Betäcka med Hingst som inte är godkänd?

Sv: Betäcka med Hingst som inte är godkänd?

Hon har gett fler hingstar stryk. Och ston, jag är tacksam att hon lyckades uppfostra mitt dumma sto som alltid skulle stöka när hon släpptes med nya (eller gamla som hon varit skild från) hästar. Efter veckorna med Toskas flock fungerade hon mycket smidigare med andra hästar.

Svala är förresten snäll att betäcka numera. ;)

Vad gäller Tjalle bröt han benet som 4½ åring med ett förlorat viktigt år och tappad muskelmassa, sedan föll han ur för mycket hos första tränaren och tappade all styrka igen, och när han skulle visas i Danmark blev han skadad.

Oj:eek: hur bröt han benet och han klarade det utan att avlivas alltså? tycker man alltid hör att hästarna får avlivas om de bryter benen.

vad fick han för skada? är den ärftlig?

Oj:eek: hur bröt han benet och han klarade det utan att avlivas alltså? tycker man alltid hör att hästarna får avlivas om de bryter benen.

Jag har ju verkligen ingen aning men har svårt att tro att skadan är ärftlig....
Antagligen fick han en typ av skada som är lätt att dra på sig strax innan en visning, kan ju ha varit en trampskada i transporten på väg till visning......

En ärftlig skada hade nog visat sig under träningen och sen hade han väl inte visats om igen......

Båda gångerna har han fått sparkar av andra hästar. Han är lite för korkat godtrogen, typ tjuren Ferdinand, och får himla mycket stryk :cry:

Benet hade en brottanvisning (spricka från ena sidan) men hade inte gått rakt av och hamnat ur läge.

Förstår alla att det är du silverkedjan som ÄGER Tjalle för det är det väl?
Vart kommer han ifrån? Danmark? Hur är han uppväxt jag tänker på det här med godtrogen, vad fick han på vilja/lynne?

har han betäckt något innan han var godkänd?

du får gärna om du har lust svara på "samlingsfrågan".

Hästen på bilden som Teilani lade ut är en Morgan och inget annat.
väldigt vacker för sin ras, och knappast lik vare sig travare eller kallblodstravare (som f.ö väl dessutom är väldigt olika...?)

Förrestne tror jag inte att islänningarna känner något hävdelsebehov gentemot resten av världen. Allt hemskt kommer inte från alla länder utanför island vettu ;) Men, på island är det som jag förstått mer ok att avla på mångfald, och mer viktigt med friska hästar. Det är positivt!
Men deras toppresterande, lättbyggda hästar är knappast resultatet av att försöka hävda sig gentemot oss andra.....

Tycker det överdrivs en hel del om de stackars tävlingshästarna och sporthästavlarna. Jag vill verkligen inte ha miniardenners med långfärdsgång, men för de som vill ha det är det väl helt ok. Personligen tycker jag att det hade varit väldigt tråkigt om islandssporten bara var overaller, kaffetermosar och ullsockor. Jag vill ha utveckling, ridning på hög nivå, vacker gång och tuffa finaler.
MEN, jag vill inte ha det på hästar som plötsligt är mer lika små welshponnyer än islandshästar och tappat allt det som gör de till just islandshästar.

Men det finns väl ändå ett mellanting, och det är väl det som man ska avla efter.
PROBLEMET, som jag förstått, är att avelsmålet inte har ett "lagom" (Eller att det inte döms efter ett "lagom"?). Det finns ingen häst som skulle få avdrag för "för lång och ädel hals" eller "för smäckert byggd". Alltså, det finns ingen hejd på moderniseringen av hästen, fanns det ett "lagom" i avelsmålet skulle folk avla efter lagom-målet.

Jag har sagt det tusen gånger, men om vi avlar med ett mål i huvudet som är en korrekt, hållbar, frisk häst med trevligt lynne och BRA gång så får vi varken 90% termoshästar (:rofl:) eller 90% galna hästar med symaskinslyft.

Mitt mål är en häst som har en naturlig ridbarhet med hjälp av exteriören, lynnet och en naturligt bra gång, men som med lite extra "tryck" kan få den där kapciteten som krävs för a-klass finaler, men som om man inte sätter något extra tryck i den kan vara lyxig skogshäst (med termos!!) och såpass viktbärande att inte bara pyttesmå vuxna kan rida den.
Är det inte det vi vill? Det jag fastnade för från början när jag gick över till islandshäst var explosiviteten, att gå från stopp till full fart på en hundradels sekund MEN att också kunna gå från full fart till skritt på långa tyglar lika snabbt.
Att ha en häst osm ena dagen kan skrittas i skogen av ett barn och nästa dag kan gå SM med en duktig ryttare.
Man behöver inte ha bara EN sak, man kan ha BÅDA, och det är BÅDA jag vill ha. Därför valde jag islandshäst, och inte stor brun. Och därför tänker jag, om jag får chansen till avel i framtiden, avla efter precis det målet jag har formulerat här.

Silverkedjan och Inte_Ung: :bow:
Jag har stor respekt för er och er kunskap, och tycker ni har många goda idéer.
Liksom Moli och Teilani, såklart!

Tack muninn!

Det är den procentuella andelen skador och sjukdomar som ökat och det är dessutom andra skador och sjukdomar än tidigare. Alla hakar upp sig på spatt men det är vanligare med benpålagringar i bakknäna enligt försäkringsbolaget jag pratade med för ett par år sedan. Det har gått om spatten! Det har antagligen att vi pressar alltför unga hästar alldeles för hårt.

Jag har funderat ett par dagar nu över det här med siffrorna, jag är ganska dålig på matematik, men även om premierna baseras på procentuell skadestatistik borde det spela in att underlaget som det baseras på är fyra gånger större än för 15 år sedan, även om man tar ett genomsnitt.

Jag vet inte om hästarna pressas för hårt så att de blir skadade.

Men hypotetiskt kanske de ökade skadorna i statistiken också beror på att man har ett bredare underlag att utgå från.

Dessutom var det en studie på tapeten nyligen om att man heller inte ska vänta för länge med att börja belasta (träna) hästarna för att de ska bli starka och inte utveckla fysiska problem senare i livet? "Sådana" hästar kan ju också ha bidragit till premiehöjningen.

Det kan ju finnas mycket som spelar in menar jag.

Och kan inte andelen spatthästar ha minskat tack vare ett bra arbete med att sålla bort spatthästarna ur aveln och en ökad medvetenhet hos "gemene man" om att spatt är ärftligt? Alltså: Är det benpålagringarna som har ökat, eller spatten som har minskat?

Senast ändrad:

Måste nog hålla med om allt du precis skrev här!

Jag har heller inget emot sporthästarna, dom har ju alltid funnits, likaså dom grövre och allt mittemellan, och det är så jag vill ha det, ltie mångfald, nåt för alla, är bara rädd att dom kommer bli smäckrare och smärckrare tills det inte finns nåt annat kvar.

Men som du säger, om det finns bra bedömning och ett avelsmål mned gränser där saker är FÖR smäcker, och FÖR grov etc. etc. etc. då komemr det ju hållas kvar inom mångfald utan att 'nåt' tar över.

Ett mycket bra inlägg!!:bow:

Jag tycker att vi ska vara rädda om bredden på vår ras!
Det finns plats för både de smäckrare "sporthästarn" och den grövre modellen. Det viktiga är att hålla sundheten i focus!
Däremot så känns det ju inte som att våra bedömningar med tanke på detta är så "rättvisa".

Till vilken "typ" hör dessa två??

016_gneisti_51421973.jpg

205_vikingur_51425714.jpg

Jag skulle nog som sporthäst föredra skäcken, den ser ut att få lättare att samla ihop sig och få det där explosiva som Muninn pratade om.

Isabellen ser ut att vara mer långbent, men eftersom halsen är grov och den ser lite lång ut i kroppen så tror jag det krävs mer arbete för att den här hästen ska orka bära sig bra under ryttare. När den väl har muskler så blir den troligen väldigt flott och om den har ett bra steg blir det nog lite mer "storhästkänsla" på den än på skäcken.

Nu tror jag att de på bilderna är i olika stadier av kondition och muskling så det kan ju påverka hur man ser dem också. Och så givetvis vilket temperament de har, det är ju A och O för hur de kommer att vara att arbeta med!

Isabellen är 1,42 och äldst av dem. Skäcken är 1,41 men kommer nog att växa någon centimeter till. Skäcken har vid fototillfället också tappat lite muskler på rygg och kors. Skäcken är den med grövst ben och mest aktion i gången, helt klart. Båda med massor av vilja.

Att jag frågar är att jag inte tänker på någon av dessa som särskilt "smäcker" men inte heller som grov utan något mitt i mellan. Var nyfiken på vad ni andra menar med grov/smäcker. Tror att vi även där kan tänka lite olika! :)

Förrestne tror jag inte att islänningarna känner något hävdelsebehov gentemot resten av världen. Allt hemskt kommer inte från alla länder utanför island vettu ;) Men, på island är det som jag förstått mer ok att avla på mångfald, och mer viktigt med friska hästar. Det är positivt!
Men deras toppresterande, lättbyggda hästar är knappast resultatet av att försöka hävda sig gentemot oss andra.....
Nej inte hävda sej och många kör sitt eget race på Island. Men dom officiella/internationella skrivningarna är ett strävande efter att försöka uppfylla "marknadens" krav i Europa. Man vill kunna sälja hästar.
Kanske en del underskattar lockelsen av en unik häst och tror att "marknaden" vill ha en utslätad häst som liknar alla andra....
Kommer man dithän så tappar man ett starkt försäljningsargument.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka