Sv: Betäcka med Hingst som inte är godkänd?
Hästen på bilden som Teilani lade ut är en Morgan och inget annat.
väldigt vacker för sin ras, och knappast lik vare sig travare eller kallblodstravare (som f.ö väl dessutom är väldigt olika...?)
Förrestne tror jag inte att islänningarna känner något hävdelsebehov gentemot resten av världen. Allt hemskt kommer inte från alla länder utanför island vettu
Men, på island är det som jag förstått mer ok att avla på mångfald, och mer viktigt med friska hästar. Det är positivt!
Men deras toppresterande, lättbyggda hästar är knappast resultatet av att försöka hävda sig gentemot oss andra.....
Tycker det överdrivs en hel del om de stackars tävlingshästarna och sporthästavlarna. Jag vill
verkligen inte ha miniardenners med långfärdsgång, men för de som vill ha det är det väl helt ok. Personligen tycker jag att det hade varit väldigt tråkigt om islandssporten bara var overaller, kaffetermosar och ullsockor. Jag vill ha utveckling, ridning på hög nivå, vacker gång och tuffa finaler.
MEN, jag vill inte ha det på hästar som plötsligt är mer lika små welshponnyer än islandshästar och tappat allt det som gör de till just islandshästar.
Men det finns väl ändå ett mellanting, och det är väl det som man ska avla efter.
PROBLEMET, som jag förstått, är att avelsmålet inte har ett "lagom" (Eller att det inte döms efter ett "lagom"?). Det finns ingen häst som skulle få avdrag för "för lång och ädel hals" eller "för smäckert byggd". Alltså, det finns ingen hejd på moderniseringen av hästen, fanns det ett "lagom" i avelsmålet skulle folk avla efter lagom-målet.
Jag har sagt det tusen gånger, men om vi avlar med ett mål i huvudet som är en korrekt, hållbar, frisk häst med trevligt lynne och BRA gång så får vi varken 90% termoshästar (
) eller 90% galna hästar med symaskinslyft.
Mitt mål är en häst som har en naturlig ridbarhet med hjälp av exteriören, lynnet och en naturligt bra gång, men som med lite extra "tryck" kan få den där kapciteten som krävs för a-klass finaler, men som om man inte sätter något extra tryck i den kan vara lyxig skogshäst (med termos!!) och såpass viktbärande att inte bara pyttesmå vuxna kan rida den.
Är det inte det vi vill? Det jag fastnade för från början när jag gick över till islandshäst var explosiviteten, att gå från stopp till full fart på en hundradels sekund MEN att också kunna gå från full fart till skritt på långa tyglar lika snabbt.
Att ha en häst osm ena dagen kan skrittas i skogen av ett barn och nästa dag kan gå SM med en duktig ryttare.
Man behöver inte ha bara EN sak, man kan ha BÅDA, och det är BÅDA jag vill ha. Därför valde jag islandshäst, och inte stor brun. Och därför tänker jag, om jag får chansen till avel i framtiden, avla efter precis det målet jag har formulerat här.
Silverkedjan och Inte_Ung:
Jag har stor respekt för er och er kunskap, och tycker ni har många goda idéer.
Liksom Moli och Teilani, såklart!