Betäcka med Hingst som inte är godkänd?

Sv: Betäcka med Hingst som inte är godkänd?

Men bara 7,62 för ridegenskaper som 8-åring.

Det är svårt när man inte har pass.

Kan vi hitta något annat som är grovt och har topp ridegenskaper.
Hrammur frá Akureyri kanske?
Hrammurfraakureyri.jpg

Jag har gått igenom de gamla svenska hingststamböckerna (del 1 och 2 bedömda t o m 1992) och jämfört med dagens hingstar. Generellt har hingstarna fått högre manke (korshöjden har inte ökat lika mycket som mankhöjden) och längre och grövre ben.

Ville bara flika in att jag personligen kände och såg och jobbade (praktik i ett par månader heltid) med Lysingur "Frosti" när han fanns i livet, en snällare hingst får man leta efter (skulle väl vara Skenkur då för han är gudasnäll) och han har gett väldigt trevliga avkommor som Lena själv behöll (tex. stoet Silfra från Grensholm, som i sin tur med Fakur givit två superfina ston, Faxa & Yr. båda från Gäverstad)
Jag personligen gillade han proportioner, och eftersom han var en riktigt bra 4gångare själv så bevisade han ju att det funkade bra ändå.
Lena sa alltid till mig att i den här ordningen värderar hon egenskaper hos sina hästar: Lynne, gång, exteriör, färg. och i denna diskussion om prestation och exteriör så tycker jag det är en viktig poäng, just att prestation är viktigare än exteriören när man dömer. Sen ska man inte ha riktigt dålig exteriör, men hur dom funkar som ridhästar är faktiskt viktigare tycker jag.

Det finns inga halslängdsmått men när jag tittar på bilderna får jag känslan att halsarna blivit längre och mer välformade, underhalsarna är inte lika framträdande som de var på 70- och 80-talen.

Det var någon som en gång skrev, om det var här eller på SIFs forum minns jag inte, att Diva från Gategården (9,02 för exteriör) har spinkiga ben. Divas mått framknä 29 cm skenben 19 cm. Att jämföra med Hrammur som är lika hög framknä 31 skenben 18,5.
I del 1 av hingststamboken finns det hingstar med skenbensmått 16 cm, det måttet har jag inte hittat ens hos ston när jag letat bland hästar visade i år.

KL.
Bara en liten inflikning i exteriördiskussionen då jag har två stycken bedömda hästar.
Häst nr. 1 är ~148cm hög.
edebyochbeatelund085.jpg

Visades som 7årig valack, är nu 9 och har sen dess byggt på sig mer och är kraftigare över hals/manke/bog samt rygg.
Fick som 7 åring en exteriör på 8.24 med 8.5 för proportioner. Om han visades om nu skulle han troligtvis få en högre bedömning.

Sen har vi häst nr. 2 som är 137cm - LÄTTBYGGD
edebyochbeatelund101.jpg

Hon har en exteriörbedömning på 7.66 med 8 på proportioner, 8.5 för rygg/kors. 7 på benställning och 7.5 för benkvalité ..
Hon är betydligt lättare byggd än hästen ovan, mycket mer smäcker och tanig. Sämre bedömning.

Bara en liten jämförelse sådär.
Jag räknar båda dessa som "nya typen", alltså sportmodellen av islandshäst. Dock är häst nr. 1 grövre och mer viktbärande än häst nr 2.
Båda är femgångare.

Divas mamma Freyja hade 10 på ben.
De benen var något alldeles särdeles.

Jag har sett dem i verkligheten och "in action".
Och jag tror att jag har några bra bilder på henne i en låda här.
Om jag orkar så skall jag ta och scanna in dem.

Häst nr. 1 är högre än sambons Kallblodstravare på 144cm.
Alltså större än ett kallblod som sprungit in pengar på travet.
Vad nu det kan betyda som ett tankeexperiment?

Det tycker även jag och avelsdomarna. Han har 8,39 för exteriör. Men bara 7,62 för ridegenskaper som 8-åring.

Ja, så blir det om man bantar bort hela muskelpaketet.

Han tappade all klös i traven (som annars var bästa gångarten) och var inte längre bottenlös i tölt.

Tre månader innan var siffrorna närmast omvända. Men bedömningarna sköts upp och upp det året så han hann tappa för mkt vikt hos tränaren. Vilket lönade sig rejält på hals- och proportionspoängen.

OBS att den höga exteriörbedömningen har getts till en häst som i protokollet har en veterinär anmärkning för "kraftigt underhull" !!!

Vad säger att han inte hade fått samma/högre exteriörbedömning med liiiite mer hull på kroppen ?

(Samt hur kan man som tränare tillåta att hästen rasar i vikt för att visningen skjuts upp ? )

Inte_ung: Häst nr ett är en av dom smidigaste och mjukaste hästarna jag någonsin suttit på. Det enda negativa med hans storlek är att han inte får plats på ovalbanan, han saknar för mycket teknik för att klara femgången - långsidorna är för korta och kurvorna för snäva. DÄREMOT kommer han bli en riktigt bra passhäst, så där har vi något positivt med storleken. Iaf för mig som vill ha en lovande passhäst.

Vad säger att han inte hade fått samma/högre exteriörbedömning med liiiite mer hull på kroppen ?

(Samt hur kan man som tränare tillåta att hästen rasar i vikt för att visningen skjuts upp ? )

.

Han fick den ju på att han såg tunn/lättbyggd ut och att bålmåtten blev godkända. Det höjer helhetsintrycket.

Jag visade mitt sto för 7,49 exteriört i normalhull (inte fet!) Nästa tillfälle var hon hårdbantad, såpass att hon inte hade ägglossningar förrän 4 månader senare. Då fick hon 7,99.

Tränaren gjorde allt för att få honom att äta men det är inte lätt på våren när andra hingstar betäcker på samma gård.

Han var ju i planerat visningshull (med bättre styrka för musklerna hade inte brutits ned) en månad tidigare så han hade ju inga marginaler.

Det är EXTREMT olyckligt att hingstar tvingas visas hårdbantade på våren när de verkligen skulle behöva ALLT extrahull inför betäckningssäsongen.

Varför skulle inte hästarna kunna visas i normalt hull? Domarna är säkert kapabla att se vad som är hull och benstomme.

MEN bedömningsprotokollen är utformade på ett sätt som gynnar hårddeffning. Är det bra tycker du?

nej det är inte okej att de bedöms så magra, men är det verkligen något de ska vara inför bedömning? är det inte så att de blir det av all stress inför bedömningen?

Min hingst har fått 8 på ryggen när jag visade honom och han var i normalhull, men senaste bedömningen fick han bara 7,5 för att den var omusklad och spetsig dock höjde han från 8,5 till 9 på proportioner men det vet jag inte om det var för att han var smalare eller om det var för att hon som visade han är bättre på att ställa upp eftersom hon är proffs och vet precis hur dom ska stå.

De får bättre poäng på hals och proportioner om de är magra.

Det finns inget "för smal" i skalan.

Alla proffs visar hingstarna med minsta möjliga hull. Men det är en svår avvägning och skiter sig lätt om tex bedömningen skjuts upp eller hingsten stressar mer än beräknat.

Det är inte särskilt högt.
Och jag har ett sto med 7.72 för exteriör men hon är inte vacker för det.
Mitt Fákursto har 7.51 så med dina mått så duger hon alltså.

Dock så har du fortfarande inte förklarat vad en bra exteriör är.
Kan du visa en bild på en häst med vad du tycker är bra exteriör?

Det här tycker jag är bra exteriör.
tjaldur1.jpg

jag har redan visat en häst med bra exteriör, jag kanske är hemmablind men jag tycker min egna hingst är den vackraste islandshingsten :love:

han har fått 8,20 exteriört så tydligen uppfyller han domarnas krav också :laugh:

fast du tyckte ju att han var både för smäckert byggd och fet i nuläget men smaken är som baken och jag tycker han är precis lagom och sen är han världens underbaraste ridhäst :laugh:

Tjaldur är en väldigt fin hingst som jag skulle kunna tänka mig att betäcka med själv, men tyvärr är han fyrgångare om jag inte minns fel och jag gillar bättre femgångshästar att rida aå han faller bort på grund av det.

Dock tycker jag inte att Tjaldur är speciellt grov som ni sagt att ni tycker att hästarna ska vara? han är normalt byggd med väldigt fin resning och överlinje och dessutom hela 8,39 i exteriörpoäng med bra ben så vad klagar ni på? om ni tycker att han är ett bra exempel och han dessutom fått så hög bedömning förstår jag inte varför ni är så missnöjda med avelsmålet? precis som jag sa förut så finns det ju både lätta och grova hästar i aveln och det finns både folk som vill avla de lätta och de som vill avla de grova så de kommer ju inte försvinna.

För mig är inte en jätte snygg häst en jätte smäcker utan en lagom med bra resning och korrekt den ska inte ha fel på benen eller ha defekter i exteriören.

Jag tycker inte det verkar som om domarna dömmer efter grovleken heller? det finns ju många lätta hingstar som får dåligt också dom får ju inte bra bara för att dom är lättbyggda och höga.

Det tycker även jag och avelsdomarna. Han har 8,39 för exteriör. Men bara 7,62 för ridegenskaper som 8-åring.

bara 7,62 kan man inte säga, han är fyrgångare och då kan man inte titta på totalpoängen om man tittar på hans delpoäng så har han bra poäng på alla de andra gångarterna

jag blev lite förvånad när tränaren till min häst sa på en tävling vi var och tittade på när hon skulle tävla honom, "han är väldigt lättfödd så jag får snåla lite med maten så han inte blir för tjock"

Han var då väldigt smal när tränaren sa den kommentaren, dock inte lika smal som vid bedömningen men jag misstänker att han tappade en del på bedömningen också.

Nu vet inte jag om han fick sin 9.a för att han var smal eller för att tränaren ställde upp han bättre men det skulle vara intressant att visa honom i normalhull och se vad han får

Jag har inte sagt något om din hingst.

Tjaldur ÄR grovt byggd men inte kortbent. Men han har fin hållning och ridbarhet nu när han väger minst 80 kg mer än på bilden ovan

tjalle5.jpg
tjalle28.jpg

Han är femgångare men har inte den typen av pass det lönar sig att ta fram, typ bara lite ovalbanepass. Hans största fördel är annars just att han är lite mitt emellan på allting (4½-gångare, medelvilja) utan svaga sidor förutom för grovt huvud (det passar kroppen men gick inte att banta :D ) så det är lite ofarligt att testa honom på olika typer av ston. Det är en stor fördel hos just en färghingst att vara jämn och snäll.

Däremot är det en nackdel med en mittemellanhingst om man är ute efter något särskilt att kompensera eller förstärka. Jag har tex inte använt honom själv till mina Askurdöttrar ännu :o utan velat fortsätta tävlingsfyrgångarlinjen på dem och använt Admiráll från Skaneyland.

Amiral11.gif

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka