Betäcka med Hingst som inte är godkänd?

Sv: Betäcka med Hingst som inte är godkänd?

För att bevara färgen.
Avlar man i några led så kan man få över färgen på riktigt bra hästar.
Det finns många bra hingstar med hög bedömning OCH speciell färg nuförtiden.
De är ett resultat av medveten avel som kan ha börjat med ett halvdåligt sto.
Man måste ju tänka på att om färgen försvinner så är den ohjälpligt borta sedan.
Och färg är en marknadsmässig fördel.

Jag försöker just nu sälja en svart häst och en brun häst och jag vet att de flesta som vill ha en trevlig familjehäst vill ha en rolig färg.

Inom Russaveln så har hingstar godkänts för att rädda den tigrerade färgen.
Naturligtvis så har det varit hälsokrav också men inte lika höga krav på poäng.

Så illa är det inte med någon färg så man behöver använda dåliga hästar! Man bör givetvis välja bra individer. Jag skulle aldrig någonsin få för mig att avla på varken sto eller hingst med den mest udda färg om den hade dåliga ridegenskaper, gäller både samling, bärighet, gångarter, lynne och vilja. A och O är lynnet men ska de ha en byggnad som gör det lätt för dem att bära sig och ryttaren, samla sig, hålla i många år och inte snubbla fram och vara obekväma att rida. Och det finns gott om sådana älskade familjehästar som man så gärna vill ha föl på. Och det är klart att har man böra kört traktor med dåliga stötdämpare och aldrig en traktor med behaglig gång eller en Rolls då vet man ju inte vad man missar och är nöjd med det man har. Men har man en gång ridit något riktigt bra, då vill man inte rida något sämre igen! Det blir bar en påminnelse om det man vill ha eller förlorat. Jag kan ärligt talat säga att det är inte många hästar jag tycker är roliga att rida, särskilt inte styva, grisepassande, tungrodda familjehästar och turrhästar. Jag har ridit godkända hingstar också. En del trivs jag rätt bra med, andra känns jobbiga att rida och jag får inte den ridglädje jag vill känna där man blir ett med hästen och allt bara funkar med lätta, fina hjälper och "sytråd i munnen".

Hur är de registrerade?
I SIF eller någon annanstans?

Lite olika. De mest lovande är reggade i SIF och de som är reggade i ASRP går att regga in i SIF. Alla är DNA-testade liksom mammor och pappa och har full stam och avkommorna kan faktiskt reggas i SIF om man så önskar. Beror ju på om man vill betala 8750 eller 400 för passet och om man tycker att det är värt det. En häst som bara ska gå och lulla i skogen och är valack med medelmåttiga gångarter, funkar lika bra med ASRP-registrering och jag anser inte det finnas någon anledning att regga en dito i SIF. Dessutom ska man ha råd också. Anser man sig bara inte ha råd så kan man regga i ASRP och sen i SIF när man har råd.

Japp, detta är min enda klapphingst och han ska banne mig kastreras! Även om den andra kulan kommit ner nu så hade han kastrerats ändå för har de inte båda nere vid 1 år då är det inget att spara på! Hans pappa, helbror och 2 halvbrödrar efter samma hingst är födda med kulorna nere. Däremot har jag köpt unghingstar som varit klapphingstar och fått en hingst där ena kulan inte kom ner förrän vid närme året. Samtliga har kastrerats, trots att den som fick ner in senare ansågs lovande. Vill inte avla på sådant! Lika stort fel som eksem anser jag. Och tyvärr finns sådant i generna på samtliga islandshästar. De andra klapphingstar var samtliga efter klass1-pappor!!!

Men vad är det för fel på att vilja ha en snäll och gullig häst då?
Förutsatt att den är frisk då.

De flesta vill ha en trevlig häst att umgås med och rida litet på, den behöver inte vara märkvärdig alls för övrigt.
Men den skall gärna ha en fin färg.

Skall det inte finnas hästar till dessa människor då?

Inget om den är frisk, sund och har bra ridegenskaper, dvs åtminstone medelmåttig.

För mig biter inte detta argument, orsaken är att vi köper väl en ridhäst i främsta fall, jag rider ju inte på stammen först och främst även om stammen kan spegla bra ridegenskaper så vill man ju ändå veta att källan har minst lika bra eller bättre.

Som hobbyavlare för eget bruk är det ju helt och hållet upp till var och en, får man ju bestämma själv om man vill använda sig av en sådan hingst. Som stoägare kan jag säga att jag inte skulle använda en icke avelsgodkänd hingst, vad var iså fall vitsen för mig att äga ett avelsbedömt sto?

Bra talat! Om jag skulle avla tävlingshästar för min och andras del så skulle inte jag använda en icke godkänd hingst, om jag inte med egna ögon sett att den verkligen slår det mesta och ägt hingsten själv. Då kunde man prova ett par avkommor och se om den höll måttet. Så som du riktigt påpekar så beror ju aveln på vilket mål man har! Har man skaffat ett dyrt bedömt sto då ska det verkligen vara något extra, extra, extra för att använda en obedömd hingst, och då pratar jag om individens ridegenskaper, inte färg och inte stam! Så unik är nämligen ingen islandshäst!

Nu så har det blivit en uppdelning på två grupper.
Stoägare som köper en betäckning och stoägare som "Busavlar" för eget nöjes skull.

Om vi tar stoägare som betalar för betäckningen först, så finns där ju ingen anledning till att använda annat än bedömda hingstar som matchar stoet på bästa sätt.
Det finns i dag hingstar i alla färger med bra bedömningar att tillgå, så att göra något annat är ju bara dyrt och onödigt.

Sedan så har vi "Busavlaren" som kör mera efter devisen "man tager vad man haver" och gör det hela för sitt eget nöjes skull.
Och det verkar ju inte så många ha något emot.

Att däremot "Busavla" för ekonomisk vinnings skull verkar ju inte så meningsfullt.
Mest för att det är dålig ekonomi i det.
Det är dyrt och ger svårsålda hästar.
"Ekonomiavel" utförs nog bäst med en godkänd hingst som man lyckats med att köpa billigt.

Du vill dela upp det i 2 grupper men jag vill ha minst tre. De som busavlar enligt din definition verkar ju inte ha några mål alls men det finns de som avlar obedömt men kunnigt och medvetet också och endel av dem har tom bedömda ston och egen hingst men ser at de har en individ utan möjlighet att bedömas som är riktigt bra.

Sen ser då inte jag någon ekonomi i någon avel, annat än att vara hingstägare med populär hingst och skita i att föda upp några föl själv. Man slipper jobbet och slipper kostnaden. Det är bara att välja ut bra hingststationer och sen sätta sig i fåtöljen och håva in pengarna (överdriver medvetet så ta det inte så bokstavligt)!

Nej så kan man inte göra alls.

"OBS! Från och med 1 juli 2009 så nyregistrerar ASRP inte ponnyer som tidigare tillhörde raskod 99 - dvs. ponnyer med okänd härstamning eller känd härstamning med för ASRP ej godkända raser. Alla sådana ansökningar skickas till Svenska Hästavelsförbundet. Ägarbyten på ponnyer med raskod 99 sker hos ASRP. Ponnyer med äldre registeringsbevis hos ASRP som vill byta till hästpass gör det hos ASRP."

källa:
http://www.asrp.se/

Islandshäst finns inte med där.
Källa:
http://www.asrp.se/ridponny.html

Alla pass för Islandshästar måste därför komma från SIF.
Källa:
http://www.svehast.se/sh/doc/1017.asp

Här så är beskrivningen av det "Slaskregister" som finns nu.
http://www.svehast.se/sh/doc/1019.asp
En liten bit ner på sidan.
Och det passet kostar 900:-
Då så måste hästen ha "Okänd härstamning" och är sedan ute ur allt.

Jag har hållit på med Islandshästar ganska så länge och har blivit mera vidsynt med åren.
Det behövs olika typer av hästar och bedömningarna mäter inte alla de egenskaper som man behöver ta hänsyn till.

Lättskött och lätthanterad är egenskaper som värderas högt av hästägare.
Men dessa egenskaper mäts inte.

Det håller jag helt med om!

Nu tycker jag att du är för snäv med vad som är en bra häst.

De tre vi pratar om är riktigt, riktigt bra hästar, men alla RYTTARE har inte kapacitet nog att ta tillvara det som den typen av elithäst kan ge. En halvbra/halvdålig ryttare på en häst med mycket gång kan mycket väl rida sönder hästen. En lite rädd ryttare vill inte ha en häst med supervilja.

Jag ser också att vi helst satsar på avelsbedömda individer i aveln, men jag vill ha mer bredd på olika typer av hästar än vad ditt sista inlägg ger intryck av.

Och nej jag tror inte det är möjligt att avla fram hästar med gång som kanoner som automatiskt går i form och har temperament som kattungar, och för övrigt vad skulle man lära sig av att rida en sådan häst?

Sen skulle jag rösta för att man registrerar en renrasig Islandshäst som just Islandshäst, det är ju det den är, sen om det är värt de extra pengarna eller inte, ingen aning.

Tror du missuppfattar Mósa. Hon vill ha bredd men hon vill ha bra hästar oavsett bredd. Tror ingen är riktigt nöjd med bedömningskriterierna helt enkelt. Inte jag heller. Hästarna blir bara alltmer konstlade i mina ögon och det är inte detsamma idag som när jag började för 15 år sedan. En del har gått framåt men annat har gått bakåt i mitt tycke.

Du vill dela upp det i 2 grupper men jag vill ha minst tre.

Det var i inlägget från Boj som jag såg två grupper.
Men det kan ju finnas 4.

Min grupp - vetenskapligt experiment.
Hästarna avsedd för färgforskning och delaktiga i att både silvergenen blev kartlagd, och nu kan testas på DNA-prov, och att ögondefekten blev utredd.
Hästarna som blivit resultatet är då en biprodukt.

Projektet är nu avslutat.

Då hittar men en snäll och gullig häst som forfarande håller en bra standard man ska enligt mig aldrig gå efter enbart uteände eller enbart psyke eller enbart gångarter. Det gäller även färg avel som är bland det värta jag vet. Bevara färgerna men se till att bevara hästen först! Om jag avlar fram en häst med en ovanlig färg som jag aner borde få gå vidare så är det min egen plikt att se till att få hästen ordentligt bedömd och klarar inte hästen det så näh då ska det inte avlas vidare.

Det värsta exempel på färgavel jag har varit med om var en kvinna som betäckt samtliga sina ston när jag var dit för att hälsa på. Jag var naturligtvis jätte intresserad av att höra vad hon använt för hingstar mm. Det första stot hon visar säger kvinnan följande "Det här är mitt absoluta bästa sto hon är så välutbildad och kan så mycket dressyr" -jaha säger ja men va kul hur är det med tölten då? "näh tölten det vet jag inte det har inte jag något intresse av" -näh säger jag detvar juh tråkigt men vad har du betäckt med för hingst då? "ja jag vet inte vad han heter med det är en skäckhingst iaf för du förstår jag hoppas på ett silverskäckföl"

Kommande fem hästar var det ungefär samma sak med hon hade inte en aning om namnet på en ända av hingstarna hon använt men alla förhoppningar om olika silver färger.

Just den sortens färgavel retar mig också! För den har gjort att alla som råkar ha en häst med färg blir klassade som idioter, "Jaha, du har en häst med färg du..." Jag blir så förbannad på sånt. Ren färgavel förstör för de som faktiskt sätter ridegenskaperna högst, hela kittet, lynne, gångarter, vilja osv. Jag hade älskat min häst lika högt om den varit svart ´men ska erkänna att jag då nog tyvärr inte hittat honom för färgen var det som gjorde att jag lade märke till honom. Men jag har sett många silversvarta som jag lagt märke till pga färgen men sen var det inte mer, de var totalt ointressanta i övrigt. Det finns mycket skit i alla de färger.

Men du måste förstå att olika hästägare har olika behov.
Dina behov är inte samma som den kvinnans.

Hon har sannolikt Islandshästar för att de är lättskötta, viktbärande, söta och har vackra färger.
Och det ÄR en av de saker som är speciellt med Islandshästen.
Att man som vuxen kan rida Ponny med alla de fördelar som det har.

Jag tycker att du underskattar det värdet hos hästen och nedvärderar andras hästintresse.
Jag har avlat Islandshästar i 4 hästgenerationer och sett att det är inte så enkelt som att ta de bästa och para med de bästa.
Man måste ha en bra kombination och kunna utavla.
Utavel kräver att man har en litet bredare avelsbas än bara en topp.
I den avelsbasen så kommer egenskaper som man senare kan behöva att kunna leva kvar.

Mina busavlade hästar har t.ex. exceptionellt bra hovar.
Något som jag nu kommer att bygga vidare på.

Jag hoppas du inte busavlat enligt ditt kriterie "tager vad man haver" som du skrev innan. I övrigt kan jag hålla med dig.

jag har inte hunnit läsa igenom hela dit svar utan bara skummat igenom det långa svaret men vi värkar i det stora hela vara inne på samma nivå så ser inte så mycket att kommentera annat en :bow: för många delar av ditt inlägg.

Inte_ung kan också läsa svaret är riktat mer allmänt men infattar det du skrev

Idag har vi inte många superhästar och det är många som aldrig kommer vilja ha superhästar men tycker ändå att överlag ska hästarna hålla en viss nivå på samtliga områden som jag nämnde tidigare, de behöver inte ha en super exteriör eller super gångarter men de ska baskemig se ut som en riktig häst och kunna lyfta hovarna från backen. Jag säger inte att de inte behöver ha super lynne för det anser jag att att våra små hästar bör ha. islandshästarna har ialla tiden varit kända för sitt starka psyke. och försvinner det då anser jag att vi har förlorat något långt värre än en enstaka färg.

Jag vill Inte se en islandshäst som
1 dåligt lynne.
2 dåliga rörelser
3 dålig exteriör
somsagt de betyder inte att det måste vara super heller men om man kan säga att hästen är dålig i något av ovanämda tex att hästen rentutsagt drar fötterna eftersig och kanske inte äns kan tölta eller åtminstone ha extremt svårt för det. DÅ ska det inte avlas på bara för att den är snäll så enkel är det. Så pass långt inom aveln har vi kommit att vi har många fina hästar som säkerligen kan vara lika snäll och gullig.

Det är så roligt när inte-ing skriver att kvinnans mål kasnke inte är samma som mina och vist för visso men det ska väl sägas att jag tävlar juh inte jag har inga tävlingshästar och jag rider 98% iskogen med min lilla kuse som är allt annat en ett bra exempel på islandshäst men kanske det är därför jag är så anti skitavel. Vi har så mycket bra islandshästar idag som faktiskt som är så pass olika att de passa både tävlingsmänniskan och skogsmänniskan utan att för den delen ser ut som ök och inte kan röra sig ordenligt.
Jag förstår faktiskt inte varför vi inte skulle kunna sikta in oss på att få fram "lättskötta, viktbärande, söta och har vackra färger" som fortfarande håller en bra nivå? sålänge folk nöjer sig med rent dåliga hästar så kommer vi att ha alldeles för mycket dåliga hästar.
Men som ni säger det spelar inte alltid någon roll att du har de bästa föräldrarna (vilket jag också skrev tidigare) man vet aldrig vad man får men oddsen kan vara bättre eller sämre.

att avla på endålig individ för att den har en (1) bra egenskap håller inte idag tycker jag då vi har så mycket bra hästar som har så mycket mer varför avlar man på en häst med bara har bra hovar när det redan finns islandshästar som har både bra hovar och 20 andra grejor som är bra? det är juh att föra aveln bakåt inte framåt.

Jag tycker att ska man avla måste man se vad rasen ihelhet behöver och det är inte hästar med super gångarter eller hästar med super lynne eller hästar med bra hovar allt det där finns redan i stora mängder. ENLIGT MIG är det istället dags att prova jobba ihop alla egenskaper och höja standarden på våra "sämsta" islandshästar. Jag tycker det har blivit alldeles för uppdelat mellan tävlingshästar och mullehästar. snart är det juh heltomöjligt att fara ut på den lokala tävlingen med sin mulle häst för vill man ha någonsomhelt skans att vara med på pallen så är det bara att införskaffa en ren tävlingshäst. Jag menar inte att våra mullehästar ska klara av att vinna SM men en lokal klubbtävling borde de klara. samtidigt som jag anser att våra SM hästar ska klara av att koppla av och skritta iskogen. De hästarna finns idag även om de inte är allt för många men de är de hästarna som borde lyftas fram och det är det är dit vi borde sikta på med aveln enligt mig.

Nej så kan man inte göra alls.

"OBS! Från och med 1 juli 2009 så nyregistrerar ASRP inte ponnyer som tidigare tillhörde raskod 99 - dvs. ponnyer med okänd härstamning eller känd härstamning med för ASRP ej godkända raser. Alla sådana ansökningar skickas till Svenska Hästavelsförbundet. Ägarbyten på ponnyer med raskod 99 sker hos ASRP. Ponnyer med äldre registeringsbevis hos ASRP som vill byta till hästpass gör det hos ASRP."

källa:
http://www.asrp.se/

Islandshäst finns inte med där.
Källa:
http://www.asrp.se/ridponny.html

Alla pass för Islandshästar måste därför komma från SIF.
Källa:
http://www.svehast.se/sh/doc/1017.asp

Här så är beskrivningen av det "Slaskregister" som finns nu.
http://www.svehast.se/sh/doc/1019.asp
En liten bit ner på sidan.
Och det passet kostar 900:-
Då så måste hästen ha "Okänd härstamning" och är sedan ute ur allt.

Ok. Ja jag har inte reggat någon på ett tag eftersom jag inte betäckt på 3 år men jag hörde mig för så sent som i våras men det var väl innan de nya reglerna började gälla då. Men vad gör de som inte har råd att regga i SIF då? Har du svar på det med?

Jag hoppas du inte busavlat enligt ditt kriterie "tager vad man haver" som du skrev innan. I övrigt kan jag hålla med dig.

Litet så var det.
För att få en statistisk säkerhet så behövdes ett antal föl.
Och jag använde då de ston som jag hade.
Men sedan så beror ju det hela mycket på vilka ston som man har.
Har man bra ston så är det ju bra men om man har dåliga så blir det ju dåligt.

Det ena är efter Fákur - Elit och har Sörli 653 - 1:a klass o hederspremie för avk som morfar, så det är ju bra avel med Blup-mått mätt.
Hon är inte vacker men töltar fantastiskt.
Hennes döttrar är vackra och visar även de mycket tölt i hagen.

Och nu så skall jag först ut och stödfodra henne och buset för att sedan dra en töltrepa på henne.

Jag säger inte att de inte behöver ha super lynne för det anser jag att att våra små hästar bör ha. islandshästarna har ialla tiden varit kända för sitt starka psyke.
Nej så är det inte.
Just lynnet har varit ett stort problem på Islandshästar.
Detta då man på Island tidigare avlat hästar för "Hingsthetsning".
Man avlade alltså på hästar som var bra på att slåss.
Det där har tagit lång tid att avla bort och när jag började med Islandshästar i mitten på 80-talet så var det problemet en realitet.

Jag vill Inte se en islandshäst som
1 dåligt lynne.
2 dåliga rörelser
3 dålig exteriör
Nu så anser ju jag att jag har förmågan att bedöma det på egen hand.
Dels från lång erfarenhet och dels från utbildning.
Jag har varit lokalklubbsdomare så gångarter anser jag mig kapabel att bedöma.
Och jag har gått några av SIFs avelskurser.

Jag menar inte att våra mullehästar ska klara av att vinna SM men en lokal klubbtävling borde de klara. samtidigt som jag anser att våra SM hästar ska klara av att koppla av och skritta iskogen. De hästarna finns idag även om de inte är allt för många men de är de hästarna som borde lyftas fram och det är det är dit vi borde sikta på med aveln enligt mig.
Jag har tävlat SM på en Mullehäst.
Det var länge sedan men tölta det kunde han.
Jag är inte intresserad av att hålla på med något under nivån "möjlig att kvala till SM".
Detta då jag är gammal hängiven tävlingsryttare.

Man måste också fundera över vem som busavlar och vad den faktiskt kan.
Om man sätter att det är okej för alla som har ridit SM, haft domarstatus, gått avelskurser, hållit på med Islandshästar i över 20 år samt ridit in minst 10 hästar.
Så blir den gruppen ganska så liten.

Men vad gör de som inte har råd att regga i SIF då? Har du svar på det med?

Låter bli att producera föl utanför stamboken tycker jag är en bra idé i dessa fall.
Man måste ju se till att man har råd att ta fölet hela vägen innan man betäcker sitt sto.
Allt annat är ju förkastligt.
Har man inte råd så betäcker man inte sitt sto.

Jag tycker att ska man avla måste man se vad rasen ihelhet behöver och det är inte hästar med super gångarter eller hästar med super lynne eller hästar med bra hovar allt det där finns redan i stora mängder. ENLIGT MIG är det istället dags att prova jobba ihop alla egenskaper och höja standarden på våra "sämsta" islandshästar. Jag tycker det har blivit alldeles för uppdelat mellan tävlingshästar och mullehästar. snart är det juh heltomöjligt att fara ut på den lokala tävlingen med sin mulle häst för vill man ha någonsomhelt skans att vara med på pallen så är det bara att införskaffa en ren tävlingshäst. Jag menar inte att våra mullehästar ska klara av att vinna SM men en lokal klubbtävling borde de klara. samtidigt som jag anser att våra SM hästar ska klara av att koppla av och skritta iskogen. De hästarna finns idag även om de inte är allt för många men de är de hästarna som borde lyftas fram och det är det är dit vi borde sikta på med aveln enligt mig.

Jag tror de flesta som avlar siktar på att få just kompletta hästar och jag hoppas att ingen använder ett sto eller hingst med direkt dåliga egenskaper i avel. Helt ärligt så är de flesta avlare väldigt seriösa och satsar mycket pengar på att få fram fina föl, även om det "bara" blir en mullehäst.

Vad gäller tävling håller jag med dig, men jag tycker att vi i första hand ska försöka ändra tävlingsformatet. Det är ju lite tråkigt att samma person vinner om och om igen i lättklasser, de kanske skulle kunna flyttas upp ett steg som det var förut. Sedan är det inte så kul att tävla öppen klass för där finns ALLA andra. Jag skulle istället för att ändra aveln föreslå fler nivåer på tävlingarna. Jag tycker tex att jag själv är för bra för att tävla lättklass med min valack, men vi är inte redo att tampas med de som går SM ännu. I tävlingssammanhang handlar det ju inte bara om hur bra hästen är utan också hur väl ryttaren visar hästen.

Ditt Fákursto har 86 i BLUP. Det är inte alls "bra avel med Blup-mått mätt."

Ditt Fákursto har 86 i BLUP. Det är inte alls "bra avel med Blup-mått mätt."

Aha!
Det visste inte jag.
Det förklarar ju varför hon är så ful.

Och vi kan även dra slutsatsen att inte ens toppstam ger bra BLUP.
Nu så börjar mätningen på vad som är en bra häst att bli komplicerad.
Är BLUP bra?
Är bedömning bra?
Vad mäter man?

Och är det verkligen helt förkastligt att strunta i detta och gå sin egen väg?
Hela tiden förutsatt att hästarna är friska och fungerar.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka