jag håller med dig delvis och jag tycker inte heller man ska avla på hingstar som inte gått igenom.
jag hade nog heller inte velat betäcka med en blup hingst för blup är ju inte allt.
det jag inte förstår är hysterin kring just HINGST! ja folk som inte klarar av hingstar eller vet vad det innebär och inte kan uppfostra dem rätt ska inte ha hingstar MEN se på PRE och andalusier och de raserna, de har bara hingstar och ston, och hingstarna går tillsammans i samma hage, vuxna hingstar...de har inga problem med sina hingstar och jag kan inget om deras regler men jag tror knappast man tar föl på alla, men kastera det gör man ju inte.
och varför är det då sådan hysteri kring islandshästar som är hingstar, att de plågas som hingstar, de kan inte vara hingstar trots att de inte betäcker osv för då lider de och massa sånt.
jag har två hingstar, den ena 11år och mini shettis, han lider inte det minsta trots att han som icke godkänd faktiskt fått ett föl i sitt liv(ej jag som ägde han då) och det är ju inte skandal i shettis världen, okej lite kanske men inte så som med islandshästarna.
Min hingst kan vara envis och de är klart tuffa och höga i rang men vet man bara hur man skall hantera dem så är de det finaste som finns, det är något speciellt med hingstar de har en speciell personlighet.
De är självsäkra men ger allt. de har vilja och kraft inget meseri som valacker kan vara.
jag var på tur med min shettis hingst häromdagen och han åkte transport till ett nytt ställe, han fick hälsa på en annan shettis hingst och betedde sig jättebra, aldrig att han ville slåss eller försöka betäcka, han fick hälsa på en valack med men ingenting, han är hur lungt som helst och även med ston.
jag visar vart gränserna går och han följer det, han skriker inte och håller på eller dummar sig då är det bara att visa vart skåpet skall stå och jag behandlar honom som vilket häst som helst trots att han är 83cm hög bara jag använder inte mer "våld/kraft" mot honom bara för att han är liten.
en gång rymde han eller rättare sagt gick under det för höga staketet och istället för att springa iväg och leta upp ston så stallde han sig och åt brevid min andra häst utanför staketet och stannade där tills jag kom och släppte in han i hagen.
han har aldrig hetsprunigt i hagen, tappat hull och blivit mager eller stressat osv trots att ston ridit förbi och jag kört förbi ston osv.
han går jättebra ihop med valacker och hingstar, jag skulle aldrig vilja ha hingst om den måste gå ensam.
sen har jag en 2åring hingst som går med andra hingstar och busar, de går mitt emot massa ston och det funkar jättebra, han är väldigt väluppfostrad redan och går efter mig med slakt grimmsakft och grimma utan kedja och sånt larv shettisen har inte sånt heller.
han har alltid gått snällt efter mig.
han har varit dålig med att äta som många ettåringar men nu har han börjat äta mer och kommer nog bli kanonläcker som vuxne hingst.
när han blir vuxen skall han få gå tillsammans med min valack och min lilla hingst. han har gått med dem sedan han var 1år så han känner dem redan och de älskar varann.
gemensamt för detta två hingstar är deras goda lynne, jag skulle inte vilja ha en hingst som beter sig farligt mot människor men oftast beror det på dåligt lynne och eller dålig uppfostran/ledarskap.
sen om den kasteras det är väl inte hela världen om den inte kan gå med ston, man ska ju helst ha ston och valack flock en då så.
en valack som aldrig betäckt i hela sitt liv kan plötsligt börja och det är ju inte så bra för stona.
sen kan de betäcka ston lika mkt även om de kasteras som 1åringar som 5åringar så det så
jag tror folk bara är avundsjuka, den svenska avundsjukan