning.

Såg att ni höll på med den här diskussionen tidigare men vill egentligen inte uttala mig i det som sas i den andra tråden med risk för att hamna i skottlinjen. Men vill nog ändå göra min röst hörd här. För mig ser jag frågan helt i svart/vitt. Jag kan väl i och för sig förstå att hästägare med hingstar som de anser vara fina vill ta föl men NEJ det ska inte hända. Jag anser att om hästen inte klarar av att bli godkänd inom svensk avel så då ska inga föl tas värken för eget bruk eller för försäljning.
Jag kanske är lite väl anti eftersom jag står med en häst som är jätte fin men som jag ej kan få registrerad pågrund utav oseriös avel men för mig är det oseriös avel att avla på något som inte är så bra att de kan bli godkänd.
.....[/B]

jag håller med dig delvis och jag tycker inte heller man ska avla på hingstar som inte gått igenom.

jag hade nog heller inte velat betäcka med en blup hingst för blup är ju inte allt.

det jag inte förstår är hysterin kring just HINGST! ja folk som inte klarar av hingstar eller vet vad det innebär och inte kan uppfostra dem rätt ska inte ha hingstar MEN se på PRE och andalusier och de raserna, de har bara hingstar och ston, och hingstarna går tillsammans i samma hage, vuxna hingstar...de har inga problem med sina hingstar och jag kan inget om deras regler men jag tror knappast man tar föl på alla, men kastera det gör man ju inte.

och varför är det då sådan hysteri kring islandshästar som är hingstar, att de plågas som hingstar, de kan inte vara hingstar trots att de inte betäcker osv för då lider de och massa sånt.

jag har två hingstar, den ena 11år och mini shettis, han lider inte det minsta trots att han som icke godkänd faktiskt fått ett föl i sitt liv(ej jag som ägde han då) och det är ju inte skandal i shettis världen, okej lite kanske men inte så som med islandshästarna.
Min hingst kan vara envis och de är klart tuffa och höga i rang men vet man bara hur man skall hantera dem så är de det finaste som finns, det är något speciellt med hingstar de har en speciell personlighet.
De är självsäkra men ger allt. de har vilja och kraft inget meseri som valacker kan vara.

jag var på tur med min shettis hingst häromdagen och han åkte transport till ett nytt ställe, han fick hälsa på en annan shettis hingst och betedde sig jättebra, aldrig att han ville slåss eller försöka betäcka, han fick hälsa på en valack med men ingenting, han är hur lungt som helst och även med ston.
jag visar vart gränserna går och han följer det, han skriker inte och håller på eller dummar sig då är det bara att visa vart skåpet skall stå och jag behandlar honom som vilket häst som helst trots att han är 83cm hög bara jag använder inte mer "våld/kraft" mot honom bara för att han är liten.

en gång rymde han eller rättare sagt gick under det för höga staketet och istället för att springa iväg och leta upp ston så stallde han sig och åt brevid min andra häst utanför staketet och stannade där tills jag kom och släppte in han i hagen.

han har aldrig hetsprunigt i hagen, tappat hull och blivit mager eller stressat osv trots att ston ridit förbi och jag kört förbi ston osv.

han går jättebra ihop med valacker och hingstar, jag skulle aldrig vilja ha hingst om den måste gå ensam.

sen har jag en 2åring hingst som går med andra hingstar och busar, de går mitt emot massa ston och det funkar jättebra, han är väldigt väluppfostrad redan och går efter mig med slakt grimmsakft och grimma utan kedja och sånt larv shettisen har inte sånt heller.
han har alltid gått snällt efter mig.
han har varit dålig med att äta som många ettåringar men nu har han börjat äta mer och kommer nog bli kanonläcker som vuxne hingst.

när han blir vuxen skall han få gå tillsammans med min valack och min lilla hingst. han har gått med dem sedan han var 1år så han känner dem redan och de älskar varann.

gemensamt för detta två hingstar är deras goda lynne, jag skulle inte vilja ha en hingst som beter sig farligt mot människor men oftast beror det på dåligt lynne och eller dålig uppfostran/ledarskap.

sen om den kasteras det är väl inte hela världen om den inte kan gå med ston, man ska ju helst ha ston och valack flock en då så.
en valack som aldrig betäckt i hela sitt liv kan plötsligt börja och det är ju inte så bra för stona.

sen kan de betäcka ston lika mkt även om de kasteras som 1åringar som 5åringar så det så:grin:

jag tror folk bara är avundsjuka, den svenska avundsjukan:mad:

Senast ändrad:

Jag tycker domarna skulle skriva i bedömningsprotokollet om ryttaren var dålig, medel eller bra.

:D:bow:

mitt gamla sto har katastrofal ridbedömning hon visades av mig när jag var 12år :p mamma och jag visade varsitt sto och hade ingen aning om hur jäkla svårt det var

Men hon fick en 8 på trav och galopp iaf ;)

29773920.jpg
Min 11åriga hingst till höger, en 5åring hingst till vänster som för övrigt går tillsammans med en 4åring nordis hingst som oxå hålls som hingst och rids osv utan att vara godkänd/visad.

28953388.jpg
den ljusa är min islandshingst och den bruna är valack som var hingst tills han var 4år...de älskar varann de med.

under 1års tid har jag haft 3 hingstar och 1 valack ihop och det har gått kanon. ston har gått förbi utan problem osv.

ville bara visa lite.
--------------------------

Varför har folk sådan hingstfobi/rädsla?

många tror att hingstar är helt galna, men alla de hingstar jag hanterat har varit jätte snälla.

Det är nog folk med fördomar som inte har så mycket egna erfarenheter av hingstar

Jag kan ge en orsak som jag anser tillräcklig nog, vi har vissa defekter på vår ras vilket inte går att sticka under stolen med. Eksem har ju numera godkänts till min stora sorg, men å andra sidan kanske det var mycket draperier kring den frågan på en del hingstar men symptomen kommer inte att bli fler och ej heller öppenhet om hingsten har eksem eller ej.

Spatt, godkända hingstar har trots allt ett röntgen krav. Att använda en avelsgodkänd hingst är ju lite av en varudeklaration, den är besiktigad för användningsområdet avel och minskar lite köpet av grisen i säcken.

.

Men sluta, har det blivit godkänt med eksem på hingstar? VARFÖR I HELA FRIDEN??????
nu blir jag riktigt ledsen och arg, stackars avkommor som kommer få lida i fortsättningen med...

det är något jag är riktigt emot, avel på eksem hästar ston som hingstar...

vilka hingstar i sverige är det som har eksem?
och varför har de ingen skyldighet att berätta?

det bästa vore om det kom ut så alla kunde skydda sina ston från att betäckas med sådana hingstar:crazy::cry:

jag vet ju några som man misstänker men tycker alla borde komma ut så att de inte fick några ston för det är verkligen inte rätt mot rasen att fortsätta avla på sjuka hästar och den sjuka genen som för vidare eksem...

spatt är ju en självklarhet att det skall kollas tack och lov.

man blir ju verkligen rädd, sen tycker folk att det är en skandal att avla på icke visade hingstar som kanske har ett jättebra lynne, fin exteriör, fin färg kanske, bra gångarter, UTAN spatt och UTAN eksem...

suck....det är ju verkligen ingen garanti att det är bättre att ta en visad och godkänd hingst på så sätt...

nu blir man ju rädd, hur ska man veta att det inte är en eksem hingst man betäcker med.

det borde inte vara tillåtet att avla på eksemston heller för den delen..

är inte målet en friskare bättre ras?

Men det är ju bortom all typ av avel.
För då så har man ingen aning om vilka resultat som man kan förvänta sig.

För att bevara färgen.
Avlar man i några led så kan man få över färgen på riktigt bra hästar.
Det finns många bra hingstar med hög bedömning OCH speciell färg nuförtiden.
De är ett resultat av medveten avel som kan ha börjat med ett halvdåligt sto.
Man måste ju tänka på att om färgen försvinner så är den ohjälpligt borta sedan.
Och färg är en marknadsmässig fördel.

Jag försöker just nu sälja en svart häst och en brun häst och jag vet att de flesta som vill ha en trevlig familjehäst vill ha en rolig färg.

Inom Russaveln så har hingstar godkänts för att rädda den tigrerade färgen.
Naturligtvis så har det varit hälsokrav också men inte lika höga krav på poäng.

Jag håller helt med dig och förstår inte varför folk är så rädda för färg, det är med sån himla avundsjuka, det är alltid så att folk kommr på skit om silverhästar eller hästar med andra fina färger, det är ju ett av islandshästens stora kännetecken, de många olika fina färgerna varför ska vi göra som människor i de andra rasrna och avla fram stora bruna fula ohållbara hästar med lite man och dåligt lynne???? nej tack....där kan man snacka om att de avlar på dåligt material och har rikigt konstiga avelssmål.

jag hopps vi aldrig kommer dit.

klapphingstar kan man alltså inte avla på? alltså det ger inga föl om man säger så eller?

Min hingst fick ner sina som 3 månaders om inte tidigare men då hade han dem nere båda två iaf.

Men spelar roll då?
Hobby har man ju för att det är kul och inte för att följa en massa konstiga regler som andra hittar på.

Jag tyckte att det var roligt att få ha en familjeflock och studera hästarnas beteende.
Som t.ex. hur mycket pappan/hingsten faktiskt engagerar sig i fölens uppfostran och vård.

Vad skada gör egentligen det?

Där håller jag med dig. Alltså det är ju inte svart eller vitt. Men det är väl så att de som inte kan så mycket häst, inte läst tex baskurs hästkännedom, exteriör, avel och genetik, kanske inte begriper att sålla bort riktigt dåliga och defekta hästar. Och jag har ju hört ägare tala om vilka fina hästar de de har och att de skulle tävlats men sitter man sen upp på kraken så är det ingen njutbar ridning precis och man vill sitta av ganska fort igen. Alltså en av islandshästens underbara fördelar är att den ska ha en ren, mjuk och flytande tölt. Jag avskyr att rida stötiga, styva, osmidiga och oelastiska hästar med kort steg! Oftast dessutom travtaktiga eller passaktiga. Ridningen är inget rolig alls då men det kan man ju inte säga till den stolta ägaren och förstöra den personens ridglädje och då är det inte heller lätt att avråda och förklara att den där märren är inget att avla på... Jag tänker i det läget att det slaktas för lite. Men det är inte bara i Sverige. Dylika finns det gott om på Island också. Har suttit på sådana där med. Vet inte om jag är en bortskämd och kräsen ryttare kanske. Jag vill ha allt för jag har haft en häst som hade allt och min första ridna islandshäst var en underbart mjuk naturtöltare med rena gångarter som jag dumt nog sålde... Hon var inte fin nog fick jag höra men sen har jag insett att det var just henne jag skulle haft föl på med min hingst... Suck vilka misstag man gör!

Varför föder du då inte upp kallblodstravare i stället? Om det är ditt ideal menar jag.

Exteriören. Jag letar islänningar med den exteriören! Har ett sådant vackert sto som många tror är en hingst...

vi avlade på vår 3 åriga bluphingst innan han blev godkänd eftersom vi tyckte att han var otroligt snygg exteriört, hade jätte fin och ovanlig stam, lätt för alla gångarter, dom fanns där naturligt och var väldigt vackra. Varför ta en annan hingst när vi tyckte att vi hade den finaste själva?

Dock hade vi exteriörvisat honom innan han betäckte så att det inte bara var vi själva som tyckte att han var fin.

Han hade precis det som vi ville ha och vi är fortfarande lika nöjda med honom och hans avkommor ser jätte fina ut.

Vi hade kunnat ta en annan redan högt bedömd hingst men han hade det vi ville ha och honom kände vi och visste hur fint temperqament och hur lätt han hade för gångarterna.

Och vi har inte ångrat oss :laugh: han har på bara några få tävlingar fått A klass poäng i femgång och fått en bra bedömning redan som 6 åring och inte så lång tids träning.

Som jag sade innan, varför gå över ån efter vatten! Men om blupen är hög så är knappast stammen ovanlig.

jag håller med dig delvis och jag tycker inte heller man ska avla på hingstar som inte gått igenom.

jag hade nog heller inte velat betäcka med en blup hingst för blup är ju inte allt.

det jag inte förstår är hysterin kring just HINGST! ja folk som inte klarar av hingstar eller vet vad det innebär och inte kan uppfostra dem rätt ska inte ha hingstar MEN se på PRE och andalusier och de raserna, de har bara hingstar och ston, och hingstarna går tillsammans i samma hage, vuxna hingstar...de har inga problem med sina hingstar och jag kan inget om deras regler men jag tror knappast man tar föl på alla, men kastera det gör man ju inte.

och varför är det då sådan hysteri kring islandshästar som är hingstar, att de plågas som hingstar, de kan inte vara hingstar trots att de inte betäcker osv för då lider de och massa sånt.

jag har två hingstar, den ena 11år och mini shettis, han lider inte det minsta trots att han som icke godkänd faktiskt fått ett föl i sitt liv(ej jag som ägde han då) och det är ju inte skandal i shettis världen, okej lite kanske men inte så som med islandshästarna.
Min hingst kan vara envis och de är klart tuffa och höga i rang men vet man bara hur man skall hantera dem så är de det finaste som finns, det är något speciellt med hingstar de har en speciell personlighet.
De är självsäkra men ger allt. de har vilja och kraft inget meseri som valacker kan vara.

jag var på tur med min shettis hingst häromdagen och han åkte transport till ett nytt ställe, han fick hälsa på en annan shettis hingst och betedde sig jättebra, aldrig att han ville slåss eller försöka betäcka, han fick hälsa på en valack med men ingenting, han är hur lungt som helst och även med ston.
jag visar vart gränserna går och han följer det, han skriker inte och håller på eller dummar sig då är det bara att visa vart skåpet skall stå och jag behandlar honom som vilket häst som helst trots att han är 83cm hög bara jag använder inte mer "våld/kraft" mot honom bara för att han är liten.

en gång rymde han eller rättare sagt gick under det för höga staketet och istället för att springa iväg och leta upp ston så stallde han sig och åt brevid min andra häst utanför staketet och stannade där tills jag kom och släppte in han i hagen.

han har aldrig hetsprunigt i hagen, tappat hull och blivit mager eller stressat osv trots att ston ridit förbi och jag kört förbi ston osv.

han går jättebra ihop med valacker och hingstar, jag skulle aldrig vilja ha hingst om den måste gå ensam.

sen har jag en 2åring hingst som går med andra hingstar och busar, de går mitt emot massa ston och det funkar jättebra, han är väldigt väluppfostrad redan och går efter mig med slakt grimmsakft och grimma utan kedja och sånt larv shettisen har inte sånt heller.
han har alltid gått snällt efter mig.
han har varit dålig med att äta som många ettåringar men nu har han börjat äta mer och kommer nog bli kanonläcker som vuxne hingst.

när han blir vuxen skall han få gå tillsammans med min valack och min lilla hingst. han har gått med dem sedan han var 1år så han känner dem redan och de älskar varann.

gemensamt för detta två hingstar är deras goda lynne, jag skulle inte vilja ha en hingst som beter sig farligt mot människor men oftast beror det på dåligt lynne och eller dålig uppfostran/ledarskap.

sen om den kasteras det är väl inte hela världen om den inte kan gå med ston, man ska ju helst ha ston och valack flock en då så.
en valack som aldrig betäckt i hela sitt liv kan plötsligt börja och det är ju inte så bra för stona.

sen kan de betäcka ston lika mkt även om de kasteras som 1åringar som 5åringar så det så:grin:

jag tror folk bara är avundsjuka, den svenska avundsjukan:mad:

Jag håller med det mesta du skriver och för 9 år sen hade jag hållit med allt. Jag resonerade som du. Men för drygt 8 år sen lämnade jag en hingst i träning och fick hem en aggressiv hingst som jag kämpade med i ett halvår och det slutade med att jag blev svårt attackerad och vara nära att bli dödad. Därefter skiljer jag noga på hingst och hingst. Jag vill också ha den typen du nämner men efter 5 är det lite riskabelt att låta dem gå ihop på sommarhalvåret. Skaderisken blir för stor för de slåss ofelbart om det går ston jämte. Och det kan de göra tidigare också, dock sällan före 3 år. Och i somras fick jag se en 2-årig islänning visa riktiga hingstfasoner på ett sätt så jag blev chockad för jag har aldrig sett en så ung islandshingst bete sig så "illa" eller vad man ska säga. Han är gudskelov kastrerad nu. Men jag har också haft en liten shettis på 10 år bland mina unghingstar som "inte var hingstig" fast det var han när det verkligen gällde och då var han mindre kul att handskas med fast han var görcool och snäll annars...

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller helt med dig och förstår inte varför folk är så rädda för färg, det är med sån himla avundsjuka, det är alltid så att folk kommr på skit om silverhästar eller hästar med andra fina färger, det är ju ett av islandshästens stora kännetecken, de många olika fina färgerna varför ska vi göra som människor i de andra rasrna och avla fram stora bruna fula ohållbara hästar med lite man och dåligt lynne???? nej tack....där kan man snacka om att de avlar på dåligt material och har rikigt konstiga avelssmål.

jag hopps vi aldrig kommer dit.

Därför att det har avlats på enbart färg och dåliga hästar för att det låg pengar i allt med udda färg. Och så dras alla färghästar och ägare av sådana över en kam och det är trist! Jag har med fått höra och fick höra med min lille färgstarke kille. Vassa och elaka tungor som retar sig på färg. De tror at färgen är det enda man bryr sig om. Och sen har ju färghingstarna fått många fler betäckningar än de borde haft med tanke på sin bedömning. Och det retar folk. Jag hade bara tänkt få min godkänd så jag kunde använda honom i min avel. Jag hade ingen lust att låta andra betäcka med honom för jag var rädd för att något sto skulle skada honom. Och det är också en anledning till varför jag bara betäckt mina egna ston och inte andras...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 513
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka