Betäcka med Hingst som inte är godkänd?

Sv: Betäcka med Hingst som inte är godkänd?

För mig är inte en jätte snygg häst en jätte smäcker utan en lagom med bra resning och korrekt den ska inte ha fel på benen eller ha defekter i exteriören.
Men vad du tjatar om dessa "korrekt" och "inte fel".
Hur definierar du detta?
Alltså vad är "korrekt" och vad är en "defekt"?

jag tycker min egna hingst är den vackraste islandshingsten
Det tycker inte jag.
Jag tycker att han har för lågt ansatt hals, samt underhals.
Och för stupande bogar.
Detta blir oändligt mycket bättre på en hårdbantad häst.
Han har ett för kort kors.
Samt för smala skenben med en lätt antydan till sabelbenthet.

Värst är dock de för korta och för upprätade kotorna.

Precis, om vi tex tar perserkatter där det är rasstandard med platt näsa. Om man tittar på hur katterna såg ut för 50 år sedan så liknar de inte alls den typen av perser vi är vana vid idag. De har ändrat på kattens utseende genom selektiv avel på de individer som presterat bäst på utställning. Vilket lett till kortare och kortare näsor och med detta problem med andning, förlossning, ögon. Samt att de genom inavel för att få det perfekta utseendet dragit på sig en del andra svagheter inom rasen.

De som satte standarden för hur en perser ska se ut, kunde de förutse hur utvecklingen av kattens utseende skulle bli? Kunde de förutse eventuella komplikationer i samband med det utseendet de prioriterade?

Det jag tror både Boj och jag vill säga är att om vi väljer ett avelsmål, tex lång smal hals hur kommer den halsen att se ut om x antal generationer? Bör vi ha en standard för när halsen blir för lång och de dra av poäng? Likadant med benlyft, vilka problem kan de extrema rörelser vi eftersträvar skapa hos individerna? Förslitningar? Överrörlighet i leder? Ryggproblem? Hur förutsäger vi dessa och undviker dem?

Hur kommer framtidens Islandshäst att se ut och vill vi att den ser ut så?

Fp-avels6.jpg

Du skriver jättebra exakt så jag tänker med.
men det kan inte vara en islandshäst på bilden väl? ser mer ut som en travare/nordsvensk travare...jag vill då inte att de skall se ut så, jag tycker faktiskt den har en tendens till underhals och alldeles för smal hals för att vara islandshäst.
denna typ av exteriör kommer gör det ännu svårare för en "normal ryttare" att rida hästen i en avslappnad form där hela överlinjen jobbar där hästen inte spänner ryggen eller sänker ryggen osv...

jag förstår att halsen inte skall vara för kort och för tjock eftersom de då inte kan forma sig så som vi människor vill att de skall göra MEN är det verkligen rätt denna "nya" trend med ihopknycklade hästar i framförallt tölten....det vi kallar tölt i form....var det tyskarna som "kom på det först" eller hur var det?

Men frågan är vad en korrekt exteriör är.
En som är vacker?
En som ger en fantastisk rörelsemekanik?
Eller en som håller länge?

Jag hade en häst som blev 30 år.
Han reds ända in i det sista och många år mycket hårt.
Han var aldrig halt eller hade problem med rörelseapparaten.
Lyft hade han också, gick SM -89.
Bar utan vidare ryttare på 110kg i full fart.
Men han såg ut om en liten ardenner med kort och tjock hals.
Helt fel alltså.

Men så hållbara vill man ju ha hästarna - eller hur?

jag håller HELT med dig är jätteorlig och ledsen över denna "trend" med de moderna modellerna, smala långa klena ben, bogtrång, smala långa halsar med tendens till underhals, dålig överlinje, långa ryggare, hög mankhöjd som det kan upplevad svårare att rida av "noramal" människor eftersom de är mkt svårare att rida ihop KAN vara.
de lär knappas kunna bära mer än 50 kg om det forstätter i denna takten...
veka kotor, som någon sa, överrörlighet pga högt lyft, jag menar hur högt kan de egentligen lyfta någonstans måste det ju ta stopp någonstans kommer ju skelettet att säga ifrån och då har kanske kroppen redan sagt ifrån...hm...

en extrem förklaring av mig.

visst de upplevs för människan som vackrare hästar än små mini adennrar men vad tusan det är ju DET just det som är islandshästen, en liten tålig ras som kan bära full vuxna människor, de skall vara robusta, grova men med ett steg som en stor häst och bättre därtill.
de skall ju hålla och leva tills de är över 30år.
de är ofta lite överbyggda men med starka ben ja läs bara rasbeskrivningen om den nu inte med har ändrats...
de har ofta en lång fin överlinje, en ganska kort hals och en kort stark rygg ibland kan halsen vara tjock men de kan ändå bära sig bra och samla sig bra pga den naturliga överlinjen..

jag har just en sådan häst och han har hittils aldrig varit sjuk eller halt under sitt snart 10åriga liv, jag har oxå den andra typen av häst....dock ej så extrem som det börjar avlas fram....
blir spännande att se vem som lever längst;)

jag är jätterädd att det håller på att avlas fram ett nytt halvblod.....
jag menar, gillar man inte islandshästen som den är och har varuit av en anledning i hundratals år så kan man väl rida på en annan ras för gud skull och inte göra om vår fina..

Senast ändrad:

En kort tjock hals är det lättaste att rida, om den är väl ansatt och välvd åt rätt håll.

Då "räcker" inte halsen till för att nå ner under lodplan eller böja sig i underhals.

Perfekt :D

En lååång smal hals är svår att balansera, den ger hästen mer vikt framåt och hamnar lättare bakom lod eller viker sig som en hjorthals.

Kolla min avatarbild så ser du exempel på kort tjock lättriden hals :idea:

En kort tjock hals är det lättaste att rida, om den är väl ansatt och välvd åt rätt håll.

Då "räcker" inte halsen till för att nå ner under lodplan eller böja sig i underhals.

Perfekt :D

En lååång smal hals är svår att balansera, den ger hästen mer vikt framåt och hamnar lättare bakom lod eller viker sig som en hjorthals.

Kolla min avatarbild så ser du exempel på kort tjock lättriden hals :idea:

skulle vi kunna få en störrebild av din avatar?

Ingen kritik alls, men det är svårt att se att det är samma häst, helt otroligt vilken skillnad hull och muskler kan göra egentligen. Ska bli spännande att se hur mina egna raggsockor ser ut när de kommer lite närmare toppform än de är just nu.

oups, hon är inte alls obedömd. My bad.
Prins har, som alla sina syskon, aldrig visat eksemtendenser. Eksem tror jag kan bero på mer än det genetiska. (Dvs skillnad på islandsfödd och svenskfödd)

Sen att det är 40-60, vad menar du då? De får ju lika många kromosomer från mamma som från pappa...

Man avlar på halvdana ston för att inte få för mycket inavel. Om jag nu har ett halvdant sto som lämnar superavkommor tänker inte jag kassera henne?
Om hon dessutom är trevlig.
Vacker för ögat är hon, men inte exteriört. Hon är hemskt gullig, men det är ju en annan sak?

Det jag menar med 40% från pappan och 60% från stoet är troligen att stoet präglar fölet genom miljön med den procentuella skillnaden....det är inte ofta folk tänker på det när de tar ett galet folkilskt/skyggt oridbart sto och tar föl på.:grin:

Nej men de behöver inte visa eksem"tendener" en vacker dag står de där med avkliad man och fulla av sår och svullnad, jag menar att det kan komma himla plötsligt och man är aldrig förberedd, varför chans lixom är det inte bättre då att ta ett sto utan eksem? som dessutom är svenskfödd, ännu bättre.

det där om att eksem inte är genetiskt och ärvs ned bla bla det säger alla som har eksemavkommor;) så det örat lyssnar jag inte på för det är bevisat att det är ärftligt så...

varför kassera ett halvdant sto om hon nu är så bra så rid på henne istället...fattar inte varför folk ALLTID måste avla på ston bara för att de är ston....

här hör man ju vilken kalabalik det blir när folk vill avla på icke godkäns hingstar....:crazy: jag menar vad är egentligen skillnad, och så ett sto med eksem med....vad skulle folk säga om man använde en icke godkänd hingst MED eksem till sina ston:eek:

men när det är ett sto så är det ingen som höjer på ögat:angel:undra vad skillnaden är faktiskt...

jag tror knappast det råder någon brist av islandshästar så man behöver använda vilket skit som helst bara för att tjäna pengar eller "den ger bra avkommor, med risk för eksem":angel:

sen verkar det inte som att folk ser kastering av ston som ett alternativ men hingstarna kan inte klippas snabbt nog:devil:

NU var jag hård i mina ord:)

bra skrivet boj, det jag skrev om rasbeskrivningen av islandshästen är nog en gammal variant, jag minns för enbart 10år sedan när jag läste om islandshästen det jag beskriv, en liten robust häst som kan ridas av vuxna, grov osv osv, jag menar hallå vad har redan hänt på 10år jag har inte ens läst den "nya" beskrivningen men kan tänka mig att den inte lyder som då....tyvärr:( jag saknar den gamla typen av islandshäst, det var ju det som var så häftlig med islandshästar att de såg ut som små grova ponnyer/adenner men nu känns som som att folk tycker det är fult men det var ju det islänningarna jobbat stenhårt för att avla fram och bevara det var ju uppenbarligen bra eftersom de konstaterat höll mkt bättre osv.

det var iaf därför jag började med islandshästar men nu känns de ju som att man MÅSTE hänga med i svängarna och avla fram långbenta ohållbara individer för de behövs bara på tävlingsbanrona nu iaf i sverige och de lär ju inte hålla hälften så länge när tungt folk fortsätter rida på dem som om ingenting har hänt...

men är tävlingarna verkligen allt,????? vill man fortsätta avla på den robusta hållbara typen så har man ju tyvärr ingen chans att få dem bedömda med dagens mått ju.

jag har en ond känsla av att den moderna islanshästen har börjat avlas fram även på island för att matcha konkurransen i överliga världen på tävling???

Rebbi från Silverkedjan

fridarebbitrav.jpg

timrebbitlt.jpg

Kastrerad pga för grovt byggd, för kort och tjock hals, ren fyrgångare.

Men en mycket intressant tävlingshästmodell.

Men vad du tjatar om dessa "korrekt" och "inte fel".
Hur definierar du detta?
Alltså vad är "korrekt" och vad är en "defekt"?

Det tycker inte jag.
Jag tycker att han har för lågt ansatt hals, samt underhals.
Och för stupande bogar.
Detta blir oändligt mycket bättre på en hårdbantad häst.
Han har ett för kort kors.
Samt för smala skenben med en lätt antydan till sabelbenthet.

Värst är dock de för korta och för upprätade kotorna.

:rofl: nu får du väl ge dig förmodligen är du jäkligt avundsjuk som inte har någon egen fin avelshingst ;)

jag tänker inte ta åt mig av skitsnacket och anser att domarna har mer kompetens än du och enligt domarna har han alldeles utmärkt exteriör sen att bilden inte gör honom rättvisa är en annan sak han står helkonstigt och har en jäkla massa päls men under allt finns en fin häst. Han har varken lågt ansatt hals eller underhals så tyvärr du har fel.

Och ridegenskaperna är det inget fel på heller han fick A klass poäng i femgång på sin första tävling med tränaren och med mig som inte är någon islands expert har han redan fått bra placeringar regionalt.

Blir så trött på alla människor i detta forum som bara älskar att trycka ner andra men om du mår bra och känner dig bra av att trycka ner mig och min häst så varsågod ;)

Nu tänker jag inte skriva något mer med dig för du vill bara vara elak och det är väl det enda roliga du har i ditt liv förutom dina egna hästar som förmodligen är så fula och dåliga att de inte klarar av en bedömning eller en tävling och därför har du sånt enormt behov av att trycka ner andra här på nätet.

Ja hull kan verkligen göra stor skillnad på helhets intryck och även specifika saker.

Här är en icke godkänd hingst ;) (min) som inte avlas på i nuläget, men har avkommkor på Island och nån här också tydligen.

18:e september 2009

8:e okotber 2009

Jag tycker han ser ganksa annorlunda ut nu (fast i nuläget har han bättre hull och muskler än oktober fotot)
Jag har jobbat på hovarna (dom var för långa), hull och muskler sen jag tagit över honom (gjorde det i slutet av september gradvis)

Jag personligen tycekr inte han är vackrast i världen, även att jag älskar honom, men jag tycker han har en 'ok' exteriör som jag själv gillar, med undantag för att halsen är ganksa grov, fast nu börjar den se ok ut. Jag gillar dom lite grövre hästarna, speciellt om dom är killar, och han kommer inte kastreras, men jag har heller inga större planer för nån avel eller liknande även om man aldrig vet.

Aja, hans pappa Thor fra Höskuldsstödum var en grov 5gångs hingst som fick 1klass och Skenkur ska ha en väldigt stark och lätt pass, så vi får väl se i framtiden vad man kan hitta för knappar på honom.

ps: han har inte exem, det är hans hingst polare som käkar av manen tyvärr :(
ps.2: och han har för vinklade haser, men som sagt han är inte tänkt som avels hingst så sålänge han funkar så duger han åt mig.

Senast ändrad av en moderator:

Fast han har faktiskt väldigt raka kotor, fran bilderna, iallafall fram.
Och jag har inget emot dig, är varken elak eller avundsjuk.

Man måste kunna separera att man själv tycker sin egen häst är bäst för man älskar dom, och att alla hästar ändå har sina fel liskom.
Jag har haft godkänd avelshingst (annan ras) men även att han var bedömd helt ok så skulle jag inte använt honom i avel.

Avelsmålet för islandshästrasen är en modig, stark och hållbar ridhäst, med mycket gott lynne, som är samarbetsvillig och arbetsvillig, är fyrgångare (skritt, trav, tölt, galopp) eller femgångare (+ flygande pass), med taktrena, spänstiga och vägvinnande rörelser i alla gångarter, med naturlig balans och bra undertramp, som bär sig väl under ryttare. Den skall ha ändamålsenlig exteriör och stark utstrålning. Den typiska robustheten, den rikliga behåringen med mycket skyddshår samt den stora färgvariationen måste alltid bevaras.
.

Bra inlägg Moli jättebra och intressant.

jag tror att tyvärr väljer många att betäcka med hingsten med dåliga ben för att få de där extra bra gångarterna, ibland får jag en känsla av att folk vill gå för snabbt fram, betäker de med de hållbara hästarna så kan de ju på sikt få fram starka hållbara individer med sådana gångarter som den med dåliga ben har.
det tar bara lite längre tid. men tid har inte folk...

jag ser verkligen upp till islänningarna som under flera hundra års tid omsorgsfullt valt ut rätt individer att avla på och kasserat dvs avlivat/ätit upp eller vad de nu gjort med de mindre bra. vi här i sverige får ju inte komma och förstöra det och försöka behålla svaga individer osv...:cry:

sen så tjock markerade jag två meningar i rasstandarden...

först att vi skall behålla en "ändamålsenlig exteriör" ja men VAD är ändamålsenligt, konstigt att de inte beskriver det...
och de nya modellerna av islandshästar kan väl knappast beskrivas som hållbara? med en typisk robusthet???

sedan detta om att bevara den stora färgvaraiationen som folk med helt verkar glömma bort...

jag blir verkligen livrädd, märker inte folk att hästarna mer och mer börjar lika halvblod(inte för att de är hemska haha men jag vill ha en unik och egen ras annars hade jag ridit halvblod).
dvs, högre hästar, sämre färgvariation, snart har vi bara fux, skimmel, svart och brun som storhästarna, de ska ju av någon anledning likna storhästar mer och mer får jag en känsla av, helklippta, täcken, box, benskydd, små hagar, mkt paddock harv, osv osv...

ja jag vet jag drar alla över en kam men jag drar iaf verkligehten.

ja hur är bedömningarna på island tex, har de inte gått mkt på egen omdöme där genom tiderna det var väl knappast alla hingstar som betäcka som vad godkända? hur kommer det sig att det var mer accseppterat där än i sverige? vi borde kanske ta efter islänningarnas jobb istället för att förstöra...

oj shit utan att läsa vad du skrev så skrev vi väldigt lika i avelsmålen...

Ingen kritik alls, men det är svårt att se att det är samma häst, helt otroligt vilken skillnad hull och muskler kan göra egentligen. Ska bli spännande att se hur mina egna raggsockor ser ut när de kommer lite närmare toppform än de är just nu.

väldigt dålig bild som inte alls är bra reklam för honom :p förlåt valle

han står helkonstigt är otroligt hårig och har varit ledig i 3 veckor

han är väldigt prestationsavlad tydligen smäcker?? och femgångare en typisk sån häst som flera i denna tråden hatar och tycker är otroligt svårriden för normala människor.

det roliga är att han är världens mest lättridna häst, alla gångarter finns där naturligt (jag red själv in honom och tränade honom fram tills några månader innan visning av proffset) och jag är i princip nybörjare på isisar men ändå sa tränaren att alla gångarter var rena och bra när han kom dit.

dessutom är han otroligt lugn skyggar aldrig för något lyder för minsta lilla hjälp, kan galoppera i fullt ös över öppet fält barbacka i grimma, tävlade till och med femgång barbacka på honom en gång inga problem förutom att passen inte blev så snabb :p

Visst det här är en av alla de där smäckra hemska sporthästarna men jag tror inte ett skit på att sporthästarna skulle vara svårhanterade på något sätt.

Det heter alltid att det är hetsiga galna sporthästar med blandade gångarter som ingen klarar av att rida eller de fantastiska grova hållbara lugna hästarna.

Sluta dra alla över en kam det finns MASSOR med trevliga sporthästar och det finns även grova familjehästar som är dåliga.

Ni ser bara svart eller vitt här.

Nu orkar jag inte med er mer ni är bara otrevliga och elaka och snackar en massa skit så nu tar jag min extremt fula feta hingst och gör något annat än att sitta här i forumet och bli nertryckt av massa människor med bekreftelsebehov :(

Fin, i benämningen vacker, ja, men hur kommer det sig att hållbarheten dalat och försäkringspremierna stigit i takt med den ökade skadestatistiken? Förr kunde hästarna ridas av dåliga ryttare i isländsk bonnastil med huvudet högt, sänkt rygg, tappad bakdel och år ut och år in, men de låg ändå i topp på försäkringsstatistiken! De hade minst skador och sjukdomar och lägst premie. Så var det när jag började med islandshäst och det är bara 15 år sedan! Idag har 3 raser gått om islandshästen när det gäller sundhet och friskhet nämligen raser man INTE ändrat exteriören på under dessa 15 åren; haflinger, fjording och nordsvensk!!! De har alla lägre skadestatistik, mindre sjukdomar och lägre försäkringspremie. Detta trots att nordsvenskarna travtävlas, vilket anses vara nog så påfrestande och trots att islandsryttarna lärt sig rida sundare!!! Det är inte lika många som rider i en så felaktig form så det skadar nacke, rygg och ben. Men islandshästens exteriör har under dess år förändrats drastiskt!!! Med denna statistik så måste man ifrågasätta om vi avlar rätt! Jag tror faktiskt mer på kompakta Órri än alla de smäckra avkommor man avlat fram efter honom. Och sen finns det en amerikansk undersökning som visade att ju smäckrare än häst är ju hetare är den i temperamentet. Detta gällde både om man jämförde mellan olika raser och inom raserna. Och islandshästen har då verkligen inte blivit varken lugnare eller hållbarare i takt med att den förändrats i exteriören och de extrema lyften under dessa 15 år. De liknar alltmer en ridponny så vi kunde lika gärna slå oss ihop med ASRP... :cool:

men gud jag blir riktigt ledsen över att läsa detta för det är ju exakt så jag med upplever det:cry: vart är vi påväg vart är vår underbara ras påväg, det var ju därför man valde islandshästen för att den inte vad skadad så ofta osv.

men jag känner att jag tror stenhårt på att skadorna ökat, man hör ju bara här på buke om alla islandshästar som fått kotledsinflammation osv osv...

jag tror faktiskt att det är INTE bra att harva runt för mkt i paddock/ridhus osv som folk börjar göra mer och mer...

storhästarna toppar väl skadestatestiken och varför ska vi ta efter dem i de metoderna de använder? mindre utevistelse som gynnar starka ben osv osv jag skulle kunna mala på i....

men även aveln har ju klart påverkat, att vi av någon anedling försöker avla fram halvblod för ärligt talat, jag börjar se likheterna exteriört...eller tex fullblod...
och är det en stark och lugn ras....njää...

usch nej detta var riktigt deprimerande....man skulle kanske starta avel och "uppdrag rädda den ursprungliga rasen Islandshästen"? har man någon chans tro?

denna tråden skulle omtalas i Islandshästen....minns att den om silver+ silver omtalades i något nr, någon som skulle tipsa folk att läsa här kanske....

JAg håller med, jag skulle kolla upp försäkringar för Skenkur, och vart i shock hur dyrt det var!!!
Sist jag hade isis i sverige så var dom billiga, nu var han ju mycket dyrare än min arab! Crazy....

Ja, det är en bra idé! Jag är med ;) med min plutt haha (nej som sagt har inga planer att avla på honom) och jag har inget emot dom sportigare hästarna, vill bara inte att dom kraftigare ska ses som sämre och "dö ut".

Ps: är ganksa starkt emot att sitta och rida volter och rida för tidigt, men det gäller alla hästar, inte bara isisar.
Kotledsinflammationer säger jag bara :/ och pålagringar etc.

Senast ändrad av en moderator:

Vart tog den snabba, uthålliga och supermjuka tölten vägen som besjungs på Island, hästar som bar sina ryttare mil efter mil genom terrängen och höll i åratal för den tuffa ridningen! Alex sade på avelsmötet i våras att hon skulle inte vilja rida Bragi på tur, då hade hon valt något betydligt mjukare. Och jag tar hellre en mjuk, klockren islandshäst med låga lyft än en sådan häst på en uteritt. När jag rider vill jag kunna rida en häst som orkar med ett tufft tempo i ett par timmar och som är behaglig at rida. Jag vill njuta av mjukhet, snabbhet och kunna slappna av och känna mig trygg på en tillförlitlig häst, även om jag inte har några problem att träna fram rena gångarter på en unghäst och kan rida svåra hästar. Men måste allt vara en kamp och en tävling?! Jag har mina hästar som en positiv och avkopplande hobby! Jag vill njuta av dem och tycka om en avslappnad och enkel samvaro med mina hästar, därför vill jag inte ha svårridna, stötiga hästar med obehaglig gång och jobbigt lynne. Skit samma om jag klarar av det, det är ingen avkoppling, bara irritation och tar mer energi än det ger!

Jag håller helt med dig vi ser verkligen lika på detta.
Detta var ju med en anledning till att man började älska islandshästen...vad ska man säga till folk som inte kan något om rasen i framtiden då? ja islandshästar är sådana hästar med samma rörelse som tenese walking horse och man sitter jätteobekvämt, de har stora rörelser och används enbart på tävlingsbanorna....jo förr i tiden så red man dem ut i naturen och tölten var sådär mjuk så man kände inte ens att de töltade men det gick jättefort, men den typen är bort avlad så det kan man bara läsa om i böckerna....:cry:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka